Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Devialet forsterkeren min begynte å skru seg av under musikkavspilling forrige helg. Feilen er gjentakende, så ikke noe jeg kan fikse selv. Sjekket når jeg kjøpte den, og det var februar 2018. Har da egentlig reklamasjon mot Acoustic Tuning hvor jeg kjøpte den som brukt modell. Men ser at min er produsert sent i 2013, så hadde sikkert blitt en kjip og langvarig prosess for å få den reparert uten kostnad for meg (hvis jeg hadde fått gjennomslag for det).

Så fant heller ut at jeg oppgraderer den hos Devialet til en 220 Pro (Expert 200 jeg har fra før). Da får jeg 5 års garanti, 20Watt ekstra, ny DAC og streaming board som støtter Roon RAAT, AirPlay og Spotify Connect og muligheter for EQ via Sweet Room. Så har allerede betalt og booka oppgradering. Får sendt den en gang i neste uke, så sier de at det tar rundt 20 dager før jeg får den tilbake igjen.

Gleder meg!

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (2 minutter siden):

Nå kaster jeg bare ut et forslag men kan det være en vifte som har røket som gjør at den skrur seg av på grunn av varmeutvikling?

Den har passiv kjøling via det støpte chassis i ren aluminium, så det skal ikke være noen issue med det. Har ikke sjekka tempen though (er mulig å lese av temperaturen fra displayet). Men så ingen error codes, den bare skrudde seg av etter at man hørte et halvt sekund med korrupt lyd. Nå er uansett oppgraderingen booka og betalt :D (altså en fin unnskyldning til å oppgradere).

Hadde nok kommet bedre ut av det ved å selge min og så kjøpe en 220 Pro på brukten. Men, var ikke keen på å selge en defekt forsterker. Så da blir det som det blir. Får trøste meg med at jeg fortsatt "kun" har betalt rundt 2/3 av hva en slik koster ny.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (3 timer siden):

Den har passiv kjøling via det støpte chassis i ren aluminium, så det skal ikke være noen issue med det. Har ikke sjekka tempen though (er mulig å lese av temperaturen fra displayet). Men så ingen error codes, den bare skrudde seg av etter at man hørte et halvt sekund med korrupt lyd. Nå er uansett oppgraderingen booka og betalt :D (altså en fin unnskyldning til å oppgradere).

Hadde nok kommet bedre ut av det ved å selge min og så kjøpe en 220 Pro på brukten. Men, var ikke keen på å selge en defekt forsterker. Så da blir det som det blir. Får trøste meg med at jeg fortsatt "kun" har betalt rundt 2/3 av hva en slik koster ny.

Da håper jeg vi får noen tilbakemeldinger på hvordan den nye forsterkeren høres ut.

Spennende med noe nytt...

Jeg har hentet nye Dream Theater skiva idag, spent på lydkvalitet og dynamikk.

Lenke til kommentar

Nå er sønnen stor 8år og har aldri, aldri rørt mine høytalere.

Så nå er dekslene satt i boden, venter på bla Supra skjermet elkabel til Yamaha og skal kjøpe to rimelige Oehlbach kobber jumpere til høytalere, skinner av jern er ikke så bra for signalet, or so I'm told, derimot biwiring synes jeg er dyrt og litt? Unødvendig iallefall for min egen del.

El-prosjektet mitt blir gradvis, og ikke dyrt bare så det er slått fast, skal bruke Supra og Audioquest rimeligere og Supra grenliste som er rimelig, først og fremst for å rydde opp, nå går el til printere, rutere og DVD-spiller samt Blu-ray og anlegg på kryss og tvers bak mellom ulike uttak.

Om det nå blir mye lettere å holde orden og lettere å koble om og muligens litt bedre lyd så er det bare hyggelig.

Mine høytalere står ikke 1 meter ut fra vegg som jeg trodde, forsiden av frontene er nøyaktig 69cm fra vegg, baksiden er skrå. Den lengste bunndelen er 37 cm fra vegg.

Men jeg har prioritet å gi høytalere dem plass jeg kan i vår stue, samt at ikke familien tryner i de i lek og støvsuging.

Jeg er misunnelig på de som har et eget dedikert hifi rom der høytalere kan stå omtrent hvor langt ut i rommet man selv vil.

Jeg synes det er bra lyd i dette huset som er en murvilla med tapet, der jeg har fått plassert i et avlangt stue på kortveggen

Verste lyden jeg har hatt var i et sidelangt trepanel stue på langveggen på Dynekilen. Trepanel synes jeg er ille, gipsvegg er heller ikke det beste, men litt lettere å jobbe med plassering IMO. Viktigste er å plassere på kortveggen...

 

20220130_150426.thumb.JPG.125aff0753b4d20f4daa2ef66fbd723d.JPG

 

Jeg anbefaler å merke plassering med teip, her kunne jeg godt brukt en penere teip, tror sort ser best ut, jeg har klart å prestere bruke to forskjellige farger, ille smart. Men det er lett å fikse om en gidder.

Er man veldig nerd og har lov av Waf departementet så kan man bruke to forskjellige teip merker der man feks kan variere om Waf er ute av huset...

Er veldig praktisk iallefall med et sett merker ti plassering om man trenger å flytte noe feks ved kobling eller rengjøring etc.

 

Jeg har lyst til å skaffe Audiolab MDac+ som har remote og kan brukes som Pre...

Men det slitsomme er hvordan man enkelt kobler om til hjemmekino uten for mye styr og slitasje. Eller om jeg og familien rett og slett klarer seg uten Avr og flerkanals?

Det beste hadde vært en Hegel med hjemmekino Main in, men det koster flesk.

Hadde vært perfekt med en pre som også kan brukes med hjemmekino, om noen vet om noe slikt så vennligst si ifra....

Edit jeg fant, morsomt nok via USA Audio side til en norsk side..

http://audiophile.no/en/articles-tests-reviews/item/426-amplifiers-with-processor-input

En litt gammel liste, det er jo mulig med MDac+ men da må jeg dele effekten med splittere, og velge hvilken jeg vil prioritere subwoofer til....

Tenker... Kan muligens kompromisse ved å kun koble om subwoofer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 1/28/2022 at 10:01 AM, MrMarbles said:

Så fant heller ut at jeg oppgraderer den hos Devialet til en 220 Pro (Expert 200 jeg har fra før). Da får jeg 5 års garanti, 20Watt ekstra, ny DAC og streaming board som støtter Roon RAAT, AirPlay og Spotify Connect og muligheter for EQ via Sweet Room. Så har allerede betalt og booka oppgradering. Får sendt den en gang i neste uke, så sier de at det tar rundt 20 dager før jeg får den tilbake igjen.

Gleder meg!

Har lurt mange ganger på å sende min til oppgradering også, men prisen er ganske drøy. Sist jeg sjekket vil det ha kostet meg mer å oppgradere enn å selge min brukt og kjøpe en helt ny. Med god margin også. De ser egentlig på oppgraderingen som at de bygger en ny forsterker virker det som, de bare slår av litt siden du allerede har betalt for en tidligere.

Har du fått en tid oppgraderingen blir tatt? Går det lang tid? Blir spennende å se hvordan du beskriver endringen. Kanskje det tipper min avgjørelse også... :)

Lenke til kommentar
On 1/30/2022 at 3:35 PM, Gouldfan said:

Jeg har lyst til å skaffe Audiolab MDac+ som har remote og kan brukes som Pre...

 

Jeg har en MDac i daglig bruk, på hjemmekontoret. Lyden er strålende, både med headphones, aktive høyttalere og til effekttrinn. Stort sett brukt med alt 2 hos meg. Men husker jeg ble overrasket da jeg koblet gamle NAD effekttrinnet (tror jeg hadde 216) på den og det låt bedre enn med NADs egen preamp. Så et bra kinderegg som gjør mye bra, og man må nok over 5-sifret før det blir betydelig bedre. 

Du kan jo kjøpe min siden jeg tenker på en ny.... ;)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (40 minutter siden):

Har lurt mange ganger på å sende min til oppgradering også, men prisen er ganske drøy. Sist jeg sjekket vil det ha kostet meg mer å oppgradere enn å selge min brukt og kjøpe en helt ny. Med god margin også. De ser egentlig på oppgraderingen som at de bygger en ny forsterker virker det som, de bare slår av litt siden du allerede har betalt for en tidligere.

Har du fått en tid oppgraderingen blir tatt? Går det lang tid? Blir spennende å se hvordan du beskriver endringen. Kanskje det tipper min avgjørelse også... :)

Skulle egentlig sende den i forrige uke, men fikk omgangssyke (småbarn... yay...), så det drøyde til mandag.

Tror prisen har gått litt ned. Mener at prisen var rundt 35000 før. Nå kostet det 26000 (for oppgradering av 170/200 til Pro 220). Jeg fikk sendt den først på mandag. Men fikk  mail i sted om at de allerede har mottatt den på workshopen. De beregner ca 20 dager før den returneres. Så da er det bare å glede seg :) 

Ja, jeg hadde også tenkt på å gjøre det samme. Altså selge min gamle og kjøpe en Pro-versjon på brukten. Men ikke sikkert jeg hadde kommet så mye bedre ut av det. Men mtp. at jeg fikk problemer med den, så var jo ikke det aktuelt uansett. 

Hvilken modell har du?

 

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar
10 minutes ago, MrMarbles said:

Hvilken modell har du?

 

HD120, første serien. Spiller fortsatt uten noen problem, men det er alltid fristende med "litt mer". Den kan vel oppgraderes til 170 om jeg ikke husker feil. Eller var det 200...

Mulig jeg prøver å finne en brukt på 200-tallet, og da også med nyere komponenter. Nyeste serie heter vel Pro, så jeg må i å fall finne noe i den. Får høre hva du sier om oppgraderingen først. ;)

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Kjøpte meg en optisk DAC fra kina brandet NeoTech som jeg har brukt nå et års tid. Lyden i den er meget bra. Helt nøytral og støyfri. Kvaliteten var så bra at jeg har en til i bestilling. Den trenger også en USB-lader med micro-USB for strøm.

Edit: Eneste negative som kan nevnes er at den ikke spiller så høyt direkte til hodetelefoner, men den har helt standard RCA stereo-kontakter om en vil koble det videre.

http://www.aliexpress.com/item/32854855063.html

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (1 time siden):

HD120, første serien. Spiller fortsatt uten noen problem, men det er alltid fristende med "litt mer". Den kan vel oppgraderes til 170 om jeg ikke husker feil. Eller var det 200...

Mulig jeg prøver å finne en brukt på 200-tallet, og da også med nyere komponenter. Nyeste serie heter vel Pro, så jeg må i å fall finne noe i den. Får høre hva du sier om oppgraderingen først. ;)

Ah. Du har en Expert 120? Den kan oppgraderes til det samme som jeg har bestilt, Expert Pro 220. 
Du må kontakte Devialet for å få vite prisen på oppgraderingen, men du får svar nesten med en gang :) Bare å sende de mail.

Ser at prisen tidligere for å oppgradere Expert 120 til Expert Pro 220 var 4400 Euro. For 1 1/2 år siden, så ble prisen redusert til 3000 Euro. Så vil anta det koster deg rundt 31000-34000 kr en plass.

Vet ikke hva brukte 220 Pro går for, men vil anta det er over 40k? Med oppgraderingen så får du 5 års garanti igjen. Så sånn sett så er det jo en grei deal. Men ja, skal gi deg tilbakemelding når jeg har fått den i hus igjen :) 

Edit: Du kan jo også oppgradere den til en Expert Pro 140 til 2000 Euro. Men mtp at det "bare" er 1000 Euro ekstra for å få en 220 Pro, så vet jeg hva jeg i tilfelle ville valgt ;) 

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar
Pop skrev (5 timer siden):

Jeg har en MDac i daglig bruk, på hjemmekontoret. Lyden er strålende, både med headphones, aktive høyttalere og til effekttrinn. Stort sett brukt med alt 2 hos meg. Men husker jeg ble overrasket da jeg koblet gamle NAD effekttrinnet (tror jeg hadde 216) på den og det låt bedre enn med NADs egen preamp. Så et bra kinderegg som gjør mye bra, og man må nok over 5-sifret før det blir betydelig bedre. 

Du kan jo kjøpe min siden jeg tenker på en ny.... ;)

Tror du den tåler å stå i hylle med glassdør, feks til høyre for Yamaha i benken min? Mao blir den veldig varm?

Btw den Supra elkabelen gav et skikkelig løft, mye mer dynamikk både på film og musikk. Mer detaljer i bass og luftig i toppen, bildet ser også bedre ut, tror det er kontrast....

Nå skal jeg ta "den" klisje med kona igjen, det er tydelig at vi/hun skrur ned lyden mye mer nå om ungen sover feks. Dette fordi det er mer dynamikk. Vi senker til ca 15-20% før stod den ok på 30-40% volum.

Jeg vil ikke krangle om kabler, dette er bare min erfaring. For ca 500kr klart den største oppgradering av ledning jeg har gjort med gevinst.

Nå venter jeg spent på Audioquest Nrg-y3 fra hifi klubben til effektforsterker, det er litt pga bling faktor også da, hadde nok greid meg med Supra der også.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Tror du den tåler å stå i hylle med glassdør, feks til høyre for Yamaha i benken min? Mao blir den veldig varm?

Det finnes kjøleløsninger som du kan bygge inn i benken din. Just saying. Jeg hadde samme skjenk som du har og fikk montert inn en løsning. Sjekk ut AC Infinity. Det finnes sikkert andre løsninger også. 

https://www.acinfinity.com/quiet-cabinet-fans/

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (6 minutter siden):

Det finnes kjøleløsninger som du kan bygge inn i benken din. Just saying. Jeg hadde samme skjenk som du har og fikk montert inn en løsning. Sjekk ut AC Infinity. Det finnes sikkert andre løsninger også. 

https://www.acinfinity.com/quiet-cabinet-fans/

Hva foreslår du? Det er bare Audiolab som trenger kjøling..

Boret du hull i bakplaten? Er litt slit å dra alle kablene opp mot toppen i midten.

Lenke til kommentar

Det enkleste er om du lager hull i bakplaten og monterer inn en eller flere vifter for å kjøle Audiolab'en. Du kan i og for seg lage hull i sideplaten eller bunnplaten men det kan være mer styrete og gjør det vannskelig å få solgt skjenken etterpå hvis du selge den en vakker dag. Det er ingen som kommer til å se viften(e). Nedenfor er et bilde av min skjenk i ombyggingsprisessen av den. Jeg har også lagt ved bilde av hvordan det så ut fra forsiden for referanse men det har du sett før. 

P_20190925_221553_vHDR_Auto.thumb.jpg.5192ed943885872dac226116496d1842.jpg

P_20190925_195447_vHDR_Auto.thumb.jpg.b9e0a913fc27caeeedc8f630a7d2e426.jpg

Endret av ilpostino
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med takhøyttalere i tek17 bygg? Jeg har kun lektet ned 5cm til downlights. Regner med jeg må bruke back box? Var jo ikke sånn kjempe billige de jeg fant. Fins det noen andre kurrante løsninger som ikke koster skjorta. Fant ut litt for seint at sonos multiroom med høyttalere i taket hadde vært kult. Lagd meg en DIY forsterker basert på IKEA symfonisk, fungerer faktisk helt greit. 

Lenke til kommentar
18 hours ago, Gouldfan said:

Tror du den tåler å stå i hylle med glassdør, feks til høyre for Yamaha i benken min? Mao blir den veldig varm?

Det burde nok gå veldig bra. Er på hjemmekontor i dag og nå har MDacen spilt i halvannen time. Jeg tipper overflaten er 35 grader, altså fin lunk. Men hos meg står den på skrivebordet uten noe over. Så du må nok legge på noen grader, samtidig er det altså ingen effektforsterkning her. DAC gir så og si ingen varme, forforsterkning gir litt, og det er innebygget strømforsyning som vel gir det meste av temperatur.

Jeg har forresten ikke + utgaven. MDac+ er noe større i selve kabinettet uten at jeg har sett luftingen der og kan si noe om lavere eller høyere temp. Og det jeg har lest av reviews kan de ikke forsvare prisforskjellen i opplevd lydforskjell.

Edit: Om planen er å kjøpe ny DAC/Preamp nå, tror jeg uansett jeg ville sett på RME ADI-2 foran MDac, da prisen på dem nye er omtrent det samme. https://prisguiden.no/produkt/rme-adi-2-dac-413589

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...