Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (1 time siden):

Ville tenkt meg om en ekstra før man folierer bilen sin kun for beskyttelse. Det er nesten garantert dyrere enn å fikse på småskader underveis/når man skal selge. Og alt etter hvilken lakk man har så ødelegger det jo noe av looken.

For min del får jeg en bil med matt lakk så det er et lite mareritt å holde vedlike, den kan ikke rubbes da lakken da blir blank, så småskader og overflate riper er det ingenting en kan gjøre med annet enn å lakkere opp igjen og da blir PPF plutselig med en gang mer aktuelt. Nå leveres vel ikke teslaer med matt lakk så blir vel ikke samme problemstilling for tesla folket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (1 time siden):

For kjeramisk forsegling? Nei. Men man får typisk ikke kjøpt like kraftige saker som proffe verksted benytter seg av sånn jeg har forstått det. Jeg har ikke kjøpt inn enda, men man får typisk kjøpt "alt-i-ett"-pakke som kommer med utstyret du trenger. Men du må ha utstyr fra før av til en ordentlig vaske og bone-jobb før du tar på coating.

https://www.garasjetid.no/autoglym/9797/autoglym-uhd-ceramic-coating-keramisk-coating-12mnd-varighet f.eks.

Har lagt dette på to biler, legger på en i4 nå. Helt riktig produkt for nybegynner og med 30% er det en god deal. I mine øyne et skikkelig godt produkt.
 

Forarbeidet er viktig, og husk at man ikke skal bruke et kombiprodukt (polish med voks eller filler) før man legger det på. AutoGlym Ceramic Spray kan brukes ved vask for å vedlikeholde. Det finnes utrolig mange gode guider på YT. 
 

Edit: Jeg er ikke en detailer, har heller ikke veldig mye kjennskap utover etpar år med dette som hobby for meg selv og bekjente.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, DrAlban3000 said:

Har lagt dette på to biler, legger på en i4 nå. Helt riktig produkt for nybegynner og med 30% er det en god deal. I mine øyne et skikkelig godt produkt.
 

Forarbeidet er viktig, og husk at man ikke skal bruke et kombiprodukt (polish med voks eller filler) før man legger det på. AutoGlym Ceramic Spray kan brukes ved vask for å vedlikeholde. Det finnes utrolig mange gode guider på YT. 
 

Edit: Jeg er ikke en detailer, har heller ikke veldig mye kjennskap utover etpar år med dette som hobby for meg selv og bekjente.

Hørte at teslaen ble polert før levering, så jeg måtte spørre om det hadde noe å si at den var polert før de kjørte lakkforsegling. Personen som mail sa at det ikke skulle være noe problem. Det du bruker er "evershine ultima".

Lenke til kommentar

Når man kjøper brukt bil, aksepterer de fleste litt småtterier i lakken...
Så å ta alt det arbeidet og kostnadene for keramisk dilldall med 12 mnd varighet, eller enda dyrere folie for å beskytte lakken, gidder ikke jeg. Om der er noe steinsprut, insektmerker eller striper så blir alltid bilen solgt! De som er supernøye kjøper ikke bilen! Men who cares: Du vil alltid finne en kjøper som ikke bryr seg så veldig om sånt!

Gamle-sjefen min hadde et visdomsord til meg når jeg sa at jeg skulle ut å kjøpe setetrekk til min splitter nye bil for mange år siden; "Hvorfor skal du betale for noen kjipe setetrekk, og sitte på dem i årevis, for at den neste eieren skal få nyte de fine nye setene dine urørt? La heller han kjøpe setetrekk!"

Samme gjelder lakken for min del; Jeg gidder ikke bruke mye tid og penger på "bilpleie" når jeg har kjøpt meg ny bil, bruker heller tiden på å nyte den😉

  • Liker 4
Lenke til kommentar
ozone skrev (8 minutter siden):

Så å ta alt det arbeidet og kostnadene for keramisk dilldall med 12 mnd varighet

Kjeramisk dilldall handler vel så mye om å få en lettstelt bil. Superenkelt å holde bilen ren og fin etter slik behandling, så det er lett verdt det om man liker å ha ren og pen bil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er vel alltid sånn at noen er nøyere på bilpleie enn andre. Noen driter så og si i det, mens andre gjør det nesten som en hobby(som meg selv). Uansett, kjøper man en splitter ny bil, føler jeg det er ekstra viktig i å ta vare på bilen sin og da er bilpleie en selvfølge.  Tok en keramisk coating behandling nesten med engang jeg fikk bilen + foliering på steinsprut utsatte område til rundt 10k. Koster litt ja, men så beskytter det lakken voldsomt, og det varer lenge så man slipper å polere bilen på 1-3 år avhengig av hvilket produkter som brukes. Det bør man ta seg råd til om man kjøper seg splitter ny bil, imo. Elsker å se glans og dybde i lakken, ikke minst at vannet bare preller av bilen! I tillegg så vet jeg da at bilen er godt beskytta og minimerer sjansen for rust. Hadde tidligere en 04 modell avensis som hadde gått 300k+ km, og hadde så og si ikke en eneste rustflekk på den. Var dog verre under da den ikke hadde blitt understellsbehandlet. 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Kjeramisk dilldall handler vel så mye om å få en lettstelt bil. Superenkelt å holde bilen ren og fin etter slik behandling, så det er lett verdt det om man liker å ha ren og pen bil.

Det blir den helt sikkert! Men er det verdt alt arbeidet og kostnaden?
For bilen min blir jo også ren og pen etter 10 minutter med høyttrykkspyleren og 10 minutter med en svamp med voksshampoo...

Lenke til kommentar

Ja det er 100% verdt det ozone, spesielt på nye biler! Anbefaler deg å lese deg litt opp på dette hvis du er interessert i  vedlikehold av lakken på bilen @Emsal, da det er som et eget fag man kan studere for å lære mest mulig :) Finnes utallige produkter der ute. Etterhvert som du får prøvd deg litt, finner du dine egne favorittprodukter du bruker. Både når gjelder voks, sjampo, quick detaliler osv osv :) 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

For min del får jeg en bil med matt lakk så det er et lite mareritt å holde vedlike, den kan ikke rubbes da lakken da blir blank, så småskader og overflate riper er det ingenting en kan gjøre med annet enn å lakkere opp igjen og da blir PPF plutselig med en gang mer aktuelt. Nå leveres vel ikke teslaer med matt lakk så blir vel ikke samme problemstilling for tesla folket.

Mange med Tesla som enten lakkerer om eller mest sannsynlig folierer med matt overflate. Er veldig pent, men det sies jo at det er et herk å holde styr på.

ozone skrev (1 time siden):

Det blir den helt sikkert! Men er det verdt alt arbeidet og kostnaden?
For bilen min blir jo også ren og pen etter 10 minutter med høyttrykkspyleren og 10 minutter med en svamp med voksshampoo...

Er litt på din tankegang her, har ikke vært veldig flink med egen bil. Og den står ute, da jeg ikke har garasje. Hvor "ødelagt" lakken blir, har jeg mine tanker om, det er mye "ulv, ulv" her.

Men jeg skjønner og det med å legge på noe som gjør at vannet preller av, og at "skjiten" tilnærmet bare kan spyles av. Så til 2k eller lavere, er det nok verdt det. Men sikker på at du finner enda billigere på Biltema som gjør jobben mer enn godt nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ozone skrev (7 timer siden):

Når man kjøper brukt bil, aksepterer de fleste litt småtterier i lakken...
Så å ta alt det arbeidet og kostnadene for keramisk dilldall med 12 mnd varighet, eller enda dyrere folie for å beskytte lakken, gidder ikke jeg. Om der er noe steinsprut, insektmerker eller striper så blir alltid bilen solgt! De som er supernøye kjøper ikke bilen! Men who cares: Du vil alltid finne en kjøper som ikke bryr seg så veldig om sånt!

Gamle-sjefen min hadde et visdomsord til meg når jeg sa at jeg skulle ut å kjøpe setetrekk til min splitter nye bil for mange år siden; "Hvorfor skal du betale for noen kjipe setetrekk, og sitte på dem i årevis, for at den neste eieren skal få nyte de fine nye setene dine urørt? La heller han kjøpe setetrekk!"

Samme gjelder lakken for min del; Jeg gidder ikke bruke mye tid og penger på "bilpleie" når jeg har kjøpt meg ny bil, bruker heller tiden på å nyte den😉

Bilen blir alltids solgt, men erfaring etter å ha drevet med bilpleie siden 2009 er at det er lettere å selge en bil som har blitt regelmessig vedlikeholdt, og at man gjerne får igjen mer for bilen siden neste eier selv slipper å ta kostnad/jobben med å få den blank igjen. Min erfaring er og at man kan gjerne gjøre en jobb som ville hatt en verdi til rundt 3-4k før man tar bilder av bilen som skal selges, og ende opp med å få igjen dette på salgsummen pluss litt til. 

Og lakk og stol kan heller ikke sammenlignes. Jeg polerer ikke opp igjen bilen min hver vår og høst for nest eier. Jeg gjør det for min egen del da jeg kan være litt mer pirkete på slikt enn du tydeligvis er. Videre gjør jeg det og for å ha en vesentlig mer lettstelt bil enn deg. Mens du sauser inn bilen din med ymse kjemikalier for å få skitten til å løsne, samt gyver løs med svamp og såpe så står jeg i vaskehallen ved siden av deg og trenger i 9 av 10 tilfeller bare å spyle av bilen med vann før ferden går videre.

Ellers har man den store bonusen med mindre rust på en godt vedlikeholdt bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emsal skrev (8 timer siden):

Hørte at teslaen ble polert før levering, så jeg måtte spørre om det hadde noe å si at den var polert før de kjørte lakkforsegling. Personen som mail sa at det ikke skulle være noe problem. Det du bruker er "evershine ultima".

Selv om bilen er polert før levering så betyr ikke det automatisk at det ikke bør utføres igjen før en forsegling. Spesielt om det er en type som skal vare i lengre tid (12 måneder ++). Så er firmaet du skal bruke litt seriøst og genuint interessert i faget sitt så vil de først ta avgjørelsen på om dette trengs når de ser bilen under godt lyst.

Jeg har ved flere anledninger håndtert ny- og bruktbiler som har vært "proffpolert" før salg og ikke turt å anbefale coating uten en grundig runde med poleringsmaskinen selv. Jeg har rett nok i disse tilfellene og dokumentert forskjellen på "proff" og entusiast godt med bilder til aktuelle kunder.

Venstresiden var visstnok en tre-stegs behandling gjort av et proft firma, høyre er et steg gjort av meg. Jeg ville aldri anbefalt kunden coating uten å ha utbedret den dårlige/slette jobben som var gjort. Jeg ga selv aldri priser på en jobb uten å ha fysisk sett bilen og gjort en vurdering på hva som bør og må gjøres.

5050.thumb.jpg.516c6ed4b6b1feb12908415ed5d7f7af.jpg

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (11 timer siden):

Ville tenkt meg om en ekstra før man folierer bilen sin kun for beskyttelse. Det er nesten garantert dyrere enn å fikse på småskader underveis/når man skal selge. Og alt etter hvilken lakk man har så ødelegger det jo noe av looken.

Spørs i hvilken grad en ønsker å reparere slikt fortløpende. Kostnaden for å fikse steinsprut, og i verste fall påbegynt rustskade av steinsprut, vil fort bli det samme som å legge folie på utsatte steder over tid. God folie vil ikke endre noe look eller være synlig, annet enn når smuss og skitt samler seg i kanten av folien. Men folk som gjør slike tiltak på kjøretøy pleier ofte å være litt flinkere på vask og vedlikehold av bilens ytre.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Vi folierte konas Model 3 når den var ny og jeg kommer nok til å gjøre det med min neste bil også. Da kan jeg velge nøyaktig den fargen jeg vil (kona sin er rosa) og i tillegg er lakken godt beskyttet. Folien hennes ser fortsatt ny ut etter 3,5 år, og kostet drøye 20k å få lagt på. Vanlig 3M farget folie, blank. Virker som en grei investering for å kunne selge bilen med lakk som er som ny etter en god del år, koster visstnok 4-5k å få tatt av folien og vokset lakken under. 

 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 29.4.2023 den 9.24):

Hvis du hadde lest de 2-3 innleggene over også, når du først var i gang, så hadde du sett at mine innlegg var et svar på andre innlegg som hevdet at Tesla var mye mer høyteknologiske enn alle andre, det er de selvsagt ikke. De er en bilprodusent, enkelt og greit. Alle bilprodusenter er og har alltid vært teknologibedrifter. Noen av dem har teknologi som andre ikke har, men mangler kanskje andre ting. 

Tesla er i større grad et teknologiselskap, blant annet fordi programvare ligger i bunnen for det de gjør. Det er ingen andre som har samme ekspertise og kompetanse på programvare som Tesla. Ja, alle bruker programvare til en viss grad, men det samme kan man si om mobiltelefoner. Likevel vil ingen påstå at en Nokia 3330 har like avansert programvare som en iPhone.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Hansien said:

Selv om bilen er polert før levering så betyr ikke det automatisk at det ikke bør utføres igjen før en forsegling. Spesielt om det er en type som skal vare i lengre tid (12 måneder ++). Så er firmaet du skal bruke litt seriøst og genuint interessert i faget sitt så vil de først ta avgjørelsen på om dette trengs når de ser bilen under godt lyst.

Jeg har ved flere anledninger håndtert ny- og bruktbiler som har vært "proffpolert" før salg og ikke turt å anbefale coating uten en grundig runde med poleringsmaskinen selv. Jeg har rett nok i disse tilfellene og dokumentert forskjellen på "proff" og entusiast godt med bilder til aktuelle kunder.

Venstresiden var visstnok en tre-stegs behandling gjort av et proft firma, høyre er et steg gjort av meg. Jeg ville aldri anbefalt kunden coating uten å ha utbedret den dårlige/slette jobben som var gjort. Jeg ga selv aldri priser på en jobb uten å ha fysisk sett bilen og gjort en vurdering på hva som bør og må gjøres.

Prepping før forsegling håper jeg de fikser til den prisen de skal ha (13k for stor bil), men kan vel spørre de.

https://handzon.no/Produkt/27/1001/Evershine-Lakkforsegling

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...