Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

 

Yoke wheel etter to måneder fra teslabjørn. Slik jeg ser det er ikke yoke wheel hovedproblemet, men mangelen på blinklys stake som alltid er på samme plass som er problemet. Dette fikses ikke med rundt ratt på model s, da det heller ikke har blinklys stake.

Nåja, det er vel mange BMW sjåfører som bytter til Telsa uansett, de har jo ikke bruk for blinklys. 🤣

 

Nå er vel model S og X ikke for "hvermansen" uansett , og heldgvis har Y og 3 enda noen normale kontroller igjen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OC-Freak skrev (19 minutter siden):

Nåja, det er vel mange BMW sjåfører som bytter til Telsa uansett, de har jo ikke bruk for blinklys. 🤣

Good one!😂

Jeg er personlig ikke tilhenger av yoke. Jeg fløy noen år privatfly, og der er jo yoke standarden. Men det er det en god grunn til: "Rattutslaget" er aldri større enn 90 grader. Da funker yoke. Så jeg forstår ikke helt hvorfor ikke Tesla har sørget for at "servostyringen", eller hva man skal kalle bilens egen kontroll over forhjulene, lager fullt utslag ved 70-90 grader utslag på yoken. For ellers er jo yoke ubrukelig på en bil der rattet må en hel runde rundt for full sving. Da har man jo i praksis kuttet toppen av et ratt som trengs.
Kanskje det har noe med et krav om at rattet også må være fysisk fastkoblet til tannstangen...?
Når og hvis det kravet bortfaller, så kan vi glede oss til å styre Tesla'en vår med ti cm rattutslag for full sving...😊
DA går jeg også for yoke!
EDIT: Lar det seg løse med en softwareoppdatering blir jeg mer enn imponert!

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (8 minutter siden):

 

Yoke wheel etter to måneder fra teslabjørn. Slik jeg ser det er ikke yoke wheel hovedproblemet, men mangelen på blinklys stake som alltid er på samme plass som er problemet. Dette fikses ikke med rundt ratt på model s, da det heller ikke har blinklys stake.

Nåja, det er vel mange BMW sjåfører som bytter til Telsa uansett, de har jo ikke bruk for blinklys. 🤣

 

Nå er vel model S og X ikke for "hvermansen" uansett , og heldgvis har Y og 3 enda noen normale kontroller igjen :)

Synes Bjørn er litt hard her. Auto girvelger 50%? Kjenner meg absolutt ikke igjen her, mer 95% rett.

Blinke ut? Ja det er utfordrende, burde hatt L/R på rattet, ikke piler.

Ellers er yoke helt topp etter min erfaring.

Men når en vill dra litt på hadde det vært en fordel med rundt ratt. 

Alt i alt, ikke helt gjennomtenkt av Tesla det her. Men det har nok vært ok+ markedsføring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (29 minutter siden):

Det er da rimelig velkjent at også Tesla kjøper fra eksterne produsenter, men at de stor grad går inn med egen software for å styre hva som skjer basert på input fra disse. Det siste i stor kontrast til andre produsenter.

Nei, Hverken Bosch eller andre tillater at fabrikantene benytter egen software.

Snowleopard skrev (29 minutter siden):

Sier ikke at dette er lett, men det er fremdeles low tech-delen av bilproduksjonen. Men interessant nok, så holder Tesla på å omskolere hele dagens bilindustri om hvordan man putter bilene sammen.

Dette i form av bl.a. Gigapress som reduserer antall deler og, viktigst av alt, hvor raskt dette gjøres. Og dette utenat det går ut over sikkerheten. Tester viser jo at Tesla er stort sett on par med Volvo når det kommer til sikkerhet, og tildels bedre enn de og.

Her blander du epler og pærer, altså logistikken, som virkelig er high-tech, pg produksjonsteknikken, der tesla heller ikke har bidratt med særlig mye. Og hva er en gigacasting? Hvor stor må den være for å kvalifisere? Svaret er selvsagt at utrykket er noe Tesla har funnet på, og som ikke betyr noe utenfor Youtube. Produksjonsmetoden er imidlertid velkjent, og har vært benyttet i utstrakt grad i europa i 30 år. Når det kommer til sikkerhet, så er det svært lite som blir testet av EuroNcap etc. Volvo kollisjonstester over 300 biler i året, så jeg tror det skal mye til for at Tesla skal danke ut de.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Salvesen. skrev (45 minutter siden):

Åja? Vennligst henvis til delenummer som er felles for andre biler som er vesentlig for FSD. 

Forøvrig er det sant at Tesla fortsatt inneholder hyllevare, de prøver å fjerne stadig mer og målet er 100% innhouse ved lansering av Cybertruck om jeg husker rett. Men de har langt mindre enn den generelle bilen som stort sett lages av Bosch med flere 

Tja, på Model Y er iallefall ABS/ESP hydraulikkenhet med tilhørende styreenhet fra Bosch, Det samme gjelder den elektriske bremsekraftforsterkeren, ABS sensorene og Dekktrykkovervåkningen. Tannstang med servomotor og tilhørende computer er definitivt ikke fra Bosch, men er ganske sikker på at jeg har sett den før, så jeg vil tro ZF eller TWR.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

 

Tja, på Model Y er iallefall ABS/ESP hydraulikkenhet med tilhørende styreenhet fra Bosch, Det samme gjelder den elektriske bremsekraftforsterkeren, ABS sensorene og Dekktrykkovervåkningen. Tannstang med servomotor og tilhørende computer er definitivt ikke fra Bosch, men er ganske sikker på at jeg har sett den før, så jeg vil tro ZF eller TWR.

Hva er kritisk for FSD? Ja, de er enda ikke på 100%, ingen tvil om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Nei, Hverken Bosch eller andre tillater at fabrikantene benytter egen software.

Så her motsier du både Tesla og en masse andre som burde vite. Ja, kanskje akkurat Bosch gjør det med det de solger under det merket. Men skal ikke se bort fra at de fremdeles er sultne på salget, men gjør det under et no-brand sale. Vi har allerede sett Tesla demonstrere hvordan de kan leke med lysene, som under åpningen av Giga Berlin. SÅ enten har de tatt seg til rette, eller de bruker en annen produsent som er mer åpne for slikt.

AL123 skrev (3 minutter siden):

Her blander du epler og pærer, altså logistikken, som virkelig er high-tech, pg produksjonsteknikken, der tesla heller ikke har bidratt med særlig mye. Og hva er en gigacasting? Hvor stor må den være for å kvalifisere? Svaret er selvsagt at utrykket er noe Tesla har funnet på, og som ikke betyr noe utenfor Youtube. Produksjonsmetoden er imidlertid velkjent, og har vært benyttet i utstrakt grad i europa i 30 år. Når det kommer til sikkerhet, så er det svært lite som blir testet av EuroNcap etc. Volvo kollisjonstester over 300 biler i året, så jeg tror det skal mye til for at Tesla skal danke ut de.

Nytter ikke diskutere, når du tydeligvis har din helt egne definisjon av low tech-industri og high tech industri. Selvsagt kan low tech-industri benytte high tech, men det skal langt mere til for å få omdefinert seg til high tech-industri når hoveddelen er low tech.

Sånn til informasjon, stort sett all produkson benytter high tech i større eller mindre grad. Ja selv bøndene og både meieri og kjøttindustri. Det endrer dog ikke hvor de befinner seg på tech-stigen.

Og at du i ønsket i å trekke ned resultatene til Tesla i bl.a. EuroNCAP-testene velger å diskreditere EuroNCAP sin hovedfunksjon, forteller meg dessverre alt for mye om hvor du står. For all del, du bare bekrefter det jeg allerede har fått med meg. Trist lesing.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Så her motsier du både Tesla og en masse andre som burde vite. Ja, kanskje akkurat Bosch gjør det med det de solger under det merket. Men skal ikke se bort fra at de fremdeles er sultne på salget, men gjør det under et no-brand sale. Vi har allerede sett Tesla demonstrere hvordan de kan leke med lysene, som under åpningen av Giga Berlin. SÅ enten har de tatt seg til rette, eller de bruker en annen produsent som er mer åpne for slikt.

Nytter ikke diskutere, når du tydeligvis har din helt egne definisjon av low tech-industri og high tech industri. Selvsagt kan low tech-industri benytte high tech, men det skal langt mere til for å få omdefinert seg til high tech-industri når hoveddelen er low tech.

Sånn til informasjon, stort sett all produkson benytter high tech i større eller mindre grad. Ja selv bøndene og både meieri og kjøttindustri. Det endrer dog ikke hvor de befinner seg på tech-stigen.

Og at du i ønsket i å trekke ned resultatene til Tesla i bl.a. EuroNCAP-testene velger å diskreditere EuroNCAP sin hovedfunksjon, forteller meg dessverre alt for mye om hvor du står. For all del, du bare bekrefter det jeg allerede har fått med meg. Trist lesing.

Ok, så en fabrikk som i det store og hele er avhengig av AI å fungere, er ikke high-tec? Tror du hadde sett litt annerledes på det om du hadde kunne inspisere fabrikken på nært hold. 

Når det gjelder LED lysene til Tesla, så bruker de Hella sitt system. Hella bygger unike lykter til alle som ønsker å betale for det, men Tesla bruker hyllevare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (50 minutter siden):

"The One to rule them all"... :thumbs:

Ja, har man ikke fått dette med seg, har man definitivt ikke forstått hvor Tesla rett og slett briljerer i forhold til alle andre. Og dette er ikke mine ord., men lett omskriving/oversettelse av hva Munroe (firmaet og hovedpersonen selv) kom frem til, allerede da de ellers slaktet den første TM3'en de plukket fra hverandre.

Har du sett hvilke tilsvarende computere andre har da? Og hvor stor del av "arbeidet" til en bil akkurat denne computeren gjør?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Ok, så en fabrikk som i det store og hele er avhengig av AI å fungere, er ikke high-tec? Tror du hadde sett litt annerledes på det om du hadde kunne inspisere fabrikken på nært hold. 

Det meste som settes sammen er low tech. Dete kan selvsagt gjøres manuelt også, men det ville tatt mye lengre tid uten roboter. Så det er fremdeles low tech-industri. Som sagt, helt etter offisielle definisjoner. Hvor mye AI som benyttes, stiller jeg meg dog tvilende til. Tror ikke noen av fabrikkene har noen maskinelt selvtenkende og selvrettende/selvlærende intelligens innebygget. Det meste er nok bare rent programvarestyrt, og må omprogrammeres og omlæres av mennesker. Men du kan gjerne prøve å vise meg og andre her inne hvor og hvordan de benytter AI.

AL123 skrev (6 minutter siden):

Når det gjelder LED lysene til Tesla, så bruker de Hella sitt system. Hella bygger unike lykter til alle som ønsker å betale for det, men Tesla bruker hyllevare.

Om du hadde lest og oppfattet det jeg skrev på rett måte, så ser du at vi er enig i at de bruker hyllevare. Der vi er uenige, er hvorvidt Tesla bare aksepterer å benytte disse rertt ut av boks uten å benytte egen styreprogramvare for å kontrollere disse.

AL123 skrev (3 minutter siden):

Har du sett hvilke tilsvarende computere andre har da? Og hvor stor del av "arbeidet" til en bil akkurat denne computeren gjør?

De bruker sikkert mye bra prosessorer og kontrollerkort. Det har jeg ikke sagt noe på. Det jeg har sagt noe på, er altså at Tesla lager sin egen Cartputer og får den til å gjøre jobben til mange av de prosessorene og kretskortene de ellers måtte ha benyttet. Det handler om å få dette til å spile sammen på best mulig måte, og ikke la seg begrenses om man kan gjøre det bedre selv.

Kanskje du på forstår litt mere om forskjellen? Eller er dette fremdeles en grå masse?

Og til en annen kommentar du hadde lengre opp, Tesla tiltrekker seg masse arbeidskraft, også blant de smarteste studentene. Tesla er en absolutt velansett arbeidsgiver som tiltrekker seg folk.

Riktignok er Elon Musk en rar skrue på flere områder, og har kanskje spesielle krav til de som skal lede visse områder, og at det er viktig å vite at man har ting oppi hodet også, og ikke bare i kjeften. Det kan selvsagt skremme bort endel potensielle leder-emner som er usikker på om de er opp til kravene.

Men hvilke områder er det du mener de sliter med å få tak i folk, foruten steder der hele markedet skriker etter mere folk pga en generell manko?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (40 minutter siden):

Det meste som settes sammen er low tech. Dete kan selvsagt gjøres manuelt også, men det ville tatt mye lengre tid uten roboter. Så det er fremdeles low tech-industri. Som sagt, helt etter offisielle definisjoner. Hvor mye AI som benyttes, stiller jeg meg dog tvilende til. Tror ikke noen av fabrikkene har noen maskinelt selvtenkende og selvrettende/selvlærende intelligens innebygget. Det meste er nok bare rent programvarestyrt, og må omprogrammeres og omlæres av mennesker. Men du kan gjerne prøve å vise meg og andre her inne hvor og hvordan de benytter AI.

Det er selvsagt imponerende at en hel bilfabrikk er nesten tom for folk, og at selv kompliserte oppgaver som å sette inn et digert dashbord blir gjort uten menneskelig påvirkning, men det er fremdeles ikke det vi snakker om. Jeg snakker om logistikken. Om hvordan fabrikken er helt tom for deler når den stenger ned for kvelden, til tross for at det altså er 21mrd kombinasjonsmetoder når man bygger disse bilene. Jeg snakker om at det kun finnes en produksjonslinje, og den stopper aldri opp, hverken for å vente på deler eller komponenter. Alikevel kommer det altså et standard sort dashbord inn fra siden, akkurat i det den norskbestillte bilen glir inn på gjeldende stasjon akkurat som  det er en eurospeccet diesel på vei innover i fabrikken et sted, som så står på akkurat riktig sted i det den norske bilen passerer. Rett bak kommer en amerikansk bil med custom paint som møter sitt rosa skinndashbord i rette sekund, og som vil få sin v8 med amerikansk typegodkjenning litt lengre fremme. Dette skulle egentlig bli en helt annen bil, men eieren vant i lotto uken før, og rakk å spekke om hele bilen til tross for at ingenting blir laget til bilen før spesifikasjonene blir frosset. Det finnes ingen delelager noen sted. Alt er basert på just in time. Hvis du tror dette kan fikses med excelselark og pls styring, så vet du ingenting om produksjonsstyring. 

Snowleopard skrev (40 minutter siden):

Om du hadde lest og oppfattet det jeg skrev på rett måte, så ser du at vi er enig i at de bruker hyllevare. Der vi er uenige, er hvorvidt Tesla bare aksepterer å benytte disse rertt ut av boks uten å benytte egen styreprogramvare for å kontrollere disse.

 

Alle får spesifisere softwareparametere selv, men de får ikke skrive egen software, nei.

Snowleopard skrev (40 minutter siden):

De bruker sikkert mye bra prosessorer og kontrollerkort. Det har jeg ikke sagt noe på. Det jeg har sagt noe på, er altså at Tesla lager sin egen Cartputer og får den til å gjøre jobben til mange av de prosessorene og kretskortene de ellers måtte ha benyttet. Det handler om å få dette til å spile sammen på best mulig måte, og ikke la seg begrenses om man kan gjøre det bedre selv.

Kanskje du på forstår litt mere om forskjellen? Eller er dette fremdeles en grå masse?

Du har deverre misforstått helt grunnleggende hvordan en bil fungerer. Den computeren som er avbildet her erstatter ingen vitale styreenheter. Mulig den erstatter seteregulering eller noe tilsvarende enkelt, men jeg tviler, da det ville vært mot sin hensikt. Ingenting som skal få bilen til å gå frem, styre, bremse utløse kollisjonsputer etc blir erstattet av den computeren. Den kommer på toppen av alt annet

 

Snowleopard skrev (40 minutter siden):

Og til en annen kommentar du hadde lengre opp, Tesla tiltrekker seg masse arbeidskraft, også blant de smarteste studentene. Tesla er en absolutt velansett arbeidsgiver som tiltrekker seg folk.

Les igjen, og du vil se at det gjaldt på de norske servicesenterene.

 

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 timer siden):

Det er selvsagt imponerende at en hel bilfabrikk er nesten tom for folk, og at selv kompliserte oppgaver som å sette inn et digert dashbord blir gjort uten menneskelig påvirkning, men det er fremdeles ikke det vi snakker om. Jeg snakker om logistikken. Om hvordan fabrikken er helt tom for deler når den stenger ned for kvelden, til tross for at det altså er 21mrd kombinasjonsmetoder når man bygger disse bilene. Jeg snakker om at det kun finnes en produksjonslinje, og den stopper aldri opp, hverken for å vente på deler eller komponenter. Alikevel kommer det altså et standard sort dashbord inn fra siden, akkurat i det den norskbestillte bilen glir inn på gjeldende stasjon akkurat som  det er en eurospeccet diesel på vei innover i fabrikken et sted, som så står på akkurat riktig sted i det den norske bilen passerer. Rett bak kommer en amerikansk bil med custom paint som møter sitt rosa skinndashbord i rette sekund, og som vil få sin v8 med amerikansk typegodkjenning litt lengre fremme. Dette skulle egentlig bli en helt annen bil, men eieren vant i lotto uken før, og rakk å spekke om hele bilen til tross for at ingenting blir laget til bilen før spesifikasjonene blir frosset. Det finnes ingen delelager noen sted. Alt er basert på just in time. Hvis du tror dette kan fikses med excelselark og pls styring, så vet du ingenting om produksjonsstyring. 

Herregud da mann! Er du seriøs? Logistikkstyring på innkjøp og mottak er nok noe av det enkleste å få til, og noe ethvert innkjøpssysterm som kan styre. Selv apotekene driver med dette.

Litt mer jobb å holde styr på uttak om det tillates å plukke manuelt og med manuell registrering, der alt foregår i programvaren, men det tillates selvsagt ikke når det blir hyperkritisk dersom dette avviker.

Dette gjøres av standardprogramvare som de mest sannsynlig kjøper eksternt, eller de har bestillt skreddersøm, så er denne delen "piece of cake".

Blir egentlig overrasket om dette lages in house hos noen av de europeiske produsentene, men ville faktisk ikke blitt overrasket om Tesla laget dette selv, men da med koblinger via API til produsentenes systemer så de kan snakke sammen, da det er viktig å vite om flaskehalser gjerne lenge før de rekker å oppstå.

Er faktisk noen youtube-videoer som mer enn antyder at Tesla er inne hos endel leverandører slik at de f.eks. kan oppdage behov tidligst mulig, for på den måten å være i forkant når Tesla trenger en større forsendelse. Finnes det andre som gjør akkurat det samme?

Det er litt værre å få til at bremser skal gå på dersom en hindring detekteres av kamera, og om det er glatt så skal altså ABS'en og motorstyringen tilpasses denne situasjonen. Og så skal gjerne sikkerhetskamera aktiveres for å lagre hendelsen, og kanskje varsellys skal gå på for å advare andre trafikanter. Og alt dette, gjerne i god tid før sjåføren aner at det var en situasjon på gang.

AL123 skrev (2 timer siden):

Alle får spesifisere softwareparametere selv, men de får ikke skrive egen software, nei.

Likevel, så er det dette Tesla driver på med, i så stor grad som de klarer. Utvikler selv, så de slipper å betale fortjenestemargin på toppen av deleprisene.

AL123 skrev (2 timer siden):

Du har deverre misforstått helt grunnleggende hvordan en bil fungerer. Den computeren som er avbildet her erstatter ingen vitale styreenheter. Mulig den erstatter seteregulering eller noe tilsvarende enkelt, men jeg tviler, da det ville vært mot sin hensikt. Ingenting som skal få bilen til å gå frem, styre, bremse utløse kollisjonsputer etc blir erstattet av den computeren. Den kommer på toppen av alt annet

Der erstatter ikke nødvendigvis firmware, om du tolket meg dit. Men kommunikasjonen mellom delene og bilen, der prøver tesla å overta så mye som de kan. Og dess større Tesla blir, dess lettere er det å få selv Bosch med på å selge deler der Tesla får tilgang til enhetene. Pengene rår, så når ordremuligheten blir stor nok, så vil nok de ha sin del av kaka.

AL123 skrev (2 timer siden):

Les igjen, og du vil se at det gjaldt på de norske servicesenterene.

OK, så dette er et lokalt problem i Norge, der mange flere verksteder sliter med å få nok, og gjerne nok gode folk. Du vet hvordan det går med lønningene til de dyktigste? Jo, der kan presse på lønn i Norge. Det er altså ikke snakk om et tesla Only-problem, som du prøver å få det til å høres ut som.

ozone skrev (2 timer siden):

Og hvem er det du da mener bruker bare Excel og PLS for å produsere millioner av biler?

Når man mangler faktiske argumenter, så skaper man de, for at det skal høres ut som man har mer peil og kunnskap enn realitetene tilsier. Klassisk hersketeknikk, få meningsmotstanderen til å se mer inkompetent ut, selv om det er en selv som er på glatta.

Ikke første eller siste gang vedkommende prøver seg på dette. En annen tråd, elbiltråden, ble ryddet litt opp i etter noen insinueringer som falt utenfor trådens emne, som enten ble rapportert av andre eller noen av moderatorene selv oppdaget dette, men hvor jeg ble beskyldt for å rapportere.

Jeg får eposter på temaene jeg abonnerer på, så bevis finnes selv om man ikke ser det i tråden, annet enn meldingene fra moderatorene. Sånn i tilfelle noen skulle spørre om jeg kan bevise dette.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...