Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Som linken jeg la inn over viser, så hadde Infiniti, Nissan sitt luksusmerke, en bil med dette. Der var god, gammeldags mekanisk kobling, redundansen. Men vi har jo ikke Infiniti i Norge, så er vel derfor få har opplevd dette systemet.

Nei, men vet det høstet mye kritikk, så det ble fjernet. Er kjent med det systemet, og hvordan det virker, men Toyota har gitt ut svært lite teknisk informasjon om sitt system, og jeg aner ikke om det er typegodkjent i Europa ennå. Jeg vet at iallefall 3 aktører i Europa har steer by wire system under testing, men aner ikke hva planene er. Et av systemene har endatil kjørt Nurburgring 24H et par ganger, men der er redundansen så komplisert at systemet trolig ville kostet en formue, selv i masseproduksjon. Der er alt 3 dobbelt, som i et fly. 3 styreenheter, tre sensorer, tre aktuatormotorer, eget backupbatteri, 3 ulike typer netverksforbindelser (lin,can og flexray) . Alt dette bare for å ødelegge det som fortsatt finnes av kjørefølelse i en moderne bil....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (18 minutter siden):

Nei, men vet det høstet mye kritikk, så det ble fjernet. Er kjent med det systemet, og hvordan det virker, men Toyota har gitt ut svært lite teknisk informasjon om sitt system, og jeg aner ikke om det er typegodkjent i Europa ennå. Jeg vet at iallefall 3 aktører i Europa har steer by wire system under testing, men aner ikke hva planene er. Et av systemene har endatil kjørt Nurburgring 24H et par ganger, men der er redundansen så komplisert at systemet trolig ville kostet en formue, selv i masseproduksjon. Der er alt 3 dobbelt, som i et fly. 3 styreenheter, tre sensorer, tre aktuatormotorer, eget backupbatteri, 3 ulike typer netverksforbindelser (lin,can og flexray) . Alt dette bare for å ødelegge det som fortsatt finnes av kjørefølelse i en moderne bil....

Ville du kjøpt elbil?

Lenke til kommentar
PgUp skrev (7 minutter siden):

Ville du kjøpt elbil?

Har prinsipiellt ikke noe imot elbil, nei, selv om det foreløpig ikke finnes noe som får hjertet til å slå raskere. Minker uansett på biler i normale prisklasser som kjører bra, så det er ikke et typisk elbilfenomen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (36 minutter siden):

Har prinsipiellt ikke noe imot elbil, nei, selv om det foreløpig ikke finnes noe som får hjertet til å slå raskere. Minker uansett på biler i normale prisklasser som kjører bra, så det er ikke et typisk elbilfenomen.

Så du er ikke interessert i elbil egentlig?

Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 minutt siden):

Hvilke elbiler er du interessert i?

Kommer an på hva du mener med "interessert i". Det var et skikkelig "god dag mann økseskaft" spørsmål. 

Interessert i teknisk sett? Alle.

Interessert i å eie som "entusiastbil". Ingen

Interessert i å eie som bruksbil. Flere. 

Bilinteresse fungerer ikke slik at noen biler er kjempespennende mens alt annet er uinteressant. Da er man fan, ikke bilinteressert. Selvfølgelig finnes det grader av interesse, og jeg reiser ikke europa rundt for å se en ny Mercedes, Tesla eller Volvo, slik jeg kan finne på å gjøre dersom det er snakk om et interessant konsept, en ny superbil eller en sjelden,  gammel spor/racerbil jeg ikke har sett før.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kom til å tenke på en ting: Jeg har bare opplevd fantombremsing i min TM3 når jeg har cruisecontrol påslått!
Betyr det at bilen ikke er like mye "på vakt" når man bruker gasspedalen selv? Vil ikke bilen stoppe av seg selv hvis jeg er uoppmerksom og holder på å kjøre inn i noen bakfra (med foten på gasspedalen)?
Noe som gjør at jeg frykter det er jo at hvis man trykker inn gasspedalen mens cruisecontrol er aktiv, får man jo beskjed om at "Gasspedalen er trykket inn, nødbrems er deaktivert"...
Veldig vanskelig å teste slikt i trafikken; men kanskje jeg stabler noen pappesker midt i gaten min her en dag😅
 

Lenke til kommentar
ozone skrev (29 minutter siden):

Jeg kom til å tenke på en ting: Jeg har bare opplevd fantombremsing i min TM3 når jeg har cruisecontrol påslått!
Betyr det at bilen ikke er like mye "på vakt" når man bruker gasspedalen selv? Vil ikke bilen stoppe av seg selv hvis jeg er uoppmerksom og holder på å kjøre inn i noen bakfra (med foten på gasspedalen)?
Noe som gjør at jeg frykter det er jo at hvis man trykker inn gasspedalen mens cruisecontrol er aktiv, får man jo beskjed om at "Gasspedalen er trykket inn, nødbrems er deaktivert"...
Veldig vanskelig å teste slikt i trafikken; men kanskje jeg stabler noen pappesker midt i gaten min her en dag😅
 

Jo nødbrems kan bli trigget uten ACC. Men den garanterer ikke for full stopp. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ozone said:

Noe som gjør at jeg frykter det er jo at hvis man trykker inn gasspedalen mens cruisecontrol er aktiv, får man jo beskjed om at "Gasspedalen er trykket inn, nødbrems er deaktivert"...

Men slår nødbremsen seg på igjen hvis du ikke tråkker på gasspedalen lenger?

Du kan jo teste dette ved å tråkke på gasspedalen med ACC påslått og dermed få opp meldingen,
deretter slippe opp gasspedalen, vente noen sekunder, for deretter å tråkke på gasspedalen igjen.

Hvis du da på ny får melding om at nødbrems er deaktivert, så kan man jo anta at dette kun gjelder så lenge du tråkker på gasspedalen, og at den aktiveres igjen så snart du slipper den opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Jo nødbrems kan bli trigget uten ACC. Men den garanterer ikke for full stopp. 

Mens med ACC er man jo "garantert" sikker avstand til både forankjørende og hindringer...
Så jeg kunne egentlig likt at denne sikkerheten var aktiv selv uten aktiv ACC. Kommer kanskje som et valg etterhvert😉
For jeg må innrømme at jeg etter å ha kjørt lenge med cruisecontroll eller selvstyring, har måttet minne meg selv på å styre bilen eller holde riktig avstand til bilen foran når den ikke er aktiv! Utrolig hvor fort vant man blir med hjelp til sånt! Muscle-memory, og alt det der...

Lenke til kommentar
AL123 skrev (16 timer siden):

Kommer an på hva du mener med "interessert i". Det var et skikkelig "god dag mann økseskaft" spørsmål. 

Interessert i teknisk sett? Alle.

Interessert i å eie som "entusiastbil". Ingen

Interessert i å eie som bruksbil. Flere. 

Bilinteresse fungerer ikke slik at noen biler er kjempespennende mens alt annet er uinteressant. Da er man fan, ikke bilinteressert. Selvfølgelig finnes det grader av interesse, og jeg reiser ikke europa rundt for å se en ny Mercedes, Tesla eller Volvo, slik jeg kan finne på å gjøre dersom det er snakk om et interessant konsept, en ny superbil eller en sjelden,  gammel spor/racerbil jeg ikke har sett før.

Hva ville du kjøpt av elbil hvis du skulle? Pris, utstyr osv tatt i betraktning. 

Lenke til kommentar

Så en Model Y i QuickSilverlakk på vei hjem fra jobb idag, måtte stirre et par extra ganger for den så sykt bra ut! Lett den råeste lakken man kan velge mellom spør du meg. Med rødlakk(spesielt den helt nye)som en nummer to. Hvit med de grå standard felgene derimot er jeg ikke noe fan av, synes den ser "average at best" ut. Hadde bare den QuickSilver lakken kommet ut et par år før 🥲 Ser så uendelig mye bedre ut den mer mørke gråfargen som jeg har nå. 

 

Endret av Iterion
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (59 minutter siden):

Hva ville du kjøpt av elbil hvis du skulle? Pris, utstyr osv tatt i betraktning. 

Hvis jeg skulle kjøpt ny? Optil 300k Maxda MX30 eller Mini Cooper. Opptil 600k, sannsynligvis XC40 eller Polestar 2. Hadde ikke kjøpt elbil over 700k uansett hvor god råd jeg hadde hatt. Ei heller bensinbil under 700k. Der finnes det ikke mye interessant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 timer siden):

Hvis jeg skulle kjøpt ny? Optil 300k Maxda MX30 eller Mini Cooper. Opptil 600k, sannsynligvis XC40 eller Polestar 2. Hadde ikke kjøpt elbil over 700k uansett hvor god råd jeg hadde hatt. Ei heller bensinbil under 700k. Der finnes det ikke mye interessant.

Hvilken bensinbil har du til over 700k?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...