Gå til innhold

Bensin- og dieselsalget stuper – staten taper halv milliard i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wbFCx2dJiX
Skrevet

Men prisene går opp. 

Skrevet

Så bra at diesel og bensinsalget stuper...:-) Er det ikke det som er den overordnede planen?

Og når kurven for antall solgte liter/uke blir null er målet nådd og bensinpumpene kan fjernes.

Sist jeg fylte tanken gikk jeg faktisk ut av bilen og fotograferte den absurde sceansen som det er å fylle fossilt drivstoff på bil. Artig å vise til ungen når hun blir voksen. Så kan jeg hoderystende fortelle at; Slik holdt vi på for ikke mange år siden...... Det bråkte og luktet og forurenset .....

  • Liker 8
Skrevet
CXSUB4BA skrev (25 minutter siden):

Så bra at diesel og bensinsalget stuper...:-) Er det ikke det som er den overordnede planen?

Og når kurven for antall solgte liter/uke blir null er målet nådd og bensinpumpene kan fjernes.

Sist jeg fylte tanken gikk jeg faktisk ut av bilen og fotograferte den absurde sceansen som det er å fylle fossilt drivstoff på bil. Artig å vise til ungen når hun blir voksen. Så kan jeg hoderystende fortelle at; Slik holdt vi på for ikke mange år siden...... Det bråkte og luktet og forurenset .....

Jeg har et bilde fra 70-tallet der bilen til mine foreldre står å lader. Utrolig

  • Liker 6
Gjest Slettet-wbFCx2dJiX
Skrevet (endret)

slett.

Endret av Slettet-wbFCx2dJiX
Skrevet

Problemet blir fort hvis tesla økes i pris synker salget igjen?

Selv om muligens tesla er liten levrandør men mange problemer med andre biler er gammeldags og ikke samme standarden.

Så spørs om det er så lurt å fjerne fremdeles er hydrogen og elbil dyrere i kjøp en bensin\disel.

Skrevet

At drivstofforbruket nå endelig synker her i Norge er jo veldig bra! Det er jo det som har vært et fokus i poitikken i mange år. 

Når det gjelder mindre avgiftsinntekter så er det ikke stort større enn det staten taper på avgiftsfri biodiesel som viser seg å ha like høye utslipp som fossil diesel. 

  • Liker 1
Skrevet

De kommer vel til å sette opp avgiften på drivstoff igjen da, for de tørr ikke legge på avgifter på elbilene
Noen kommuner har innført halv bom for elbiler, men Trondheim valgte å øke bomsatsen for alle andre istedet

Skrevet (endret)

.."Hun sier regjeringen aktivt har valgt å ikke kompensere for nedgangen i avgifter med å lage nye bilavgifter eller skru opp andre. "

 

Vi har altså en situasjon der folk velger det riktige og bruker bil mindre, kjører mindre forurensende, og prøver å gjøre sitt beste for samfunnet/kloden.

Krise : Politikere tenker på  administrasjon, skatt og penger.

Så har vi en liknende situasjon ( nå nære jul), der folk vil begrense forbruk for å spare penger og miljø.

Krise: Mindre skattepenger og krise for næringslivet.

Slik  blir stoa når et samfunn ikke ser forskjell på penger og reelle verdier.Da kaller vi også et samfunn/kontinent "fattige" når det har nok av arbeidskrefter og resurser/sol & grødejord, men mangler (vestlige) penger/tall.  Mindre penger i omløp gir mindre til politikere og administrasjonen. "Krise".

Og uansett om innbyggerene velger det rette gjøres det om til et problem, en krise.

' Hvis du vil ødelegge  et samfunn og dets mennesker, så flytt stadig målene. Finn på stadig nye problemer og kall de kriser og uløselige.  Økonomikrise, klimakrise...... Det kan konstrueres "kriser" av alt.  Det skaper galskap, oppgitthet og frustrasjon. Frustrerete mennesker er lettere å styre. '

 

 

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 4
Skrevet

Staten taper 500 millioner kroner pga mindre bensin/diesel salg. Men hvor mye tar kommuner ut i utbytte fra kraftselskap som går med skyhøye overskudd pga at vi betaler høy nettleie og rare strømavgifter på strømmen vi bruker til elbiler etc..? Det er mye meir enn 500 millioner pr år. Det er penger som staten slipper å bruke på kommunene. Saken er at hvis alle biler går over til elektrisk,så vil staten tjene minst like mye i avgifter innkrevd fra kraftlselskap. Hva med ABE reformen (avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen) som Høyre/FrP innførte i 2015 og som høvler driftsbudsjetter til statlige bedrifter med mellom 0,5 og 0,8 prosent hvert år. Siden 2015 har staten spart 10,8 milliarder eller 10 000 000 800 millioner kroner på reformen. Det ligger svært mange menneskeskjebner bak ett slikt tall. Tenk hvor mange som har fått sparken fra jobbene sine pga nedskjæringer og mindre budsjetter over hele landet med påfølgende familietragedier når folk mister inntekten sin. Jeg er enig med Støre som kalte reformen (ABE) for pervers! Selv sørger regjeringsmedlem får å stadig øke sine allerede skyhøye lønninger som uten problem kunne vært halvert i solidaritet med alle som får skrellet budsjettene sine. Jeg håper vi blir kvitt dagens regjering høsten 2021 og at de bare blir bilder på en vegg for forhenværende regjeringer. Folk på bilder har heldigvis ikke talerett.

  • Liker 1
Skrevet
RJohannesen skrev (55 minutter siden):

At drivstofforbruket nå endelig synker her i Norge er jo veldig bra! Det er jo det som har vært et fokus i poitikken i mange år. 

Når det gjelder mindre avgiftsinntekter så er det ikke stort større enn det staten taper på avgiftsfri biodiesel som viser seg å ha like høye utslipp som fossil diesel. 

Ja, er det ikke mindre bruk av bensin og diesel som er god klimapolitikk?

Tapet i avgifter tar regjeringen igjen på andre områder, som å godta at EU får bestemme reglene for strømsalg gjennom ACER.

Dette har fått opp strømprisen med 10 øre/kWh, som betyr 13 mrd. ekstra til Statkraft, og når staten er eier er dette også en del av forandringene de siste 2 årene.

Skrevet

Det er noen fine grafer her. Bra gladsak at eksosutslippene fortsetter å synke. Men vær obs på at det er to typer biler som skal ha æren for det: Både framveksten av elbiler og nye eksosbiler med lavere utslipp enn gamle.

Noen prosenter nedgang er likevel ikke nok. Det er bare å fortsette det gode arbeidet i retning nullutslipp.

  • Liker 7
Skrevet
Trestein skrev (9 timer siden):

Går strømprisen opp 1 øre PR kWh så tener staten 1,5 milliarder mere.

Perfekt! Så blir vi kvitt taperne som ikke lenger har råd til å holde hjemmet sitt varmt om vinteren også. De er jo stort sett utgiftsposter uansett.

Skrevet (endret)
6 hours ago, Fri diskusjon og kunnskap said:

.."Hun sier regjeringen aktivt har valgt å ikke kompensere for nedgangen i avgifter med å lage nye bilavgifter eller skru opp andre. "

 

Vi har altså en situasjon der folk velger det riktige og bruker bil mindre, kjører mindre forurensende, og prøver å gjøre sitt beste for samfunnet/kloden.

Krise : Politikere tenker på  administrasjon, skatt og penger.

Så har vi en liknende situasjon ( nå nære jul), der folk vil begrense forbruk for å spare penger og miljø.

Krise: Mindre skattepenger og krise for næringslivet.

Slik  blir stoa når et samfunn ikke ser forskjell på penger og reelle verdier.Da kaller vi også et samfunn/kontinent "fattige" når det har nok av arbeidskrefter og resurser/sol & grødejord, men mangler (vestlige) penger/tall.  Mindre penger i omløp gir mindre til politikere og administrasjonen. "Krise".

Og uansett om innbyggerene velger det rette gjøres det om til et problem, en krise.

' Hvis du vil ødelegge  et samfunn og dets mennesker, så flytt stadig målene. Finn på stadig nye problemer og kall de kriser og uløselige.  Økonomikrise, klimakrise...... Det kan konstrueres "kriser" av alt.  Det skaper galskap, oppgitthet og frustrasjon. Frustrerete mennesker er lettere å styre. '

 

 

Dette skulle vært skolepensum for alle barn og unge, slik at de ikke begår den samme tabben som vår generasjon. Med 30% av arbeidsstokken i offentlig erverv har man i tillegg skaffet seg sin egen arme av religiøs karakter som vil forsvare enhver avgjørelse uansett hvor idiotisk den måtte være. Av den enkel grunn: studie- og boliglån. Bruke gjeld som virkemiddel er vel kanskje den mest effektive metoden man kan benytte seg av.

Endret av verlekkim
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...