Jump to content

Kjetil Kjernsmo

Medlemmer
  • Content Count

    166
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

163 :)

Recent Profile Visitors

1116 profile views
  1. ENOVA er helt håpløst. Som privatperson kan man bare glemme å få støtte derfra, dette er for profesjonelle søknadsskrivere som selv tar 1500 kr/t. Jeg har hatt flere prosjekter og har passivhus. Til bygging av huset hadde jeg den nødvendige konsulenthjelpen, og fikk et par prosent i støtte, men til styring av varme, kombinasjonen av bergvarme og solfangere er den faglige kompetansen i ENOVA så lav og de er mest ute etter å finne noe de kan ta deg på, så her er byråkratiet langt viktigere enn miljøet. Jeg hadde kjøpt inn en mikrokontroller til 20 kroner, og det var visstnok en sentralenhet og dermed kunne de bruke det til å avslå. Men nå trenger ikke passivhus så mye styring, så det er ikke så farlig...
  2. Det har vært utredet, men helikopter ble vurdert mye mer effektivt. For at fly skal være aktuelt må det komme inn i en veldig tidlig fase, før helikopter og andre. Det fant man ut at var lite trolig. Man måtte i tilfelle tenke på MAFFS II: https://maffs.com/ ved stor skogbrannfare måtte den lastes på Herc-en, fylles opp og så måtte flyet stå i beredskap slik at det kan være på plass til å gjøre første dropp innen en halvtime. Det betyr at det ikke kan bli brukt til noe annet. Det er ganske dyrt å ha en Herc stående stille antar jeg. Men som tjenestepliktig i Sivilforsvaret hadde jeg gjerne sett at man hadde gjort det...
  3. Rystad har definitivt høy kredibilitet og det er kanskje galt av MDG å angripe på det grunnlaget. Men dette er like fullt en rapport som ikke er laget som et innlegg i en faglig debatt, den er bestilt for å påvirke et valgresultat. Den burde slett ikke vært lagt ut på denne måten, den burde i det minste gått igjennom fagfellevurdering i et større tidsskrift slik at vi fikk sikret at den faglige debatten hadde vært kommet langt før den hadde offentlig interesse. Demokratiet skal ikke basere så viktige beslutninger på en aktørs kredibilitet, det skal baseres på bred faglig konsensus.
  4. NeXT-maskinen Tim skrev dette på finnes i Science Museum i London, det ville ikke vært så rart om det er noe originalt der. Jeg tror boksen er i kjørbar stand. https://artsandculture.google.com/asset/original-next-computer-used-by-sir-tim-berners-lee-to-design-the-world-wide-web-next/6QHcxbuGnQ4rng?hl=en
  5. Det er et par ting her jeg ikke får til å stemme. Det høres rart ut at du kan samle så mye radioaktivt materiale fra disse kildene, det er virkelig ikke mye i dem. Geigertellere er forøvrig ekstremt lite effektive til å detektere elektromagnetisk stråling, så de blir heller ikke brukt til det, de blir brukt til alfa- og beta-stråling. Alfa-stråling stanses av et papirark og beta-stråling går omtrent en meter i luft, så han kunne ikke ha brukt det på den måten det står her. Jeg tviler også veldig sterkt på historien om at man kunne detektere stråling gjennom en betong-vegg og to kvartaler unna. Riktignok finnes det ekstremt følsomme instrumenter for deteksjon av radioaktiv stråling, men det er ekstremt usannsynlig at han skulle hatt tilgang til noe sånt. Jeg mistenker at dette er en spennende historie, men det er nok ikke så mye substans i den.
  6. Fokebilene kommer ikke engang på markedet... Hvor er sjuseteren som barnefamilier trenger? Nå heter de Tesla Model X, Volvo XC90 og Ford Explorer. Alle til over 800000. Nå kommer Kia Sorento og Hyundai Santa Fe, til snaue 700000. De som kunne ha blitt familiebiler, som VW Id.6 kommer ikke. Det er historisk besteforeldre som kjøper sånne siden de har råd og kan bruke de til barnebarna nå og da og fordi etterspørselen i bruktmarkedet er enorm så får de også god pris.
  7. Det store problemet er at det er en nisje for store familiebiler som er veldig vanskelig for oss som må være i den nisjen. Problemet er at det er veldig få som har dette behovet som egentlig har råd til nybil. Det gjør at bruktbil-prisene også er høye. Nå er VW Id.6 lagt på is i Europa, så det er ingenting som tyder på at det kommer noen elbiler i dette segmentet i overskuelig fremtid. Det er en og annen bil med lite batteri, som Maxus, og Tesla Model Y som ikke er spesielt stor men som har sju seter. Forøvrig er selv kineserne premium-bilene. Det er Tesla Model X som er der nå, og så kommer Mercedes med en bil. For folk flest er det bruktbiler til 350000 kr man kjøper. Nå skal folk flest plutselig strekke seg til det dobbelte. Og det er det som er grunnen til at Model X selges til dette segmentet, folk flest har blødd for den bilen. Det er rett og slett ikke riktig at den som har råd til å kjøpe en bil til 700000 har råd til 725000, man har allerede kjøpt en bil som er dobbelt så dyr som man ellers ville gjort. Resultatet av å innføre en grense på 600000 er at dieselbilene i dette segmentet kommer til å være på veien helt til de erstattes av premium-bilene når de har blitt billige nok, og det tar minst 5 år. Man bør vente til hele markedet er dekket av biler folk flest har råd til. Alternativet er at dieselbilene, slik som min Outlander, får forlenget levetid. Det betyr f.eks. at man bør vente til biler som VW Id.6 får en pris i det norske markedet. Da vet man hvor lista ligger.
  8. Dette er da slett ikke så vanskelig som det høres ut til blant andre kommentatorer her. Man leier selvfølgelig bare metal av de som driver med sånt, Green Mountain, Digiplex, Basefarm, osv. Så kjører man OpenStack oppå det og Kubernetes oppå det igjen. Ingenting proprietært involvert. Så slenger etatene sine ting rett på OpenStack eller kontainere i Kubernetes, og så kan man tilby Nextcloud, Solid, osv til befolkningen. Det var kanskje ikke så presist formulert av artikkelforfatterne, men dette er jo faktisk ganske standard. Det store spørsmålet er om man er forberedt på å legge inn så store ressurser for å sikre dette som de store aktørene gjør.
  9. Jeg vet ikke, men jeg tittet på OCPP protokollen for å se om det er noe jeg ville kunne gjøre selv, og den så forholdsvis enkel ut. Jeg tror ikke den kan være pris, det handler heller om at man ønsker vendor lockin.
  10. At man må gjøre noe med eksisterende korvetter er sikkert sant, men kunne man ikke klare å bygge båter med noe nærmere hyllevare med liknende kapasiteter? En katamaran med Mark 57 Vertical Launch System burde klare å ha både JSM og diverse AMRAAMs. Er det virkelig ikke mulig å designe noe som ikke drar på slike kostnader?
  11. Nå har jeg ikke tid til å høre på denne podcasten, men jaggu disintegrerte kommentarfeltet her til et lavmål som jeg ikke er vant til å se her på TU. Du skal ikke mange rundene på Google Scholar for å se at denne personen er en internasjonalt anerkjent ekspert på livsløpsanalyse, spesielt batteriproduksjon. Du vil se det i ordentlige, fagfelle-vurderte publikasjoner at det er betydelig debatt rundt tingene hun kommer med, og så skal kommentarfeltet kaste det på båten fordi hun er kvinne? Seriøst, gutta, hvis dere ikke klarer å debattere på et mer seriøst nivå, kan dere la vær å poste! Gruppa hennes får mye skryt for å ha den mest detaljerte "inventory" av forskjellige bidrag av miljøbelastning til batteriproduksjonen. På den annen side får den kritikk for at dette også sannsynligvis gir et dårlig sammenlikningsgrunnlag fordi du får store problemer med systemavgrensningen. Satt på spissen, skal du ta med at kantinearbeideren på batterifabrikken kjører fossilbil til jobb? I literaturen finner man to ganske distinkt forskjellige tilnærminger, den ene er detaljerte inventories, som denne gruppa driver med, den andre måler input og output på en mer overordnet måte. Hvis du ser på livsløpsanalysen som f.eks. Union of Concerned Scientists gjorde for mange år siden, så bruker de den siste metoden. Disse to metodene gir veldig forskjellig svar, typisk en faktor 3-4. Det du også ser i literaturen er derfor også en kritikk mot metodene, at de burde ikke sprike så veldig, men at det også kanskje er litt lite ydmykhet blant proponentene for de forskjellige metodene, at ingen av dem sannsynligvis gir et brukbart resultat for å guide politiske beslutninger. Den andre kritikken er at det er veldig vanskelig å lage et tilsvarende inventory for fossilt. Det er nesten umulig. Det er et gammelt paper skrevet av en fyr fra Statoil som siteres mye. Ellers er det stort sett bedriftshemmeligheter. Så får man komme med seriøs kritikk basert på litt mer en reflekser.
  12. Jeg klarer ikke hisse meg opp så voldsomt over dette. For det første er det ikke snakk om en egen ladestandard. Det kommer med stor sikkerhet være CCS. For det andre kommer dette til å være et helt marginalt fenomen. Det kommer helt sikkert ikke til Norge. Det kommer til å være noen få ladestasjoner langs autobahn, det kommer til å være for dem som skal kjøre Frankfurt-Berlin elns, og som forventer å ligge i 200 km/t på mesteparten turen, ta en kjapp tur innom loungen før de kjører videre i samme farten. De kommer ganske sikkert til å ligge i tilknytning til andre ladeplasser fordi de kommer til måtte ligge på steder hvor du har mye nok langdistansetrafikk til at det er nok Porscher. Men det kommer til å være en liten bygning i enden av en mye større plass. Og da er det ikke så rart at rikingene ønsker å være helt sikre på at de ikke vil måtte stå i ladekø. Dette kan ikke sammenliknes med Tesla, som bygger selv fordi ingen andre bygger raskt nok. Det er noe helt annet.
  13. Dette har usedvanlig lite å gjøre med forsvar å gjøre. Det som har vært norsk sikkerhetspolitikk og som har vært vellykket, er at ja, vi er medlem av NATO, ja, de kan komme og støtte oss hvis de ser det som strategisk viktig, men nei, vi er ikke en spydspiss mot Russland, verken med atomvåpen eller med konvensjonelle våpen. Så lenge man ikke sår tvil om det hos russerne, har vi heller ikke mye å frykte fra den kanten. Det betyr at vi må ta av oss av mye av forsvaret vårt selv, og selv om jeg opplevde en helt sanseløs sløsing da jeg var i førstegangstjeneste på begynnelsen av 90-tallet, så har kuttene kanskje nå gått for langt. Hvis det at vi kutter for mye i forsvaret gjør at vi må invitere USA inn på denne måten, så må til og med jeg innrømme at det ikke er bra. Da blir vi den spydspissen vi ikke bør være. USA gjør dette sannsynligvis mest av egeninteresse, de ønsker å ha en offensiv kapasitet nær Russland. Men det er ikke det som har vært vellykket norsk sikkerhetspolitikk. Nå som INF-avtalen er død, kan vi se et nytt våpenkappløp, så det neste nå blir at Russland svarer på denne stasjoneringen av B1-B med å utplassere ballistiske mellomdistanse-raketter. Dermed kommer et krav om at vi må ha RIM-161 SM3, og så har vi det gående. Det er ikke bare dårlig sikkerhetspolitikk, vi kommer til å brenne penger som gale uten at det gir oss noen ting. Det vi virkelig trenger er en global erstatter for INF, det ville gitt oss økt sikkerhet. Men du kan vedde på at man heller vil brenne milliarder på milliarder på våpensystemene rundt RIM-161 SM3 enn å jobbe med en slik avtale.
  14. Jeg sitter akkurat nå på Lyngør. Her er det veldig mange båter som aldri går lengre enn over fjorden, eller til Risør maks. Det er nok elektrisk effekt tilgjengelig. Det vil være ekstremt enkelt å elektrifisere. Selvfølgelig med svært begrenset effekt, siden dette er det segmentet med lavest forbruk, men det er ikke en grunn til å ikke gjøre det. Foruten elektriske utenbordsmotorer kunne man tenke seg en båt som har elektrisk framdrift for de fleste bruk, men hvor man kunne sette på en fossil utenbordsmotor hvis man trenger det. Elbåt-produksjon er forøvrig i gang her.
  15. Enig med Simen1. Jeg tenker at på langtur med elbil vil man ønske å tilbringe tid snarere enn å slå ihjel tid. Det betyr at det bør være noen store ladeparker. De må være store fordi det vil gjøre at sannsynligheten for ventetid går ned og fordi man da kan ha stort tjenestetilbud rundt dem. Veldig høy effekt skaper problemer. Jeg tipper at når alle kjører elbil snakker vi ladeparker på 50 MW selv når 150 kW er det vanlige. Skal man ned på 5 min ladetid betyr det at ladeparkene blir noen av de største punktuttak i nettet. Det vil medføre store problemer. 400 kW lading på personbil tror jeg derfor vil være et luksusprodukt. For de fleste vil 150 kW være greit hvis det er et noe å gjøre på området. Jeg blogget litt om det: http://kjetil.kjernsmo.net/2020/02/kjetils-ladeplan/
×
×
  • Create New...