Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (57 minutter siden):

Herregud da mann! Er du seriøs? Logistikkstyring på innkjøp og mottak er nok noe av det enkleste å få til, og noe ethvert innkjøpssysterm som kan styre. Selv apotekene driver med dette.

 

Jepp, dritenkelt å bygge flere tusen biler pr dag med ca 10000 komponenter i hver bil med 21mrd forskjellige kombinasjonsmuligheter uten delelager. Der ingenting er fastlåst før 6 dager før produksjon. Fra den første karosseroplaten er stanset og får chassisnr settes det i gang beregninger på hvordan delene til den enkelte bil skal ankomme fabrikken. En motor, eller et setetrekk eller ratt som allerede er designert den spesifike bilen skal lages å ankomme samlebåndet med sekundmargin uten bruk av delelager. For å få til det må hele produksjonslinjen snakke sammen i sanntid. Fra den enkelte arbeidsstasjon hos hundrevis av undeleverandører til kjøretøy som frakter produktene til fabrikken via roboter som kjører frem og tilbake til samlebåndet med deler og som ikke skal kollidere med hverandre til samlebåndet i seg selv der ingen biler er like og der delene skal ankomme med sekundpresisjon siden det ikke er plass til deler for to biler ved siden av hverandre. Det er ingen produksjonsbedrifter av noe slag i hele verden utover Mercedes og BMW (og muligens Audi) som noengang har laget noe som er i nærheten. 

De store europeiske bilprodusentene har egne avdelinger som bygger bilfabrikker, gjerne en i året i snitt. Hva Tesla gjør i den sammenhengen er ikke interessant da de ligger tiår tilbake på den fronten. 

Snowleopard skrev (1 time siden):

Det er litt værre å få til at bremser skal gå på dersom en hindring detekteres av kamera, og om det er glatt så skal altså ABS'en og motorstyringen tilpasses denne situasjonen. Og så skal gjerne sikkerhetskamera aktiveres for å lagre hendelsen, og kanskje varsellys skal gå på for å advare andre trafikanter. Og alt dette, gjerne i god tid før sjåføren aner at det var en situasjon på gang.

Likevel, så er det dette Tesla driver på med, i så stor grad som de klarer. Utvikler selv, så de slipper å betale fortjenestemargin på toppen av deleprisene.

 

Dette driver alle med. Men de lanserer ikke før det er klart, slik Tesla gjør. Mercedes og BMW har forrøvrig fjæringssystem som filmer veien og detekterer ujevnheter ned til 1cm, som beregner når ujevheten vil treffe hjulet og hvilken demperkarakterestikk som er best for nevnte ujevnhet. En bil bruker forøvrig ca 1/2000-dels sekund på å passere 1 cm. Sikkert derfor Mercedes nå har en førerassistansecomputer som er kraftigere enn Teslas.

Forøvrig tror jeg det er på tide å avlive myten om Teslas vertikale integrering først som sist. Ja de har det i ettermarkedskjeden, hvilket er bra og de tjener gode penger på, men ikke i utvikling og i produktet. Og godt er det, da Tesla bruker veldig lite penger på forskning og utvikling. Så hvis de ikke brukte underleverandører aktivt, så ville de kjapt havnet bakpå, teknisk sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (14 minutter siden):

Sånn bare for å presisere, når en bilfabrikk begynner å bruke verktøy for AR (augmented Reality eller Utvidet Virkelighet), så er det leverandøren KIT-AR som bedriver high tech utvikling, ikke bilprodusenten som kjøper løsningen.

https://www.tu.no/artikler/her-er-teknologien-som-gir-deg-bruksanvisninga-rett-i-oyet/530110

Her snakker vi om en leverandør som leverer et begrenset produkt til et begrenset utvalg kunder. Herregud, skal vi virkelig diskutere på dette nivået?

Lenke til kommentar
AL123 skrev (7 minutter siden):

Her snakker vi om en leverandør som leverer et begrenset produkt til et begrenset utvalg kunder. Herregud, skal vi virkelig diskutere på dette nivået?

Det ser dessverre ut som det må ligge på det nivået for at du skal få med deg skillet som går på hva som er high tech og hva som er low tech. Men ser du fastholder din personlige definisjon, så da er det dessverre nyttesløst å komme i nærheten av en felles forståelse for begrepene og disses anvendelse.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (36 minutter siden):

Det ser dessverre ut som det må ligge på det nivået for at du skal få med deg skillet som går på hva som er high tech og hva som er low tech. Men ser du fastholder din personlige definisjon, så da er det dessverre nyttesløst å komme i nærheten av en felles forståelse for begrepene og disses anvendelse.

Vel, nå finnes det ikke noen fast definisjon for dette i produksjon, men det er klart når en fabrikken er industri 4.0 integrert der alt fra underleverandører, transportører, fabrikk med alle roboter og AGVs (mercedes bruker i stadig mindre grad transportbånd på fabrikk), designavdeling, utskiping og forhandlere er påkoplet og snakker sammen i realtime, og når man bruker AI og maskinlæring for å optimalisere logistikken, for å få robotene til selv å lære seg å jobbe smartere, så er det faktisk så high-tech som det kan få blitt. 

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (39 minutter siden):

På hvilket tidspunkt forventer man at Teslas "teknologiske overlegenhet" manifisterer seg i fungerende cruisekontroll, regnsensor, parkeringssensor og alt det andre av utstyr og funksjoner man finner i en Toyota?

Ikke ta lokkematen folkens :) personlig ville jeg ikke som android fan hengt masse i iPhone tråden og klagd på en telefon jeg ikke eier selv for å prøve å terge iphone eiere... men folk har jo ulikt tidsfordriv....

Endret av PgUp
  • Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

På hvilket tidspunkt forventer man at Teslas "teknologiske overlegenhet" manifisterer seg i fungerende cruisekontroll, regnsensor, parkeringssensor og alt det andre av utstyr og funksjoner man finner i en Toyota?

Tesla er best på dette, om en hører på encap.

 

Når skal Toyota kjøre sanfran - la uten input fra sjåfør slik Tesla gjør?

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (25 minutter siden):

Ikke ta lokkematen folkens :) personlig ville jeg ikke som android fan hengt masse i iPhone tråden og klagd på en telefon jeg ikke eier selv for å prøve å terge iphone eiere... men folk har jo ulikt tidsfordriv....

Ja det er utrolig hvor mye tid de bruker på å hate på ting. Jeg skjønner det ikke, jeg liker å diskutere ting jeg liker.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Friske utsagn fra en fyr som bruker fritiden sin på å jobbe gratis som Tesla-selger i den generelle elbil-tråden.

PgUp skrev (26 minutter siden):

Ikke ta lokkematen folkens :) personlig ville jeg ikke som android fan hengt masse i iPhone tråden og klagd på en telefon jeg ikke eier selv for å prøve å terge iphone eiere... men folk har jo ulikt tidsfordriv....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (12 minutter siden):

Friske utsagn fra en fyr som bruker fritiden sin på å jobbe gratis som Tesla-selger i den generelle elbil-tråden.

Virker som Tesla selger seg fint selv, jeg bruker ingen tid på å selge ;) synes det er fascinerende å følge utviklingen innen bilbransjen. Men skjønner det er sårt å se tesla knuse legacy merkene såpass i salg, så man føler behov for å lette på trykket ved å hoppe inn her og klage på en bil man ikke har eid.

Endret av PgUp
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jepp! Det bilbransjen nå opplever, ligner veldig på det platebransjen opplevde "nylig".
Den gamle måten å lage, markedsføre og distribuere musikk på ble utfordret av noe nytt. Først ble det latterligjort, så ble det motarbeidet, og til slutt bukket den gamle måten under. Noen greide å omstille seg, de fleste ikke.
Nå opplever bilbransjen det samme! Mange lo av Tesla for ti år siden, men nå er er latteren stilnet. Mange var sent på ballen, men viser lovende takter! Noen andre var ekstremt sent på ballen, og når de endelig kom med én ball så var den punktert...
Skal bli spennende år fremover!

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, uname -i said:

På hvilket tidspunkt forventer man at Teslas "teknologiske overlegenhet" manifisterer seg i fungerende cruisekontroll, regnsensor, parkeringssensor og alt det andre av utstyr og funksjoner man finner i en Toyota?

Her testes Tesla mot konkurrenter. De er helt overlegne.

alle de andre systemene sender deg rett i grøfta eller i fronten på møtende trafikk hvis du får et illebefinnende!
Eneste Tesla blir trekt på er at de faktisk har et tydelig skille mellom når bilen assisterer deg, og når den ikke gjør det. Som faktisk er sånn det burde være på alle…

Jeg vet hvilket system jeg vil at mamma, og alle andre sine mammaer, pappaer, døtre og sønner, skal ha i bilene sine.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (13 timer siden):

Her testes Tesla mot konkurrenter. De er helt overlegne.

alle de andre systemene sender deg rett i grøfta eller i fronten på møtende trafikk hvis du får et illebefinnende!
Eneste Tesla blir trekt på er at de faktisk har et tydelig skille mellom når bilen assisterer deg, og når den ikke gjør det. Som faktisk er sånn det burde være på alle…

Jeg vet hvilket system jeg vil at mamma, og alle andre sine mammaer, pappaer, døtre og sønner, skal ha i bilene sine.

 

Helt i tråd med encap sine resultater. Langt bedre enn alt annet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (18 minutter siden):

Jo men hjelper ikke det. For mercedes har så kraftig computer og lar deg selvkjøre på to km motorvei et sted i Tyskland hvis farten er maks 40 og det ligger bil foran deg.... 🤪De ligger jo laaaaaangt foran! 

Mercedes har typegodkjent nivå 3 selvkjøring. Det har ikke Tesla 🙂 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, AL123 said:

Mercedes har typegodkjent nivå 3 selvkjøring. Det har ikke Tesla 🙂 

 

Det jeg finner av videoer på Mercedes level 3 kjøring ser elendig ut. 

Må ha bil foran seg. Må ta over regelmessig. Kun veldig begrenset hvor det er tilgjengelig. Eneste selv kjørende jeg er imponert over er Waymo sine taxier. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...