Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Da har jeg rettet fase dvs + og nøytral på alle kablene i anlegget, tilogmed Router og Plasma Tv.

Blir spennende å se om det hjelper på resultatet.

Denne pennen har 3 innstillinger samt avknapp, kostet 200kr og er veldig lett å bruke og fungerer som den skal. Lignende fra Fluke osv koster 4-600kr, er veldig anvendelig redskap da det kan bruker til å sjekke enkle ting feks om ting/kontakter, ledinger er uten strøm eller slike ting som man kan sjekke uten elektriker i huset. Feks om man skal bytte en taklampe eller koble en projektor etc...

Du kan måle Live dvs + AC og AC EMI... Feks hyler alle de vanlige skjøteledningene og paddene, Laptop hyler noe forferdelig, over hele tilogmed avslått men koblet til, samme med Router...

Derimot NAD cd spiller, ikke noe støy på kabinettet, annet enn strømkabelen....

 

På de franske Schuko kontaktene med et female hull er det veldig lett å koble +Live fordi den er alltid på høyre side, om Live + er i høyre hull. Alle stikk hadde Live i høyre stikkhull her...

På endel andre enklere kontakter så står det kun merket N, dette vil si nøytral.

Deretter så må du selvsagt sjekke alle Strømpadde uttak også, skal si det blir mer orden her når jeg får skaffet meg 8 uttaks Supra padde, fikk ryddet litt opp idag, ble ikke fullt så mye kryss og tvers da vi har kjøpt nye kontakter/Strømpadder i det siste.

 

Ey4L2Te.thumb.jpg.702edcc95f511641c5e44f0b9b1adc7e.jpg

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En morsom test, Huawei P10 uler som et uvær... Sony Xperia 1III er helt tyst..

Edit. nei det var litt feil.. Mobilene avgir ikke stråling.. Det var at Laptop stråler så mye at pennen reagerer selv ved bordet i nærheten...

Av det som stråler mest av det lille jeg har hobbysjekket, er Data og Laptop.. Det er ganske tydelig. på Høyeste følsomhet så reagerer pennen ca 0,3-0,4 meter unna Laptop på feks bordet....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gulrotsaft skrev (10 timer siden):

Finnes det noen måte å få bort støy fra subben når jeg har gain på mer en 20% eller må jeg bare skru ned hver gang jeg er ferdig med å spille et par låter høyt?

Først hva slags TV signaler har du? Ikke Coaxial kabel tv vel? Dette kan gi skikkelig jordfeil/jordsløyfe.

Start å se om det er en jordfeil, koble fra og dra ut en og en ting.

Tips Datamaskin og Tv antenne er ofte synderen.

En billig galvanisk skille får du för ca 100-200kr av tvfirma, elpris eller Hifiklubben. Det settes i tv antennekontakt mellom denne og antennekabel.

Ellers så synes jeg Supra sublink som er skjermet fjernet litt støy her, koster 279kr ellns.. tror de kan kjøpes på BRL og komplett.no

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gouldfan said:

Ikke bruk RCA på sub, bruk en egnet Sub kabel, feks Supra.

Prøv  dra ut RCA samtidig som sub er på, endrer det noe mtp støy.

Det er vel en subkabel det jeg har:
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/sub-bas/sub-bas-kablar/nedis-subwoofer-kabel-3-m-p23938

Over i en:
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/sub-bas/sub-bas-till-2x-sub-bas/adapter-for-subwoofer-2x-hane-p39593

 

Det er vel uansett en enkel RCA kabel til syvende og sist?

Lenke til kommentar
Gulrotsaft skrev (15 minutter siden):

Dropp den splitteren om du ikke har to Subwoofere, se om det hjelper.

Det kan ha betydning, den du viste først ser ok ut, splitteren not.

Er viktig at slike har effektiv skjerming.

Sub er det som plukker opp støy mest av alt.

Forsøk uten splitter og om det ikke hjelper, forsøk å koble fra en og en ting.

Det er ikke den optiske, da dette er atskilt med lys og ikke kobber..

Men prøv en og en ting.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (21 timer siden):

Mens kan vel enkelt bruke feks en PT kabel eller deler av en høyttaler kabel til jording.

Jo det er sant, men hvor lønner det seg å feste dette feks en høytalerkabel stump i subwoofer og på kabelen?

Altså om sub ikke har jordskrue.

Rett og slett bare feste på en skrue i nærheten...

Man kobler inn kobber jord kabel fra selve kontakten da vel.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gulrotsaft skrev (11 minutter siden):

Det er en ground på forsterkerkedelen til høyttalerne, men ikke på subben 😕

 

Det er ofte mange skruer bakpå, på min også. Kan bruke en av disse tror jeg.

Angående den lisse splitteren, du trenger kun splitter om du må dele signal eller har to Subwoofere.

Ellers er det helt unødvendig, og ofte gir det bare mer støy, delingen (frekvens og høyre venstre signal skjer sikkert i høyttaleren din)

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (42 minutter siden):

Safety earth og audio gnd skal aldri blandes med mindre produsenten har gjort det internt i komponentet og da vil komponentet ha en strømledning med 3 "poler".

Ok, har hørt at chassis er trygt å jorde til. Bare fra signal sef og ikke AC strøm/spenning.

Et signal fører minimalt med strøm, men det kan ha betydning av for lyden mht summe og suse støy.

Jeg tar forbehold om at jeg kan ha feil, da jeg ikke er ekspert eller elektriker.

På signal som antenne eller signalkabel er det ok å jorde i kabinett feks en sub eller en LP spiller..

Men AC strøm skal du ALDRI jorde annet enn normalen dvs i støpselet etter EU regler.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Har fått en litt rar forespørsel så jeg lurte på å henvende meg her for å høre om noen har opplevd noe lignende. Nå under corona så har jeg oppgradert hjemmekontoret litt etter litt og kjøpte for halvannet år siden et par Kanto YU2 (mest av estetiske grunner, men de låter helt ok). Var egentlig fornøyd, men som forventet var det meste av bass helt fraværende, så jeg endte opp med en Kanto SUB6 i tillegg. Har dog problemer med konstant during i denne sub-en, så jeg tok kontakt med kundeservice med en gang. Etter vi hadde prøvd kabelbytte uten hell sier de at jeg nok må få en ny sub. Problemet er bare at Kanto holder til i USA (?) så de sa at det ville bli veldig dyr frakt. De foreslår derfor at jeg tar en kniv, skjærer av hele høyttalerelementet inni sub-en (altså ødelegger den..) og sender de bildebevis etterpå på at jeg har gjort det...

For det første...Var ikke det litt rart da? Det er legit kundeservice jeg snakker med (de har sendt meg ny kabel 2 ganger allerede), jeg bare er litt i stuss.

For det andre...Er ikke støy i sub en ganske "vanlig" sak og kan det ikke hende at det er noe annet enn sub-en som forårsaker det? Duringen går over i merkbar støy når jeg tar på pluggen som står i den ene høyttaleren. Jeg har jo ikke lyst å ødelegge en sub og vente uker på en ny en hvis det ikke blir fikset...

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...