Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (6 minutter siden):

Da har jeg testet i bilen og, iphone 8 har en ladesone som strekker seg 1cm nærmere bunn av telefonen enn 13pro, om den plasseres litt over bunn av ladeplata får den glimtvis lading 1cm fra bunn, altså på det laveste som 13pro kommer. Ut fra det *tror* jeg øvre ladespole på bilens ladeplate ligger 6-6,5cm over bunn av ladeplata mens 13pro sin ladesone begynner 7cm over bunn av telefonen. 

Dette er *min* 13pro. Jeg lurer litt på om det er individuelle forskjeller på telefonene siden jeg leser om mange andre som får ladet sine 13pro.

Hm, er den veldig høyt oppe? Min pixel 7 pro er lengre enn 13 pro ser jeg men lading fungerer fint i min

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Hm, er den veldig høyt oppe? Min pixel 7 pro er lengre enn 13 pro ser jeg men lading fungerer fint i min

Ladesonen er på midten av telefonen. Da er det liten hjelp i å snu den på hodet.. ;) 

Dessuten er ladesonen smal, kanskje bare en cm bred mens 8ern har nesten det dobbelte.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Legg noe under som løfter telefonen litt?
Laderen har jo to spoler, og er du så uheldig at den i telefonen din havner midt i mellom så blir det dårlig med lading.
Om det funker så er det sikkert en enkel enhet du kan 3dprinte eller så som fikser biffen.

Problemet er at telefonen kommer *over* begge spolene. Den ene spolen ligger lavt mens den andre ligger litt under midten.

Tror jeg. Så en teardown av ladeplaten og noe av det som ble redigert bort var orienteringen av plata. At telefonen har sin spole midt på gjør den uansett lite fleksibel med tanke på å flytte den rundt. Har kanskje bare 2-3 cm å gå på i høyderetningen.

Lenke til kommentar
KriZZ skrev (13 timer siden):

 

image.png.b086e60263d927d05ee5e172304d797d.png 

Ser jo stilig ut da!
På Aliexpress står det "2023 New Model 3 Y HUD Screen 4.6"... Betyr det at den projiserer infoen opp på frontruten også? Kan vel ikke kalles HUD hvis man må lese infoen der alle andre biler normalt har speedometeret...
Jeg trodde først dette var trådløs sak, men når jeg ser hvor omfattende installasjonen er, og at man må inserte plugger og kabler inn imellom bilens originale, så er jeg i tvil om jeg gidder alt det styret bare for å få nøyaktig samme info som jeg har på storskjerm 20 cm ved siden av. Men full respekt for de som tør!👍😅
image.png.68bd1afcf009bec9054f2b8d119fd31f.png
image.png.01a283b3b4581a2384ba326f6052f4ae.png

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 timer siden):

Ja sant, da har du iallefall ett alternativ. Det har ikke jeg😂 

 

Ja stemmer, har refresh model S med yoke:) 

Du kan vel bestille rundt ratt i Tesla-shoppen, og få det byttet hos Tesla. Koster dog endel, men er det veldig irriterende, så er det vel verdt det. SÅ, jo. Du har og alternativet, med mindre det ikke er kommet til den norske shoppen ennå.

🙂

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 timer siden):

Du kan vel bestille rundt ratt i Tesla-shoppen, og få det byttet hos Tesla. Koster dog endel, men er det veldig irriterende, så er det vel verdt det.

Det er ikke yoke-utformingen som er hovedproblemet(det har fordeler og ulemper). Det som er mye verre er manglende spaker. Der er det null fordeler.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Du kan vel bestille rundt ratt i Tesla-shoppen, og få det byttet hos Tesla. Koster dog endel, men er det veldig irriterende, så er det vel verdt det. SÅ, jo. Du har og alternativet, med mindre det ikke er kommet til den norske shoppen ennå.

🙂

Joda, men det irriterer ikke nok til å forsvare prisen:)

Lenke til kommentar
ozone skrev (9 timer siden):

Ser jo stilig ut da!
På Aliexpress står det "2023 New Model 3 Y HUD Screen 4.6"... Betyr det at den projiserer infoen opp på frontruten også? Kan vel ikke kalles HUD hvis man må lese infoen der alle andre biler normalt har speedometeret...
Jeg trodde først dette var trådløs sak, men når jeg ser hvor omfattende installasjonen er, og at man må inserte plugger og kabler inn imellom bilens originale, så er jeg i tvil om jeg gidder alt det styret bare for å få nøyaktig samme info som jeg har på storskjerm 20 cm ved siden av. Men full respekt for de som tør!👍😅

 

Nei den projiserer ikke noe til frontruten i tillegg, men dette finnes også for de som ønsker slikt.

Installasjonen er ikke så omfattende som det ser ut som, alt er plug and play og tar ca 20-30min med litt cable management :) 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (8 timer siden):

Det er ikke yoke-utformingen som er hovedproblemet(det har fordeler og ulemper). Det som er mye verre er manglende spaker. Der er det null fordeler.

Er klar over dette, og helt enig. Men det var det om at han ikke hadde valgmulighet, altså mulighet til å bestille "rundt" ratt til å erstatte Yoke-rattet.

Som flere skriver, hadde bilen fått "steer-by_wire", hadde nok hele den diskusjonen vært død, og folk ville ønsket det i flere modeller. Da ville nok heller ikke mangel på spak og ønsket om L/R fremfor pilsymboler vært store saken, for da kommerr nok knappene til sin rett.

F.eks. fikk Toyota kjempeskryt for kombinasjonen yoke og "steer-by-wire".

Salvesen. skrev (8 timer siden):

Joda, men det irriterer ikke nok til å forsvare prisen:)

Det er dog en helt annen sak. Men forteller jo og at "helt ille" kan det jo ikke være. Men klart, betydelig forskjellig oppfatning alt etter hvilken type kjøring man har mest av.

For de som kjører mye langturer, betyr det nok mindre enn for de som kjører veldig mye i små bygater og må ofte gjøre mye manøvreringer på små flater. Men da er vel ikke akkurat en TMX/TMY Plaid det mest fornuftige valget, uansett. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Er klar over dette, og helt enig. Men det var det om at han ikke hadde valgmulighet, altså mulighet til å bestille "rundt" ratt til å erstatte Yoke-rattet.

Som flere skriver, hadde bilen fått "steer-by_wire", hadde nok hele den diskusjonen vært død, og folk ville ønsket det i flere modeller. Da ville nok heller ikke mangel på spak og ønsket om L/R fremfor pilsymboler vært store saken, for da kommerr nok knappene til sin rett.

F.eks. fikk Toyota kjempeskryt for kombinasjonen yoke og "steer-by-wire".

Det er dog en helt annen sak. Men forteller jo og at "helt ille" kan det jo ikke være. Men klart, betydelig forskjellig oppfatning alt etter hvilken type kjøring man har mest av.

For de som kjører mye langturer, betyr det nok mindre enn for de som kjører veldig mye i små bygater og må ofte gjøre mye manøvreringer på små flater. Men da er vel ikke akkurat en TMX/TMY Plaid det mest fornuftige valget, uansett. 😉

Ja jeg lever fint med det, absolutt 😅 men om det kommer til ett bytte på garanti tror jeg det blir rundt:p

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (34 minutter siden):

Er klar over dette, og helt enig. Men det var det om at han ikke hadde valgmulighet, altså mulighet til å bestille "rundt" ratt til å erstatte Yoke-rattet.

Som flere skriver, hadde bilen fått "steer-by_wire", hadde nok hele den diskusjonen vært død, og folk ville ønsket det i flere modeller. Da ville nok heller ikke mangel på spak og ønsket om L/R fremfor pilsymboler vært store saken, for da kommerr nok knappene til sin rett.

F.eks. fikk Toyota kjempeskryt for kombinasjonen yoke og "steer-by-wire".

Det trenger ikke å være enten-eller. Man kan ha variabel utveksling og samtidig direkte kobling ratt-hjul. Det er bare å bruke et planetgir, der rattet er en input, en elektromotor den andre input'en og output går videre til styrestaget. Elektromotoren vil da hjelpe til og tilpasse både utveksling og motstand, men om den faller ut vil man fortsatt kunne styre så lenge motoren låses fast når den ikke er aktiv. Da fortrinnsvis med laveste utveksling. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (5 minutter siden):

Det trenger ikke å være enten-eller. Man kan ha variabel utveksling og samtidig direkte kobling ratt-hjul. Det er bare å bruke et planetgir, der rattet er en input, en elektromotor den andre input'en og output går videre til styrestaget. Elektromotoren vil da hjelpe til og tilpasse både utveksling og motstand, men om den faller ut vil man fortsatt kunne styre så lenge motoren låses fast når den ikke er aktiv. Da fortrinnsvis med laveste utveksling. 

Nå sa jeg aldri at det er umulig å løse anderledes, men med "steer-by-wire", enten det er 100 % eller delvis, ville som sagt endret til maks 90 grader hver vei, og derved mulig å holde i rattet med begge hender uten å flytte dem. Da har man alltid samme hand ved knappene, og pilsymbolet peker rett vei for visualiseringen av hva som vil skje.

Nå kan man alltids lære seg at knapp for å blinke til høyre er den innerste av de to knappene, men man har jo fremdeles problemet med at rattet må rundes, og at dette blir betydelig forværret når rattet mangler buen øverst, spesielt der man ellers ville sluppet rattet og latt det rette seg opp selv.

Er jo mulig fremdeles, men noe farligere å ha hendene nærme eller prøve å stoppe rattet om man må avbryte selvopprettingen av en eller annen grunn, eller må fortsette svingingen motsatt vei av utgangspunktet..

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

F.eks. fikk Toyota kjempeskryt for kombinasjonen yoke og "steer-by-wire".

 

Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Man kan ha variabel utveksling og samtidig direkte kobling ratt-hjul. Det er bare å bruke et planetgir, der rattet er en input, en elektromotor den andre input'en og output går videre til styrestaget. Elektromotoren vil da hjelpe til og tilpasse både utveksling og motstand, men om den faller ut vil man fortsatt kunne styre 

Noen som vet om det faktisk er et krav for at et kjøretøy skal bli typegodkjent at rattet er fysisk koblet til forstillingen?
Alle biler har jo en eller annen form for servostyring idag, og er veldig tung å styre hvis den svikter uansett, men det mentale ved å vite at "hvis strømmen går så har jeg null styring" er kanskje for vanskelig å svelge...

Lenke til kommentar
ozone skrev (47 minutter siden):

 

Noen som vet om det faktisk er et krav for at et kjøretøy skal bli typegodkjent at rattet er fysisk koblet til forstillingen?
Alle biler har jo en eller annen form for servostyring idag, og er veldig tung å styre hvis den svikter uansett, men det mentale ved å vite at "hvis strømmen går så har jeg null styring" er kanskje for vanskelig å svelge...

Sitter ikke med lovtekst og regler på dette, men ser ut som det er lov, dersom man har redundanssystemer. Men løsningene må vel godkjennes som helhet, tipper jeg. Men noe info her:

https://www.tu.no/artikler/store-bilmerker-kommer-med-styring-uten-mekanisk-forbindelse-neste-ar/521076

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (3 timer siden):

 

Noen som vet om det faktisk er et krav for at et kjøretøy skal bli typegodkjent at rattet er fysisk koblet til forstillingen?
Alle biler har jo en eller annen form for servostyring idag, og er veldig tung å styre hvis den svikter uansett, men det mentale ved å vite at "hvis strømmen går så har jeg null styring" er kanskje for vanskelig å svelge...

Drive by wire og brake by wire er ikke tillat uten at man har mekanisk redundans. Og for å pressisere, med mekanisk regnes også hydraulikk eller pnaumatikk.

 

Endret av AL123
Lenke til kommentar
ozone skrev (13 minutter siden):

Hmmm... men hvis man ha det, så er det jo ikke lenger "Drive by wire", men god gammeldags servostyring.

Mulig det har kommet en endring her, men slik var det iallefall for få år siden. Er vel bortimot 60 direktiv for typegodkjenning av bil nå, så er ikke helt oppdatert på alle. Mercedes hadde jo brake by wire allerede for 18-19 år siden, men fikk aldri typegodkjent systemet uten hydraulisk back-up, heldigvis, siden systemet var kjøredynamisk elendig (slik x-by wire alltid er). Man kan designe et fullbedrig steer by wiresystem med mekanisk backup, men det ser faktisk ut som at Toyota har satset på elektrisk redundans. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (13 minutter siden):

Mulig det har kommet en endring her, men slik var det iallefall for få år siden. Er vel bortimot 60 direktiv for typegodkjenning av bil nå, så er ikke helt oppdatert på alle. Mercedes hadde jo brake by wire allerede for 18-19 år siden, men fikk aldri typegodkjent systemet uten hydraulisk back-up, heldigvis, siden systemet var kjøredynamisk elendig (slik x-by wire alltid er). Man kan designe et fullbedrig steer by wiresystem med mekanisk backup, men det ser faktisk ut som at Toyota har satset på elektrisk redundans. 

Som linken jeg la inn over viser, så hadde Infiniti, Nissan sitt luksusmerke, en bil med dette. Der var god, gammeldags mekanisk kobling, redundansen. Men vi har jo ikke Infiniti i Norge, så er vel derfor få har opplevd dette systemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...