Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Jeg monterte skvettlappene fra Tesla, og hadde de på et par uker før de ble byttet. For det første så de ikke bra ut, men det verste av alt var all driten de samlet. Bare etter to uker på bilen var det fullt av møkk og hullet som skulle fungere som drenering var potte tett. De jeg har på nå drenerer langt bedre ut vann og søle, og ser i tillegg langt bedre ut. Skvettlappene fra Tesla gikk i søpla. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (1 time siden):

Teslas egne skvettlapper?

Husker ikke når jeg fikk mine men vinteren hadde allerede vart en stund og var på det punktet hvor neste mulighet for å stå i plussgrader og vaske/skru bil fortsatt var en stund unna..

Nei, de fra bilkomponenter.no som jeg linka til litt lenger opp :)

Lenke til kommentar
Simkin skrev (3 timer siden):

Nei, de fra bilkomponenter.no som jeg linka til litt lenger opp :)

Hm, klarte å gå glipp av det..

Får se hvordan de jeg har funker. Jeg spylte ut litt søle da jeg monterte de fra Tesla, ut fra hva jeg leser her blir det ikke noe mindre søle i kanalene med skvettlapper enn uten. Det vil si, stort mer får det ikke blitt. ?

 

Lenke til kommentar

Nå er det igjen tiden for å skifte dekk. Har i den anledning gått til innkjøp av en lav jekk hos jula.

Noen som har erfaring med denne? Siklet litt på Bahco når jeg først skulle kjøpe, men orket ikke å legge ut en tusenlapp ekstra nå når jeg er blitt permittert. 

Jekken ser grei ut, men la merke til at den var meget tung og i overkant stor av hva jeg har vært vandt med tidligere. Årsaken til at det falt på akkurat denne jekken er den lave inngangshøyden.

 

Lenke til kommentar
simen929 skrev (23 minutter siden):

Nå er det igjen tiden for å skifte dekk. Har i den anledning gått til innkjøp av en lav jekk hos jula.

Noen som har erfaring med denne? Siklet litt på Bahco når jeg først skulle kjøpe, men orket ikke å legge ut en tusenlapp ekstra nå når jeg er blitt permittert. 

Jekken ser grei ut, men la merke til at den var meget tung og i overkant stor av hva jeg har vært vandt med tidligere. Årsaken til at det falt på akkurat denne jekken er den lave inngangshøyden.

Har ikke erfaring med denne, men det er jo en "stor" jekk. 1m lang stang. Ikke overraskende at den er tung. Ser helt grei ut.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en svær jekk som tidligere inngikk i Julas sortiment og som veier over 40 kg. Den fungerer nå meget bra, men den er selvfølgelig litt slitsom å ta med seg på tur. 

Jeg kjøpte også Rennstad Safe Jack til bruk på bilen, men selv med min meget lave jekk så må jeg kjøre opp på en planke for å få plass til den. Hvis du bare skal bruke "pucken" til å løfte bilen så skal jekken du har valgt være lav nok.

Lenke til kommentar

Har kjøp en egen "jackpad puck" som var tiltenkt ja. Er i utgangspunktet kun ment for hjulskift og kanskje litt ekstra rengjøring i hjulbuene.

Skal bli finvær fra imorgen av, så da får jeg prøvd den ut.

Tanken var å kjøpe en jekk som var lav nok, men som også holder i mange år fremover.

Endret av simen929
Lenke til kommentar

Kjøpte en ganske tung en fra biltema som er lav nok til å gå under. Dessuten så var den jekken jeg pleide å låne fra svigerfar egentlig litt for svak for 3ern.. Hadde den bare vært sterk nok kunne jeg jo alltids bare hevet bilen ved å kjøre den opp på et par plankebiter først. :)

 

Er det forresten noen som har tatt 'bremseservice' på bakhjulene? Har gjort det på fremhjulene og det var null stress men jeg lurer på om jeg burde kjøpe nye bolter til glidelagrene på bremsekalliperen bak. Jeg har byttet klosser osv på den typen bremser før og da har alltid de boltene blitt byttet i samme slengen.

Lenke til kommentar
42 minutes ago, bshagen said:

Denne har jeg : https://www.bildeler.no/garasjejekk/v/59902#vare_beskrivelse_show

Den går innunder min LR, som er senket med H&R. Det er gummi oppi koppen, så trenger ikke noen jack-pad :)

Bare husk å treff jekkpunktene da og ikke jekk i batteriet.

Det er det som er fordelen med padsene. De har en tut som stikker opp og holder seg på plass midt i jekkfestet.

s-l500.jpg

Model S (og kansje x) har gummipads fast i bilen som man jekker i, men Model 3 har ikke det så lett å jekke feil.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (58 minutter siden):

Bare husk å treff jekkpunktene da og ikke jekk i batteriet.

Det er det som er fordelen med padsene. De har en tut som stikker opp og holder seg på plass midt i jekkfestet.

s-l500.jpg

Model S (og kansje x) har gummipads fast i bilen som man jekker i, men Model 3 har ikke det så lett å jekke feil.

Selvsagt. Jeg har sånn kloss som det der, men den er ikke nødvendig om du treffer på hullet med jekken :)

Lenke til kommentar
11 minutes ago, bshagen said:

Selvsagt. Jeg har sånn kloss som det der, men den er ikke nødvendig om du treffer på hullet med jekken :)

Nei, men den er litt kjekk å bruke siden man bare kan stappe i 4stk også jekke i full fart.

Dekkskiftere har en tendens til å ikke bry seg. Sto å så litt på dem når jeg henta vinterdekkene til min bil i fjor (mye folk, mye kaos og mye venting), og selv om første omlegging var gratis er jeg veldig glad jeg bare henta hjulene og la de om selv.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Ed Hunter skrev (49 minutter siden):

Noen som har meldt inn kondens/dugg i baklykter å få det fiksa på garanti?

Er det mye? Det har blitt diskutert i feiltråden på elbilforum og konsensus ser ut til å være at det skal være mer enn dugg og enkeltdråper før Tesla anser det som feil(eller noen andre billeverandører for den sakens skyld)

Har hatt det på en av mine egne biler for mange år siden, lykta så ut som et halvfullt glass, det skvalpet nesten over! En Passat langt utenfor garantitid så jeg fikset det ved å bore et ekstra dreneringshull. ?

 

Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (På 12.4.2020 den 18.50):

Men med Model Y så vil ettermontering være et alternativ:

1. Det står ikke noe om det på konfiguratoren at det ikke kan ettermonteres.
2. Eiere av Model Y i USA har forsøkt å sette opp time til ettermontering og fått beskjed at det vil komme opp på shop.tesla.com (ikke utenkelig at det blir inne på profilen til bilen inne på Tesla.com) når det er tilgjengelig for ettermontering:

Kilde: (Trykk på bilde fra chatten til Tesla Kundeservice i USA. Der bekrefter kundebehandleren at ettermontering (retrofitting) av hengerfeste kommer på hjemmesidene snart) https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4629153/

Da er det offisielt at det blir mulig å ettermontere hengerfeste.

Utrolig nok klarer nettavisen å legge ut denne tåpelige artikkelen lenge etter at det ble bekreftet at hengerfeste kan ettermonteres:

https://www.nettavisen.no/okonomi/tesla-kunder-ma-punge-ut-70000-kroner-for-tilhengerfeste--sleipt/3423953976.html

Her klager de over hvor dårlig gjort det er at prisen vil øke med opp til 70K hvis man endrer på bilen. At ettermontering er mulig kommer helt til slutt i artikkelen, og etter at de har lirt av seg med surt oppgulp om Tesla i avsnitt etter avsnitt.

Jeg synes rett og slett denne typen journalistikk er kvalmende.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Litt usikker, tror jeg hadde sett om det ble borte etter noen dager i sola.

Kom på en ting, du har ikke fukt innvendig vel? Hadde drøyt mye rim/kondens i kupeen på min forrige bil. Viste seg at det var skikkelig kliss-klass i gulvet foran passasjersetet. Da var bilen inne i flere uker for tørking og bytte av alle pakninger rundt døra. Fikk aldri noen skikkelig forklaring men problemet kom aldri tilbake.. ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...