Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
minim skrev (1 time siden):

Ser greit ut på youtube også. Tenkte mer på om det var løst like bra som automatiske vindusviskere 😛

Er det med på alle utstyrspakker også? Ser egentlig ikke ledmatrix nevnt noen steder under bestillingen eller i spec. 

Standard på alle bil fra x år og Y måned. Husker ikke helt :p tror det kom til model 3 i 2021ish eller noe slikt så fulgte resten etter

Edit: skal dog sies at det tok laaaaaang tid før softwaren  var på plass. En kjørte lenge rundt med ubrukelige matriselykter

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
29 minutes ago, Salvesen. said:

Standard på alle bil fra x år og Y måned. Husker ikke helt :p tror det kom til model 3 i 2021ish eller noe slikt så fulgte resten etter

Edit: skal dog sies at det tok laaaaaang tid før softwaren  var på plass. En kjørte lenge rundt med ubrukelige matriselykter

Ble vel godkjent først nettop i USA. Tipper Tesla ikke prioriterte det siden det var ulovelig i hjemlandet enda bilene var klare for det..

Det fine er at man kan slenge matrixlyktene rett på gamle model 3 også laget lenge før lyktene og det funker like bra. Må en snartur innom servicemode+ bare å fortelle bilen at du har byttet lykter.

Highland sine lykter er jo fysisk anneledes dog så de vil nok ikke funke siden man ikke får montert dem.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet

Har kjørt med lysa i auto hele vinteren i model Y 2023 modell, og jeg har ikke blitt blinket på 1 eneste gang.

Matrix styringen er fantastisk, men styrken på lysene er ikke det. 

Var veldig skeptisk, etter erfaringen med regn «sensoren», men nedblending har Tesla virkelig naila. Bedre enn andre biler jeg har prøvekjørt. (E-tron og id4 hvor jeg ble blinka på i begge)

• Liker 2
Skrevet

Matrix er fantastisk. Eneste å påmerke er at det er veldig lenge mellom at det blir mørkt nok til å få behovet for langlys, til at de faktisk skrur seg på 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
del_diablo skrev (25 minutter siden):

Matrix er fantastisk. Eneste å påmerke er at det er veldig lenge mellom at det blir mørkt nok til å få behovet for langlys, til at de faktisk skrur seg på 

Godt poeng! Slet med dette da de først kom da det var lenge lyst og jeg ønsket å teste;p

• Liker 1
Skrevet

Er å lader på superlader nå, og det er stort sett ikke teslaer her. Og det er kjempe bra at de får bruke laderene! Men, folk med lading på høyresiden tar absolutt ingen hensyn/tenker seg om. Dette burde Tesla rydde opp i via software. Har du lader på høyre bakside burde software gitt deg ladenummer for å unngå feil mest mulig.

Ett lass av ladere her som ikke kan brukes pga det her😡

• Liker 1
Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (På 3.5.2025 den 14.24):

Prøvekjørte Model Y i går og plassering av blinklyshendel er super. Stort sett lik min 2017 Model X.

Handler nok mer om brukeren. :)

Jeg likte veldig godt enkelheten med den nye blinklyshendelen. Man kan rett og slett ikke gjøre feil.

Skrevet (endret)

Jeg fikk lånebil på Tesla idag mens de fikser min! (min sluttet å la seg lade! og da er det ikke mye man kan kjøre...)

De sa at Tesla dekker bompenger og ferge på lånebilen!! Det er jo helt utrolig bra! Men ikke parkering da.

Men jeg glemte å spørre om lading på Tesla Superlader må betales av meg, eller om Tesla anser det for peanøtter det også😊
Noen som vet? Bilen kom jo automatisk inn i appen min, så det er jo fullt mulig at det blir min konto som belastes...

Endret av ozone
Skrevet
ozone skrev (18 minutter siden):

Jeg fikk lånebil på Tesla idag mens de fikser min! (min sluttet å la seg lade! og da er det ikke mye man kan kjøre...)

De sa at Tesla dekker bompenger og ferge på lånebilen!! Det er jo helt utrolig bra! Men ikke parkering da.

Men jeg glemte å spørre om lading på Tesla Superlader må betales av meg, eller om Tesla anser det for peanøtter det også😊
Noen som vet? Bilen kom jo automatisk inn i appen min, så det er jo fullt mulig at det blir min konto som belastes...

Jeg hadde lånebil for noen måneder siden, og da betalte Tesla all superlading.
Superlading er nok ingen stor utgift for dem, litt avhengig av strømpris og nettleie.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Fikk den med 80% på batteriet for en time siden, så har ikke rukket å teste. Så hvis ikke jeg får et definitivt svar her, så får jeg jo ta en kjapp tur å teste...😇

For greit å vite: Jeg pleier å strekke meg langt for å unngå Superlading. Men er det gratis er det jo bare å kjøre på!!

Skrevet
ozone skrev (16 minutter siden):

Fikk den med 80% på batteriet for en time siden, så har ikke rukket å teste. Så hvis ikke jeg får et definitivt svar her, så får jeg jo ta en kjapp tur å teste...😇

For greit å vite: Jeg pleier å strekke meg langt for å unngå Superlading. Men er det gratis er det jo bare å kjøre på!!

Koster vel ikke all verden og superlade bilen en sjelden gang? Koster vel rundt 3kr. Kw. For dere Tesla eiere på Tesla ladere? Da snakker vi vel rundt 150 kr. For 80% lading. Ikke akkurat en sum jegbhadde vegret meg veldig for å betale hvis jeg trengte bilen. 

Men klart, lader man hjemme er jo det billigere, men da tar det jo fort 10-20 timer å lade og bor du i Østfold så koster vel det rundt 50 kroner med 1 kr. Kw. Jeg gpr ut fra en Tesla her som har rundt 80Kw batteripakke hvor man lader rundt 50kwt

Skrevet
Bjerknez skrev (6 minutter siden):

Koster vel ikke all verden og superlade bilen en sjelden gang?
Men klart, lader man hjemme er jo det billigere, men da tar det jo fort 10-20 timer å lade

Ingen økonomisk krise nei!
Men når jeg sover i 8 timer uansett, og jeg lader for 1 kr. hjemme og gratis på jobb, OG klarer fint å kjøre Bergen - Ålesund (som jeg kjører ofte) med minst 5% igjen på batteriet, og kan lade natten over begge steder, så har jeg hittil klart meg fint uten Superlading. Det har faktisk gått litt sport i det, hehe.

Men igjen: Er Superlading gratis, så er det jo gøy det også😁

• Liker 1
Skrevet
ozone skrev (16 minutter siden):

Ingen økonomisk krise nei!
Men når jeg sover i 8 timer uansett, og jeg lader for 1 kr. hjemme og gratis på jobb, OG klarer fint å kjøre Bergen - Ålesund (som jeg kjører ofte) med minst 5% igjen på batteriet, og kan lade natten over begge steder, så har jeg hittil klart meg fint uten Superlading. Det har faktisk gått litt sport i det, hehe.

Men igjen: Er Superlading gratis, så er det jo gøy det også😁

Har superladet 4-5 ganger siden jeg fikk bilen for 6 måneder siden, men kun for å teste. Har ikke hatt behov for å superlade enda. Er nok kun i sommerferien og i løpet av et par uker jeg får behov for superlading. Ellers i pret lader jeg hjemme. Som regel klarer jeg meg med 2kw lading, men haster det kan jeg skru opp til 7kw. Lading hjemme. Da lader jeg i teorien batteriet fra 0-100% 10-12 timer. Men jeg setter den uansett på lading hver dag og topper opp batteriet så jeg har 100% hver dag. Da kan jeg finne på og plutselig ta meg en lengre tir uten å tenke på ytterligere lading. :)

Skrevet
Bjerknez skrev (7 minutter siden):

Har superladet 4-5 ganger siden jeg fikk bilen for 6 måneder siden, men kun for å teste. Har ikke hatt behov for å superlade enda. Er nok kun i sommerferien og i løpet av et par uker jeg får behov for superlading. Ellers i pret lader jeg hjemme. Som regel klarer jeg meg med 2kw lading, men haster det kan jeg skru opp til 7kw. Lading hjemme. Da lader jeg i teorien batteriet fra 0-100% 10-12 timer. Men jeg setter den uansett på lading hver dag og topper opp batteriet så jeg har 100% hver dag. Da kan jeg finne på og plutselig ta meg en lengre tir uten å tenke på ytterligere lading. :)

Hvor dypt ned kjører du batteriet da, sånn normalt sett?

Å lade til 100 %, om du sjelden eller aldri går under 50 %, er i mine øyne "tullerusk", for det skader batteriet mer enn det har gått av. Faktisk, om man istedet beveger seg mellom 30-80 % istedet for 50-100%, så vil batteriet ditt leve langt bedre.

Må du titt og ofte ned under 10 %, så blir det jo straks en annen sak, for da utnytter du jo så godt som hele batteriet.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

I hverdagen lader jeg aldri høyere enn 50%. Da har jeg som regel 30-40% igjen når jeg kommer hjem. Minimum 20%.
Og skal jeg kjøre langt så vet jeg det som regel dagen før og kan lade fullt. Og er det virkelig bråttom så lader jeg med 11kW: ca. 20% i timen!

Og på langturene tar jeg alltid med meg så mye billig/gratis energi som mulig! Altså 100%

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (21 minutter siden):

Hvor dypt ned kjører du batteriet da, sånn normalt sett?

Å lade til 100 %, om du sjelden eller aldri går under 50 %, er i mine øyne "tullerusk", for det skader batteriet mer enn det har gått av. Faktisk, om man istedet beveger seg mellom 30-80 % istedet for 50-100%, så vil batteriet ditt leve langt bedre.

Må du titt og ofte ned under 10 %, så blir det jo straks en annen sak, for da utnytter du jo så godt som hele batteriet.

Til daglig tenker jeg at batteriet befinner seg mellom 70-80% før jeg setter den på lading og da lader jeg med 10A (2.2kw). BMW selgeren sa at dette har tilnærmet null betydning. Spesielt siden vi snakker om sakte AC lading. 

Hva som stemmer eller ikke aner jeg ikke, men da får jeg vel bare være litt tullerusk tenker jeg 🤣

Skrevet
Bjerknez skrev (2 minutter siden):

Til daglig tenker jeg at batteriet befinner seg mellom 70-80% før jeg setter den på lading og da lader jeg med 10A (2.2kw). BMW selgeren sa at dette har tilnærmet null betydning. Spesielt siden vi snakker om sakte AC lading. 

Hva som stemmer eller ikke aner jeg ikke, men da får jeg vel bare være litt tullerusk tenker jeg 🤣

Du selger sikkert bilen før det blir et stort problem, så da blir det i tilfelle neste eiers problem. Men jeg ville aldri i livet kjørt 100 % som standard, om jeg sjeldent kjører det noe særlig ned.

Tenker du neppe hadde merket noe særlig forskjell om du satte ladegrense på 70 eller 80 %, da du med ditt kjøremønster normalt ikke havner under 50 % (30 kWh bruk).

Nå har sikkert BMW satt netto kapasitet slik at du neppe skader batteriet noe særlig, men du kan (og understreker kan) risikere at mulig kjøper forlanger batteritest, og vil uansett spørre deg om dine ladevaner.

Dermed kan potensielle kjøpere velge å trekke seg, eller vil prute hardt, som vel er der du eventuelt merker det best. Eller du merker det på at du stadig får mindre antatt rekkevidde på "guessometeret", som igjen er noe en potensiell kjøper vil merke seg.

Bedre å gjøre som @ozone nevner, lade til 100 % dersom du vet du skal på langtur og trenger rekkevidden. Og heller være litt mer snill med batteriet ellers.

Tross alt, på ice-utgaven ville du neppe ha kjørt konsekvent på høyt turtall! 😉

• Liker 2
Skrevet

Må og si at at en bilselger som tror AC-lading gjør det "uvesentlig" å lade til 100 % til vanlig, hadde jeg ikke ville kjøpt bil av. Da hadde jeg heller gått til en forhandler der de har litt mer elbil-kunnskaper innabords!

Tenker samme selger er den som ville tatt batteritest, og sjekket ladehistorikken din, og så kun gitt deg en rævva innbyttepris med begrunnelsen at du har "hardkjørt" batteriet, og potensielt gitt det for hard bruk! 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...