Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Kilko1337 skrev (20 minutter siden):

Ser ikke ut som mange her forstår at de første driverne er de dårligste driverne og vil derfor et "falskt" bilde av potensialet til kortene over tid. Har jo flere ganger vært at skjermkort har blitt 15-20% bedre, bare med en ny driverpakke, så vi får vel vente og se.

Ja, det er godt mulig det blir bedre med nye drivere, og det er noe jeg regner med. Men det gjelder 3080 og 3090, ikke bare 3090. Så den prosentvise forskjellen blir ikke noe særlig større.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, JarleGutt said:

Og for å repetere meg selv for ørtende gang; jeg er temmelig sikker på at nVidia vet hva AMD kommer med, og så hastet ut 30x0 kortene for å hanke inn folk som ellers ville ha kjøpt AMD kort dersom alle kortene hadde vært på markedet samtidig.

Følger ikke helt den tankegangen siden det er så få 30xx-kort som faktisk er å få tak i.

Hadde nVidia flommet markedet med kort, så hadde det vært forståelig, men det de har gjort nå er jo bare å gi en liten brøkdel av de som vil ha nye kort muligheten til å få det.

De aller, aller fleste vil vel ikke få tak i 30xx-kort før det er klart hva AMD har å komme med uansett.

Endret av Zork
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kilko1337 skrev (30 minutter siden):

Ser ikke ut som mange her forstår at de første driverne er de dårligste driverne og vil derfor et "falskt" bilde av potensialet til kortene over tid. Har jo flere ganger vært at skjermkort har blitt 15-20% bedre, bare med en ny driverpakke, så vi får vel vente og se.

Slike tall gjelder stort sett enkeltspill. Sjelden drivere gjør stort mer enn 5% i gamle spill.

Det som derimot ofte merkes er at nye kort pleier å fungere bedre enn gamle kort med "tilsvarende" ytelse i nyere spill. Se f.eks. https://www.techpowerup.com/review/horizon-zero-dawn-benchmark-test-performance-analysis/4.html

 

Lenke til kommentar
magnusavr skrev (46 minutter siden):

I endel spill som f eks control og assasins creed,  hjelper det betraktelig på flyten i 4k med 3090 kontra 3080. Her er 3080 rett og slett for dårlig! Og disse spillene vil det nok bare bli flere av.

Så kommer nok nye cpuer etterhvert som vil gjøre oss mindre cpu bound i endel spill.

 

MSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trio Review | TechPowerUp

Control er jo helt sinnssvakt krevende. Men så finnes det også noe som heter G-sync/Freesync som gjør at det ikke merkes så godt om man dipper under 60fps. Da må man faktisk ned i under 40fps for å virkelig kjenne på at dette er sluggish (tenker nå på 3rd person spill). 

I tillegg har man DLSS for nettopp Control. Gjør spillet mye mer spillbart.

For meg ser RTX 3080 helt greit ut for 4K altså. Om man begynner å dippe mye under 40 fps, så har jeg et problem. Da får man justere ned på innstillingene. 

Lenke til kommentar
14 hours ago, Emile the rat said:

Til de som mener 3090 skuffer på ytelse, har tatt meg «bryet» og notert ned tall fra benchmarken til techpowerup. 

Har man monitor med oppløsning over 2560x1440 burde man kunne forvente 20-25% bedre ytelse i flere spill. Slett ikke så ille, minner om at 2080 ti kun hadde 20-25% høyere ytelse enn 2080 ved release.

 

23,1 % høyere ytelse i Civilization VI (2160p)

21,9 % høyere ytelse i Control (1440p)

24,4 % høyere ytelse i Control (2160p)

24,6 % høyere ytelse i Detroit become hitman (2160p)

23,3 % høyere ytelse i Devil May Cry 5 (1440p)

25,5 % høyere ytelse i Devil May Cry 5 (2160p)

20,5 % høyere ytelse i Doom (2160p)

22,6 % høyere ytelse i Hitman 2 (2160p)

20,6 % høyere ytelse i Metero Exodus (1440p)

25,7 % høyere ytelse i Metero Expdus (2160p)

22,2 % høyere ytelse i Red Dead Redemption 2 (2160p)

21,6 % høyere ytelse i Tomb Raider (2160p)

22,9 % høyere ytelse i Strange Brigade (2160p)

21,6 % høyere ytelse i Witcher 3 (1440p)

23.9 % høyere ytelse i Witcher 3 (2160p)


Kilde: https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-3090-strix-oc/

20-25 FPS mer per 100 FPS er jo absolutt ikke verst det. Er helt nøyaktig etter hvor mye større kortet er :) 22.2% i RDR2 er nok i høyeste grad velkomment for de som spiller dette.

Har forøvrig et Asus 3080 TUF Gaming OC på vei inn i slutten av måneden og tenker da å selge mitt MSI 3080 VENTUS 3X OC. Hvis noen er interessert og bor i Oslo eller Omegn så det er enkelt å møtes  og kan betale med vipps (jeg har bil og kan være behjelpelig med å levere) så er det bare å gi beskjed på PM. Prisen blir det jeg betalte 8.899. Skulle det bli utsettelse på TUF kortet må jeg også naturlig nok utsette.

Dette er kun for å hjelpe andre gamere som ikke fikk seg kort i denne runden og ikke noe jeg skal tjene på. Er det ingen interesse så blir det kjørt i retur til køen hos komplett.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, OddZen said:

Er det noen jenter/damer her inne?
Hvis ikke lurer jeg på om det er noen av gutta her inne som får 3090 til helga og skal kjøre bench?

Kanskje 3080 med vann også? Kjekt med litt OC resultater og stories ?

Hva har det med jenter å gjøre? Vil du heller ha benchmarks frem dem eller?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Lars Rod skrev (1 minutt siden):

Hva har det med jenter å gjøre? Vil du heller ha benchmarks frem dem eller?

Haha, litt dårlig formulert. Men regner med det er mest gutter her inna, så jeg får vell ta imot bench fra gutta som en reserveplan, men det hadde vært litt gøy med litt benching fra den siden av bordet også ?

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (2 minutter siden):

Du kan jo vente å se om Tasty kommer med noen 3090 video ?

 

Var en av de første testene jeg så. Bra som vanlig.

Er også eneste jeg har sett til nå som testet påvirkningen av utblåsningen bak mot vanlig vifte kjøler også. En enkel pappplate viste at det ha 6 grader forskjell, selv i hennes meget optimaliserte kabinett for vifter.

Jeg vet Gamers Nexus har kjørt noen viftesprednings tester med noe nytt spesial utstyr, men Laurens enkle metode var vel vell så bra.

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (6 minutter siden):

Du kan jo vente å se om Tasty kommer med noen 3090 video ?

 

Aldri sett henne før, men det var et clickbait bilde, for man ser henne aldri i videoen. Hadde mange rare tanker i hodet for hva slags type review dette var, om hun dro på med slibrige uttrykk som "I blow even harder then this card, but it performs a decent blowjob". Endte opp med å se endel faktisk ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...