Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

AL123 skrev (3 minutter siden):

Spørs jo hva du sammenligner. En Tesla til 1,5 mill har jo ikke noe mer den heller, og der er jo ikke det mekaniske i nærheten heller. En topputstyrt BMW hadde i 1988 flere prosessorer enn en model Y har i dag. Men nå sammenligner jeg epler og pærer, akkurat slik du gjør.

Er det en fordel å ha flere prosessorer? Du må gjerne utdype svaret her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (12 minutter siden):

Jeg mener det jeg skriver, at Toyota har vært salgsledende i 40 år, og er pr nå verdens mestselgende bilmerke. Det er ingen sammenheng mellom salgstall og "best", på noen områder.

Virkelig? Så mener du at kvaliteten på bilene til toyota i 40 år ikke har hatt noe å si på at de ble bestselgende så lenge? Ikke tull nå da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (56 minutter siden):

De kan heller ikke gi deg en 7 serie til leiebil med samme settings som du har i din egen 7 serie med app tilgang. Sannsynligvis får en kanskje en 5 serie med en gammal fob.

Nei, men du kan bestille den i hvilken farge du vil, velge mellom 7-8 farger i skinninteriøret fra standardsortimentet eller 6-8 forskjellige ratt, treinteriør etc. Utvalget på BMW og Mercedes sine toppmodeller er så sinnsykt stort at de i snitt bare lager 2-3 like biler i året, og alle spesifikasjonene på bilen kan endres intil 6 dager før bilen går i produksjon. Tipper sofwaren som skal få den vanvittige logistikken til å gå opp er litt heftigere enn en App. På den andre siden finner vi Tesla der ingen kan svare på om rattet er skrudd fast når bilen ruller ut av fabrikken

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Jeg skriver det jeg skriver, at det ikke er vits å sammenligne epler og pærer, slik brukeren PgUp her gjør. 

Forklar. Det var du som sammenlignet tesla med bmw 7 serie og a8. Som jeg kommenterte ble helt feil.

Endret av PgUp
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (4 minutter siden):

Forklar. Det var du som sammenlignet tesla med bmw 7 serie og a8. Som jeg kommenterte ble helt feil.

Jeg brukte de bilene, fordi de er de mest høyteknologiske som finnes i dag, og de er ikke engang elektriske. Å plukke ut to-tre områder Tesla er bra, for så å hevde at de er de mest høyteknologiske blir veldig feil 🙂 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 minutter siden):

På den andre siden finner vi Tesla der ingen kan svare på om rattet er skrudd fast når bilen ruller ut av fabrikken

Oooooff!😖 Nå er du stygg! To ratt av en million biler (aner ikke antall)! Sikkert like mange hjul som ha falt av de fleste andre bilmerker.
"Utvalget på BMW og Mercedes sine toppmodeller er så sinnsykt stort at de i snitt bare lager 2-3 like biler i året"...
Her bare må du bare enten si at du tok et "anslag", eller komme med en kilde, for det høre utrolig ut for to så enorme bilmerker!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (8 minutter siden):

Spørs jo hva du sammenligner. En Tesla til 1,5 mill har jo ikke noe mer den heller, og der er jo ikke det mekaniske i nærheten heller. En topputstyrt BMW hadde i 1988 flere prosessorer enn en model Y har i dag. Men nå sammenligner jeg epler og pærer, akkurat slik du gjør.

Som @Salvesen. peker på, for Tesla sin del er mye av poenget å redusere antall prosessorer, og gjøre mest mulig sentralt. Og det er her Tesla skiller seg mye ut fra andre bilprodusenter. De vil inn og styre enhetene de putter inn i bilen selv, og ikke la enhetene definere hva bilen kan og skal få lov til.

Som man sier, alle kan putte sammen standarddeler og få en fungerende bil. Dette er per definisjon low tech. Er likevel veldig stor forskjell på hjemmebygd, og hva de forskjellige bilprodusentene får til.

Men så skal alt dette spille sammen, og her bruker Tesla sin teknologiske kompetanse til bruk. Både i form av egen kjørecomputer som er det meste annet, overlegen. Altså det som per definisjon er high tech delen.

AL123 skrev (7 minutter siden):

Nei, men du kan bestille den i hvilken farge du vil, velge mellom 7-8 farger i skinninteriøret fra standardsortimentet eller 6-8 forskjellige ratt, treinteriør etc. Utvalget på BMW og Mercedes sine toppmodeller er så sinnsykt stort at de i snitt bare lager 2-3 like biler i året, og alle spesifikasjonene på bilen kan endres intil 6 dager før bilen går i produksjon. Tipper sofwaren som skal få den vanvittige logistikken til å gå opp er litt heftigere enn en App. På den andre siden finner vi Tesla der ingen kan svare på om rattet er skrudd fast når bilen ruller ut av fabrikken

Ja, dett går under low tech. Det hadde definitivt ikke vært vanskelig å gi flere valgmuligheter i form av flere farger, både på interiør og eksteriør, og de kunne sikkert gjort mye på valg av felger, bremser og endel andre deler. Men Tesla har valgt bort masse av disse valgmulighetene fordi det fordyrer prosessen. Det er altså et aktivt valg, da de ikke skal være premium-produsent med dyre biler.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (6 minutter siden):

Jeg brukte de bilene, fordi de er de mest høyteknologiske som finnes i dag, og de er ikke engang elektriske. Å plukke ut to-tre områder Tesla er bra, for så å hevde at de er de mest høyteknologiske blir veldig feil 🙂 

 

Områder som rekkevidde, pris og software er da det som er høyst relevant når man velger elbil. Og de viktigste kriteriene når man velger en. Skjønner at du aldri ville kjøpt en, men for oss som gjør det er disse områdene viktigst. Og der er tesla best. Hvorfor blir det feil? :p

Endret av PgUp
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 minutter siden):

Jeg brukte de bilene, fordi de er de mest høyteknologiske som finnes i dag, og de er ikke engang elektriske. Å plukke ut to-tre områder Tesla er bra, for så å hevde at de er de mest høyteknologiske blir veldig feil 🙂 

 

Åja? Kan de kjøre fra sanfran til LA uten input fra sjåfør? Downtown altså. Om ikke så er de langt i fra det mest teknologiske der ute, langt. En må gjerne presse inn en mrd prosessorer i bilene, de er ikke på topp teknologisk av den grunn. Software definerer dette, ikke hardware.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Software definerer dette, ikke hardware.

Helt korrekt. Har man god software, så kan man gjøre en like bra jobb med dårligere hardware, det tar bare lenger tid.
Noe vi mennesker er et godt bevis på, hehe
EDIT: Er softwaren mye bedre enn konkurrenten, så kan man gjøre like bra jobb like kjapt!👍

Endret av ozone
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Som @Salvesen. peker på, for Tesla sin del er mye av poenget å redusere antall prosessorer, og gjøre mest mulig sentralt. Og det er her Tesla skiller seg mye ut fra andre bilprodusenter. De vil inn og styre enhetene de putter inn i bilen selv, og ikke la enhetene definere hva bilen kan og skal få lov til.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Er du virkelig en av dem som tror at Teslas mange funksjonen som styres av en sentral computer? I såfall er det bare å beklage, men den gjør ikke det. Det meste av bilen har de samme computerene som middelklassebiler fra Europa. Uten disse standardkomponentene ville den ikke "selvkjørt" ut av garasjen engang.

Snowleopard skrev (7 minutter siden):

 

Ja, dett går under low tech.

Hvis man håndbygger biler, ja, men hvis man bygger mange tusen biler i døgnet, så er det noe av det mest avanserte som finnes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Er du virkelig en av dem som tror at Teslas mange funksjonen som styres av en sentral computer? I såfall er det bare å beklage, men den gjør ikke det. Det meste av bilen har de samme computerene som middelklassebiler fra Europa. Uten disse standardkomponentene ville den ikke "selvkjørt" ut av garasjen engang.

Hvis man håndbygger biler, ja, men hvis man bygger mange tusen biler i døgnet, så er det noe av det mest avanserte som finnes. 

Åja? Vennligst henvis til delenummer som er felles for andre biler som er vesentlig for FSD. 

Forøvrig er det sant at Tesla fortsatt inneholder hyllevare, de prøver å fjerne stadig mer og målet er 100% innhouse ved lansering av Cybertruck om jeg husker rett. Men de har langt mindre enn den generelle bilen som stort sett lages av Bosch med flere 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (11 minutter siden):

Oooooff!😖 Nå er du stygg! To ratt av en million biler (aner ikke antall)! Sikkert like mange hjul som ha falt av de fleste andre bilmerker.
 

Nei, det er ikke det. Sist gang jeg hørte om noe lignende, var på en japansk lastebilsfabrikk på tidlig 90-tall. Det endte med flere fengslinger og selvmord i ledelsen. I Europa er man iallefall 40 år forbi slikt.

ozone skrev (14 minutter siden):

"Utvalget på BMW og Mercedes sine toppmodeller er så sinnsykt stort at de i snitt bare lager 2-3 like biler i året"...
Her bare må du bare enten si at du tok et "anslag", eller komme med en kilde, for det høre utrolig ut for to så enorme bilmerker!

Legg merke til at jeg skiver toppmodell, altså S-klasse og tilsvarende. De bygger mange biler, men med 21mrd kombinasjonsmuligheter, så skal det litt til å bygge to like. Sannsynligvis var de bestillt som demobiler fra samme forhandler. Kilden var en produksjonsingeniør sist gang jeg var på fabrikken i Sindelfingen. Etter den tid er fabrikken revet og en helt ny og mye mer moderne fabrikk er bygget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke det. Sist gang jeg hørte om noe lignende, var på en japansk lastebilsfabrikk på tidlig 90-tall. Det endte med flere fengslinger og selvmord i ledelsen. I Europa er man iallefall 40 år forbi slikt.

Legg merke til at jeg skiver toppmodell, altså S-klasse og tilsvarende. De bygger mange biler, men med 21mrd kombinasjonsmuligheter, så skal det litt til å bygge to like. Sannsynligvis var de bestillt som demobiler fra samme forhandler. Kilden var en produksjonsingeniør sist gang jeg var på fabrikken i Sindelfingen. Etter den tid er fabrikken revet og en helt ny og mye mer moderne fabrikk er bygget.

Kilden er altså en av 4838388448 ansatte som sannsynligvis sitter på mer eller mindre 0 data til å si noe slik. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Er du virkelig en av dem som tror at Teslas mange funksjonen som styres av en sentral computer? I såfall er det bare å beklage, men den gjør ikke det. Det meste av bilen har de samme computerene som middelklassebiler fra Europa. Uten disse standardkomponentene ville den ikke "selvkjørt" ut av garasjen engang.

Det er da rimelig velkjent at også Tesla kjøper fra eksterne produsenter, men at de stor grad går inn med egen software for å styre hva som skjer basert på input fra disse. Det siste i stor kontrast til andre produsenter.

AL123 skrev (6 minutter siden):

Hvis man håndbygger biler, ja, men hvis man bygger mange tusen biler i døgnet, så er det noe av det mest avanserte som finnes. 

Sier ikke at dette er lett, men det er fremdeles low tech-delen av bilproduksjonen. Men interessant nok, så holder Tesla på å omskolere hele dagens bilindustri om hvordan man putter bilene sammen.

Dette i form av bl.a. Gigapress som reduserer antall deler og, viktigst av alt, hvor raskt dette gjøres. Og dette utenat det går ut over sikkerheten. Tester viser jo at Tesla er stort sett on par med Volvo når det kommer til sikkerhet, og tildels bedre enn de og.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (Akkurat nå):

Den viktigste computeren i alle Tesla, der alle kameraene og sensorene kommer inn, og styring av inverter/motor, batteri, og FSD kommer ut,  kan da umulig være noen "hyllevare"...
image.png.bfd66a52995653c5c9ab0c79ec475996.png

"The One to rule them all"... :thumbs:

Ja, har man ikke fått dette med seg, har man definitivt ikke forstått hvor Tesla rett og slett briljerer i forhold til alle andre. Og dette er ikke mine ord., men lett omskriving/oversettelse av hva Munroe (firmaet og hovedpersonen selv) kom frem til, allerede da de ellers slaktet den første TM3'en de plukket fra hverandre.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 minutter siden):

Det er da rimelig velkjent at også Tesla kjøper fra eksterne produsenter, men at de stor grad går inn med egen software for å styre hva som skjer basert på input fra disse. Det siste i stor kontrast til andre produsenter.

Sier ikke at dette er lett, men det er fremdeles low tech-delen av bilproduksjonen. Men interessant nok, så holder Tesla på å omskolere hele dagens bilindustri om hvordan man putter bilene sammen.

Dette i form av bl.a. Gigapress som reduserer antall deler og, viktigst av alt, hvor raskt dette gjøres. Og dette utenat det går ut over sikkerheten. Tester viser jo at Tesla er stort sett on par med Volvo når det kommer til sikkerhet, og tildels bedre enn de og.

Model y er den sikreste personbilen som er testet. Så her er et annet område tesla slår de andre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...