Gå til innhold

Hvorfor har ikke du joinet "bitcoinbølgen"?


MrLuni

Anbefalte innlegg

En brøkdel av en flytur til syden altså. Håper ikke du drar på mange meningsløse ferier med fly...

Dette er da altså pr. transaksjon. Ikke helt sammenlignbart med en flytur, og til forskjell fra bitcoin så produserer flyturer noe, om ikke annet, adspredelse. Og med brøkdel så antar jeg du mener noe omkring 20-50%. En flytur oslo-london gir ca 240kg CO2 pr. passasjer.

 

Det sagt kan vi godt se på noe annet enn transaksjoner. Det er ikke transaksjoner som nødvendigvis driver hashingen etter nye bitcoins, men bitcoinene i seg selv man får som belønning for nye blokker. Enhver proof-of-work basert kryptocoin vil medføre et resursforbruk som går mot verdien av nye mynter man får. Så er markedsverdien av nye mynter gitt av en blokk verdt US$100K, kan man bruke høyst virkelige resurser verdt opptil $99999 for å produsere denne. Vi spyler altså enorme mengder høyst reelle verdier ned i dass for å produsere et rent fiktivt objekt som ikke har noen nytteverdi. Å trykke konvensjonelle penger er MYE billigere.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hvor mange transaksjoner gjør du hvis du investerer i bitcoin?

Minst en mer enn om du ikke gjør det, minst to om du skal ut igjen noen gang.

 

Som nevnt var prisen pr. transaksjon noe som jeg tok frem bare for å illustrere hvilken enorm energisløsing bitcoin representerer. Hadde energikostnaden pr. transaksjon vært null, ville ikke mitt syn vært endret gitt samme totale resursbruk. Bitcoin bruker sannsynligvis annualisert ca 60TWh energi i tilegg til energien til å produsere og drive lokalene og utstyret som står i. Uansett hvordan man vrir og vender på det er denne energibruken uspiselig når vi ser på hva som 'produseres'*.

 

*) Hint: det som produseres har mindre bruksverdi enn en tulipanløk.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Hvorfor? Redd for å tape penger? Tror du det er fake? Har hørt flere tro det er et pyramidespill.

Jeg har tjent litt. Veldig artig hobby. Har tatt ut det jeg satt inn, så nå "spiller" jeg bare med gevinsten.

 

Dette er på ingen måte noen "verving". Jeg er bare nysgjerrig på hvorfor folk ikke joiner.

Bitcoin er knotete og er selvsagt også fiat, super-fiat faktisk. Den er ikke backet av noe annet enn tillit, valuta er backet av staten, aksjer er dekket av selskaper med omsetning/resultat osv.

 

Jeg skjønner greia med bitcoin, og ja det kan være nyttig og ja, folk har og kan tjene penger på det.

 

På et eller annet tidspunkt var jeg vel delvis interessert i å kjøpe noen, men det ble for knotete. Jeg liker heller ikke dette med bitcoin markedsplasser og hvordan man da må velge å stole på disse. Men da har jeg sikkert misforstått noe. Men knotete med egen wallet, handel osv.

Lenke til kommentar

Minst en mer enn om du ikke gjør det, minst to om du skal ut igjen noen gang.

Å gjøre det, og forårsake 200 kg CO2-ekvivalenter, er altså "noe av det mest moralsk forkastelige man kan investere i", mens å dra på helt unødvendige fly-ferier som forårsaker mangedobbelt så høyt utslipp er greit fordi det gir en selv adspredelse? Ta deg sammen.

 

Av unødvendige ting vi i vesten (deg inkludert) gjør som ødelegger klimaet så kommer ikke et bitcoin-kjøp på topp 10-listen engang. Hvis du virkelig bryr deg om miljøet, slutt å reise unødvendig, slutt å kjøpe ting du ikke trenger, slutt å spise kjøtt, slutt å kjøre bil, osv.

Lenke til kommentar

Å gjøre det, og forårsake 200 kg CO2-ekvivalenter, er altså "noe av det mest moralsk forkastelige man kan investere i", mens å dra på helt unødvendige fly-ferier som forårsaker mangedobbelt så høyt utslipp er greit fordi det gir en selv adspredelse? Ta deg sammen.

Les resten av innlegget. Du har åpenbart bare lest første setningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje du burde tenke deg om før du skriver så slipper du å sitte og redigere innleggene dine i et kvarter i etterkant for å prøve å ro deg i land.

Siste edit var der i god tid før du postet ditt innlegg. Les resten du, så kan vi diskutere sak istedet for form.

Lenke til kommentar

Av unødvendige ting vi i vesten (deg inkludert) gjør som ødelegger klimaet så kommer ikke et bitcoin-kjøp på topp 10-listen engang. Hvis du virkelig bryr deg om miljøet, slutt å reise unødvendig, slutt å kjøpe ting du ikke trenger, slutt å spise kjøtt, slutt å kjøre bil, osv.

Legg til slutt å kjøpe bitcoin på den listen, og filtrer så ut det som er praktisk gjennomførbart, da står du igjen med slutt å kjøpe bitcoin. En politiker som prøver å forby kjøtt, bil, fly etc. er en politiker som ganske raskt er uten makt. Å fjerne bitcoin er til forskjell enkelt gjennomførbart ved å forby omsetning av derivater av proof-of-work baserte algoritmer, det kommer ikke til å skape noen videre oppstandelse, og ingenting av verdi vil være tapt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel ingen tvil om at de som tror de har gått glipp av "BTC Toget" er gjerne de som snakker mest negativt om BTC  :tease:

Misjonærene er også like irriterende som dørselgere, MLM folk, og nyfrelste..

 

Uansett, gøy med investering når man vet at man kan tape pengene uten at det spiller så alt for stor rolle.  :devil:

Det er lov å ha det gøy, men det er det veikeste tenkelige forsvaret for en "investering". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bitcoin er knotete og er selvsagt også fiat, super-fiat faktisk. Den er ikke backet av noe annet enn tillit, valuta er backet av staten, aksjer er dekket av selskaper med omsetning/resultat osv.

 

Jeg skjønner greia med bitcoin, og ja det kan være nyttig og ja, folk har og kan tjene penger på det.

 

På et eller annet tidspunkt var jeg vel delvis interessert i å kjøpe noen, men det ble for knotete. Jeg liker heller ikke dette med bitcoin markedsplasser og hvordan man da må velge å stole på disse. Men da har jeg sikkert misforstått noe. Men knotete med egen wallet, handel osv.

Det er likevel ganske sjokkerende å se hvor mange personer som tross alt har svært stor tillit til noe sånt som dette.

Her finnes det millioner av mennesker som er villig til å betale 10000$ for en "enhet" av denne valutaen.

Den eneste verdien dette har er at det er en anerkjent verdi av de som er medlemmer og tror på denne "valutaen".

Man kan si hva man vil om dette, og jeg skjønner godt at de som forstår hva dette er og har tjent store penger på det gjerne snakker varmt om det og vil verve nye kjøpere som vil presse prisen ytterligere opp. Det virker også som relativt store pengesummer fra f.eks aksjemarkedet finner veien inn i krypto når det er vanskelig å finne avkastning på aksjer. Man har haier som pumper og dumper, så har man alle de små som lar seg påvirke av trendene. Man må også huske på at for hver person som har tjent store penger så kan det være titalls ganger flere som har tapt tilsvarende. Dette er ikke et spill der alle er vinnere, gevinsten må komme fra et sted.

BTC og krypto generelt er et interessant fenomen, men man bør nok kjenne sin besøkelsestid og ikke la grådigheten ta overhånd.

Dette er i bunn og grunn Gambling2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...