Gå til innhold

Samletråd for nye SINNSYKE konservative/høyreekstreme ting i Europa og vestlige samfunn


Anbefalte innlegg

Hvis det er en ting våpen til selvforsvar har lært oss, så er det at det ikke virker.

 

Å eie et våpen mer enn dobler risikoen for at eieren blir skutt, og øker risikoen for alle andre i husholdningen.

For kvinner er det tredobbel risiko.

 

Dessuten er gjerne dette våpenet som faktisk blir brukt i en skyteepisode;

det er nettopp det som øker risikoen for drap i husholdningen.

 

Så kommer nesten tredobbel fare for selvmord i tillegg.

 

Jeg tipper, basert på statistikken for eierskap av våpen til selvforsvar, at antallet uskyldige elever og lære som dør på grunn av våpen øker dramatisk om lærere blir bevæpnet.

Mer enn dobbelt så mange som dør av masseskytinger kommer til å dø av enkelthendelser.

 

Det er bedre å sikre at det er vanskeligere for elever å få tak i våpen.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å ta deg seriøst når du starter med et personangrep og ellers svarer meg som om jeg var en tilhenger av at våpen til flere vil fungere generelt, når jeg har sagt det stikk motsatte. Sånn apropos "laber diskusjonskvalitet". 

 

 

Registrerer at du fortsatt ikke evner å svare på noe. Kom gjerne med eksempler der en "good guy" med et våpen har utgjort en forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Registrerer at du fortsatt ikke evner å svare på noe. Kom gjerne med eksempler der en "good guy" med et våpen har utgjort en forskjell.

Nei jeg pleier ikke å svare på stråmenn.

 

Men her er et par linker google fant:

 

https://www.dailywire.com/news/34089/concealed-carry-holder-stops-shooting-school-event-ryan-saavedra

https://www.washingtontimes.com/multimedia/collection/good-guy-gun-stopped-bad-guy-gun/?page=2

https://www.foxnews.com/opinion/a-good-guy-with-a-gun-has-saved-many-lives-in-florida-something-the-media-rarely-report

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med å gjøre tilgangen på våpen vanskeligere? Og ja, det er bokstavelig talt derfor vi har politi. Det er liksom jobben deres.

Du har inntrykk av at folk med uærlige hensikter har store vanskeligheter med å skaffe seg våpen? Det er vanlige, ærlige mennesker du vil gjøre det vanskeligere for, ikke kriminelle.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er en ting våpen til selvforsvar har lært oss, så er det at det ikke virker.

 

Å eie et våpen mer enn dobler risikoen for at eieren blir skutt, og øker risikoen for alle andre i husholdningen.

For kvinner er det tredobbel risiko.

 

Dessuten er gjerne dette våpenet som faktisk blir brukt i en skyteepisode;

det er nettopp det som øker risikoen for drap i husholdningen.

 

Så kommer nesten tredobbel fare for selvmord i tillegg.

 

Jeg tipper, basert på statistikken for eierskap av våpen til selvforsvar, at antallet uskyldige elever og lære som dør på grunn av våpen øker dramatisk om lærere blir bevæpnet.

Mer enn dobbelt så mange som dør av masseskytinger kommer til å dø av enkelthendelser.

 

Det er bedre å sikre at det er vanskeligere for elever å få tak i våpen.

At du presterer å tolke statistikk på den måte er jo nesten vanskelig å fatte. Du tror altså at det å eie et våpen øker risikoen for å bli suicidal? Du må da forstå at de som tar livet sitt har skaffet seg våpen nettopp fordi de var suicidale, og ønsket å avslutte livet i utgangspunktet. Det du skriver er jo regelrett ulogisk og fremstår som en bevisst fremsatt løgn.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du tror altså at det å eie et våpen øker risikoen for å bli suicidal? 

 

Jeg tror ikke det, men om man noen gang skulle føle seg såpass nedfor, så er det jo enklere å kunne avslutte livet med bokstavlig talt å "trykke på en knapp" enn andre metoder. Folk feiler når de forsøker å skyte seg i huet også, men feilraten er høyere for hengning eller overdose paracet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At du presterer å tolke statistikk på den måte er jo nesten vanskelig å fatte. Du tror altså at det å eie et våpen øker risikoen for å bli suicidal? Du må da forstå at de som tar livet sitt har skaffet seg våpen nettopp fordi de var suicidale, og ønsket å avslutte livet i utgangspunktet. Det du skriver er jo regelrett ulogisk og fremstår som en bevisst fremsatt løgn.

Hørte en gang at det er vanlig at ønsket om å ta selvmord går over, uten å komme tilbake. Poenget er vell da at med et våpen for hånden er sjansen for at en tar livet av seg større, siden en har tilgang på en kjapp og smertefri metode.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, og selvmords raten i Norge med skytevåpen er ganske høy.

Den store forskjellen er at de som dreper seg ved å henge seg, gift, hoppe foran toget osv ofte har planlagt det.

 

En del av de som skyter seg er egentlig ikke dirkete suicidale, men i et mørkt øyeblikk, ofte ved help av alkohol eller andre rusmidler setter de våpenet til hode.

 

Man vet at bare det å ha en safe, med nøkkel eller kode, og ikke oppbevare våpenet ladd, senker selvmord med skytevåpen drastisk.

De som er ekte suicidale, vil fremdles gjøre det. Men disse spontan selvmorde synker mye. Og vil så klart nesten ikke skje uten skytevåpen i huset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det, men om man noen gang skulle føle seg såpass nedfor, så er det jo enklere å kunne avslutte livet med bokstavlig talt å "trykke på en knapp" enn andre metoder. Folk feiler når de forsøker å skyte seg i huet også, men feilraten er høyere for hengning eller overdose paracet.

Ok, da regner jeg med at det finnes noen forskning som tilsier at fravær av våpen gir lavere selvmords-rate? Nå har jeg ikke gjort en voldsomt grundig undersøkelse, men såvidt jeg vet har landet Japan, hvor all privat våpeneie i praksis er totalforbudt, en av verdens høyeste selvmords-rater?

 

Jeg vil hevde at å eie våpen er bra for den psykiske helsa. Det gir en befrielse å vite at hvis mørket nå skulle komme sigende så har man alltids en rask vei ut, og slipper å ødelegge noen andres liv ved å hoppe foran et tog eller lignende.

Endret av coffeee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jeg vil hevde at å eie våpen er bra for den psykiske helsa. Det gir en befrielse å vite at hvis mørket nå skulle komme sigende så har man alltids en rask vei ut, og slipper å ødelegge noen andres liv ved å hoppe foran et tog eller lignende.

Wow.

 

Med samme logikken kan man finne en rask vei ut for folk man ikke liker også.

Lenke til kommentar

Den ene linken er «11 times a good guy with a gun stopped bla bla bla». Det beviser jo poenget mitt når en erkekonservativ nettside må håndplukke 11 superspesifikke tilfeller. Målt mot de hundrevis av andre tilfellene betyr det jo ingenting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, da regner jeg med at det finnes noen forskning som tilsier at fravær av våpen gir lavere selvmords-rate? Nå har jeg ikke gjort en voldsomt grundig undersøkelse, men såvidt jeg vet har landet Japan, hvor all privat våpeneie i praksis er totalforbudt, en av verdens høyeste selvmords-rater?

 

Jeg vil hevde at å eie våpen er bra for den psykiske helsa. Det gir en befrielse å vite at hvis mørket nå skulle komme sigende så har man alltids en rask vei ut, og slipper å ødelegge noen andres liv ved å hoppe foran et tog eller lignende.

Selvmordsraten i Australia gikk ned etter de innførte streng våpenlovgivning på 90-tallet.

 

Also, wow. Og om det er andre du tenker på, kan du jo høre hvordan det var for soldatene som fant kollegaen sin som hadde skutt av seg hodet med en HK-416 på Skjold. Da finnes det bedre måter å gjøre også det på.

Endret av CommanderKeen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har inntrykk av at folk med uærlige hensikter har store vanskeligheter med å skaffe seg våpen? Det er vanlige, ærlige mennesker du vil gjøre det vanskeligere for, ikke kriminelle.

Ja, det har jeg inntrykk av, fordi det er tilfellet, og all statistikk viser det. I tillegg er det lettere å snappe opp flere suksessive lovbrudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når de liberale i USA snakker om en lovendring så mener de bare at folk som er dømt for vold/drap med skytevåpen, og folk som har diagnoser som svært mentalt ustabile, ikke skal få lov til å eie skytevåpen. Det er ingen som snakker om å ta i fra amerikanerne sine våpen.

 

Jeg vil påstå at det ikke er særlig radikalt, og at det som er faktisk er radikalt er at republikanerene ikke synes det er en god idé å innføre slike begrensninger. (De er virkelig noen SINNSYKE konservative/høyreekstreme.)

Endret av Skurupu
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Den ene linken er «11 times a good guy with a gun stopped bla bla bla». Det beviser jo poenget mitt når en erkekonservativ nettside må håndplukke 11 superspesifikke tilfeller. Målt mot de hundrevis av andre tilfellene betyr det jo ingenting.

Dette var veldig rart. Hvordan var dette mer ‘superspesifikt’ enn det du selv kom med? Var ikke dette akkurat det du etterspurte, eksempler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var veldig rart. Hvordan var dette mer ‘superspesifikt’ enn det du selv kom med? Var ikke dette akkurat det du etterspurte, eksempler?

Jo, du gjorde jo akkurat det jeg ville. Forskjellen er at mine eksempler er ikke ekstraordinære tilfeller. Det er derfor noen kan lage en sak om «11 ganger». Det er bokstavelig talt alle tilfellene de kunne finne. Hadde dette vært et realistisk og bra alternativ ville det jo vært tusenvis av tilfeller, ref. alle masseskytingene siden republikanere fikk fjernet den assault rifle ban.

 

Strengere våpenlovgivning er og blir det eneste realistiske alternativet til at barn må være redd for å bli drept når de går på skolen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At du presterer å tolke statistikk på den måte er jo nesten vanskelig å fatte. Du tror altså at det å eie et våpen øker risikoen for å bli suicidal? Du må da forstå at de som tar livet sitt har skaffet seg våpen nettopp fordi de var suicidale, og ønsket å avslutte livet i utgangspunktet. Det du skriver er jo regelrett ulogisk og fremstår som en bevisst fremsatt løgn.

10% økning i eide våpen i en stat i USA betyr 29% flere selvmord blant ungdom i husholdningene i staten som eier våpen.

https://www.citylab.com/life/2019/01/teen-suicide-guns-in-america-mass-shootings-data/581335/

 

10% økning i eide våpen i en stat i USA betyr 13% flere mord i hjem som eier våpen i staten, og 2% flere drap utenfor hjemmet.

https://www.sciencedaily.com/releases/2019/07/190722085828.htm

 

...

 

80% av dem som forsøker å ta selvmord uten skytevåpen mislykkes med selvmordsforsøket.

90% av dem som ønsker å ta livet sitt har ikke lengre ønsket når panikken eller angsten som får dem til å ønske å dø går over, normalt et par timer, og uten at de har gjort noe konkret forsøk.

 

Fordi ingen enkle metoder for selvmord som ofrene vet om er tilgjengelig googler de som er seriøse etter metoder, og møter stort sett oppfordringer om å kontakte hjelp, tips om hvordan man løser livsproblemer, og finner historier fra mennesker som tidligere ønsket å ta livet sitt men som nå er friske.

 

---

 

Tilbake til forsvarsstatistikk, så tror 2-3 millioner amerikanere at våpenet deres har reddet livet deres eller beskyttet dem mot vold, tyveri eller overgrep -- i løpet av hvert enkelt år.

200 000 påstår at de har skutt i selvforsvar.

 

https://www.npr.org/2018/04/13/602143823/how-often-do-people-use-guns-in-self-defense

 

Men det er våpenlobbyens forskning, med lignende tall som amerikanere som tror de har blitt bortført av romvesen -- og det tar ikke hensyn til om det var en reell eller opplevd trussel, blant en gruppe mennesker som åpenbart er mer paranoide enn mennesker som ikke eier våpen.

https://www.npr.org/2018/04/13/602143823/how-often-do-people-use-guns-in-self-defense

 

Til sammenligning er det omlag 100 000 innbrudd i private hjem, og 330 000 utførte ran, årlig, i USA -- basert på tall fra 2016.

Og i disse drepes 60 uskyldige under innbrudd, og 550 under ran, med skytevåpen.

Uten ranere med skytevåpen ville langt flere uskyldige overlevd.

https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2017/crime-in-the-u.s.-2017/tables/expanded-homicide-data-table-11.xls

 

Til sammenligning utførte "bare" 430 mennesker "justifiable homicide", altså drap i selvforsvar.

og til sammenligning med det igjen døde enda flere enn det i ulykker med våpen, samtidig som at vi trygt kan anta at de fleste "justifiable homicide" ble utført mot mennesker med våpen, men som ikke hadde reell intensjon om å gjøre skade.

 

...

 

Totalt sett ville det blitt færre drap, færre selvmord og færre ran om USA hadde bedre våpenlover.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...