Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Avean said:

Ja det er merkelig. Jeg mistenker og håper at de ikke har rukket å pakke alle enda men det er også rart siden Komplett har roboter? Føler også Komplett bare har auto genererte svar på dette, må jo gå an å sjekke faktisk lagerstatus. 

 Stod som sagt 2 stk tilgjengelig før 15:00 idag på MSI Trio X, og det var den første knappen som dukket opp for meg. Så er vi flere enn 2++ som har gått for det kortet så er jo matten enkel.. Jeg har 20 September på mitt kort, som jeg håper er en positiv ting.. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Emile the rat said:

Til de som mener 3090 skuffer på ytelse, har tatt meg «bryet» og notert ned tall fra benchmarken til techpowerup. 

Har man monitor med oppløsning over 2560x1440 burde man kunne forvente 20-25% bedre ytelse i flere spill. Slett ikke så ille, minner om at 2080 ti kun hadde 20-25% høyere ytelse enn 2080 ved release.

 

23,1 % høyere ytelse i Civilization VI (2160p)

21,9 % høyere ytelse i Control (1440p)

24,4 % høyere ytelse i Control (2160p)

24,6 % høyere ytelse i Detroit become hitman (2160p)

23,3 % høyere ytelse i Devil May Cry 5 (1440p)

25,5 % høyere ytelse i Devil May Cry 5 (2160p)

20,5 % høyere ytelse i Doom (2160p)

22,6 % høyere ytelse i Hitman 2 (2160p)

20,6 % høyere ytelse i Metero Exodus (1440p)

25,7 % høyere ytelse i Metero Expdus (2160p)

22,2 % høyere ytelse i Red Dead Redemption 2 (2160p)

21,6 % høyere ytelse i Tomb Raider (2160p)

22,9 % høyere ytelse i Strange Brigade (2160p)

21,6 % høyere ytelse i Witcher 3 (1440p)

23.9 % høyere ytelse i Witcher 3 (2160p)


Kilde: https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-3090-strix-oc/

3080 kan også overklokkes og da blir det ikke store forskjellen. 3080 er stock her på listen fra Techpowerup. 

s9yAFP0.png
 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (15 minutter siden):

 


Håper dette er tull. No offense, spiller minecraft selv.

Ja bare kødder litt

Har du prøvd med shaderpacks / RTX aktivert?

Sykt bra grafikk til Minecraft å være!  Sett flere YouTubere som sier Minecraft med Shaderpacks + VR briller har den beste grafikken de har sett i VR. Men visstnok veldig krevende for systemet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
-=HellBound=- skrev (Akkurat nå):

3080 kan også overklokkes og da blir det ikke store forskjellen. 3080 er stock her på listen fra Techpowerup. 

s9yAFP0.png
 

3080 har større powerlimit, og de fleste har nok dårligere die.

Alle benchmark sålangt har vist at det er særdeles lite å hente på å overklokke 3080, så jeg ville ikke regnet med det.

I tillegg blir grafen for relative performance upresis, fordi den tar utgangspunkt i at 3090 alltid er 100%.

La oss si 3090 får 90fps, og det er 100%. Hvis 3080 er 85% av 100% vil den i et slik tilfellet få 76,5fps (dersom 100% er 90fps). Skal vi da regne hvor mye raskere 3090 er i dette tilfellet må 75 multipliseres med 1,17, fordi 90fps er 17% mer enn 76,5fps, selv om grafen for relative performance viser 85% og 100%.

Poenget mitt er, man kan ikke gå etter denne grafen, fordi forholdet mellom fps og prosent ikke stemmer overrensk med 100% og differansen i "relativ ytelse", fordi forholdstallene aldri vil bli like.

Man må se på hvor mange fps 3080 får i forhold til 3090, og hva fps'en på 3080 må multipliseres for å matche fps på 3090, da får man hvor mange % raskere 3090 er. Relative performance kan ikke brukes ;)

Lenke til kommentar
FuzzyLogic skrev (7 minutter siden):

Ja bare kødder litt

Har du prøvd med shaderpacks / RTX aktivert?

Sykt bra grafikk til Minecraft å være!  Sett flere YouTubere som sier Minecraft med Shaderpacks + VR briller har den beste grafikken de har sett i VR. Men visstnok veldig krevende for systemet.

 

Jepp, men foretrekker fremdeles gode gamle med shaders pga. mods.

4K teksturer spiser vRAM, hadde jo vært gøy å se hvor mye av minnet på 3090 det klarer å spise ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FuzzyLogic skrev (8 minutter siden):

Ja bare kødder litt

Har du prøvd med shaderpacks / RTX aktivert?

Sykt bra grafikk til Minecraft å være!  Sett flere YouTubere som sier Minecraft med Shaderpacks + VR briller har den beste grafikken de har sett i VR. Men visstnok veldig krevende for systemet.

 

Den videoen er fra 2018
Edit: Kjekt å kunne endre tittel for å få flere views

Endret av Galneryus
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, -=HellBound=- said:

3080 kan også overklokkes og da blir det ikke store forskjellen. 3080 er stock her på listen fra Techpowerup. 

s9yAFP0.png
 

Skal bli deilig å oppgradere min GTX 970 fra 2014 til en 3080. I5-3570k'n fra 2012-2013 en gang blir også byttet ut med en Zen3.

Utrolig at maskinen faktisk har holdt ut så lenge. Ble litt overrasket selv nå over hvor gammel den faktisk var...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Testet Studio driveren med Asus 3080 TUF.
Kortet holder mer stabile mhz og hopper ikke like fort opp og ned som med den vanlige driveren. Kan være derfor folk rapporterer mindre kræsj i spill ved å bruke denne.

En annen ting jeg la merke til var at frekvensen hopper mye opp og ned ved stock power limit på TUF-kortet, men når jeg økte denne til 117% så roet den seg ned.

Blir ikke helt klok på 3080 serien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...