Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må jo si…. Altså, synes Tidal var helt overlegen tidligere. Men nå spiller jeg av fra Spotify. Vurderer faktisk bare om jeg skal si opp både Tidal og Qobuz, ja, for jeg har alle 3, så det er ikke bare pga at jeg kun har Spotify som er årsaken til at jeg spiller av derfra. Sikkert ørene mine bare som foretrekker det for tiden.  Trodde aldri jeg skulle si noe slikt da jeg nesten hadde bannlyst Spotify..

Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 17.12.2021 den 20.36):

Jeg så game of thrones med HBO Nordic over fiber på en stor oled skjerm med banding og artifakter over hele fjøla. Triste saker.

-k

HBO Max er nok endel bedre enn Nordic som var mer for steinrøysa Skandinavia.

Nå har Max kommet jeg har ikke 4K TV men må si jeg synes det ser bra ut og er mye bedre lyd og bilde enn Nordic.

Vi kjøpte årsabbonent i november salget.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, FranZe said:

Må jo si…. Altså, synes Tidal var helt overlegen tidligere. Men nå spiller jeg av fra Spotify. Vurderer faktisk bare om jeg skal si opp både Tidal og Qobuz, ja, for jeg har alle 3, så det er ikke bare pga at jeg kun har Spotify som er årsaken til at jeg spiller av derfra. Sikkert ørene mine bare som foretrekker det for tiden.  Trodde aldri jeg skulle si noe slikt da jeg nesten hadde bannlyst Spotify..

Haha! Morsomt at du sier det... Jeg har hatt Spotify i mange år, men valgte å prøve Qobuz tidligere i år. For min del så merker jeg godt forskjellen på lydkvaliteten. 

Lenke til kommentar
oldboy skrev (21 minutter siden):

Haha! Morsomt at du sier det... Jeg har hatt Spotify i mange år, men valgte å prøve Qobuz tidligere i år. For min del så merker jeg godt forskjellen på lydkvaliteten. 

Kommer an på hva man spiller av med og hvordan det er implementert i DAC eller avspiller.

Tidal kan feks suge i ett oppsett og briljere i et annet. Samme med Spotify...

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaring med Apple music spatial audio (med head tracking)? Jeg vurderer å kjøpe Apples (rådyre) hodetelefoner primært for å få en polert avspilling av binaural lyd. 7000,- er mye å bruke på et headset når jeg både har støydempende og vellydende headset fra før, men hvis dette er en funksjon som vil bli supportert på lang sikt og pusset og forbedret på så tenker jeg at det kan være verdt det. Også fordi jeg er villig til å bidra til at "VR lyd" skal bli lønnsomt for produsentene slik at de putter utvikler-timer inn i det.

https://www.theverge.com/2021/6/9/22525028/apple-music-spatial-audio-dolby-atmos-hands-on

https://www.engadget.com/apple-music-dynamic-head-tracking-155139219.html

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Tror nok denne teknologien fint blir utviklet uansett om en kjøper Apple eller ikke. Hvis du bare vil ha et par rimelig hodetelefoner som vil fungere bra med en Atmos hodetelefon-prosessor kan du kjøre Aurvana Live! fra Creative (egentlig et OEM Fostex/Forster design), men ut i fra det du sier trenger du neppe dette. 3D-lyd blir nok utviklet av såpass mange nå at det nok bare er snakk om et tidsspørsmål før kommersialiseringen begynner å rulle.

Lenke til kommentar
vidor skrev (15 minutter siden):

Tror nok denne teknologien fint blir utviklet uansett om en kjøper Apple eller ikke. Hvis du bare vil ha et par rimelig hodetelefoner som vil fungere bra med en Atmos hodetelefon-prosessor kan du kjøre Aurvana Live! fra Creative (egentlig et OEM Fostex/Forster design), men ut i fra det du sier trenger du neppe dette. 3D-lyd blir nok utviklet av såpass mange nå at det nok bare er snakk om et tidsspørsmål før kommersialiseringen begynner å rulle.

Jeg eksperimenterte med binaural lyd som en student rundt årtusenskiftet. De grunnleggende tekniske problemstillingene var godt kjent da. Man trenger et sett av HRTF-filtre som danner en sfære rundt brukerens hode. Man må velge rett filter for rett kilde-posisjon for hvert øre. Dette må gjøres i sanntid og med tracking av hodets posisjon relativt lydkilden(e). Alle mennesker har litt forskjellig hode/ørefasong, som betyr at man ideelt må ha et personlig filter-sett. En masse forskning er gjort på hvordan man kan effektivisere denne prosessen.

Problemet (tror jeg) er å få dette ut av lab/entusiast-gropa. En ting er å kjøpe et kunsthode-opptak i flac format av ett eller annet symfoniorkester. Noe helt annet er å få produsentene til store artister til å bruke tid og omhu på å mikse, å få en musikkhandel til å legge til rette for salg, å få en hardware-platform til å oppføre seg konsistent og teknisk bra. Alt må på en måte gjøres samtidig, det er vanskelig å begynne å produsere binaural musikk om ingen kan selge den eller spille den av. Apple står i en unik posisjon til å gjøre noe slikt siden de eier en stor vertikal. Sony kunne kanskje ha gjort noe lignende men selv de har kanskje ikke nok oompf.

Når VR briller ble en (entusiast-) ting så hadde jeg et håp om at audio skulle kunne henge seg på. At folk, forskere og ingeniører brukte tid og penger på VR-briller med bilde og lyd, og at "VR audio" ble et slags gratis bi-produkt. Det har ikke skjedd så langt.

Lydnerder som er villige til å betale 5000 eller 10.000 for lydavspilling som ikke kan brukes på nachspiel eller har 500 blinkende rgb led lys er liten i utgangspunktet. Subsettet av disse igjen som er villig til å prøve noe annet enn "stereo" og "fine kabler" er enda mindre. Det betyr at en binaural avspiller må være utrolig god (gi brukeren en umiddelbar opplevelse av merverdi), kreve veldig lite (1 time kalibrering av HRTF-filtre er lite salgbart), og helst "hektes på" produkter og tjenester som kunden uansett kjøper som en "added value".

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, knutinh said:

Jeg eksperimenterte med binaural lyd som en student rundt årtusenskiftet. De grunnleggende tekniske problemstillingene var godt kjent da. Man trenger et sett av HRTF-filtre som danner en sfære rundt brukerens hode. Man må velge rett filter for rett kilde-posisjon for hvert øre. Dette må gjøres i sanntid og med tracking av hodets posisjon relativt lydkilden(e). Alle mennesker har litt forskjellig hode/ørefasong, som betyr at man ideelt må ha et personlig filter-sett. En masse forskning er gjort på hvordan man kan effektivisere denne prosessen.

Sony har med sin PS5 en integrert kraftig Tempest-motor for 3D-lyd. Denne har etter det jeg har forstått flere øremodeller for at brukeren skal kunne få best mulig nytte av effekten. Vet ikke om dette er helt rullet ut enda da jeg bare har infoen fra deres egne presentasjoner før de slapp konsollen, så mulig dette er tidlig i fasen enda.

Teknologien for 3D-lyd har jo bedret seg veldig mye over tid. Det som er fra gammelt av er ingenting i forhold.

Lenke til kommentar
vidor skrev (24 minutter siden):

Sony har med sin PS5 en integrert kraftig Tempest-motor for 3D-lyd. Denne har etter det jeg har forstått flere øremodeller for at brukeren skal kunne få best mulig nytte av effekten. Vet ikke om dette er helt rullet ut enda da jeg bare har infoen fra deres egne presentasjoner før de slapp konsollen, så mulig dette er tidlig i fasen enda.

Teknologien for 3D-lyd har jo bedret seg veldig mye over tid. Det som er fra gammelt av er ingenting i forhold.

Jeg tror ikke at moderne "3D-lyd" kan gjøre så mye som ikke var mulig med en personlig HRTF tett samplet sammen med en god head-tracker i 1990. Den store forskjellen er at man ikke lengre trenger å tilbringe mange timer i ekkofritt rom med sinussveip rundt seg, for så å ta på seg en stor tung "greie" med flere kabler som kunne spille av en av to korte demo-scener forberedt av noen PhD-studenter.

Forskjellen ligger nok mer i at man kan ta på seg et "consumer-grade" polert headset som er trådløst og har ok batteri-levetid, en produsent kan lage innhold med intuitive grafiske verktøy heller enn å tilbringe 8 år på universitetet, og vi har fått løsninger for å selge innhold med gode betalingsløsninger.

 

Binaural lyd for gaming er flott. Så også for film. Litt forskjellige applikasjoner med litt forskjellige muligheter/begrensninger. Men jeg er aller mest interessert i teknologien for gjengivelse av musikk. Både akustisk musikk som et orgel i en kirke eller et symfoniorkester i en god konsertsal, men også populærmusikk hvor produsenten har lekt seg med rom-dimensjonen.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 timer siden):

Er det noen som har erfaring med Apple music spatial audio (med head tracking)? Jeg vurderer å kjøpe Apples (rådyre) hodetelefoner primært for å få en polert avspilling av binaural lyd. 7000,- er mye å bruke på et headset når jeg både har støydempende og vellydende headset fra før, men hvis dette er en funksjon som vil bli supportert på lang sikt og pusset og forbedret på så tenker jeg at det kan være verdt det. Også fordi jeg er villig til å bidra til at "VR lyd" skal bli lønnsomt for produsentene slik at de putter utvikler-timer inn i det.

https://www.theverge.com/2021/6/9/22525028/apple-music-spatial-audio-dolby-atmos-hands-on

https://www.engadget.com/apple-music-dynamic-head-tracking-155139219.html

Først: 7000,- er ikke prisen lenger for det headsetet. Jeg kjøpte demobrukt (åpnet, men ikke brukt) til 3k for et par uker siden.

Ellers; spatial audio er forsåvidt helt greit. Det er ikke noe magisk sammenlignet med andre lignende standarder, men det funker. Head tracking er derimot veldig rart. Jeg hadde det påslått en liten stund, men måtte slå det av. Det funker nok som tiltenkt, men når jeg satt på PC-en og snudde hodet så oppfattet jeg det bare som forstyrrende at lyden ble lavere i en av ørene. Jeg ville heller kjøpt headsetet som et bra headset som er en fryd å bruke sammen med ulike apple-enheter. Det er der styrken ligger.

en liten edit: Jeg blir stort sett alltid litt skuffa av ulike typer 3D-lyd. Det var leeeenge siden jeg jeg hørte på følgende demo og håpte stort på at lyd skulle bli så bra som dette i spill/film.

 

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Jeg tenker på Kef LS50 wireless II og lurer litt på om jeg kan forvente noe tilbud på sånne produkt? Eller om man kan prute i butikken på høyttalere i denne prisklassen?

Følg med på forhandlere og salgspriser.

Hva slags pris er det du ser etter? Ligger på 13k+ på hembiobutiken.se

Kommer an på fargevalg også ..

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 timer siden):

Følg med på forhandlere og salgspriser.

Hva slags pris er det du ser etter? Ligger på 13k+ på hembiobutiken.se

Kommer an på fargevalg også ..

 

Da vil jeg tro du titter på andre høyttalere enn de han nevner? Var bare en kjapp tur innom siden og mener jeg så noen til 27.. Nå saumfarte ikke jeg siden heller når sant skal sies.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (6 timer siden):

Hva slags pris er det du ser etter? Ligger på 13k+ på hembiobutiken.se

Tja, de koster 30k "overalt", så en bedre rabatt enn det hadde vært fint. Prisjakt har flat kurve, mens Prisguiden har fanget de opp til 23k tidligere i desember så da er vel fort 23k blitt et mål. Sort farge :)

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har hatt senterhøyttaleren ståden på tv-benken forran tvæen. Dette har gjort at senterhøyttaleren har dekket de nederste 10 centimeterne av skjermbildet der hvor den har stått. I dag fikk jeg hevet tvæen 10 cm og fikk en uventet effekt av at lydbildet endret seg ganske mye. 

Det ble en del ekstra tomrom rett bak høyttaleren. jeg er usikker på det er årsaken men dialogen ble mer fremtredende samtidig som fronthøyttalerne ble mer "trukket inn" i lyden. 

Edit:satt inn bilde.

DSC_4596.thumb.JPG.bef2dbf17b223078571ecf5fb994d21b.JPG

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
5 minutes ago, ilpostino said:

I dag fikk jeg hevet tvæen 10 cm og fikk en uventet effekt av at lydbildet endret seg ganske mye. 

Høyttaleren har vel ikke noe lydbølger som kommer ut på baksiden, så det er vel mer romakustikk som lager endringene. Du kan jo prøve å justere ting forsterkeren for å få det til å låte mer som det var før.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 20.12.2021 den 12.38):

Jeg eksperimenterte med binaural lyd som en student rundt årtusenskiftet. De grunnleggende tekniske problemstillingene var godt kjent da. Man trenger et sett av HRTF-filtre som danner en sfære rundt brukerens hode. Man må velge rett filter for rett kilde-posisjon for hvert øre. Dette må gjøres i sanntid og med tracking av hodets posisjon relativt lydkilden(e). Alle mennesker har litt forskjellig hode/ørefasong, som betyr at man ideelt må ha et personlig filter-sett. En masse forskning er gjort på hvordan man kan effektivisere denne prosessen.

Problemet (tror jeg) er å få dette ut av lab/entusiast-gropa. En ting er å kjøpe et kunsthode-opptak i flac format av ett eller annet symfoniorkester. Noe helt annet er å få produsentene til store artister til å bruke tid og omhu på å mikse, å få en musikkhandel til å legge til rette for salg, å få en hardware-platform til å oppføre seg konsistent og teknisk bra. Alt må på en måte gjøres samtidig, det er vanskelig å begynne å produsere binaural musikk om ingen kan selge den eller spille den av. Apple står i en unik posisjon til å gjøre noe slikt siden de eier en stor vertikal. Sony kunne kanskje ha gjort noe lignende men selv de har kanskje ikke nok oompf.

Når VR briller ble en (entusiast-) ting så hadde jeg et håp om at audio skulle kunne henge seg på. At folk, forskere og ingeniører brukte tid og penger på VR-briller med bilde og lyd, og at "VR audio" ble et slags gratis bi-produkt. Det har ikke skjedd så langt.

Lydnerder som er villige til å betale 5000 eller 10.000 for lydavspilling som ikke kan brukes på nachspiel eller har 500 blinkende rgb led lys er liten i utgangspunktet. Subsettet av disse igjen som er villig til å prøve noe annet enn "stereo" og "fine kabler" er enda mindre. Det betyr at en binaural avspiller må være utrolig god (gi brukeren en umiddelbar opplevelse av merverdi), kreve veldig lite (1 time kalibrering av HRTF-filtre er lite salgbart), og helst "hektes på" produkter og tjenester som kunden uansett kjøper som en "added value".

-k

Sony har jo 360 på Tidal og Sony utstyr...

Når du kjøper hodetelefoner så tilbyr de å ta bilde av ørene dine.

Jeg har prøvd 360 på vanlig musikk, men siden jeg ikke har Tidal eller noe native 360 musikk så spiller jeg uten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...