Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AveMORphine skrev (På 16.2.2022 den 0.56):

Jeg antar at dette er sammenlignet med CP spilleren du har. Jeg har sett litt på bilder av PCB i spilleren din, og ser at den bruker den siste R2R baserte DAC chippen (som jeg kjenner til); PCM1704 så det du hører på i dag og er fornøyd med (?) er R2R basert.

Jeg ser at det ligger en Wadia 301 med digitale inputs på finn. Den har samme DAC chip (PCM1704) og om noe går istykker så er det normalt sett cd-drivverket (dahlens har sikkert mulighet til å reparere alt annet dersom en cap tørker ut elns). Det er en rimelig løsning sammenlignet med budsjettet ditt. Ligger ute til 8500,- Men DAC chip står ikke for mye av endelig lydkvalitet når alt kommer til alt. PCB design er umulig å sammenligne fra bilder og har langt større innvirkning på lyden enn komponentene som er montert på PCB (avrunding av baner, lengde, areal etc og alt det er skjult under overflaten). Og både Plinius og Wadia har spesialbestilte varianter av chipper på senere modeller noe som også kan være tilfelle på de siste PCM1704 chippene for alt jeg vet. Wadia kan normalt sett også relativt enkelt justeres ganske så mye mtp gain og det kan ha enorm innvirkning på hvordan systemet lyder i sin helhet.

Ellers er det også mulig å "hacke" spilleren din og gi den en digital inngang, men vil tro at det er bare slike tullinger som meg som gjør slikt... Gjorde det på en Densen Beat 420 i sin tid. Men der var det en enkel sak da dac`en i spilleren brukte drevet sin digitale utgang og hadde den koblet via en normal "off the shelf" ledning som jeg kunne kjøpe en erstatning til i butikk (sp-dif via 2 ledere). Den hadde også en switch på baksiden som gjorde at jeg kunne koble en 2veis 2 pole switch i hullet som normalt hadde en bryter for å slå av digital utgang og bruke digital utgang hullet som digital inngang via switch istedet (jeg hadde ikke behov for digital utgang). Fullt reversibelt og ble endret tilbake før spilleren ble solgt (nye eieren ønsket ikke digital inngang men ønsket derimot digital out). På CD101 må en såvidt jeg kan se endre i2s linjer, og det er ingen enkel mod. En må trolig fjerne de orginale i2s terminerings-resistorerene og sende sinalet via ett custom PCB som da istedet for I2S resistorer har i2s inn fra drev (eller mest sannsynlig FCPGA) via tilsvarende resistorer via en i2s switch og på andre siden av switchen en spdif til i2s chip (8804 elns). Utgangen på i2s switch PCB kobles da tilbake på i2s input på spillerens orginale pcb (motsatt side der de orginale i2s resistorene sto). Fordelen med det ville vært at en da i praksis har "samme lyden" fra streameren som en har fra CDP.

Jeg tok en titt på om plinius tilbyr noe som kunne passet ditt behov, men såvidt jeg kan se har de kun en dlna basert dac (Tiki). Noe jeg ikke vil anbefale. DLNA er utdatert (og vil f.eks aldri bli støttet av ROON).

Når alt kommer til alt så tror jeg at du må forsøke å få lånt deg en DAC og testet den i systemet. Eventuelt kjøp fra ett sted på nett som har 14 dagers angrerett også på åpnede produkter. Om du er åpen om det i utgangspunktet og sier at du gjerne vil ha en demo som er 100% innspilt før testen så regner jeg med at de kan komme deg i møte på ett vis. Om de ikke vil gi deg en demo så er det bare å bestille som normalt. INGEN dac vil endre karakter så totalt av innspilling til at du ikke vil kunne vite om den passer i ditt system eller ikke innen angrefrist har gått ut. Jeg aner desverre ikke om noen av aktørene i bransjen nå er veldig regelryttere mtp om varen etter retur skal kunne selges som ny eller om de aksepterer en åpnet vare uten å lage styr.

Edit: Ser at Schiit Yggdrasil OG(AD5791) er R2R. Så jeg vil anta at AD5791 er en r2r basert dac chip. Det er såvidt jeg kan se ikke mulig å kjøre den NOS, som ville vært helt optimalt ifølge de som er mest inne i r2r. Men er jo mulig å kjøpe i norge. https://www.duet.no/produkt/schiit-yggdrasil-dac/

Takker for utfyllende svar :)

 

Er litt usikker på hva jeg gjør, vi får se. Ligger forøvrig en Chord Dave på postkontoret og venter på meg. Brukt, får låne den av en butikk som selger for en kunde. SER spennende ut ihvertfall! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

Jeg har nytt HiFi-anlegg som forhåpentligvis ankommer i dag fra FedEx. Er det bare meg som føler noe spesielt med det å ta "jomfrudommen" på hva som spilles? Har tenkt i ukesvis hva som fortjener å være første lydtest. Litt ironisk så lener jeg nå mot en live-innspilling fra Bon Iver. Men tilbake til poenget. Er det bare jeg som føler det slik  

Jeg pleier som regel å sette på radio (eventuelt streaming) rett etter at alt er koblet opp. Mens det da står på i bakgrunnen så forberedes mat og alt annet som skal til for en time eller to med godstollytting/kos. Dermed blir den viktigste innspillingen og oppvarmingen av utstyr gjort i bakgrunnen mens jeg gjør andre ting.

Har en fast spilleliste som jeg starter med. Den er lang (10timer ca), så det er nok for en del dager med samme prosedyre. Det er en ROON spilleliste kalt "Hifi Joyride". Det er desverre ikke alle filene som blir overført til en tidal spilleliste. Men her er tidal listen: https://tidal.com/browse/playlist/38bca168-d0ec-4b9a-9f45-92e0b5ab432b

Dette er låter jeg kjenner godt og har hørt på referanseutstyr, så på mange måter er dette en tuning liste (mtp toe in, avstand til vegg og andre tweaks).

Lenke til kommentar
Pop skrev (2 timer siden):

For nysgjerrighetens skyld, siden det kommer med Fedex, høres det ut som det kommer langveisfra. Hva har du kjøpt? Care to share?

Litt tilfeldig at det kommer langveis i fra. Det finnes jo også her til lands. Jeg har bestilt et par med KEF LS50 WL2

Ellers takk for gode svar :)

Lenke til kommentar

Det kjipe med å importere større HiFi-produkter fra eBay er at fraktprisen vanligvis spiser opp minst det du sparer på selve produkt-prisen, men på mindre ting pleier det å være mer spiselig. UPS f.eks skal jo vanligvis ha et lite statsbudsjett i frakt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
8 hours ago, Legotardo said:

Takker for utfyllende svar :)

 

Er litt usikker på hva jeg gjør, vi får se. Ligger forøvrig en Chord Dave på postkontoret og venter på meg. Brukt, får låne den av en butikk som selger for en kunde. SER spennende ut ihvertfall! 

Ser jo spennende ut det ja (og LEKKER! :sikle:). Om du får den innenfor busjettet ditt så er det nok et godt kjøp (understatement).

2306277-8e4789d6-chord-dave-ensemble-stand.jpg.90d415fcd254e39088d68683385b832c.jpg

Du vil jo også få en indikasjon på om det er mer eller mindre detaljer (på godt og vondt) systemet ditt trenger for balansen. Ett tips der, er å først kjøre den som ren dac med fixed output via pre-ampen, for deretter å kjøre den med variabel utgang rett i power amp. Om det totalt lyder bedre med DAC direkte i sluttsteg så lever vel pre-ampen din litt farlig. Men om du derimot får en perfekt balanse med DAC via pre-amp så har du jo funnet din "the end dac".

Om det blir for mye detaljer og for "bright" så ville jeg sett videre på f.eks Denafrips Terminator II som er kjent for å være litt tilbakelent helt i toppen (om du sammenligner den direkte med Chord Dave). Kanskje spesielt sammen med Denafrips DDC`ene (med bl.a. optisk isolasjon av alle inputs. Noe som i denne klassen utstyr etter min mening er ett must).

Lekkert, berre lekkert. Sikle.

Men, ett godt kjøp sett i det store og det hele kan også være mismatch, og som nevnt det finnes da andre alternativer avhengig av hva som blir mismatch.

Regner med at du tar roon prøvetiden nå mens du tester dac`en ;)

Edit: trekklief

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
vidor skrev (4 timer siden):

Det kjipe med å importere større HiFi-produkter fra eBay er at fraktprisen vanligvis spiser opp minst det du sparer på selve produkt-prisen, men på mindre ting pleier det å være mer spiselig. UPS f.eks skal jo vanligvis ha et lite statsbudsjett i frakt.

Bruker du UPS på høyttalerne?

Lenke til kommentar
On 2/9/2022 at 3:55 PM, MrMarbles said:

Ser at prisen tidligere for å oppgradere Expert 120 til Expert Pro 220 var 4400 Euro. For 1 1/2 år siden, så ble prisen redusert til 3000 Euro. Så vil anta det koster deg rundt 31000-34000 kr en plass.

Ganske riktig ja. Devialet svarer raskt, den skal de ha. Prisen for oppgradering til Pro 220 er 3200 euro. Fristende, selv om jeg egentlig ikke trenger det med såpass lettdrevne høyttalere jeg har i dag. Ikke får jeg spilt særlig høyt ofte heller, med tanke på plassering i stua.

Ser ut til at oppgraderingen er med å beholde det gamle kabinettet. For nytt er det nye 1000 euro.

Lenke til kommentar
Pop skrev (På 19.2.2022 den 13.31):

Ganske riktig ja. Devialet svarer raskt, den skal de ha. Prisen for oppgradering til Pro 220 er 3200 euro. Fristende, selv om jeg egentlig ikke trenger det med såpass lettdrevne høyttalere jeg har i dag. Ikke får jeg spilt særlig høyt ofte heller, med tanke på plassering i stua.

Ser ut til at oppgraderingen er med å beholde det gamle kabinettet. For nytt er det nye 1000 euro.

Ja, jeg droppet oppgradering av chassis. Men får tilbake forsterkeren i kveld :) 2 uker etter at jeg sendte den.

Lenke til kommentar
4 hours ago, MrMarbles said:

Ja, jeg droppet oppgradering av chassis. Men får tilbake forsterkeren i kveld :) 2 uker etter at jeg sendte den.

Blir spennende. Håper egentlig du sier det ikke er noen forskjell. Jeg sikker på at jeg har flere ting jeg kan bruke 3200 euro på. ;)

Lenke til kommentar

Da har jeg fått byttet litt elkabler.

Har skal bytte alle det går å bytte. Audioquest kjøpte jeg litt for bling og at de ser fine ut bare så det er sagt...

Men Supra silver er rimelige, begge mine koster ca 500kr pluss minus, og ikke mye ekstra om du trenger lange strekk.

Jeg har bare testet på Yamaha rxv1900 som jeg bruker som pre, Avr og DAC.

Jeg vil absolutt ikke diskutere, eller starte en debatt, og jeg forstår kritikk mot veldig dyre kabler i hifi, men disse er ikke så dyre.

Det jeg synes til Yamaha er at jeg får ganske mye ekstra dynamikk i hele registeret, og mer detaljert..

Jeg har forholdsvis budgett/mellomklasse utstyr, Og jeg vet ikke hva hvordan dette funker i andre oppsett, eller strømforhold.... Men det er nok ikke dumt å prøve Supra for å roe ned kabelsalaten, og eventuelt returnere om "effekten" uteblir.

Jeg synes det er som å få en ny amp, så jeg kjøpte flere..

Om noen absolutt må diskutere dette, så kan det gjøres i "Fakta om lyd" tråden.

Nå skulle jeg egentlig kjøpt Supra list og 16a Supra kabel til strømmatning, men Xtz suben virker som den trenger ny amp, så da blir det nok det først.

20220222_140943.thumb.JPG.ea2348a40afadfce27f52362923bd508.JPG20220201_141657_1.thumb.JPG.5c2f9f7a3a7ee1d28c6dd81e232cf5fb.JPG

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Og Supra kablene er håndlaget med håndskrevet signatur, Audioquest hadde en ørliten skjønnhetsfeil ved jorden... dvs masseprodusert, bare en ørliten skjønnhetsfeil i plast som var bagatell og var lett å fjerne, skrape bort.

Teit med skjønnhetsfeil på en dyrere kabel, men sånn er det. Supra rimelig 500+ og håndlaget i Sverige og solid, Audioquest dyrere 1499kr mer bling og er masseprodusert i Taiwan.

Imorgen kommer Fasepenn, så da er det å sjekke at alt står i riktig fase på +.

Jeg startet med Spotify lyttetest før og etter, Spotify Connect har aldri hørt så bra og detaljert ut. Men det store løftet kommer virkelig fram på CD og andre fysiske media... Så blir spennende å spille noen skiver...

Det jeg spiller nå er dette..

https://open.spotify.com/track/4O3WEVgwtr8QbXIyKraCj6?si=hdSMdnq5T5q6pTdJ4ZgYXg&utm_source=copy-link

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...