Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Emile the rat skrev (16 minutter siden):

Jeg skrev at Ryzen bottlenecker 2080 ti, som forsåvidt er helt korrekt.

Det er du som ikke tåler å høre at Ryzen er dårligere enn intel, som er et faktum. 

Hvorfor du maser om PCI 4.0 når jeg sier at Ryzen ville bottlenecket skjerm og skjermkort hos meg, forstår jeg ikke. Samnheten er visst hard for enkelte å svelge. Jeg går alltid for det med best ytelse, ikke et merke som enkelte andre gjør.

Kommer helt an på spillet og oppløsning om det er CPU eller GPU som bottlenecker. Spiller du E-sport spill i 1080P på low så er Intel klart bedre, men til alt annet er ofte en Ryzen mere en nok visst du spiller 1440P/4K og har litt grafikk på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (1 time siden):

"Bottleneck" er et totalt meningsløst ord.

Prøv å spille Crysis på "Very High" med en 10900K, jeg kan garantere deg at du ikke vil klare 120 fps konstant uansett hva slags kjøling, RAM, eller oppløsning du har.

På samme måte er et 2080 Ti en håpløs "bottleneck" i spill som Control eller Horizon Zero Dawn i 8K-oppløsning

GPU vil alltid være bottleneck, men det betyr ikke at rask minne og CPU kan begrense ytterligere. 

Hele vitsen med å ha 2080 ti forsvinner for min del om jeg skal miste 15-20% ytelse fra tregt minne og feil CPU. 

Hvor bra det jeg har nå holder med 3080 ti gjennstår og se, om tilfelle blir at det bottlenecker så kjøper jeg vel nytt. Ingen PC er bedre enn svakeste komponent ;) 

Lenke til kommentar
13 hours ago, Emile the rat said:

Jeg skrev at Ryzen bottlenecker 2080 ti, som forsåvidt er helt korrekt.

Det er du som ikke tåler å høre at Ryzen er dårligere enn intel, som er et faktum. 

Hvorfor du maser om PCI 4.0 når jeg sier at Ryzen ville bottlenecket skjerm og skjermkort hos meg, forstår jeg ikke. Samnheten er visst hard for enkelte å svelge. Jeg går alltid for det med best ytelse, ikke et merke som enkelte andre gjør.

Hvilke Ryzen-modeller? Hva har du ellers av spesifikasjoner på oppsettet? F.eks. hvilken SSD eller HDD snakker en da om på?

Det er ikke sånn at jeg ikke tåler å høre noe dårlig om AMD om det er den oppfatning du sitter med. Jeg synes det virker litt desperat å henge den på folk sånn bare fordi noen sier noe du ikke liker å høre. Viktigere å få svar på: Hvorfor bottleneck'er din Ryzen-utgave? Har du noen formening om det?

Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Hvilke Ryzen-modeller? Hva har du ellers av spesifikasjoner på oppsettet? F.eks. hvilken SSD eller HDD snakker en da om på?

Det er ikke sånn at jeg ikke tåler å høre noe dårlig om AMD om det er den oppfatning du sitter med. Jeg synes det virker litt desperat å henge den på folk sånn bare fordi noen sier noe du ikke liker å høre. Viktigere å få svar på: Hvorfor bottleneck'er din Ryzen-utgave? Har du noen formening om det?

Jeg bruker intel, du får lese bio om du lurer på hele oppsettet.

Bare å sjekke benchmarks, i5 er i enkelte spill bedre en 3900x, 9700k som har få kjerner er derimoy bedre enn 3900x i samtlige spill. 

Det handler ikke om hva min formening er, det er fakta.

Her ser man at i7 på 5.0 Ghz med 3733 på minne gruser 3900x i alle spill, selv kjører jeg 5.3Ghz med minne på 4000, og da blir forskjellen enda større. (Bruker nVMe pro disk fra Samsung, som sagt, jeg har ingen bottlenecker i systemet mitt, jeg vet hva jeg driver med).

Da er det no brainer at jeg hadde mista 20% fps om jeg hadde bytta prosessoren min ut med 3900x, som yter dårligere enn tilsvarende intel på 5ghz. Miste 20% fps på 2080 ti er ikke akuratt noe jeg er interessert i.

Selv gidder jeg ikke gå å rakke ned på AMD i AMD trådene, da AMD trådene ikke interesserer meg. Det jeg synes er mer morsomt er alle AMD fanboysa må komme i nVidia og intel trådene for å snakke om hvor bra AMD er. Ironisk. Finnes det ikke egne AMD tråder for slikt? 

Også kan vi heller diskutere nVidia i denne tråden :) 

MrMarbles skrev (1 time siden):

Kan ikke dere to bare starte deres egen tråd om emnet? Det her begynner å bli virkelig off topic. 

Emig. Men blir litt oppgitt over fanboys som må juge på fakta. Da klarer jeg ikke holde kjeft, sorry. 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (1 time siden):

Jeg bruker intel, du får lese bio om du lurer på hele oppsettet.

Bare å sjekke benchmarks, i5 er i enkelte spill bedre en 3900x, 9700k som har få kjerner er derimoy bedre enn 3900x i samtlige spill. 

Det handler ikke om hva min formening er, det er fakta.

Her ser man at i7 på 5.0 Ghz med 3733 på minne gruser 3900x i alle spill, selv kjører jeg 5.3Ghz med minne på 4000, og da blir forskjellen enda større. (Bruker nVMe pro disk fra Samsung, som sagt, jeg har ingen bottlenecker i systemet mitt, jeg vet hva jeg driver med).

Da er det no brainer at jeg hadde mista 20% fps om jeg hadde bytta prosessoren min ut med 3900x, som yter dårligere enn tilsvarende intel på 5ghz. Miste 20% fps på 2080 ti er ikke akuratt noe jeg er interessert i.

Selv gidder jeg ikke gå å rakke ned på AMD i AMD trådene, da AMD trådene ikke interesserer meg. Det jeg synes er mer morsomt er alle AMD fanboysa må komme i nVidia og intel trådene for å snakke om hvor bra AMD er. Ironisk. Finnes det ikke egne AMD tråder for slikt? 

Også kan vi heller diskutere nVidia i denne tråden :) 

Emig. Men blir litt oppgitt over fanboys som må juge på fakta. Da klarer jeg ikke holde kjeft, sorry. 

Emm, har du sett på videoen du linker til? Se på RBS og AC:O i 1080p, 3900X slår 9700K i begge 2. Det finnes flere spill som utnytter mer enn 8 tråder hvor 9700K faller igjennom. For all del det er en bra CPU, men blir litt merkelig å si at den slår 3900X i alt for så å linke til en video som viser at 3900X er bedre enn 9700K i flere spill på gitte settinger :)

9900K, 10700K og 10900K er bedre enn 3900X i alle spill meg bekjent om de kjøres på like raskt eller raskere minne (noe de enkelt greier siden 3800cl14 er maks for 3900X pga IF) enn 3900X og er det kun spilling man er ute etter ville jeg helt klart valgt en av de. 9600K og 9700K har noen store begrensninger, noe man bl.a ser på 1% og 0,1% lows i enkelte spill. 6 og 8 totalte tråder blir i minste laget enkelte steder.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (56 minutter siden):

Hvis du skal korrigere noen angående fakta er det en fordel å vite hva du snakker om først.

Det eksisterer spill der 3900X er bedre enn 9700k: https://www.computerbase.de/2020-08/troy-a-total-war-saga-benchmark-test/2/#abschnitt_prozessorbenchmarks_zeigen_skalierung_auch_mit_16_kernen

https://www.computerbase.de/2020-07/death-stranding-benchmark-test/2/#abschnitt_cpubenchmarks_zeigen_teils_grosse_unterschiede_update

https://www.computerbase.de/2020-01/monster-hunter-world-iceborne-benchmark-test/2/#abschnitt_cpubenchmarks_zeigen_4_kerne_sind_nicht_genug

Selv i videoen du postet var 3900X bedre enn 9700K i R6S og AC:Odyssey, og det var bare i Gears 5 og Control at 9700K var i nærheten av å være 20% bedre

Siden du har "ingen bottlenecker i systemet", kan du vise at The Witcher 2 i 1920x1080 med Ubersampling på kjører konstant med 60+ fps? Eller kanskje Crysis (2007)? Med mindre din 9700K har noe helt annerledes enn Coffee Lake tviler jeg sterkt på at det går.

Det er ikke en no-brainer at du hadde mistet 20% fps ved å gå over til 3900X, det kommer an på hvilket spill og hvilke innstillinger du kjører. I videoen du linket til var det ca 15% lavere fps med en 3900X sammenlignet mot 9700K i enkelte spill, og stort sett under 10% i 1440p på medium (som jeg er helt sikker på at du spiller på med et 2080 Ti).

Nå kan ikke jeg tysk, men to av linkene var til CPU-benchmarks. Jeg vet Nizzen gamer benchmarks, men de færreste av oss ser på det som spill.

Den ene linken viste til et enkelt spill, i 1920x1080, et singel scenario hvor 3900x gjorde det best. 

Det blir cherry picking, å velge ut et bestemt scenario, når samtlige andre benchmark er ganske ensidige på at Ryzen kommer dårligst ut. Så det jeg sa var ikke feil, de linkene der er hva jeg ville kalle cherry picking, uten at jeg kan tysk .

Testen er også gjort med tregt minne på 3200mhz, Ryzen vet jeg ikke drar nytte av mer enn dette, men intel derimot får vesentlig høyere fps med høyere minne. Så her er heller ikke test riggen som er brukt rettferdig, da den nerfer intel. 

Raskere minne, og ikke kun syntetiske benchmark så kommer Ryzen dårligere ut. Det var poenget mitt, jeg hevdet aldri at Ryzen sikkert kan gjøre det bedre i eenkelte, avgrensede tilfeller. De lenkene der var cherry picking på høyt nivå, så ikke kom her å korriger meg. Du må finne noe bedre enn de tyske lenkene der ;) 

Cowboystrekk skrev (45 minutter siden):

Emm, har du sett på videoen du linker til? Se på RBS og AC:O i 1080p, 3900X slår 9700K i begge 2. Det finnes flere spill som utnytter mer enn 8 tråder hvor 9700K faller igjennom. For all del det er en bra CPU, men blir litt merkelig å si at den slår 3900X i alt for så å linke til en video som viser at 3900X er bedre enn 9700K i flere spill på gitte settinger :)

9900K, 10700K og 10900K er bedre enn 3900X i alle spill meg bekjent om de kjøres på like raskt eller raskere minne (noe de enkelt greier siden 3800cl14 er maks for 3900X pga IF) enn 3900X og er det kun spilling man er ute etter ville jeg helt klart valgt en av de. 9600K og 9700K har noen store begrensninger, noe man bl.a ser på 1% og 0,1% lows i enkelte spill. 6 og 8 totalte tråder blir i minste laget enkelte steder.

 

Enkelte spill ja, jeg benekter ikke at 9700k har sine begrensninger :) 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Datafriken skrev (1 time siden):

14.000 Yuan (CNY) / 2000 USD = ~17.900 / 17.700 NOK
https://www.xe.com/currencyconverter/convert/?Amount=14%2C000&From=CNY&To=NOK
https://www.xe.com/currencyconverter/convert/?Amount=2%2C000&From=USD&To=NOK

Hvordan er prosentpåslaget fra USD til NOK i disse dager? Er det ca. 1:1, eller kan vi forvente at 3090 kommer til å koste over 20.000 Kr. hos norske nettbutikker?

Helt ærlig, med disse prisene i utenlandsk valuta, så ser jeg for meg drøye 22.000 NOK for 3090. Det verste er at hvis 3090 erstatter Titan denne generasjonen, så er selv 22.000 Kr. billig for dette kortet sammenliknet med GTX og RTX Titan.

17.000 NOK er uansett over mitt budsjett. Så da blir det nok 3080 Ti på meg.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

17.000 for 3080 Ti er bare latterlig uansett hvor bra kortet er. Jeg kunne forstå det litt med Touring fordi man betalte for 20 år med raytracing utvikling og litt annet (ikke vår feil at de ventet så lenge) men nå i andre runde frister det ikke å betale den samme regningen selv om de slenger in nye PR greier som "nvcache" og litt annet mikk makk som sikkert er bra. :)

Men avventer til 1. september for å se hvor grådig Jensen er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, PaladinNO said:

3090*

Dette er denne generasjonens Titan, basert på informasjonen vi har fått sålangt. 3080 Ti blir billigere, men uvisst hvor mye.

Ah da leste jeg dette feil i forbifarten. 

Quote

 

Helt ærlig, med disse prisene i utenlandsk valuta, så ser jeg for meg drøye 22.000 NOK for 3090. Det verste er at hvis 3090 erstatter Titan denne generasjonen, så er selv 22.000 Kr. billig for dette kortet sammenliknet med GTX og RTX Titan.

17.000 NOK er uansett over mitt budsjett. Så da blir det nok 3080 Ti på meg.

 

17.000 for tilsvarende Titan aka 3090 er helt ok, jeg skal ikke ha noe Titan uansett.

Men 3080Ti skal godt under 15k for å være aktuelt for min del, så vi får se :)

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...