Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

kremt skrev (1 minutt siden):

Dette syns jeg er rart. På Model S Pledd til salgs her til land står det toppfart på 

Topphastighet
322 km/t

Det er med dette bremse kitet. Og det er egentlig for lavt der også, har vell sett den passere 350 i bilen. Men gps fart er nok noe lavere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 hours ago, Salvesen. said:

Det er med dette bremse kitet. Og det er egentlig for lavt der også, har vell sett den passere 350 i bilen. Men gps fart er nok noe lavere.

Er ikke speedometeret i bilen kalibrert imot GPS?
Tesla 3\Y er vel det eneste bilmerket jeg har kjørt hvor speedometeret alltid har vært nøyaktig. Dvs den viser 1km\t for mye, men leser man av canbus data så ser man at dette er lagt på. Visningen på skjermen runder også oppover fra 0.1 men på canbus vises hastigheten med desimaler.

Så i teorien kan den da vise 1.9km\t for mye på displayet i bilen, som jo er en del unna 30km't. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Er ikke speedometeret i bilen kalibrert imot GPS?
Tesla 3\Y er vel det eneste bilmerket jeg har kjørt hvor speedometeret alltid har vært nøyaktig. Dvs den viser 1km\t for mye, men leser man av canbus data så ser man at dette er lagt på. Visningen på skjermen runder også oppover fra 0.1 men på canbus vises hastigheten med desimaler.

Så i teorien kan den da vise 1.9km\t for mye på displayet i bilen, som jo er en del unna 30km't. 

Det er jeg usikker på.

Lenke til kommentar

Har bestilt meg en Tesla Model Y RWD. Har for øyeblikket et bilabo. med AWD Long Range -21 modell. Er det samme type batteri i begge bare at RWD har et batteri mindre? Eller er det et annet batteri/annen teknologi i RWD modellene? Har som regel unngått å lade batteriet til 100% på den jeg har nå, men hvor skadelig er det egentlig å gjøre det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SirreStrikk skrev (5 minutter siden):

Har bestilt meg en Tesla Model Y RWD. Har for øyeblikket et bilabo. med AWD Long Range -21 modell. Er det samme type batteri i begge bare at RWD har et batteri mindre? Eller er det et annet batteri/annen teknologi i RWD modellene? Har som regel unngått å lade batteriet til 100% på den jeg har nå, men hvor skadelig er det egentlig å gjøre det?

RWD har vell disse lipo batteriene som skal lades til 100%, mens LR har "vanlig" batteri og skal helst ikke lades til 100.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SirreStrikk skrev (14 minutter siden):

Har bestilt meg en Tesla Model Y RWD. Har for øyeblikket et bilabo. med AWD Long Range -21 modell. Er det samme type batteri i begge bare at RWD har et batteri mindre? Eller er det et annet batteri/annen teknologi i RWD modellene? Har som regel unngått å lade batteriet til 100% på den jeg har nå, men hvor skadelig er det egentlig å gjøre det?

RWD har et annet batteri med annen kjemi enn LR og P. De benytter såkalte LFP-batterier som er noe tyngre og tar litt større plass per kWh, men det er av mindre betydning siden batteriene også er litt lavere kapasitet på. Dette er mye av grunnen til at RWD har kortere rekkevidde enn LP og P.

LR og P benytter NMC eller NMCA-batterier, som har noe høyere energitetthet og kan avlevere strøm/energi raskere til motoren, som er viktig for ytelsene, mens LFP sies å ha lengre levetid. LFP-batteriene må oftere lades til 100 % for at BMS skal bedre vite tilstanden på batteriet, noe som ikke er nødvendig eller anbefalt for NMC/NMCA

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/no_no/GUID-7FE78D73-0A17-47C4-B21B-54F641FFAEF4.html

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror Tesla prioriterte TMY-leveranser rundt årsskiftet, rett og slett fordi de ikke ville påvirkes av annet enn vekt-avgiften.

Og nå har de jo og introdusert TMY RWD, som sånn sett er et svært godt alternativ til TM3 RWD. Ikke minst er vel nyttelasten ganske OK på TMY (454 kg), men for lavt etter mitt ønske på TM3 (302 kg), samt at TMY er mer praktisk

Kjører du sjeldent med mer enn 2 passasjerer og heller lite bagasje, så har du nok sikkert nok til å kjøre lovlig i de aller fleste tilfeller med TM3. Ser helt klart at de som ikke har store plasskravet heller faller ned på TM3, da den er stiligere og litt kjappere på det meste.

Dog viser det seg vel i leveringstallene at mange faller på at TMY når det er så lite mer for denne, og at den er så mye mer praktisk at de heller går for den. 

TM3 får du til rett under 400 K uten tilhengerfestet, 10 K ekstra for dettte, i hvit med standardfelgene men uten vinterdekk, ferdig levert. TMY koster tilsvarende i underkant av 432 K men da med hengerfeste. Det er hhv. 32 K og 22 K mer, alt etter om du mener du må/ønsker/vil ha hengerfeste på din TM3.

Sorry, ser nå jeg har svart deg som du har valgt TM3 fremfor TMY. MÅ lære meg å lese bedre på detaljene...  😄

Men ellers står resten av teksten seg.

Til det med levering, de kommer med RWD foreløpig bare fra Shanghai, så er jo dermed ca 3 måneder leveringstid på de, med mindre du får fanget opp en konfigurasjon de har på vei allerede, eller er ankommet men ikke matchet ennå. Berlin-biler er det nok langt raskere å frakte til Norge, men der er det jo visse farger som ennå ikke leveres, slik jeg har forstått det, så da blir det bil fra Shanghai om det ikke er den ny burgunder-røde...

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 hours ago, Salvesen. said:

Det er med dette bremse kitet. Og det er egentlig for lavt der også, har vell sett den passere 350 i bilen. Men gps fart er nok noe lavere.

Blir det ny kniving om Nurburgring rekorden nå? Eller har Tesla allerede satt offisiell rundetid med dette kittet?

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Blir det ny kniving om Nurburgring rekorden nå? Eller har Tesla allerede satt offisiell rundetid med dette kittet?

Tiden de har satt var vell i en frankenstein versjon. Vet en "gammel" f1 fører tester den på ringen om dagen, så mulig det blir nye tider snart. 

Lenke til kommentar

Noen her inne mente at Model S ikke trengte høye salgstall, da det kun var ment som en halo car. Vansklelig å si. Tror vel det er noe midt i mellom. Tesla viste nok at det ikke kom til å bli en storselger igjen, for oppdateringene har gjort den dyrere og produksjonen mye mindre effektiv. Det er en av ulempene med å prøve å oppdatere eldre modeller. Man møter rett og slett tekniske barrierer overalt. Derfor er det åpenbart BS at "det er sånn Tesla utvikler biler". Model S er enkelt og greit ikke ny fordi de ikke har kapasitet til å utvikle en ny bil. Tesla har nok gjort en kalkulering på at det lønner seg å oppdatere bilen for å få solgt noen ekstra eksemplar, og så har de lagt på Plaid for reklamens skyld. Problemet er imidlertid at europeisk presse har vært rimelig uinteressert i Plaid til nå, slik at reklameeffekten ikke har vært særlig stor på denne siden av dammen. 

Dette kan imidlertid se ut til å endre seg med den nye performancepakken. Iallefall har selveste Top Gear tatt turen til Paul Rickard for en test. Kan ikke se at noen andre av de toneangivende har gjort det sammen, men kanskje det dukker opp flere hint på nett de neste dagene. Her er iallefall et lite videoutdrag fra Top Gear.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 timer siden):

Noen her inne mente at Model S ikke trengte høye salgstall, da det kun var ment som en halo car. Vansklelig å si. Tror vel det er noe midt i mellom. Tesla viste nok at det ikke kom til å bli en storselger igjen, for oppdateringene har gjort den dyrere og produksjonen mye mindre effektiv. Det er en av ulempene med å prøve å oppdatere eldre modeller. Man møter rett og slett tekniske barrierer overalt. Derfor er det åpenbart BS at "det er sånn Tesla utvikler biler". Model S er enkelt og greit ikke ny fordi de ikke har kapasitet til å utvikle en ny bil. Tesla har nok gjort en kalkulering på at det lønner seg å oppdatere bilen for å få solgt noen ekstra eksemplar, og så har de lagt på Plaid for reklamens skyld. Problemet er imidlertid at europeisk presse har vært rimelig uinteressert i Plaid til nå, slik at reklameeffekten ikke har vært særlig stor på denne siden av dammen. 

Dette kan imidlertid se ut til å endre seg med den nye performancepakken. Iallefall har selveste Top Gear tatt turen til Paul Rickard for en test. Kan ikke se at noen andre av de toneangivende har gjort det sammen, men kanskje det dukker opp flere hint på nett de neste dagene. Her er iallefall et lite videoutdrag fra Top Gear.

Brooms Mads Brustad testet den på bane, og satte sin egen personlige rekord med 315 km/t etter speedometeret. Dette var på samme bane og samme dag som Top Gear prøvde den på samme banen.

https://www.tv2.no/broom/tesla-nyhet-knuser-alle-her-bikker-vi-300-km/t/15713786/

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 timer siden):

Brooms Mads Brustad testet den på bane, og satte sin egen personlige rekord med 315 km/t etter speedometeret. Dette var på samme bane og samme dag som Top Gear prøvde den på samme banen.

https://www.tv2.no/broom/tesla-nyhet-knuser-alle-her-bikker-vi-300-km/t/15713786/

Joda, mange som har testet Plaid, spesiellt i USA, men stort sett bloggere og små nettmagasin som ikke akkurat kan sies å være hverken toneangivende eller spesiellt gode kilder. Broom faller definitivt i den kategorien, men nå har altså de større og litt mer seriøse aktørene begynnt å gi bilen oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
21 hours ago, AL123 said:

Joda, mange som har testet Plaid, spesiellt i USA, men stort sett bloggere og små nettmagasin som ikke akkurat kan sies å være hverken toneangivende eller spesiellt gode kilder. Broom faller definitivt i den kategorien, men nå har altså de større og litt mer seriøse aktørene begynnt å gi bilen oppmerksomhet.

Den fortjener oppmerksomhet 

Når du setter raskere 100 - 200 km/t tid enn Ferrari og McLaren, i en svær tung hatchback… og ikke med litt heller, med mye!

IMG_1216.thumb.jpeg.147ae026193bebaaaed11d5940a6838c.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...