Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nizzen skrev (2 timer siden):

Men det vet jo ikkje Ryzeneiere, fordi de spiller jo bare i 4k med v-sync :p

Det var 0.5-1% forskjell i fps på 5700XT med PCI 3.0 og PCI 4.0, i enkelte av spillene var fps’en høyest på PCI 3.0.

Ligger noen benchmarks ute. Konklusjonen er at PCI 4.0 har lite å si, iværtfall for dagens skjermkort.

Ryzen mot intel derimot har ganske stor forskjell. Nizzen har rett, Ryzen er større flaskehals enn PCI 3.0 i spill.

Men vsync, hvem bruker vsync. Det er kriminelt, burde ikke vært lov.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
14 hours ago, koford said:

om det blir 12p , så regner jeg med at nvidia legger igjen en adapter på FE kortene. men som sagt, ingen vet noe..!!

Aldri hyggelig å måtte benytte adaptere. Siden Nvidia tar ågerpriser uansett, så håper jeg at de legger med en ordentlig modulær kabel til min PSU som er modulær. Er jo bare å ha et par 8 pins som går over i ledning og deretter til "den nye kontakten, om det blir noen".

Sjansen er vel svært liten, men jo flere adaptere og jo høyere watt og dårligere kontakt, jo mer risiko for varmgang når det er dårlig kontakt. Har dere noen gang hatt elektriker til å endre noe hjemme og sett hvor hardt de skrur skruene i i utstyr for å forhindre nettopp varmgang. Er jo snart snakk om panelovner i temperaturer på disse skjermkortene, så.. Risikoen kan være der, selv om den skulle være aldri så liten. Må jo være en grunn til at det ikke holder med 8 Pins lengre, da de ikke ønsker at ledningene skal gå for varme.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Nizzen said:

Vel, når 1440p er det nye 1080p i mange spill med dagens generasjons skjermkort, så trenger man ikkje spille  på low settings i 1080p lengre for at cpu skal bli flaskehals.  Men det vet jo ikkje Ryzeneiere, fordi de spiller jo bare i 4k med v-sync :p

Vel, det vet vel strengt tatt ikke alle Ryzeneiere heller, da det gjerne mangler HDMI 2.1 på de fleste skjermkort enda. Altså om man vil ha smooth 120 Hz 4K-opplevelse. Eller tenkte du på 60 Hz 4K-opplevelse uten god nok v-sync?

  

1 hour ago, Emile the rat said:

Det var 0.5-1% forskjell i fps på 5700XT med PCI 3.0 og PCI 4.0, i enkelte av spillene var fps’en høyest på PCI 3.0.

Ligger noen benchmarks ute. Konklusjonen er at PCI 4.0 har lite å si, iværtfall for dagens skjermkort.

Ryzen mot intel derimot har ganske stor forskjell. Nizzen har rett, Ryzen er større flaskehals enn PCI 3.0 i spill.

Men vsync, hvem bruker vsync. Det er kriminelt, burde ikke vært lov.

Nja, er ikke det alle går å venter på bekreftelsen på da, er du synsk eller noe jeg må ta høyde for? :wee:

Men morgendagens skjermkort da, hva med de? 3000-serien fra Nvidia må vel ansees for å være morgendagens foreløpig inntil det er lansert?

Endret av G
Lenke til kommentar

Bare lurer litt på akkurat det, siden jeg aldri har fått testet med GPU som har muskler nok. Har bare lest at det krever HDMI 2.1 om man vil ha fullt utbytte av f.eks. en 4K 120 Hz v-sync gamingTV. Må vel få puttet i en Nvidia-greie i maskinen etterhvert, eller en BigNavi dersom den skulle overraske med noen godt hemmeligholdte sannheter som ingen har greid å avsløre sånn tilfeldigvis. Men sannsynligheten er kanskje marginal for at AMD slår helt på stortromma enda? De vil vel prøve å modne seg litt for så å ta verden med storm om en generasjon eller tre framover. Kan ikke være helt enkelt å kjempe i mot en slugger som Nvidia. Nå bør vel AMD kanskje kjøpe litt av sitt HBM2e-RAM for alt det er verdt? https://en.wikipedia.org/wiki/High_Bandwidth_Memory

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (14 minutter siden):

Aldri hyggelig å måtte benytte adaptere. Siden Nvidia tar ågerpriser uansett, så håper jeg at de legger med en ordentlig modulær kabel til min PSU som er modulær. Er jo bare å ha et par 8 pins som går over i ledning og deretter til "den nye kontakten, om det blir noen".

Det er ikke noe standard på modulære kabler så det blir nok vanskelig for Nvidia å sende med noe sånt. Det kan fungere på en strømforsyning og ikke fungere på en annen. 

Lenke til kommentar

Nei, det er vel ikke noen standard som ville funket for alle. Men for de det hadde funket hos så hadde dette vært en svært rimelig ting for Nvidia å legge ved. Altså noe ala 2x 8-pins krav, burde vel sikkert holde for å dekke de 10-kontaktene vil jeg tro/anta. De fleste som har litt sterk modulær PSU har gjerne minimum dette på den, som så gjerne har sånne fleksible 6+2 kontakter i enden som møter skjermkortene, nettopp for å være fleksible nok. Så det er rimelig standardisert, selv om dette aldri vil dekke 100 % av brukerne.

Dette kan være et fint incentiv for å få folk til å kjøpe seg grei modulær PSU da. Men 5 kroner kabel blir vel for dyrt å bundle for Nvidia stakkars som må ha til salt i smøret.

Jeg mener at det er bedre at Nvidia bundler med noe slikt dersom 10-pins blir realiteten. Enn at kundene må betale f.eks. kr 60 til sin nettbutikk for å skaffe riktig modulær kabel. Nvidia blir jo en storinnkjøper som får veldig gode priser. Kan godt hende at det koster dem mindre enn 5 kroner også.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (9 minutter siden):

Nei, det er vel ikke noen standard som ville funket for alle. Men for de det hadde funket hos så hadde dette vært en svært rimelig ting for Nvidia å legge ved. Altså noe ala 2x 8-pins krav, burde vel sikkert holde for å dekke de 10-kontaktene vil jeg tro/anta. De fleste som har litt sterk modulær PSU har gjerne minimum dette på den, som så gjerne har sånne fleksible 6+2 kontakter i enden som møter skjermkortene, nettopp for å være fleksible nok. Så det er rimelig standardisert, selv om dette aldri vil dekke 100 % av brukerne.

Dette kan være et fint incentiv for å få folk til å kjøpe seg grei modulær PSU da. Men 5 kroner kabel blir vel for dyrt å bundle for Nvidia stakkars som må ha til salt i smøret.

Jeg mener at det er bedre at Nvidia bundler med noe slikt dersom 10-pins blir realiteten. Enn at kundene må betale f.eks. kr 60 til sin nettbutikk for å skaffe riktig modulær kabel. Nvidia blir jo en storinnkjøper som får veldig gode priser. Kan godt hende at det koster dem mindre enn 5 kroner også.

De kan ikke legge ved en slik kabel fordi forskjellige PSUer har forskjellige layouts på kablene. 

 

Endret av TheKims
Lenke til kommentar
5 minutes ago, TheKims said:

De kan ikke legge ved en slik kabel fordi forskjellige PSUer har forskjellige layouts på kablene.

Det kan jo enkelt løses ved å inkludere en "blokk" der man putter inn 1 og 1 "pinne" og å legge ved koblingsskjema for alle standardene. (Tilsvarende det som er for MB-headeren på enkelte kabinetter)

Lenke til kommentar
G skrev (35 minutter siden):

Vel, det vet vel strengt tatt ikke alle Ryzeneiere heller, da det gjerne mangler HDMI 2.1 på de fleste skjermkort enda. Altså om man vil ha smooth 120 Hz 4K-opplevelse. Eller tenkte du på 60 Hz 4K-opplevelse uten god nok v-sync?

  

Nja, er ikke det alle går å venter på bekreftelsen på da, er du synsk eller noe jeg må ta høyde for? :wee:

Men morgendagens skjermkort da, hva med de? 3000-serien fra Nvidia må vel ansees for å være morgendagens foreløpig inntil det er lansert?

Trist at du spør om jeg er synsk, fordi du ikke vil godta fakta.

Her har du ett av mange eksempler på PCI 3.0 mot PCI 4.0. Med 5700 XT og Ryzen 3900X.

Forskjellen er en differanse på 0.5-1% som jeg sa, hvor det veksler mellom når det går i favør av PCI 3.0 og 4.0.

Med andre ord, trenger ikke være synsk eller ta høyde for som helst. Benchmarks er ganske entydige på at det er null forskjell i ytelse på PCI 3.0 og PCI 4.0 når det kommer til skjermkort. 

At det derimot er 15-20% å hente på intel, om man overklokker og har godt binnet minne er ikke å diskutere. Ergo, å ha Ryzen CPU vil bli vesentlig større bottleneck på de nye toppkortene, enn å kjøre PCI 3.0. 

Om du er usikker, så anbefaler jeg deg å sjekke litt benchmarks, kommer lengre med det enn å være synsk ;) 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Emile the rat said:

Trist at du spør om jeg er synsk, fordi du ikke vil godta fakta.

Her har du ett av mange eksempler på PCI 3.0 mot PCI 4.0. Med 5700 XT og Ryzen 3900X.

Forskjellen er en differanse på 0.5-1% som jeg sa, hvor det veksler mellom når det går i favør av PCI 3.0 og 4.0.

Med andre ord, trenger ikke være synsk eller ta høyde for som helst. Benchmarks er ganske entydige på at det er null forskjell i ytelse på PCI 3.0 og PCI 4.0 når det kommer til skjermkort. 

At det derimot er 15-20% å hente på intel, om man overklokker og har godt binnet minne er ikke å diskutere. Ergo, å ha Ryzen CPU vil bli vesentlig større bottleneck på de nye toppkortene, enn å kjøre PCI 3.0. 

Om du er usikker, så anbefaler jeg deg å sjekke litt benchmarks, kommer lengre med det enn å være synsk ;) 

Nå må du være grei å ikke vri på det jeg har sagt. Jeg prater om de kommende GPU-ene, ikke om gamle fakta som allerede er velkjente.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, TheKims said:

De kan ikke legge ved en slik kabel fordi forskjellige PSUer har forskjellige layouts på kablene. 

 

Takker i dypeste erbødighet. Dette var en ukjent problemstilling for meg. Litt flaut, men det skal litt til å ha greie på absolutt alt. Dette var rett og slett halvskummelt :ohmy:

Lenke til kommentar

Ooh, jeg la merke til en liten detalj om GDDR6X i denne video. Signaleringen er ikke lengre brukt binært, men følger PAM4, altså ser det ut fra grafene som framstilles at forskjellig minnetrafikk signalerer over forskjellige spenninger. Dette blir vel overklokkeres mareritt å skulle forholde seg til da, antar ihvertfall jeg. Tar store forbehold om at jeg kan ha misforstått konseptet, men inntil videre så holder jeg døren åpen for kommende utfordringer:

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (20 minutter siden):

Trist at du spør om jeg er synsk, fordi du ikke vil godta fakta.

Her har du ett av mange eksempler på PCI 3.0 mot PCI 4.0. Med 5700 XT og Ryzen 3900X.

Forskjellen er en differanse på 0.5-1% som jeg sa, hvor det veksler mellom når det går i favør av PCI 3.0 og 4.0.

Med andre ord, trenger ikke være synsk eller ta høyde for som helst. Benchmarks er ganske entydige på at det er null forskjell i ytelse på PCI 3.0 og PCI 4.0 når det kommer til skjermkort. 

At det derimot er 15-20% å hente på intel, om man overklokker og har godt binnet minne er ikke å diskutere. Ergo, å ha Ryzen CPU vil bli vesentlig større bottleneck på de nye toppkortene, enn å kjøre PCI 3.0. 

Om du er usikker, så anbefaler jeg deg å sjekke litt benchmarks, kommer lengre med det enn å være synsk ;) 

Men selv om spill i dag ikke kjører bedre på PCIe 4.0, betyr ikke det at det ikke endres i fremtiden?

Man har jo f.eks et unntak som Fortnite, som utnytter PCE 4.0 med en voldsom FPS økning. 


image.png.1ba83c0560017cbb2ad24afce18bd7d3.png 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...