Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greia med Topping er at de har svært gode målinger på omtrent alle produktene. Samtidig er alle jeg hører tilbakemeldinger fra ang lyden så klare på at de ikke vil bytte videre. Nesten så jeg blir mistenksom. ;)

Det er jo litt artig når et produkt til en fjerdedels pris av min MDac måler bedre. Mangler riktignok balanserte utganger, men det trenger ikke ha betydning. Har testet produkter der jeg ikke merket forskjell, selv om jeg aner en viss forskjell akkurat på MDac. Skulle jeg hatt ny headamp/dac/pre nå er jeg ihvertfall ikke i tvil. Ingen grunn til å betale ekstra.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Theo343 said:

I hvilken grad tenker man alder påvirker evnen til å nyte dette?

Med alder er det først og fremst diskant man hører dårligere. Evnen til å høre høyere frekvens blir dårligere, samt frekvensen man hører vil kunne trenge et hakk kraftigere lyd og skille på detaljer blir dermed dårligere. Mindre barn hører gjerne opp i 20 000 Hz, men en i sin beste alder (40+) klarer ofte ikke lenger enn 14-16 000Hz. Ulike skader vil ytterligere påvirke, samt tinnitus.

Nettopp derfor er det "artig" at man med økt alder kjøper stadig dyrere og bedre utstyr, ikke uavhengig økonomiske midler gjerne. Men man burde egentlig gjort det motsatte, om man ikke bare er veldig opptatt av bass (som holder seg mer stabil).

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Topping hadde vært bra den, skulle kanskje valgt den istedenfor Zen DAC V2 siden Topping har alt samt remote.

Men tror ikke den Topping var tilgjengelig da?

Jeg er fornøyd med Zen da, bortsett fra at den er hakket for varm i lyd på hodetelefoner og at den ikke har remote. Men den er solid, bygget og praktisk med Jriver.

Men den skulle hatt remote og en eller to mer digital innganger.

Ellers synes jeg vi ikke skal krangle om pris, i Hifisentralen ble jeg mobbet fordi jeg ikke hadde anlegg til en Million.

Det finnes bra rimelige produkter, og det finnes dyrere, av ulike årsaker, som med alt annet..

Jeg ser kanskje jeg har satt litt flammer på bålet ved å poste bilder av nye kabler osv. Jeg beklager dette om det provoserer, så er det andre forum for dette.

Jeg håper at dette kan være en tråd for alle, og jeg er veldig glad om det tipses om rimelige produkter som er bra kvalitet.

Og så må det også være ok for de som legger litt mer penger i ting.

 

 

Lenke til kommentar
Pop skrev (1 time siden):

Nettopp derfor er det "artig" at man med økt alder kjøper stadig dyrere og bedre utstyr, ikke uavhengig økonomiske midler gjerne. Men man burde egentlig gjort det motsatte, om man ikke bare er veldig opptatt av bass (som holder seg mer stabil).

Kan det da tenkes at høyttalere med mer dominerende diskant blir populære valg for gæmliser, mens de samtidig blir slitsomme å lytte lenge til for den yngre brukeren? Første jeg tenker på da er høyttalere fra B&W

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

I hvilken grad tenker man alder påvirker evnen til å nyte dette?

Det finnes enkle YouTube tester der du med hodetelefoner og målemeter i video enkelt kan måle dette.

Men å kunne ha nær flaggermus hørsel har ikke noe med lytteferdigheter å gjøre. Du må på høreapparat nivå før denne evnen degraderes.

Det er hjernen du bruker å lytte med, øra er bare instrumentet hjernen bruker.

Man kan være totalt tonedøv og mene all musikk er bråk og tøys og fortsatt høre 20000hz.

Jeg testet og jeg hører ikke 20000hz, men jeg Merket lyden litt før jeg hørte den..

Morsom test.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (14 minutter siden):

Kan det da tenkes at høyttalere med mer dominerende diskant blir populære valg for gæmliser, mens de samtidig blir slitsomme å lytte lenge til for den yngre brukeren? Første jeg tenker på da er høyttalere fra B&W

Den eldre garden har bedre råd, er noe så enkelt som det..

En mer trend er vel at de unge idag skal ha alt trådløst og aktive små høyttalere eller lydplanke/Waf.... Og det er også mye årsaken til at mye musikk er komprimert for å få kunstig loudness.

Når jeg var ung så var Cerwin Vega Xls det helt store og Klipsch. På feil utstyr så kunne disse bli litt hissige i toppen også.. Men det var jo morsomt.

Jeg synes fortsatt Cerwin kasser er morsomme, men gleden av å Spille Heavy eller Tekno er ikke like høy partyfaktor lenger.

Sånn jeg tenker så synes jeg at tiden med anlegg i ungdommen, var mer stas og moro enn de nye blåtann og plankene idag som blir mindre og mindre.

Jeg synes det er praktisk foraldel, men alt til sitt bruk. Og jeg er glad kona ikke har bedt meg "å gå planken"

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Sydvest said:

Kan det da tenkes at høyttalere med mer dominerende diskant blir populære valg for gæmliser, mens de samtidig blir slitsomme å lytte lenge til for den yngre brukeren? Første jeg tenker på da er høyttalere fra B&W

Heh, interessant spørsmål egentlig. Men jeg vet ikke og har aldri sett undersøkelser på det. Jeg har kun en audiofil kompis på over 60, og han er helt allergisk mot skarpe diskanter og det han kaller metallisk lyd. Vil ha det varmt og detaljert. I teorien vil jeg si du er inne på noe. Om diskanten i høyttaler tunes til å kompensere for aldersdegenerert hørsel av øvre frekvenser burde det kunne gi lytteren tilbake noen tapte detaljer.

Men, og det er jo et stort men, hva med alle ulikheter på hørselstapet? Det tapet en på 55 år har, fikk en annen først på 65. Skal kompensasjonen treffet snittet på 55-åringer? Eller 65? Eller 75? Hva skjer med kompensering i høyttaler når en bytter elektronikk? Musikkform? Innspilling? Sånn sett har studioutstyr mange og store forskjeller å finne, til en langt billigere penge. Stikk innom en musikkforretning (utstyr ja, ikke cd ;) ). Hør f.eks forskjellen mellom Neumann KH og Focal Alpha.

Så det mer praktiske svaret blir kanskje bare å lettere kunne anbefale en equalizer, selv om det sees på som djevelens verk i enkelte kretser. Det viktige bør jo være at man finner musikken og lyden en selv trives best med. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9JVihvHL
Gouldfan skrev (47 minutter siden):

Topping hadde vært bra den, skulle kanskje valgt den istedenfor Zen DAC V2 siden Topping har alt samt remote.

Men tror ikke den Topping var tilgjengelig da?

Jeg er fornøyd med Zen da, bortsett fra at den er hakket for varm i lyd på hodetelefoner og at den ikke har remote. Men den er solid, bygget og praktisk med Jriver.

Men den skulle hatt remote og en eller to mer digital innganger.

Ellers synes jeg vi ikke skal krangle om pris, i Hifisentralen ble jeg mobbet fordi jeg ikke hadde anlegg til en Million.

Det finnes bra rimelige produkter, og det finnes dyrere, av ulike årsaker, som med alt annet..

Jeg ser kanskje jeg har satt litt flammer på bålet ved å poste bilder av nye kabler osv. Jeg beklager dette om det provoserer, så er det andre forum for dette.

Jeg håper at dette kan være en tråd for alle, og jeg er veldig glad om det tipses om rimelige produkter som er bra kvalitet.

Og så må det også være ok for de som legger litt mer penger i ting.

 

 

Nå har jeg noen få forskjellige headset jeg bruker til forskjellig bruk men høyttalere ønsker jeg ikke bruke plass på og fant Dayton Audio exciter og har et par stk klistret under skrivebordet mitt som gir tullete god lyd. Hadde ikke hørt om dem før og falt ned google kaninhullet. Nå som jeg vet hvordan de skal brukes kommer jeg nok aldri til å sette opp noen høyttalere.

Lenke til kommentar
BasketSnake skrev (10 minutter siden):

Nå har jeg noen få forskjellige headset jeg bruker til forskjellig bruk men høyttalere ønsker jeg ikke bruke plass på og fant Dayton Audio exciter og har et par stk klistret under skrivebordet mitt som gir tullete god lyd. Hadde ikke hørt om dem før og falt ned google kaninhullet. Nå som jeg vet hvordan de skal brukes kommer jeg nok aldri til å sette opp noen høyttalere.

Om det passer ditt bruk, så er det det viktigste.. Men nysgjerrig, hva synes du er best av hodetelefoner og skrivebords-elementene?

Lenke til kommentar
3 hours ago, Sydvest said:

Kan det da tenkes at høyttalere med mer dominerende diskant blir populære valg for gæmliser, mens de samtidig blir slitsomme å lytte lenge til for den yngre brukeren? Første jeg tenker på da er høyttalere fra B&W

Jeg stusset selv alltid på dette når jeg var yngre og fikk stilt opp demo av en 40+ åring. Men nå som jeg selv er 50+ forstår jeg det bedre. Det var til tider tortur å høre på som ung.

Nå gjør jeg den finurlige "aldersbestemt EQ" instillingen på mobiltelefonen 😛. "30-60".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 timer siden):

Jeg stusset selv alltid på dette når jeg var yngre og fikk stilt opp demo av en 40+ åring. Men nå som jeg selv er 50+ forstår jeg det bedre. Det var til tider tortur å høre på som ung.

Nå gjør jeg den finurlige "aldersbestemt EQ" instillingen på mobiltelefonen 😛. "30-60".

Det har mer med at musikksmaken forandrer eller la oss si utvikler seg. Iallefall for de fleste...

Jazz feks Miles og mer sofistikert audiofil musikk, feks orgel, Gould eller lutt var ikke like interessant som ung.. og av det jeg hørte på som ung er det omtrent bare grunge, Metallica og norske band jeg fortsatt hører på uten at det blir altfor kleint.. mye pop og rap blir bare fail og klisje.

Men jeg hører litt pop fra 90 tallet som jeg ikke orket da... Men har plukket opp igjen...

At du ikke hører de høyeste pipetoner i Hz har null å si, lite musikk går så høyt....

Jeg spekulerer om fiolin kan nå dit, tror ikke fløyte... Elgitar? Nei tror ikke, men usikker.

Ikke stemmer iallefall, bare noen veldig få instrumenter hva jeg vet. Men jeg kan ha feil.

Nei toner i musikk går vel ikke så høyt, om det ikke er toneharnonier, klang eller noe sånt.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Litt over 1000Hz bare. Men med vreng og overtoner så kan det klart gå mye høyere, oppi 10kHz om jeg ikke tar feil

Det er godt å vite.

Poenget mitt er at ingen musikk lages i disse diskant nivåer, så det er tullete når Gene i Audioholics skryter av at datteren hører 20000hz, det er irrelevant for ferdigheter når det gjelder å nyte musikk.

Derimot utover i eldre dager så kan hørselen skades mere, men det endrer egentlig ikke i de meste fall evnene i å nyte musikk.

Utover hørselsskader så snakker vi da om veldig gamle folk i 80-90+.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (29 minutter siden):

Kreves det ferdigheter for å nyte musikk? 

Ja egentlig, det krever flere ferdigheter.

1. Er at du faktisk liker musikk, jeg kjenner folk som ikke liker musikk rett og slett. Synes det er teit og uviktig.

2. Er at du har gehør for noter er musikalsk (jeg tenker ikke da at du er musiker/men det kreves faktisk at du er musikalsk for å digge), og at du forstår musikken ikke bare tekst men følelse bak. Om du ikke forstår musikken så havner du ofte på punkt en. Jeg har også noen musikkslag jeg forstår mindre, bla Dixie, frijazz og noe moderne samtids klassisk... Og alle har vi noen slike punkter, og ofte har det med aldersgruppe å gjøre også.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

og ofte har det med aldersgruppe å gjøre også.

 

DU konstaterer altså at det kreves ferdigheter for å nyte musikk. 
Og nå sist så kommer du med aldersbegrensninger også..
Siden jeg foretrekker å kunne skrive mer her på forumet skal jeg ikke si hva jeg mener om deg.

Lenke til kommentar
Woff skrev (42 minutter siden):

DU konstaterer altså at det kreves ferdigheter for å nyte musikk. 
Og nå sist så kommer du med aldersbegrensninger også..
Siden jeg foretrekker å kunne skrive mer her på forumet skal jeg ikke si hva jeg mener om deg.

Du misser poenget med det jeg sier, og det med alder jeg sa er veldig generaliserende, men det er noe i det. (Jeg har ikke kommet med aldersbegrensninger faktisk det motsatte) Men aldersgrupper har forskjellig musikksmak, det vet selv algoritmer og NRK P1 og P3....

Jeg presiserer at Theo343 spurte om alder og evnen til å nyte, jeg svarte utifra dette...

Jeg klarer ikke høre på P3 lenger feks, jeg forstår ikke mye av den unge musikken lengre.

Om du skal nyte musikk så forutsetter det at du faktisk liker musikk...

Og jeg vet mange folk som ikke liker musikk i det hele tatt, men er ikke alltid lett å få folk til å innrømme det. Er ikke noe rarere enn at enkelte ikke har øye for billedkunst, meg selv inkludert... Eller Sport, etc

Hva er det du er sur på i det siste da?

Er ikke den unnskyldningen jeg kom med tidligere nok?

 

Mvh

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...