Gå til innhold

Hvorfor har ikke du joinet "bitcoinbølgen"?


MrLuni

Anbefalte innlegg

Hvorfor? Redd for å tape penger? Tror du det er fake? Har hørt flere tro det er et pyramidespill.

Jeg har tjent litt. Veldig artig hobby. Har tatt ut det jeg satt inn, så nå "spiller" jeg bare med gevinsten.

 

Dette er på ingen måte noen "verving". Jeg er bare nysgjerrig på hvorfor folk ikke joiner. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Setter heller pengene i askjer. Føler meg mer komfortabel med det. Det er generelt en god del svindeloperatører tilknyttet Bitcoin-trading.

 

Bitconnect hørte alle om for et par år siden. Nå nylig har mange norske kunder tapt store beløp i Bitcoins Norge. I tillegg til alle disse andre svindlerne som bare er ute etter pengene dine. 

Lenke til kommentar

Hvorfor? Redd for å tape penger? Tror du det er fake? Har hørt flere tro det er et pyramidespill.

Jeg har tjent litt. Veldig artig hobby. Har tatt ut det jeg satt inn, så nå "spiller" jeg bare med gevinsten.

 

Dette er på ingen måte noen "verving". Jeg er bare nysgjerrig på hvorfor folk ikke joiner. 

 

 

Når du kjøper Bitcoins, hva får deg til å tro at verdien skal stige eller synke? Sitter du med informasjon og analyser som sier at verdien vil stige? I 2017 når verdien på Bitcoins var over 16000 USD, trodde du helt ærlig at verdien kom til å kollapse? 

 

Er jeg redd for å tape penger? Ja, helt klart. Jeg aner ikke hva som ligger til grunne for verdien bak Bitcoins. For meg virker det hele som et luftslott. 

 

Jeg kjenner noen som "miner" Bitcoins og felles for de er at andre betaler strømmen som kreves for å kjøre riggene. 

Endret av fsva
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Liker ikke å spekulere med verdier som folk tilegner noe og som kanskje ikke viser seg å holde på verdien senere, er vel også et dårlig tegn økonomisk dersom alle skulle kjøpt aksjer, spesielt råtne aksjer og papirer om jeg får lov til å kalle dem for det. Det er også et stort faremoment hvor du mister tilgang til "sett inn navnet på kryptopenge her" dersom du blir hacket, en tredjepartsleverandør du stoler på for å handle og "lagre" pengene dine blir hacket (Bitcoins Norge, Binance, Mt.Gox om vi går så langt bak) eller du rett og slett "sletter" pengeboken din - ja det kan du jo selvfølgelig gjøre med desentraliserte penger ...

 

Dette her er ikke noe jeg ville anbefalt vanlige folk å holde på med, spesielt dersom du ikke har peiling på økonomi og IT.

Det var to år siden jeg feiret nyttår ute blant mange folk for å se på storfyrverkeri jeg overhørte noen som sto rett at med meg i vgs-alderen som skrøt ovenfor vennene sine på en sånn krypto-penge som bare har tapt verdi siden den gang, han sa noe slikt som "jeg skulle ønske jeg ikke hadde trengt å leve så lenge for å se pengene mine", jaha ja.

 

Jeg forholder meg negativ til desentraliserte krypto-penger, og jeg er SPESIELT negativ til Facebook sitt nye alternativ som kommer ut nå snart. Stoler du på kinesiske børser og Facebook som din sentralbank? Kan du overbevise meg på hvorfor disse er så mye bedre enn Norges Bank?

Endret av ddb2002
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du kjøper Bitcoins, hva får deg til å tro at verdien skal stige eller synke? Sitter du med informasjon og analyser som sier at verdien vil stige? I 2017 når verdien på Bitcoins var over 16000 USD, trodde du helt ærlig at verdien kom til å kollapse? 

 

Er jeg redd for å tape penger? Ja, helt klart. Jeg aner ikke hva som ligger til grunne for verdien bak Bitcoins. For meg virker det hele som et luftslott. 

 

Jeg kjenner noen som "miner" Bitcoins og felles for de er at andre betaler strømmen som kreves for å kjøre riggene. 

Jeg fulgte med lenge før jeg faktisk satt inn penger. Viste at boblen kom til å sprekke. Det vanskelige er å gi seg før bobla sprekker. Og når alt er "sprukket" så kjøper jeg meg inn igjen og venter på ny boble :)

 

Tjente mye penger og tapte mye penger. Men sitter igjen med 3x det jeg satte inn. Har det som en hobby og det minner litt om gaming :)

Endret av MrLuni
Lenke til kommentar

Jeg fulgte med lenge før jeg faktisk satt inn penger. Viste at boblen kom til å sprekke. Det vanskelige er å gi seg før bobla sprekker. Og når alt er "sprukket" så kjøper jeg meg inn igjen og venter på ny boble :)

 

Editen din: Tjente mye penger og tapte mye penger. Men sitter igjen med 3x det jeg satte inn. Har det som en hobby og det minner litt om gaming  :)

 

 

Hvordan kunne du vite at boblen skulle sprekke? Hvilken informasjon gjorde at du spådde sprekken? Hvorfor sprekker ikke verdien på nytt om en uke? 

 

edit: Du endret litt på posten din, så jeg endrer litt på svaret mitt. 

 

Du skriver at du har tjent mye penger og tapt mye penger, det kan tyde på at du ikke har peiling, men gambler. 

Jeg foretrekker å investere i aksjer hvor det i det minste er mulig å vite noe om reelle verdier i selskapet. 

Endret av fsva
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke å ha med BitCoin å gjøre fordi det i for mange tilfeller er et skalkeskjul for kriminelle for å skjule pengeflyt (selv om alt jo er loggført). Det er teknisk sett en fin mulighet for å demokratisere økonomi, men det er også skyggesider med dette. Akkurat som TOR-nettverket brukes både av pedofile for å skjule spor og fihetsforskjempere i lukkede og undertrykkende regimer.

 

Blockchain er en interessant teknologi, men jeg synes den er forløpig litt for umoden.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan kunne du vite at boblen skulle sprekke? Hvilken informasjon gjorde at du spådde sprekken? Hvorfor sprekker ikke verdien på nytt om en uke? 

Vell jeg kunne jo ikke vite det 100% Men at bitcoin bare skulle stige uendelig er jo for godt til å være sant. Så da satset jeg på at det vare en boble. Var faktisk insane heldig at jeg solgt på 20 000 dollar xD 

Tapte jo en go del av gevinsten på andre crypto coins, men som sakt. Sitter igjen med en god pluss.

Lenke til kommentar

Vell jeg kunne jo ikke vite det 100% Men at bitcoin bare skulle stige uendelig er jo for godt til å være sant. Så da satset jeg på at det vare en boble. Var faktisk insane heldig at jeg solgt på 20 000 dollar xD 

Tapte jo en go del av gevinsten på andre crypto coins, men som sakt. Sitter igjen med en god pluss.

 

Yep, du tjente penger fordi du hadde flaks. Det var 100%  flaks og du evner ikke å spå når neste knekken kommer. (det gjør selvfølgelig ikke jeg heller). 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke å ha med BitCoin å gjøre fordi det i for mange tilfeller er et skalkeskjul for kriminelle for å skjule pengeflyt (selv om alt jo er loggført). Det er en teknisk sett en fin mulighet for å demokratisere økonomi, men det er også skyggesider med dette. Akkurat som TOR-nettverket brukes både av pedofile for å skjule spor og fihetsforskjempere i lukkede og undertrykkende regimer.

 

Blockchain er en interessant teknologi, men jeg synes den er forløpig litt for umoden.

Yes det er helt sikkert masse brukt i kriminelle sammenhenger, men det jeg ikke meg noe som helst siden det er mye større mengder vanlig cash som blir brukt på samme måte. 

Det var jo den kidnappingsaken der kjeltringene ville ha betalt i Monero. Egentlig smart av dem. Men selvfølgelig en veldig synd sak.

Lenke til kommentar

Har tro på Kryptovaluta aom betalingsmiddel for fremtiden, men ikke på Bitcoin.

Jeg tror Bitcoin vil tape markedsandeler til andre Kryptovalutaer som er bedre designet for fremtiden.

(Valutaer som krever mindre energi og som er raskere å sette i bevegelse). 

 

Både Kryptovalutaer og børs synes jeg det er interessant å følge med på, men satser ikke mer enn jeg har råd til å tape.

 

https://www.bbc.com/news/technology-48853230

https://powercompare.co.uk/bitcoin/

 

post-522615-0-74896800-1562193188_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Yes det er helt sikkert masse brukt i kriminelle sammenhenger, men det jeg ikke meg noe som helst siden det er mye større mengder vanlig cash som blir brukt på samme måte. 

Det var jo den kidnappingsaken der kjeltringene ville ha betalt i Monero. Egentlig smart av dem. Men selvfølgelig en veldig synd sak.

 

Var det ikke dette ekspertene mente var lite smart? https://e24.no/lov-og-rett/krim/kryptoekspert-overrasket-av-mulige-kidnapperes-valutavalg-vanskelig-aa-faa-tak-i-et-saa-stort-beloep/24537009

 

"De mulige kidnapperne av Anne-Elisabeth Falkevik Hagen skal ha krevd ni millioner euro i kryptovalutaen monero i løsepenger. Det er over 1 prosent av hele valutaen som er i omløp. – Overrasket over at de har valgt monero, sier kryptoekspert."

 

"– Jeg tror ikke det er umulig å få tak i så mye monero. Det handler om tilbud og etterspørsel, men det er nok ikke mulig og få gjort det over natten. Vi snakker da heller om uker, sier seniorrådgiver Vidar Sandland ved Norsk senter for informasjonssikkerhet (NorSIS)."

Lenke til kommentar

Yep, du tjente penger fordi du hadde flaks. Det var 100%  flaks og du evner ikke å spå når neste knekken kommer. (det gjør selvfølgelig ikke jeg heller). 

Nei knekken kan komme i morgen. Det er en del av "spillet". Det gjør det spennende :)

Flaks? Joda har hatt mye flaks og en del uflaks. Men det jeg har tjent på er å faktisk gi meg med leken er god. Det er MYE lettere sakt en gjort. Sånn er det jo også med vanlige akskjer.

Har forresten ikke satsen noen penger jeg ikke har råd til å tape. Derfor stresser jeg ikke med "kollaps" eller hacks

Lenke til kommentar

Var det ikke dette ekspertene mente var lite smart? https://e24.no/lov-og-rett/krim/kryptoekspert-overrasket-av-mulige-kidnapperes-valutavalg-vanskelig-aa-faa-tak-i-et-saa-stort-beloep/24537009

 

"De mulige kidnapperne av Anne-Elisabeth Falkevik Hagen skal ha krevd ni millioner euro i kryptovalutaen monero i løsepenger. Det er over 1 prosent av hele valutaen som er i omløp. – Overrasket over at de har valgt monero, sier kryptoekspert."

 

"– Jeg tror ikke det er umulig å få tak i så mye monero. Det handler om tilbud og etterspørsel, men det er nok ikke mulig og få gjort det over natten. Vi snakker da heller om uker, sier seniorrådgiver Vidar Sandland ved Norsk senter for informasjonssikkerhet (NorSIS)."

Nå støtter ikke jeg kidnapperene, men jeg hadde ikke spurt om BARE Monero. Hadde krevd mange forskjellige "private" coins. 

Dette er jo et godt eksempel på kriminell crypto. Skjønner at folk avskyr crypto på den måten. Men om kidnappere hadde valgt euro? Skal vi fordømme euro?

Lenke til kommentar

Nei knekken kan komme i morgen. Det er en del av "spillet". Det gjør det spennende :)

Flaks? Joda har hatt mye flaks og en del uflaks. Men det jeg har tjent på er å faktisk gi meg med leken er god. Det er MYE lettere sakt en gjort. Sånn er det jo også med vanlige akskjer.

Har forresten ikke satsen noen penger jeg ikke har råd til å tape. Derfor stresser jeg ikke med "kollaps" eller hacks

 

Forskjellen på vanlige aksjer og Bitcoins er at at vanlige selskaper har reelle verdier som grunnlag for verdien på selskapet. Et velldrevet aksjeselskap  sitter gjerne med ekte verdier i form av eiendom, varer, opparbeidede erfaringer, patenter osv. Disse reelle verdiene blir sjelden borte over natten, Bitcoins can være null verdt om en uke. 

Endret av fsva
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan kunne du vite at boblen skulle sprekke? Hvilken informasjon gjorde at du spådde sprekken? Hvorfor sprekker ikke verdien på nytt om en uke? 

 

edit: Du endret litt på posten din, så jeg endrer litt på svaret mitt. 

 

Du skriver at du har tjent mye penger og tapt mye penger, det kan tyde på at du ikke har peiling, men gambler. 

Jeg foretrekker å investere i aksjer hvor det i det minste er mulig å vite noe om reelle verdier i selskapet. 

Ikke har peiling? Mulig det sjø, men noe har jo gjort at jeg ikke er i minus ;) MEN ja. Det er jo en form for gambling. Samme som aksjer.

Norwegian sine aksjer er jo en trampoline. Stiger som F, og så kollapser den. Stiger igjen osv..

Ang crypto så "satser" jeg jo på coins som har en sjanse for å stige. Jeg satser jo ikke cash i blinde. Da tipper jeg heller lotto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...