Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (4 timer siden):

Jeg tror majoriteten av problemet til haterene er at de ikke har hatt en bil selv og de baserer seg på rykter og overskrifter. Det er veldig sjeldent jeg see eiere klage, selv om det skjer. Det viser jo undersøkelser også, eierene er happy. Haterene er bare der, som støy.

Tesla greier å skape 10x mer overskrifter. Ser man på forum der det diskuteres kia ev6 er det masse dårlige erfaringer f.eks. 

Så tror ikke Tesla er så dårligere enn andre på mange områder, men det skapes store overskrifter da det er litt som Nvidia vs. AMD, Windows vs Mac, bare med Tesla vs. alle andre. 

Jeg håper personlig at det kommer mange gode konkurrenter, og at Tesla ikke vil dominere totalt som det går mot nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (12 timer siden):

Det er et problem fordi Tesla har verdenshistoriens største ambisjoner for salgstall, og det er umulig med en bilnmodell. 

 

Kanskje du skal lese posten min på nytt? De trenger ikke massevis av modeller i *dag*. De trenger dem i fremtiden. Mange modeller i dag ville bare vært bortkastet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, AL123 said:

Joda, det er en del problemstillinger som er usikre, feks med batterileveranser, men produkksjonen i Europa begynner å bli stor nå, og de fleste har sikret seg langsiktige avtaler. Det du imidlertid ikke virker å se er at man ikke kan sammenligne elbilsatsingen fra Tesla med de andre produsenter. De tradisjonelle produsentene er nødt til å ta dette gradvis for ikke å risikere for mye. Samtlige av de store produsentene jobber imidlertid nå med elbilplatformer som skal lanseres de neste årene. At Tesla brukte 4år på å bygge en produksjonslinje er ikke relevant. De var da en helt ny produsent som mildt sagt ikke ante hva de holdt på med. De største produsentene bygger omtrent en produsjjonslinje i året og har egne divisjoner som driver med dette. Å bygge en broduksjonslinje av høyeste kvalitet tar mindre enn et år.

Som videoen jeg postet over her viser. Ford håper på å begynne å tjene penger på å lage elbiler i 2026. Så det ser ut som det tar litt tid for store produsenter å omstille seg. De gikk med 1,2 billioner $ i tap i 2022, og forventer 3 billioner $ i tap i år.

Det er nettopp den gradvisheten, det å stå i spagaten mellom gammel business som du vet går dukken, men du vet ikke når, og ny som du ikke tjener penger på, men du vet du må kaste penger etter det for å fortsette å være konkurransedyktig.

Har stått i denne i arbeidslivet selv i overgangen fra print til web, og det er veldig vanskelig. Hele organisasjonen er rigga for å lage reklameaviser som skal leveres i postkasser. Du må overbevise eiere og aksjonærer å kannibalisere den profitable businessen som du vet kommer til å dø, til fordel for business som enda ikke tjener penger.

i tillegg må du overbevise styret og aksjonærer om at de ikke kan velge halveisløsningene som presenteres der du forsøker å bruke produksjonsmetoden fra papiraviser og generere nettsider av de, som for vanlige folk ser ut som en bra løsning, men gir et mindre konkurransedyktig produkt enn de som lager nytt fra grunnen av

I tillegg må du si opp ansatte, eller omstille de (som tar lenger tid og gir deg et produkt med lavere kvalitet enn å si opp og ansette folk med kompetansen du trenger)

Denne spagaten gjør at legacy auto kommer til å bruke lenger tid på ramp-up og levering av moderne biler enn Tesla har gjort/gjør som ikke trenger å hanskes med dette. Eller de lager dårligere biler. Eller en kombinasjon.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Nimrad said:

Billions er ikke billioner ;)

Det er snakk om milliarder dollar.

Jeg står rettet. Men store tall da.

Ford guider at de skal gå med 7 milliarder dollar i overskudd fra ICE privatbiler i 2023.

Så elbilsatsningen barberer bort 48% av overskuddet. Aksjonærer er jo ikke glad i sånt. Ref salgstallene til Ford på el, så er de helt i begynnelsen.

Hadde vært veldig interessant å se VW og Toyota sine tall på det samme! 
Siden de ser ut til å være ytterpunktene i elbilsatsningen fra legacy auto, så langt.

Som han australske provokatøren i videoen setter opp

Tesla har margin på 18% på elbilene sine
Ford har -40% margin på elbilene sine

Så I år når det selges en elbil til 500.000 kr

Så tjener Tesla 90.000 kr pr bil
Ford taper 200.000 kr pr bil

Når man så legger til at Model Y kan lett argumenteres til å være et bedre totalprodukt enn Ford Mustang Mach-e og tillegg komfortabelt kan senke prisen med ytterligere 50.000 pr bil om de skulle trenge å påvirke etterspørselen sin....

Så har Ford et par tøffe år foran seg

 

 

WW-S3-12-2022.png

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (17 minutter siden):

Tesla har margin på 18% på elbilene sine
Ford har -40% margin på elbilene sine

Så I år når det selges en elbil til 500.000 kr

Så tjener Tesla 90.000 kr pr bil
Ford taper 200.000 kr pr bil

Hadde egentlig vært mye mer interessant å se variable kostnader. Tesla har kommet så mye lenger og lagt bak seg år med dyre investeringer og voksesmerter. Hva koster Mach-E i ren material og timekost kontra en Model Y... Sånt får vi nok ikke vite da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet om "Hold klima på" også holder batteriet varmt i samme slengen?

Saken er følgende: Nå har vi en periode med strålende sol, men kaldt i luften... Da vil solen varme opp inni bilen mer enn nok! Så der er det er ingen vits å varme opp! Men for "korte" stopp på en time eller to er jeg interessert i å holde batteriet på den gode temperaturen det har opparbeidet seg etter en lang kjøretur😊, for batteriet er jo under bilen og får ikke sol på seg, men kun iskald uteluft...
Men hvis ikke "Hold klima på" gjør noe som helst for batteriet så gidder jeg ikke la den står og surre...

Lenke til kommentar
3 hours ago, ozone said:

Har varmepumpe ja!
Høres jo interessant ut hvis bilen til og med kan hente varme til batteriet fra kupéen, og dermed spare strøm!

Er en film som forklarer thermal management systemet her. 

Det er nok noen rakettforskere som har jobbet på dette :)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Har «plutselig» gått fra 4.juni - 19.august levering til 4.juni - 30.juni på model y. Er det helt random eller kan jeg forvente å få bil før sommerferien?

Stemmer nok. Tesla leverer stort sett bare biler i måned 2 og 3 av hvert kvartal. Dvs. de kommer til å levere en del biler i mai, masse biler i juni og knapt noen biler i juli. Jeg tipper alle som har bestilling inne nå får levering i Q2.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Ja, noen trenger vel en påminnelse om å ikke gå naken foran en bil med kameraovervåkning og som og reagerer på bevegelse. Som om det skulle vært en nyhet..

😁

Det BURDE ikke være et problem. Jeg vet jo at man aldri skal stole på disse firmaene, men i teorien så kan kamera på bilen være helt trygt ved hjelp av skikkelig kryptering og ting ikke sendes til skyen helt random. Man burde forvente at Tesla ansatte ikke kan sitte og dele klipp internt, men historisk sett kan man aldri stole på slikt.

Tenker det samme gjelder for de andre firmaene også, selv om jeg ikke er overrasket om Tesla er  verstingen 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 minutter siden):

Det BURDE ikke være et problem. Jeg vet jo at man aldri skal stole på disse firmaene, men i teorien så kan kamera på bilen være helt trygt ved hjelp av skikkelig kryptering og ting ikke sendes til skyen helt random. Man burde forvente at Tesla ansatte ikke kan sitte og dele klipp internt, men historisk sett kan man aldri stole på slikt.

Tenker det samme gjelder for de andre firmaene også, selv om jeg ikke er overrasket om Tesla er  verstingen 

Tesla er best in class. Anbefaler å se videoen i denne linken:

https://www.tesla.com/privacy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...