Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Bjerknez skrev (20 minutter siden):

Jeg har vanskelig for å tro at dette kan være førerfeil. Da må man i så tillfele være fullstendig lobotomert. 

Å ta feil pedal er veldig vanlig. Bremsen er ikke registrert.. det er ikke så vanskelig å sannsynliggjøre hva som har skjedd, men i Norge må en jo være bombesikker og når tesla ikke forklarer datasettet har en ikke særlig valg. Selv om det sannsynligvis kom med en oversiktlig header..

EDIT: ser ut som dette er headeren: 

VIN,DATE (UTC),Offboard Charger ID,Charge Handle Communication Signal,Charge Cable Connected,Charge Cable Secured,Charge Port Door Button Pressed,Fast Charge Adapter Latch Status,Autopilot Trial Status,Estimated Brake Pedal Position,Passenger Seat Occupant Classification,Gear Selector Stalk Status,UI Setting - PIN to Drive,PIN Tto Drive accepted,Requested Charge Current (Amps),UI Setting - Automatic Emergency Braking,UI Setting - Automatic High Beam,UI Setting - Vehicle Alarm,UI Setting - Automatic High/Low Beams Enabled,UI Setting - Automatic Lane Change,Request Automatic Parking,UI Request - Enable Charging,UI Setting - Door Child Locking,UI Request - lose Charge Port Door,UI Setting - Navigate on Autopilot,UI Request - Factory Reset,UI Setting - Forward Collision Warning,UI Setting - Forward Collision Warning Sensitivity,UI Request - Follow Navigate on Autopilot Route,UI Request - Front Trunk Open,UI Setting - Disable Air Conditioning,Air Conditioning - Air Distribution Mode,Air Conditioning - Cabin Blower Setting,Air Conditioning - Cabin Defog Mode,Air Conditioning - Cabin Air Recirculation Mode,Air Conditioning - Rear Cabin Blower Setting,Seating - Left Front Temperature,Seating - Right Front Temperature,Air Conditioning - State,UI Setting - Autosteer,UI Setting - Lane Departure Warning,UI Setting - Headlamps,UI Request - Vehicle Lock/Unlock,UI Setting - Mirror Fold ,Navigation Route Active,Navigating to Supercharger,Odometer (Kilometers),UI Request - Open Charger Port Door,UI Request - Park Brake,UI Setting - Acceleration Mode,Mobile App - Remote Closure Request,Mobile App - Remote Start Request,UI Setting - Headlamps After Exit,Auto Summon Status,UI Setting - Steering Mode,Summon State,UI Request - Track Mode,UI Request - Trunk Open/Close,UI Setting - Lane Change Mode,UI Setting - Unlock On Park,"Air Conditioning - Left Side, Split/Focus","Air Conditioning - Left Side, Split Percentage ","Air Conditioning - Left Side, Vertical Position","Air Conditioning - Left Side, Horizontal Position","Air Conditioning - Right Side, Split/Focus","Air Conditioning - Right Side, Split Percentage ","Air Conditioning - Right Side, Vertical Position","Air Conditioning - Right Side, Horizontal Position",UI Setting - Walk Away Door Locking,UI Setting - Winch Mode,UI Request - Wiper Mode,Wiper Speed,Daytime Running Light Status - Left,Daytime Running Light Status - Right,Front Trunk Access Post Usage,Front Trunk Release - Interior Switch,Front Passenger Present,Cabin Preconditioning Status,Overhead Map Light - Front Left Switch,Overhead Map Light - Front Right Switch,Overhead Map Light - Rear Left Switch,Overhead Map Light - Rear Right Switch,Left Rear Window Auto-Down Switch,Left Rear Window Auto-Up Switch,Left Rear Window Down Switch,Left Front Window Auto-Down Switch,Left Rear Window Auto-Down Switch,Right Front Window Auto-Down Switch,Right Rear Window Auto-Down Switch,Left Front Window Auto-Up Switch,Left Rear Window Auto-Up Switch,Right Front Window Auto-Up Switch,Right Rear Window Auto-Up Switch,Left Front Window Down Switch,Left Rear Window Down Switch,Right Front Window Down Switch,Right Rear Window Down Switch,Left Front Window Up Switch,Left Rear Window Up Switch,Right Front Window Up Switch,Right Rear Window Up Switch,Left Rear Window Up Switch,Steering Column Profile Recall,Front Left Seatbelt Buckle Status,Front Left Seat - Backrest Position,Switch Request - Front Left Seat Backrest Back,Switch Request - Front Left Seat Backrest Forward,Switch Request - Front Left Seat Lift Down,Front Left Seat - Lift Position,Switch Request - Front Left Seat Switch Lift Up,Switch Request - Front Left Seat Switch Lumbar Down,Switch Request - Front Left Seat Switch Lumbar In,Switch Request - Front Left Seat Switch Lumbar Out,Switch Request - Front Left Seat Switch Lumbar Up,Switch Request - Front Left Seat Switch Tilt Down,Front Left Seat - Tilt Position,Switch Request - Front Left Seat Switch Tilt Up,Switch Request - Front Left Seat Track Back,Switch Request - Front Left Seat Track Forward,Front Left Seat - Track Position,Hazard Warning Switch Status,Horn Switch Status,"Seat Occupancy Status - Rear, Centre",Rear Air Conditioning Control Switch Status,"Door External Release - Left side, Rear","Door Internal Release - Left side, Rear","Seatbelt Buckle Status - Left Side, Rear","Seat Occupancy Status - Left Side, Rear","Seat Occupancy Status - Right Side, Rear","Seat Profile Recall - Left Side, Front",Left Steering Wheel Switch - Pressed,Left Steering Wheel Switch - Scroll,Left Steering Wheel Switch - Tilt Left,Left Steering Wheel Switch - Tilt Left,Right Steering Wheel Switch - Pressed,Right Steering Wheel Switch - Scroll,Right Steering Wheel Switch - Tilt Left,Right Steering Wheel Switch - Tilt Left,"Right Front Window, Auto-Down Switch","Right Rear Window, Auto-Down Switch","Right Front Window, Auto-Up Switch","Right Rear Window, Auto-Up Switch","Right Front Window, Down Switch","Right Rear Window, Down Switch","Left Front Window, Auto-Down Switch","Left Rear Window, Auto-Down Switch","Right Rear Window, Auto-Down Switch","Left Front Window, Auto-Up Switch","Left Rear Window, Auto-Up Switch","Right Rear Window, Auto-Up Switch","Left Front Window, Down Switch","Left Rear Window, Down Switch","Right Rear Window, Down Switch","Left Front Window, Up Switch","Left Rear Window, Up Switch","Right Rear Window, Up Switch","Right Front Window, Up Switch","Right Rear Window, Up Switch","Seatbelt Buckle Status - Right Side, Front","Door External Release - Right Side, Front","Door Internal Release - Right Side, Front",Front Right Seat - Backrest Position,Switch Request - Front Right Seat Backrest Back,Switch Request - Front Right Seat Backrest Forward,Switch Request - Front Right Seat Lift Down,Front Right Seat - Lift Position,Switch Request - Front Right Seat Switch Lift Up,Switch Request - Front Right Seat Switch Lumbar Down,Switch Request - Front Right Seat Switch Lumbar In,Switch Request - Front Right Seat Switch Lumbar Out,Switch Request - Front Right Seat Switch Lumbar Up,Switch Request - Front Right Seat Switch Tilt Down,Front Right Seat - Tilt Position,Switch Request - Front Right Seat Switch Tilt Up,Switch Request - Front Right Seat Track Back,Switch Request - Front Right Seat Track Forward,Front Right Seat - Track Position,"Seatbelt Buckle Status - Centre, Rear","Door External Release - Right Side, Rear","Door Internal Release - Right Side, Rear","Seatbelt Buckle Status - Right, Rear",Seat Profile Recall - Front Right,Bluetooth Device 0 Status,Bluetooth Device 1 Status,Bluetooth Device 2 Status,Bluetooth Device 3 Status,Multiple NFC Cards Detected at Left Pillar,Multiple NFC Cards Detected at Left Pillar,ID of NFC card at Left Reader,ID of NFC card at Right Reader,Multiple NFC Cards Detected at Centre Console,ID of NFC card at Centre Console Reader,Lock/Unlock Authentication from Pillar Reader,Drive Authentication from Centre Console Reader,Identity of the Active Key Device,Vehicle Alarm Status,Vehicle Authentication Status,Charge Port Door Lock Status,Charge Port Door Request,Lock Request Type,Summon Request Status,Trunk Movement Status,Mobile App Request - Left Front Window,Mobile App Request - Left Rear Window,Mobile App Request - Right Front Window,Mobile App Request - Left Front Window,Mobile App Window

Endret av Salvesen.
Skrevet
19 minutes ago, Bjerknez said:

Jeg har vanskelig for å tro at dette kan være førerfeil. Da må man i så tillfele være fullstendig lobotomert. 

Pedalforvirring er ekstremt vanlig. Ulykker p.g.a. pedalforvirring kan vi anslå skjer på dagig basis bare i norge. 

Skrevet
sverreb skrev (2 timer siden):

Pedalforvirring er ekstremt vanlig. Ulykker p.g.a. pedalforvirring kan vi anslå skjer på dagig basis bare i norge. 

En taxisjåfør vil jeg tro har kjlrt såpass mye bil at at dette med å velge mellom to pedaler burde blitt styrt av muskelminnet. Jeg kan ikke levende forstå hvordan det er mulig. Jeg har kjørt all slags biler i 32 år å jeg har aldri noensinne tråkket på feil pedal eller blitt forvirret av disse. 

Jeg sier ikke bastant at dette er Tesla sin feil her, men du verden så merkelig at det skal være så forbasket vanskelig og holde styr på to pedaler. 

Føreren kan jo selvsagt ha fått et illebefinnende selvsagt. Det hadde vært forståelig, men jeg synes slike ting har har skjedd ganske ofte med elbiler de siste årene at jeg må si jeg blir litt betenkt. Selvsagt har det sikkert vært en og annen "tante" som driti seg ut, men jeg nener det uansett er litt urovekkende at slike ting skjer. 

Skrevet
sverreb skrev (2 timer siden):

Kan du forresten gi meg et plausibelt scenario for hvordan dette foregår? Hva er det man gjør feil når bilen kjlrer tvers gjennom veggen i parkeringshus og annet? 

Skrevet (endret)
Bjerknez skrev (7 minutter siden):

En taxisjåfør vil jeg tro har kjlrt såpass mye bil at at dette med å velge mellom to pedaler burde blitt styrt av muskelminnet. Jeg kan ikke levende forstå hvordan det er mulig. Jeg har kjørt all slags biler i 32 år å jeg har aldri noensinne tråkket på feil pedal eller blitt forvirret av disse. 

Jeg sier ikke bastant at dette er Tesla sin feil her, men du verden så merkelig at det skal være så forbasket vanskelig og holde styr på to pedaler. 

Føreren kan jo selvsagt ha fått et illebefinnende selvsagt. Det hadde vært forståelig, men jeg synes slike ting har har skjedd ganske ofte med elbiler de siste årene at jeg må si jeg blir litt betenkt. Selvsagt har det sikkert vært en og annen "tante" som driti seg ut, men jeg nener det uansett er litt urovekkende at slike ting skjer. 

Er nok ikke bare Tesla det feiler på, her er fra den andre tråden om en BMW iX1, der det skal holde hardt å påstå pedalforvirring:

Sitat

Enda en dødsulykke med en elbil som nekter å bremse. Skremmende og tragisk.

Men det er vel bare å glede seg til "forståsegpåerne" skal idiotforklare sjåføren i dette tilfellet også.

Sitat

Opptak fra overvåkings­kameraer tyder på at denne ulykkesbilen kan ha kjørt flere kilometer med bremselysene tent. Samtidig viser kjøretøy­data at gassen ikke var aktivert de siste fem sekundene før ulykken. Likevel stoppet ikke bilen før to liv gikk tapt.

Sitat

Bilder fra den tekniske undersøkelsen viser at bremseklossene på BMW-en var fullstendig oppbrente. Mye kan altså tyde på at bremsene har vært aktivert over lengre tid, uten at bilen har stoppet. 

Sitat

En foreløpig analyse av EDR-data fra ulykkesbilen tyder på at gasspedalen ikke var inntrykket de siste fem sekundene før ulykken. Likevel fortsatte bilen og skal ha hatt meget høy fart rett før smellen. 

https://www.motor.no/aktuelt/dodsulykken-i-byfjordtunnelen-kan-ha-kjort-flere-kilometer-med-bremsene-pa/345622

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Skrevet
15 minutes ago, Bjerknez said:

Kan du forresten gi meg et plausibelt scenario for hvordan dette foregår? Hva er det man gjør feil når bilen kjlrer tvers gjennom veggen i parkeringshus og annet? 

?
Vi så vel det samme forsøket på å bortforklare det i trådene om ulykken i Sandvika.
Blir for dumt å mate trollet.

• Liker 1
Skrevet
del_diablo skrev (17 minutter siden):

?
Vi så vel det samme forsøket på å bortforklare det i trådene om ulykken i Sandvika.
Blir for dumt å mate trollet.

Har hørt om den saken, men har ikke lest noe mer om den. Som nevnt, så finnes det helt klart scenarioer hvor noen har gjort en bommert. Jeg forstår bare ikke at det er fysisk mulig. Jeg forstår at folk sklir av veien, kjører for fort og mister veigrepet, mistolker andre trafikanter og krasjer av den grunn etc. men ikke at dem krasjer fordi dem blir forvirret av pedalene. Den kjøper jeg rett og slett ikke. 

Skrevet (endret)
2 hours ago, Bjerknez said:

Hvordan man tar feil? Det kan jeg bare spekulere om. Jeg vet ikke at det er så intressant. Jeg baserer meg på en analyse fra usa som anslår at det skjer ca 16000 ulykker i året der forårsaket av å bruke feil pedal. Skalert til norge om vi antar frekvensen er omtrent den samme her blir det anslagsvis omkring 300 ulykker i året.

Kilde: https://web.archive.org/web/20161226060428/https://www.nhtsa.gov/press-releases/nhtsa-safety-advisory-reducing-crashes-caused-pedal-error

Endret av sverreb
Skrevet (endret)
2 hours ago, Bjerknez said:

Har hørt om den saken, men har ikke lest noe mer om den. Som nevnt, så finnes det helt klart scenarioer hvor noen har gjort en bommert. Jeg forstår bare ikke at det er fysisk mulig. Jeg forstår at folk sklir av veien, kjører for fort og mister veigrepet, mistolker andre trafikanter og krasjer av den grunn etc. men ikke at dem krasjer fordi dem blir forvirret av pedalene. Den kjøper jeg rett og slett ikke. 

Hvis du utelukker det som forklaring forutsetter du at det samtidig skjer en feil i akselleratorsignalveien OG i bremsesystemet. To svært uavhengige systemer, som begge er bygd med solid redundans. 

Uansett hva en måtte føle seg frem til å tro, en rask kikk på hva som kreves av samtidige svært usannsynlige feilhendelser for at disse hendelsene skal skyldes teknisk feil leder til at alt annet enn pedalforvirring simpelten er så ekstremt usannsynlig at vi kan se bort i fra det. Når vi sa fjerner alle de usannsynlige årsakssammenhengene sitter vi all hovedsak igjen med pedalforvirring som eneste mulige forklaring. 

Det vi etter mitt syn har med å gjøre her er at det er et selskap (Simco) her som har fått fri adgang til redaksjonen i Motor til å i praksis å lage seg en forretning hvor man kan betale de for å få et 'ekspertvitne' i en rettsak til å hjelpe de fra å unngå å miste lappen. Mediaeksponeringen lar de bygge en historiefortelling om at det på et vis er plausibelt at redundante gasspedalsensorer feiler akkurat på likt og i perfekt koordinasjon til å lage et falskt gasspådrag og samtidig så feiler bremsesystemet, som i seg selv krever flere samtidige feil, slik at uansett hvor mye førerern trykker på pedalen så skjer det ingen oppbremsing. Denne historien er totalt usannsynlig og for å være ærlig så er enten redaksjonen i Motor ekstremt naive når de fremstiller disse historiene fra simco igjen og igjen uten et fnugg av kritisk vurdering eller så er det noen i redaksjonen som har interesser i virksomheten.

Endret av sverreb
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Den BMW'en hvor bremsene var helt oppbrent på høres jo ut som noe veldig galt med bilen..
Men i dette tilfellet hvor gass var konstant registrert og de mekaniske bremsene ikke var registrert verken i logg eller på bremselys så vil jeg og tro det var heftig pedalforvirring..

Når de har konkludert med at bremsene var helt i orden og så burde det jo ikke være tvil..

Det som vel ofte skjer ved pedalforvirring er at man tror man trykker på bremsen - som gjerne gjør at man gir enda mere gass når bilen skyter fart og man prøver å bremse..

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (17 minutter siden):

Den BMW'en hvor bremsene var helt oppbrent på høres jo ut som noe veldig galt med bilen..
Men i dette tilfellet hvor gass var konstant registrert og de mekaniske bremsene ikke var registrert verken i logg eller på bremselys så vil jeg og tro det var heftig pedalforvirring..

Når de har konkludert med at bremsene var helt i orden og så burde det jo ikke være tvil..

Det som vel ofte skjer ved pedalforvirring er at man tror man trykker på bremsen - som gjerne gjør at man gir enda mere gass når bilen skyter fart og man prøver å bremse..

BMW uhellet kan vel foklares ved at dette var en leiebil og de kan ha satt bilen i N i toppen av tunellen og brennt bremsene på veien ned, Fullt mulig skulle jeg tro. Man regenererer vanligvis flere kWh ned disse tunellene. Man merker lite om bilen regenerer eller bremser med friksjonsbremsene, og har bilen stått i N i stedet for B (Man har gitt gir spaken et dytt fremmover i stedet for bakover) så er det i gang. 

Inni byer derimot tviler jeg på at der er situasjoner man kan brenne opp bremsene ved vanlig kjøring ved feiltagelse. Dessuten ville man sett i ettertid om bremsene var brennt opp.

• Liker 2
Skrevet
Trestein skrev (15 minutter siden):

BMW uhellet kan vel foklares ved at dette var en leiebil og de kan ha satt bilen i N i toppen av tunellen og brennt bremsene på veien ned, Fullt mulig skulle jeg tro.

Eller så var det en av de som har lagt til seg uvanen å bremse ved venstre fot, som et barn ville gjort. De hadde jo bremset i kilometervis, så kanskje det er mulig å svi bort bremsene om du hviler venstrefoten litt for tungt på pedalen mens du kjører, og dermed mangle bremser når du trenger dem.

Skrevet
frohmage skrev (4 minutter siden):

Eller så var det en av de som har lagt til seg uvanen å bremse ved venstre fot, som et barn ville gjort. De hadde jo bremset i kilometervis, så kanskje det er mulig å svi bort bremsene om du hviler venstrefoten litt for tungt på pedalen mens du kjører, og dermed mangle bremser når du trenger dem.

Mulig at det går. Min IX1 kan man bremse og gasse saamtidig men jeg vet ikke hvor lenge. Bensin bilen min fra 2012 tok av pådrag om jeg brukte begge pedalene. Bruker funksjonen når jeg kjører ren bremseskivene. Alternativet er å finne seg en lang bakke og sette bilen i N. Disse tunellene er ofte flere kilometer unnabakke. Klarer fint å brenne bremsene både på biler og lastebiler om man er totalt idiot. Tviler på om et vogntog på 50 tonn hadde hatt noen sjangse ute motorbrems.

På en BMW IX1 er 300 høydemeter 1.8 kWh På 2min og 80km/h er det 70KW som varmer bremsene. Kjører du bilen i 200km/h og bråbremser er den kinetiske  energien 0.9kWh. Så en slik tunell tilsvarer bremsebelastingen fra to oppbremsinger fra 200km/h uten noe nedkjøling i mellom

• Liker 2
Skrevet
Bjerknez skrev (3 timer siden):

...men ikke at dem krasjer fordi dem blir forvirret av pedalene. Den kjøper jeg rett og slett ikke. 

Forvirret er nok ikke det ordet som best beskriver hvorfor folk tar feil av pedalene...
Jeg tenker at dette nok sjelden skjer under vanlig kjøring, men når en helt uvanlig situasjon oppstår som krever øyeblikkelig handling, så kan i panikk/affekt gjøre veeeldig mye rart! Også trakke hardt på den pedalen man tilfeldigvis har foten på, selv om det ikke er den man egentlig ville tråkke på...

Og at mennesker gjør mer feil enn maskiner er det jo ingen tvil om; så at det skulle være teknisk feil i alle disse sakene nekter jeg å tro.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...