Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (3 timer siden):

Jeg tror de fleste vil si det har med smak og behag å gjøre. Ikke ferdigheter. Et spedbarn kan bli ekstatisk av å høre musikk uten å kunnskap eller ferdigheter.

Jeg tror det er litt begge deler, det kan også være at du eksponeres for barnesanger osv og musikk i hjemmet når du er barn....

Jeg tror dette er arv og miljø som med mye annet, noen er mer interessert i musikk enn andre.

Poenget mitt er at folk er mer eller mindre interessert, om alle var interessert så hadde kanskje hifi markedet vært større.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

@Gouldfan Dette behøver ikke gjelde deg da dette er litt forbi det du sier, men jeg må innrømme at jeg blir litt perpleks av typisk "snobberi" blant HIFI-entusiaster (nesten bestandig middelaldrene menn, aldri hørt damer være sånn) som av en eller annen grunn har lagt seg på et slags ekspertnivå når det kommer til musikk, og derfor har så mye mer å fare med når det kommer til musikk, til og med ovenfor profesjonelle. Og dette selv om de ikke en gang veit hvordan man stemmer en gitar. Og jo særere musikk man hører på, jo mer peiling har man liksom å hovere med ovenfor andre. 

Musikk er mer enn bare detaljene og følelsene i selve musikken, men nemlig hvordan DU føler deg sammen med musikken. Har en kompis som driver studio og produserer musikk (rock), ikke bare for seg selv men for andre også, han spiller en haug av instrumenter og har gjort det hele livet. Men han også må innrømme at mye av electronicaen som er i dag kan være, som han sier; "dritbra". På en annen side så hører han ikke jazz, så er dette mangel på ferdigheter? Han har selvsagt stor respekt for sjangeren, men det er ikke noe som vekker noe særlig i ham personlig. 

Og det er derfor jeg tror dette du sier ang. alder kommer inn, fordi du finner ny (eller gammel) musikk du liker. Fordi du kan jo ikke oppdage all musikk på en gang? Det betyr at din smak har utviklet seg mot å havne på de og de sjangerne og artistene, eller at noen andre har introdusert musikk for deg du ikke engang hadde hørt om eller ville tenkt deg at du likte, og etterhvert får du en naturlig peiling på nettopp denne musikken. Dette kan jo også være arv og miljø som du sier, det tror jeg også. Men det betyr ikke at man nødvendigvis har ferdigheter som ingen andre har innenfor noe så vidt som nettopp musikk er. Ingenting er vel som den følelsen første gangen du hørte ei låt du virkelig likte, som jo var et punkt der du faktisk var blottet for detaljene da du ikke visste hva som kom, og dette er jo virkelig høydepunktet av å nyte musikk :D  

Så mitt tips er, slapp av og kos deg med musikk slik du liker å gjøre det, det trenger ikke være så komplisert og det må ikke være ekstra sofistikert for at det skal kalles musikk. Du liker kanskje en god brandy og en sigar i en Chesterfield mens du gjør en seriøs lyttesesjon på et anlegg til 100k, mens ei tante som elsker 60-70talls musikk vasker gulvet mens hun danser til ABBA på full spiker fra en DAB-radio i vinduet. 

Ørjan Johannessen (kjendiskokk) sa en gang;
"Den som ikke liker pølser den ljuger. Jeg liker baconpølse på Statoil" 
Det betyr ikke at han smaker pølsa på noen annen måte enn deg og meg :) 

 

Endret av bshagen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (45 minutter siden):

@Gouldfan Dette behøver ikke gjelde deg da dette er litt forbi det du sier, men jeg må innrømme at jeg blir litt perpleks av typisk "snobberi" blant HIFI-entusiaster (nesten bestandig middelaldrene menn, aldri hørt damer være sånn) som av en eller annen grunn har lagt seg på et slags ekspertnivå når det kommer til musikk, og derfor har så mye mer å fare med når det kommer til musikk, til og med ovenfor profesjonelle. Og dette selv om de ikke en gang veit hvordan man stemmer en gitar. Og jo særere musikk man hører på, jo mer peiling har man liksom å hovere med ovenfor andre. 

Musikk er mer enn bare detaljene og følelsene i selve musikken, men nemlig hvordan DU føler deg sammen med musikken. Har en kompis som driver studio og produserer musikk (rock), ikke bare for seg selv men for andre også, han spiller en haug av instrumenter og har gjort det hele livet. Men han også må innrømme at mye av electronicaen som er i dag kan være, som han sier; "dritbra". På en annen side så hører han ikke jazz, så er dette mangel på ferdigheter? Han har selvsagt stor respekt for sjangeren, men det er ikke noe som vekker noe særlig i ham personlig. 

Og det er derfor jeg tror dette du sier ang. alder kommer inn, fordi du finner ny (eller gammel) musikk du liker. Fordi du kan jo ikke oppdage all musikk på en gang? Det betyr at din smak har utviklet seg mot å havne på de og de sjangerne og artistene, eller at noen andre har introdusert musikk for deg du ikke engang hadde hørt om eller ville tenkt deg at du likte, og etterhvert får du en naturlig peiling på nettopp denne musikken. Dette kan jo også være arv og miljø som du sier, det tror jeg også. Men det betyr ikke at man nødvendigvis har ferdigheter som ingen andre har innenfor noe så vidt som nettopp musikk er. Ingenting er vel som den følelsen første gangen du hørte ei låt du virkelig likte, som jo var et punkt der du faktisk var blottet for detaljene da du ikke visste hva som kom, og dette er jo virkelig høydepunktet av å nyte musikk :D  

Så mitt tips er, slapp av og kos deg med musikk slik du liker å gjøre det, det trenger ikke være så komplisert og det må ikke være ekstra sofistikert for at det skal kalles musikk. Du liker kanskje en god brandy og en sigar i en Chesterfield mens du gjør en seriøs lyttesesjon på et anlegg til 100k, mens ei tante som elsker 60-70talls musikk vasker gulvet mens hun danser til ABBA på full spiker fra en DAB-radio i vinduet. 

Ørjan Johannessen (kjendiskokk) sa en gang;
"Den som ikke liker pølser den ljuger. Jeg liker baconpølse på Statoil" 
Det betyr ikke at han smaker pølsa på noen annen måte enn deg og meg :) 

 

Kjempebra innlegg bshagen, poeng sendt.

Jeg tror jeg nok blir litt misforstått her ikke, ikke nødvendigvis bare av deg.

Jeg er jo på ingen måte stolt eller snobbete over at jeg liker Gould, Miles eller Folkemusikk som må spesialbestilles av artist...

Faktisk så er det heller litt flaut, men jeg er jo glad for musikken, og setter pris på den, men ikke noe jeg skryter av ovenfor andre, kona og kanskje forum (anonymt) er vel de eneste som plages av mine musikkvalg...

Og jeg eier absolutt ikke noe dyrt anlegg, er mange her inne som har mye dyrere anlegg enn meg. Og jeg er flau over at jeg kjøper kabler av og til også, men er bare det at jeg har litt dårlige sosiale antenner og blir litt begeistret når jeg får noe nytt... My bad.

Interessen og hobbyen inkluderer også kabler og Dacs for meg... Men jeg tror jeg skal slutte å poste slike tweaks, siden det provoserer enkelte. Det er jo ingenting dyrt da, om ikke 200-800kr er for dyrt, jeg vet ikke.

Nok om det, men jeg synes det er en morsom og givende og spennende hobby..

Så vil jeg legge inn et lite poeng, vi i denne tråden er særtilfeller, (alle sammen) nettopp fordi folk flest ikke bruker penger på hifi eller engang hodetelefoner.

Mange har bare en Tv, kanskje en radio eller en blåtann dings. Jeg kjenner flere som har båt og hytte, men ingen hifi eller hodetelefon.

Det må være opp til hver enkelt om man er glad for eller flau over at man liker musikk. Jeg er mest flau og brydd over det....

Men jeg mener at om du er glad i musikk, dvs virkelig glad i musikk, så kjøper du enten en form for anlegg, eller en bra hodetelefon...

Og det gjør jo ikke folk flest? Nå mener jeg ikke noe snobbete high end, men enten et bra headset eller et greit anlegg.

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9JVihvHL
Gouldfan skrev (På 10.4.2022 den 12.40):

Om det passer ditt bruk, så er det det viktigste.. Men nysgjerrig, hva synes du er best av hodetelefoner og skrivebords-elementene?

Begge gir meg råbra lyd uansett men jeg bruker stort sett hodetelefoner for alt.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (14 timer siden):

Er ikke den unnskyldningen jeg kom med tidligere nok?

 

PRØV å ikke sette deg selv i situasjoner hvor du må unnskylde dine tidvis dumme uttalelser!
Regn faktisk med at det finnes folk her på forumet som har langt bedre kompetanse enn deg på det meste. Post GJERNE hvis du VET hva du bidrar med er rett eller si ifra hvis det kun er en antagelse fra din side, sånn at andre slipper det gjentakende problemet hvor du fremstår deg selv som den eneste med kunnskaper.. Tittelen her er: "High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster", det står IKKE at den er forbeholdt folk i rett aldersgruppe MED ferdigheter for å delta.

 

Lenke til kommentar
Woff skrev (3 timer siden):

PRØV å ikke sette deg selv i situasjoner hvor du må unnskylde dine tidvis dumme uttalelser!
Regn faktisk med at det finnes folk her på forumet som har langt bedre kompetanse enn deg på det meste. Post GJERNE hvis du VET hva du bidrar med er rett eller si ifra hvis det kun er en antagelse fra din side, sånn at andre slipper det gjentakende problemet hvor du fremstår deg selv som den eneste med kunnskaper.. Tittelen her er: "High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster", det står IKKE at den er forbeholdt folk i rett aldersgruppe MED ferdigheter for å delta.

 

Jeg har aldri påstått noe av det du påstår.

Det var ikke jeg som startet å spørre om dette, det var Theo.

Dette med at forskjellige aldersgrupper har forskjellig musikksmak og eq preferanser?

Er det mange andre her som er uenige i dette?

Jeg påstår da ikke at jeg har bedre musikksmak enn unge. Bare annerledes smak da partyfaktor ikke er like høy lenger. (Ser man kan tolke det feil også, det er ikke intensjonen)

Jeg ba om unnskyldning fordi jeg antok at du ble provosert av bilde av ohlbach jumpere til 199kr og en 230kr Supra usb.... Om det derimot er en annen tråd, så har ikke den diskusjonen noe her å gjøre.

Mvh

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg spurte på basis av ren nysherrighet da jeg har lagt merke til at jeg hører enkelt frekvenser dårligere på nøytrale instillinger. Har testet dette på basis av at jeg oftere justerer bass noe ned og legger mer merke til om, det nok mange ser på som dårlig utstyr, "trådløse mobile høyttalere i prisjikt 3000+" ofte mangler mye i det øvre sjiktet. Det jeg opplever som luftigheten i musikken kan forsvinne litt.

Men først og fremst at jeg har lagt  merke til at jeg ofte må justere ting noe mer for å få frem detaljene. Jeg har ingen spesifik grunn til å skulle ha fått noen hørselskade så hos meg er det rent aldersrelatert (50) og den individuelle forskjellen man kan ha.

Jeg er også der hvor jeg prøver ut forskjellig utstyr for å finne det jeg vil ha, som kan bli dyrt når man må innom Finn for å selge. Men greit å vite om det ikke er like mye poeng i å bruke mye penger om høreselen ikke tar de små forskjellen like godt lenger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Jeg spurte på basis av ren nysherrighet da jeg har lagt merke til at jeg hører enkelt frekvenser dårligere på nøytrale instillinger. Har testet dette på basis av at jeg oftere justerer bass noe ned og legger mer merke til om, det nok mange ser på som dårlig utstyr, "trådløse mobile høyttalere i prisjikt 3000+" ofte mangler mye i det øvre sjiktet. Det jeg opplever som luftigheten i musikken kan forsvinne litt.

Men først og fremst at jeg har lagt  merke til at jeg ofte må justere ting noe mer for å få frem detaljene. Jeg har ingen spesifik grunn til å skulle ha fått noen hørselskade så hos meg er det rent aldersrelatert (50) og den individuelle forskjellen man kan ha.

Jeg er også der hvor jeg prøver ut forskjellig utstyr for å finne det jeg vil ha, som kan bli dyrt når man må innom Finn for å selge. Men greit å vite om det ikke er like mye poeng i å bruke mye penger om høreselen ikke tar de små forskjellen like godt lenger.

Prøvde du en av YouTube hørselstestene? Test-toner er enklest synes jeg.

Lite musikk når opp i de høyeste toneleie, kan være forvrengning og harmonier eller feks noe av symbaler eller lyseste fiolin....

Om du ikke vet om du har en skade, så er det nok bare det at mye utstyr er stemt slik...

Lenke til kommentar

Jeg TROR du kan finne utstyr som vil hjelpe deg og din hørsel til å nyte musikk / lyd! Jeg er selv 60+ og har Tinnitus, men du verden så herlig musikk lyder på mitt anlegg for MINE ører ialllefall. Og da bør det absolutt være håp for deg også! 🙂
Jeg har faktisk sjekket hørselen ganske grundig i forbindelse med hørsels-skaden jeg har (skyldes mye opphold på pistol-bana UTEN hørselvern i mine yngre dager) og der finner jeg ut at lyder over 14kHz er sterkt påvirket av Tinnitus'en. HELDIGVIS er det sånn at jeg ikke plages med Tinnitus når jeg hører på musikk / ser film, men jeg må skru opp LITT på anlegget her. (Anlegget er montert i et tilbygg til huset og jeg må spille rimelig høyt før det plager naboer eller folk i huset.)

JEG liker best lyden som forsterkeren mener er ideell (MCACC Pro) etter å la den auto-konfigurere mot de høyttalerne jeg har. Bass MÅ jeg ha (grunnet film spesielt) og jeg har prøvd å kompensere med å endre volumet på forskjellige frekvenser, men ender alltid opp med det som forsterkeren selv mener er riktig! Jeg har jo hatt MANGE år på å forske ut hva jeg liker av lyd og hva jeg bør ha av utstyr for å få denne best mulig presentert.
 

Endret av Woff
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Automatikken gjør som regel en god jobb med å tilpasse lyden når den er godt designet. For min del brukes adapt sound på tablet som måler med pipelyder på ulike volum for å lage en kompenseringsprofil. Dette får selv dårlige hodetelefoner til å høres bra ut, og gode til å høres enda bedre ut.

Lenke til kommentar
Papirkurven skrev (1 time siden):

Kan jeg kjøre bi-amp på fronthøytalerne mine hvis jeg har et 5.1.2 oppsett og receiveren er 9.2?

Mener du biampe med receiverens ubrukte amp-utganger eller med en annen forsterker?

Om du mente receiver så bør du sjekke at receiver støtter dette, om det står biamp på høytaler kontaktene feks eller i manualen.

Jeg synes derimot dette gir lite gevinst, både på en mindre 100w receiver og på en større 130w.

Anbefaler heller en effektforsterker på pre out enn biamping.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Mener du biampe med receiverens ubrukte amp-utganger eller med en annen forsterker?

Om du mente receiver så bør du sjekke at receiver støtter dette, om det står biamp på høytaler kontaktene feks eller i manualen.

Jeg synes derimot dette gir lite gevinst, både på en mindre 100w receiver og på en større 130w.

Anbefaler heller en effektforsterker på pre out enn biamping.

Tenkte på receiveren ja. Spørsmålet var vell mer om jeg skal kjøpe en 7.1 eller 9.1 receiver når jeg skal ha 5.1.2 oppsett. Men hvis det gir lite gevinst så er det kanskje lurere og ta de 5000 kronene som 9.1 koster mer enn 7.1 modellen og legge de til en effektforsterker? Ikke sikkert jeg trenger det heller. Er jo fornøyd med oppsette idag hvor jeg kjører bi-amp. Men må kjøpe ny receiver som støtter Atmos.

Lenke til kommentar
Papirkurven skrev (49 minutter siden):

Tenkte på receiveren ja. Spørsmålet var vell mer om jeg skal kjøpe en 7.1 eller 9.1 receiver når jeg skal ha 5.1.2 oppsett. Men hvis det gir lite gevinst så er det kanskje lurere og ta de 5000 kronene som 9.1 koster mer enn 7.1 modellen og legge de til en effektforsterker? Ikke sikkert jeg trenger det heller. Er jo fornøyd med oppsette idag hvor jeg kjører bi-amp. Men må kjøpe ny receiver som støtter Atmos.

Det kommer an på bruk, Film funker som regel bra om du har nok til fronter, men på Stereo og Blu-ray konserter så anbefaler jeg Effekt eller eventuelt  Stereo med Home theater inngang.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Noen som har tips til DAC?

Etter min Cambridge Dacmagic plus takket for seg har jeg vært på utkikk etter en verdig erstatter. Jeg har vurdert å fikse den selv, men det har jeg har ikke varmluftsstasjon ei heller erfaring med SMD.

Har sett at Cambridge har erstattet Dacmagic plus med Dacmagic 200m som forsåvidt har alt jeg vil ha, bortsett fra at jeg synes at den er i dyreste laget, og den ikke er på lager noen steder?

Jeg vil egentlig ha XLR ut fordi da får jeg brukt den halvmeteren jeg allerede har liggende, og fordi da må, jeg skru mindre på volumet på forsterkeren min. Dette er ikke noe krav

Godt klar over at jeg bare vil ha en Dacmagic 200m til halve prisen, men kanskje det finnes? Ellers har jeg sett på JDS atom DAC+. Eventuelle alternativer settes pris på!

 

Lenke til kommentar
Chris93 skrev (1 time siden):

Noen som har tips til DAC?

Etter min Cambridge Dacmagic plus takket for seg har jeg vært på utkikk etter en verdig erstatter. Jeg har vurdert å fikse den selv, men det har jeg har ikke varmluftsstasjon ei heller erfaring med SMD.

Har sett at Cambridge har erstattet Dacmagic plus med Dacmagic 200m som forsåvidt har alt jeg vil ha, bortsett fra at jeg synes at den er i dyreste laget, og den ikke er på lager noen steder?

Jeg vil egentlig ha XLR ut fordi da får jeg brukt den halvmeteren jeg allerede har liggende, og fordi da må, jeg skru mindre på volumet på forsterkeren min. Dette er ikke noe krav

Godt klar over at jeg bare vil ha en Dacmagic 200m til halve prisen, men kanskje det finnes? Ellers har jeg sett på JDS atom DAC+. Eventuelle alternativer settes pris på!

 

Nå har det akkurat vært nevnt 2 Dacs, med balansert ut som kanskje er interessant, Topping har også en med balansert ut som er litt rimeligere..

Du kan jo kanskje si litt om hva slags innganger du trenger?

Min Zen DAC har jo balansert ut og er veldig rimelig, tror 1800kr sek men da må du ha en pentaconn adapter "ut" og den har KUN USB inn og ikke fjernkontroll...

Det har kommet en ny serie Zen og Zen DAC one blue Signature er rimelig og har optisk, Coaxial og USB og blåtann. Den er balansert, men igjen må du ha pentaconn adapter. Den er ikke enda ute i Norge, men lett å bestille. Og kursen er svært bra nå...

https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/dac/341990-ifi-audio-zen-one-signature/

Annet enn dette så er det ikke lett å finne DAC med balansert rimelig, tror Topping sin koster ca 8k og Aune og Audiolab ca samme avhengig av salg etc....

Mvh

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Zen som DAC er varm til nøytral, det vet jeg.

Audiolab sies også å være varm, men vi har jo en person med One her?

Thomas på YouTube sier han og minst tre andre i ulike setup mente at Aune S8 er nøytral til detaljert... Men jeg har ikke prøvd den selv.

De to siste har ulike filter og justeringer, men trenden gjenstår tipper jeg.

 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 timer siden):

Nå har det akkurat vært nevnt 2 Dacs, med balansert ut som kanskje er interessant, Topping har også en med balansert ut som er litt rimeligere..

Du kan jo kanskje si litt om hva slags innganger du trenger?

Min Zen DAC har jo balansert ut og er veldig rimelig, tror 1800kr sek men da må du ha en pentaconn adapter "ut" og den har KUN USB inn og ikke fjernkontroll...

Det har kommet en ny serie Zen og Zen DAC one blue Signature er rimelig og har optisk, Coaxial og USB og blåtann. Den er balansert, men igjen må du ha pentaconn adapter. Den er ikke enda ute i Norge, men lett å bestille. Og kursen er svært bra nå...

https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/dac/341990-ifi-audio-zen-one-signature/

Annet enn dette så er det ikke lett å finne DAC med balansert rimelig, tror Topping sin koster ca 8k og Aune og Audiolab ca samme avhengig av salg etc....

Mvh

Det eneste jeg absolutt må ha er USB inn og RCA ut.

Fjernkontroll trenger jeg ikke da jeg sitter nærme nok til å justere volum med hånden. Absolutt et pluss, men ikke noe jeg bryr meg om

Balansert ut er ikke noe krav, men noe jeg vil ha. Var ikke klar over at pentaconn er et alternativ, det tar jeg med meg videre.

Sant skal sies så er ditt forslag akkurat det jeg bad om, så den skal jeg absolutt sjekke ut nærmere. Takk for tipset!

Sjekket ut Topping nå. D10 balanced og D30 pro er også ganske så tiltalende. Får tenke litt over demi påsken

Endret av Chris93
Sjekket ut topping
Lenke til kommentar
Chris93 skrev (2 timer siden):

Det eneste jeg absolutt må ha er USB inn og RCA ut.

Fjernkontroll trenger jeg ikke da jeg sitter nærme nok til å justere volum med hånden. Absolutt et pluss, men ikke noe jeg bryr meg om

Balansert ut er ikke noe krav, men noe jeg vil ha. Var ikke klar over at pentaconn er et alternativ, det tar jeg med meg videre.

Sant skal sies så er ditt forslag akkurat det jeg bad om, så den skal jeg absolutt sjekke ut nærmere. Takk for tipset!

Sjekket ut Topping nå. D10 balanced og D30 pro er også ganske så tiltalende. Får tenke litt over demi påsken

Jeg er iallefall veldig fornøyd med iFI Zen V2 som USB DAC til anlegget med laptop som kilde. Jeg valgte en rimelig lengre USB kabel slik at jeg kunne styre Laptop fra sitteplass. 

Den nye Signature Blue jeg linket til er litt bedre bygget, og har mange av de beste Zen funksjoner i en boks..

Det de har fjernet var headphone amp og preamp funksjoner.

Om du Kun har behov for USB DAC så tror jeg du blir godt fornøyd med en av iFI som har dette.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...