Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (22 minutter siden):

Har fått en litt rar forespørsel så jeg lurte på å henvende meg her for å høre om noen har opplevd noe lignende. Nå under corona så har jeg oppgradert hjemmekontoret litt etter litt og kjøpte for halvannet år siden et par Kanto YU2 (mest av estetiske grunner, men de låter helt ok). Var egentlig fornøyd, men som forventet var det meste av bass helt fraværende, så jeg endte opp med en Kanto SUB6 i tillegg. Har dog problemer med konstant during i denne sub-en, så jeg tok kontakt med kundeservice med en gang. Etter vi hadde prøvd kabelbytte uten hell sier de at jeg nok må få en ny sub. Problemet er bare at Kanto holder til i USA (?) så de sa at det ville bli veldig dyr frakt. De foreslår derfor at jeg tar en kniv, skjærer av hele høyttalerelementet inni sub-en (altså ødelegger den..) og sender de bildebevis etterpå på at jeg har gjort det...

For det første...Var ikke det litt rart da? Det er legit kundeservice jeg snakker med (de har sendt meg ny kabel 2 ganger allerede), jeg bare er litt i stuss.

For det andre...Er ikke støy i sub en ganske "vanlig" sak og kan det ikke hende at det er noe annet enn sub-en som forårsaker det? Duringen går over i merkbar støy når jeg tar på pluggen som står i den ene høyttaleren. Jeg har jo ikke lyst å ødelegge en sub og vente uker på en ny en hvis det ikke blir fikset...

Det er noe av den sykeste Kundebetjening jeg har hørt om noen gang.. Skulle nesten sendt de en mail og bedt de holde seg unna marihuanan eller hva det er på jobb.

I forhold til loven i Norge er vel dette dessuten forbudt og bedrageri eller noe sånt?

Som du sier kan Subwoofere støye mye pga jordfeil, eller at det lett plukker opp annen støy. Nå har vi akkurat vært innom en annen her som hadde støy fra sub.

Jeg har hatt fælt mye ul og støy fra sub(det var helt uholdbar støy og ulet) når jeg bodde i Norge, men fant ut at jeg hadde jordsløyfe fra kabel-Tv......  løste seg helt med et galvanisk skille.

Men det er lett å finne ut om man har problemer med strøm, det er å slå av og koble fra alt en etter en mens subwoofer er påslått, dvs alt som går på strøm i nærheten. OG SAMT viktig... Lys dimmere! Disse er både brannfarlige og har elendig påvirkning på lyd. Så om du har hifi så unngå slike fæle dimmere, er mye bedre å bare slå av eller på lyset.... Ellers må du vel ha en egen kurs for disse fæle summende dimmerene.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det samme 'slags' during bare at den blir sterkere?
I så fall tyder det jo på at du har en støykilde som produserer duringen (dur er vel nett-støy, 50 hZ),
Prøv en ting:
Kortslutt mellom leder og skjerm på inngangen til sub'en og sjekk om det fortsatt durer??
Gjør det det så kommer duringa fra sub'en. Blir det stille kommer duringen fra annet utstyr over kabelen din..

Gi tilbakemelding?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (2 minutter siden):

Er det samme 'slags' during bare at den blir sterkere?

Ja, om jeg tar ut RCA-kabelen og tar på den så blir det typ 20 ganger høyere, men samme frekvens. 

Woff skrev (3 minutter siden):

Kortslutt mellom leder og skjerm på inngangen til sub'en og sjekk om det fortsatt durer??

Hvordan får jeg til det egentlig?

Lenke til kommentar

Du tar enkelt og greit en liten stump med ledning og kortslutter mellom senterleder og skjerm i inngangspluggen for lyd.

Regner med at du har phono-inngang og da bør dette være lett. Har du ikke ledning kan du alltids bruke (helst) en gammel kabel, kutte av sånn at du har litt ledning, av-isoler og vri sammen skjerm og leder. Du kan få dette til med en binders også. men IKKE ødelegg kontakten i sub'en..
Når du har kortsluttet inngangen bør du ikke høre NOE støy, selv om du tar på ledningen(e). Du BØR ikke skru på for høyt da.. 🙂

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (1 time siden):

Du tar enkelt og greit en liten stump med ledning og kortslutter mellom senterleder og skjerm i inngangspluggen for lyd.

Er det ikke det jeg i praksis har gjort med å kortslutte 3stk phonokabler(som burde luke ut kabelfeil?) med fingrene?

Lenke til kommentar

NEI.. Du kortslutter ingenting med bare fingrene. Du MÅ benytte deg av et ledende materiale som for eksempel kobber (i en ledning) eller en binders (av metall selvsagt).
Men tanken er god den, plugg inn kabelen du skal bruke i sub'en og finn noe å kortslutte andre enden med. Du har da en phonokabel med han-plugg i hver ende, så da burde det være enkelt å kortslutte i den enden som ikke er plugget i sub'en. Bruk gjerne en nøkkel / spiker / bestikk.. Ett eller annet med ledende materiale.

Blir duren borte så vet du at sub OG kabel er ok.. Fortsetter støyen så KAN det bety at sub plukker opp støy via nett-kabel eller at det er en feil med sub'en og / eller alternativt kabelen du bruker er dårlig..

 

 

Endret av Woff
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 8.3.2022 den 18.04):

Har fått en litt rar forespørsel så jeg lurte på å henvende meg her for å høre om noen har opplevd noe lignende. Nå under corona så har jeg oppgradert hjemmekontoret litt etter litt og kjøpte for halvannet år siden et par Kanto YU2 (mest av estetiske grunner, men de låter helt ok). Var egentlig fornøyd, men som forventet var det meste av bass helt fraværende, så jeg endte opp med en Kanto SUB6 i tillegg. Har dog problemer med konstant during i denne sub-en, så jeg tok kontakt med kundeservice med en gang. Etter vi hadde prøvd kabelbytte uten hell sier de at jeg nok må få en ny sub. Problemet er bare at Kanto holder til i USA (?) så de sa at det ville bli veldig dyr frakt. De foreslår derfor at jeg tar en kniv, skjærer av hele høyttalerelementet inni sub-en (altså ødelegger den..) og sender de bildebevis etterpå på at jeg har gjort det...

For det første...Var ikke det litt rart da? Det er legit kundeservice jeg snakker med (de har sendt meg ny kabel 2 ganger allerede), jeg bare er litt i stuss.

For det andre...Er ikke støy i sub en ganske "vanlig" sak og kan det ikke hende at det er noe annet enn sub-en som forårsaker det? Duringen går over i merkbar støy når jeg tar på pluggen som står i den ene høyttaleren. Jeg har jo ikke lyst å ødelegge en sub og vente uker på en ny en hvis det ikke blir fikset...

Vet av kompis som hadde ble spurt om lignende når han hadde trøbbel med et dyrt logitech tastatur. Ble bedt om å knuse det og ta bildet av det, så sendte de ham nytt. Jeg tenker at om feilen er der også etter å ha fått en ny, så er det i hvert fall ikke ditt problem, siden du bare har gjort det kundeservice har informert deg om. Har du forsøkt å flytte suben og anlegget til et annet rom, helt fri for annen elektronikk som kan påvirke og sjekket om feilen fortsatt er til stede?

Lenke til kommentar

Med det samme vi snakker om strøm og støy...

Jeg har en liten Quiz. Jeg skal se om jeg kan dokumentere det med en video snutt neste gang..

Jeg har en Fasepenn AC sensor.. Den hyler vilt bare i nær omkrets rundt Laptop. Når jeg derimot kopler den til ifI Dacen med en skjermet Supra USB kabel så forsvinner all støy og AC både fra kabel men også fra hele Laptop......

Går alt til Dacen eller i Usb skjermen eller?

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Er det noen her som har god peiling på Atmos oppsett? Skal pusse opp stua nå og tenkte i den anledning og montere høytalere i taket så jeg kan få dolby atmos. Tenkte og kjøre 5.1.2 oppsett da soffakroken er veldig liten og fruen skal ha store vinduer, som også gjør at jeg må fjerne gulvhøytalerne mine og bytte de ut med stativhøyttalere.

Tror dere jeg kan få et greit oppsett til ca. 30K? Trenger alt bortsett fra sub (Har XTZ W12.16).

I dag har jeg en Marantz SR6008 og Klipsh RF-62 II og har vært veldig fornøyd med disse. Så jeg kunne tenke meg en ny Marantz reciever siden jeg kan disse.

Hvis jeg skal ha et 5.1.2 oppsett da må jeg ha en reciever med min 7.1 kanaler? Hvis noen kan komme med tips til både høytalere og recievere så hadde jeg satt stor pris på det siden jeg har veldig liten erfaring og kunnskap om dette😄

Va med denne ( https://soundgarden.no/marantz/113335/marantz-sr5015-sort-hjemmekinoreceiver ) ? Eller blir det overkill hvis jeg skal bruke stativhøytalere?

Lenke til kommentar

KEF Q-serien? Kan fåes i sort og hvit, hvis WAF er en greie hos deg.

Stativ:
KEF Q150 4 990,- /par
KEF Q350 5 990,- /par

Senter:
KEF Q250c 4 990,-
KEF Q650c 5 490,-

Atmos:
KEF Q50a 5 990,- /par. Kan enten fungere som oppoverfyrende høyttaler som ligger oppå stativhøyttaleren, eller henges på vegg for nedoverfyrende.

21.000,- for fire stk Q150, en stk Q250c, og to stk Q50a. Totalt med receiveren du linket til blir vel 32.000. Stativer og kabler på påberegnes.

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (2 timer siden):

KEF Q-serien? Kan fåes i sort og hvit, hvis WAF er en greie hos deg.

Stativ:
KEF Q150 4 990,- /par
KEF Q350 5 990,- /par

Senter:
KEF Q250c 4 990,-
KEF Q650c 5 490,-

Atmos:
KEF Q50a 5 990,- /par. Kan enten fungere som oppoverfyrende høyttaler som ligger oppå stativhøyttaleren, eller henges på vegg for nedoverfyrende.

21.000,- for fire stk Q150, en stk Q250c, og to stk Q50a. Totalt med receiveren du linket til blir vel 32.000. Stativer og kabler på påberegnes.

Takk for tips. Disse så veldig lovende ut. Har ikke hørt om KEF før. Hadde i utgangspunkte tenkt på innbygningshøyttalere i taket. Men mulig dette er et bedre alternativ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...