Gå til innhold

Hvorfor har ikke du joinet "bitcoinbølgen"?


MrLuni

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bitcoin er en "asset class" akkurat som aksjer.

 

Aksjer gir eierskap til selskaper som har eierskap på kapital-verdier og produkter, bitcoin gir ikke dette.

Hva med Euro? Det ble jo skapt ut av løse lufta. Hadde crypto vært like utbredt på den tia så hadde sikkert ikke Euro hatt en sjans. 

Lenke til kommentar

I asia området er det faktisk veldig mye brukt. Men relativt lite i forhold til andre valutta. Poenget er jo at det KAN bli alment å bruke crypto. Og da er det best å være tidlig ut å bli med på "bølgen opp". Nå kommer Facebook med egen valutta. Det kommer nok til å forandre crypto verden litt.

Lenke til kommentar

Hvorfor? Redd for å tape penger? Tror du det er fake? Har hørt flere tro det er et pyramidespill.

Jeg har tjent litt. Veldig artig hobby. Har tatt ut det jeg satt inn, så nå "spiller" jeg bare med gevinsten.

 

Dette er på ingen måte noen "verving". Jeg er bare nysgjerrig på hvorfor folk ikke joiner. 

 

 

Joda, jeg kunne kjøpt Bitcoin av Sturle, laget med en Electrum-wallet og kjøpt Bitcoin for 100,000 NOK. Resten av måtene å kjøpe Bitcoin på innebærer ekstrem risiko og historien har vist at hele gjengen blir rævkjørt. En av grunnene til at jeg ikke gidder å kjøpe Bitcoin med en wallet er at jeg ikke da får samlokalisert investeringene mine på et sted, og jeg er avhengig av å ikke miste den post-it lappen med de tolv ordene som har en verdi på 100,000 NOK. Jeg er også litt distre, noe som gjør at jeg ikke har 100% tillit til meg selv.

 

En annen grunn er at verdien til Bitcoin for øyeblikket styres i stor grad av hype og omtale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, jeg kunne kjøpt Bitcoin av Sturle, laget med en Electrum-wallet og kjøpt Bitcoin for 100,000 NOK. Resten av måtene å kjøpe Bitcoin på innebærer ekstrem risiko og historien har vist at hele gjengen blir rævkjørt. En av grunnene til at jeg ikke gidder å kjøpe Bitcoin med en wallet er at jeg ikke da får samlokalisert investeringene mine på et sted, og jeg er avhengig av å ikke miste den post-it lappen med de tolv ordene som har en verdi på 100,000 NOK. Jeg er også litt distre, noe som gjør at jeg ikke har 100% tillit til meg selv.

 

En annen grunn er at verdien til Bitcoin for øyeblikket styres i stor grad av hype og omtale.

 

For noe tull. Følgende måte er sikrere enn den post-it lappen din:

Bruk Coinbase eller Bitstamp. Euro SEPA transfer fra nettbank til exchange-kontoen. Kjøp Bitcoin. Overføre Bitcoin til en Ledger Nano (bestilt rett fra produsenten). Ha to lapper med seed phrase'ene/passordene på to forskjellige plasser. Memoriser pin-koden skikkelig og ta godt vare på Ledgeren, så slipper du å bruke seed phrase'ene.

Lenke til kommentar

For noe tull. Følgende måte er sikrere enn den post-it lappen din:

Bruk Coinbase eller Bitstamp. Euro SEPA transfer fra nettbank til exchange-kontoen. Kjøp Bitcoin. Overføre Bitcoin til en Ledger Nano (bestilt rett fra produsenten). Ha to lapper med seed phrase'ene/passordene på to forskjellige plasser. Memoriser pin-koden skikkelig og ta godt vare på Ledgeren, så slipper du å bruke seed phrase'ene.

Hva med Brann/tyveri av lederen? Man må jo passe på den veldig godt. Man ville vel oftest ikke ha 1m i kontanter hjemme da det er sikrere å ha dem i banken. Så det samme med bitcoin.

Lenke til kommentar

Hva med Brann/tyveri av lederen? Man må jo passe på den veldig godt. Man ville vel oftest ikke ha 1m i kontanter hjemme da det er sikrere å ha dem i banken. Så det samme med bitcoin.

 

Da må man bruke lappen med de 24 ordene for å gjenopprette "kontoen" på en ny enhet. Hvis en tyv taster feil pinkode 3 ganger så slettes innholdet på enheten. Går an å velge å ha et passord i tillegg i tilfelle en kopi av listen med 24 ord blir stjelt. Man burde ha 2 stk på forskjellige lokasjoner (kun analogt).

Lenke til kommentar

Blant annet:

 

Fordi det er ingen sentralisert kontroll.

 

Fordi det lukter av svindel og kriminalitet.

 

Man har ingen garanti hvis man gjør en feil.

 

Man kan ikke forsikre bitcoin.

 

Ingen vet om den kræsjer i morgen. Det er ikke knyttet opp mot sikre verdier, som for eksempel folk som står opp og går på jobb, og som vil videreutvikle verdier som bringer et samfunn videre, som igjen sikres via penger som bevilges til politi og etterforskning via politikere.

 

Hvis det blir en god solstorm/flare, går hele systemet i grus.

Lenke til kommentar

24 ord, passord, to ledgers, PIN-kode, usikre markedsplasser, jojo-kurs og et strømforbruk på linje med et ganske stort land..

Passe masse grunner til at Bitcoin ikke er fremtiden...

 

Og at Visa har opp mot 65'000 transaksjoner pr sekund som teoretisk øvre terskel pr idag. Bitcoin klarer vel fortsatt omtrent 10 pr sekund

Endret av newman221
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...