Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

sverreb skrev (25 minutter siden):

Å rense og tørke bremsene tar da vel bilen seg av helt selv. Å legge på bremsene litt ved starten av en tur for å tørke av vann or å polere skivene litt er da ganske standard nå.

Å sørge for at man er i bremseberedskap ved å ha foten over bremsen ved trafikale tvilstilfeller er imidlertid noe viktig jeg mener går tapt ved enpedalskjøring.

Nja vil ikke si det. Spesielt ikke her til lands hvor det saltes noe enormt. Hard nedbremsing etter 80+ km/t er det som må til da. Ellers er jeg enig med deg. Føler også det blir kjedelig å kjøre uten å bremse litt i blant faktisk. Jeg er fan av å kjøre selv kan man si. Derfor bruker jeg også sjeldent autofunksjonene på bilen. 

Endret av Iterion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (15 minutter siden):

Hvorfor det? Du bruker uansett samme fot på gass og brems. Det er dessuten ganske enkel programmering å bremse når foten løftes av gassen uvanlig raskt. Tror det er en del år siden jeg leste om det første gang.

Nå er det stor forskjell rskjell på regenerering bremsing og bremsing med bremsepedalen da. Kan ikke sammenlignes spør du meg. Men kjekk funksjon er det :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iterion skrev (Akkurat nå):

Nå er det stor forskjell rskjell på regenerering bremsing og bremsing med bremsepedalen da. Kan ikke sammenlignes spør du meg. Men kjekk funksjon er det :)

Det er klart forskjell men om bilen trigger bremsen basert på at du løfter foten raskt av gassen vil bilen få et lite 'forsprang' sammenliknet med om den ventet til du faktisk plasserte foten på bremsen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Kahuna said:

Hvorfor det? Du bruker uansett samme fot på gass og brems. Det er dessuten ganske enkel programmering å bremse når foten løftes av gassen uvanlig raskt. Tror det er en del år siden jeg leste om det første gang.

Legger bilen på maks bremsing om du løfter foten raskt eller bruker den kun regenerative bremser? De mekaniske bremsene har MYE mer bremsekraft tilgjengelig normalt. Det kan sikkert føles brått å legge på maks regen bremser men sammenlignet med å kjøre de mekaniske bremsene til bunns er de veike.

En normal bil kan gjerne klare ca 8m/s^2 ved maksimal brems. D.v.s 140 - 0 på ca 5s. En 2 tonns bil har en kinetisk energi på ca 1.5MJ ved 140km/t, så bremseeffekten blir i snitt 300kW, (men nærere 600kW i starten) Regenerative bremser ligger gjerne på 100-200kW maks.  (og de faller med farten)

Så det å være klar til å legge på maks brems ved problematiske tilfeller er av vesentlig verdi.

8 minutes ago, Kahuna said:

Det er klart forskjell men om bilen trigger bremsen basert på at du løfter foten raskt av gassen vil bilen få et lite 'forsprang' sammenliknet med om den ventet til du faktisk plasserte foten på bremsen.

Har du bremseberedskap er foten din alt på bremsepedalen før du har bestemt deg for å bremse.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
sverreb skrev (34 minutter siden):

Å rense og tørke bremsene tar da vel bilen seg av helt selv.

Riktig. Fra TM3-manualen:

Sitat

Brake Disc Wiping

To ensure brakes remain responsive in cold and wet weather, Model 3 is equipped with brake disc wiping. When cold and wet weather is detected, this feature repeatedly applies an imperceptible amount of brake force to remove water from the surface of the brake discs.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (2 timer siden):
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Bremseeffekten justeres med hvor mye og fort man slipper eller reduserer trykket på gassen. Dette er effektivt, og gjør at man sjeldent må bruke fysisk brems.

Og så er kanskje endringen som fører til at den kompenserer for manglende regen ved å legge på manuelle bremser, kanskje kommet nå til norske biler. Dette skal altså skje bare ved å slippe opp gasspedalen, når batteriet er for fullt og/eller for kalt til å gi full regen.

Stellantis tester ut prototype som fullstendig mangler bremsepedal, men har bremser som backup-system. Men det håper de å etterhvert slippe.

https://www.greencarreports.com/news/1135796_no-brakes-will-the-evs-of-the-future-omit-friction-pads-entirely

Mener jeg og så en artikkel om en kinesisk elbil som kom uten bremsepedal og/eller mekaniske bremser. Alt kommer ned til hvor mye krefter bilene kan regenerere med, for å kunne sørge for full stans i alle tilfeller. Også når batteriet er "fullt". 

Ekspander  

Sjeldent er noe annet enn aldri.

Selvsagt, men det er jo fordi man ikke har støtte for eller ikke aktivt tillater nok regenerering til at man kan gå fra sjeldent til aldri.

trikola skrev (2 timer siden):
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Det burde hjelpe i de situasjonene, men jeg tenker mer på når man f.eks. kjører en bratt nedoerbakke eller bare selv ønsker å dempe farta foran et kryss eller når man ønsker å dempe farta før en skal svinge av f.eks. Da kan det være litt ubehagelig når bilen ikke bremser nok pga manglende regen-mulighet.

Exactly my point: noen ganger vil man bremse mer enn regen gjør i det øyeblikket. Hva gjør man da? Løfte foten en halv meter vekk gasspedalen? Regenerer/bremser motoren da enda mer enn ved bare null 'gass'?

Igjen, om regenereringen er sterk nok, vil man kunne gå til full stans ved å slippe pedalen helt i alle tilfeller. Vil man ikke stoppe helt opp, så slipper man bare trykket på pedalen akkurat så mye som må til for å redusere det som man anser som nødvendig.

Kahuna skrev (1 time siden):
sverreb skrev (1 time siden):

Å sørge for at man er i bremseberedskap ved å ha foten over bremsen ved trafikale tvilstilfeller er imidlertid noe viktig jeg mener går tapt ved enpedalskjøring.

Hvorfor det? Du bruker uansett samme fot på gass og brems. Det er dessuten ganske enkel programmering å bremse når foten løftes av gassen uvanlig raskt. Tror det er en del år siden jeg leste om det første gang.

Et alternativ som jeg har snakket varmt om før, er å lære seg å bremse med venstrefot. Jeg velger aktivt å holde venstre for klar over bremsepedalen dersom jeg er i det minste usikker på om det å slippe gassen helt, er tilstrekkelig. Selvsagt bremser jeg på helt vanlig måte når jeg har så lav fart at det ikke blir bråbrems, men at bilen likevel ikke går til full stans. For eksempel når jeg kommer til et lyskryss der det står biler og venter, men strekka jeg så var for kort til at min bil bremser nok til full stans i alle tilfeller. Kunne gjerne sett at full regen alltids er tilstrekkelig.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 timer siden):

Det var iallefall en periode man ikke kunne justere det på Verket 3 eller Y nyere enn en viss dato. Men kanskje det er fikset nå.

Var i 2020 de tok det bort: 

tesla-regen-adjustment.webp

Edit: Det kom tilbake i April i fjor. Ikke fått med meg det, men da må jeg ta tilbake min påstand om at det ikke kan justeres på Y. Det kunne ikke justeres i noen år iallefall. 

Kan ikkje hugse å ha sett den på min MY frå juli 2023. Finnes ikkje på alle modeller.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (10 timer siden):

Oksemøkk.

Regen fungerer ikke i lave hastigheter og er ikke nok for sterk nedbremsing - særlig ved kaldt batteri.

Hvordan bestemmer du bremseffekten uten å røre bremsepedalen?

Er unntaksvis eg må på bremsepedalen eg hvertfall. Knapt borti iløpet av en uke. Men kjører sjeldent med fulladet batteri og bor på vestlandet så minus 20 er sjeldent.

Bilen bruker bremsene selv når den skal stoppe helt opp. 

Gjør det samme med leafen også etter at eg fikk teslaen. E-pedal, knapt borti bremsepedalen.

Det fine er at etter vi begynte med dette er bremseskivene mye finere siden nå er faktisk bremsene mer i bruk. Uten bremsepedalen.

Endret av Jotun
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Revolution skrev (1 time siden):

Opplever det samme, bremseskiver er alltid ren og fri for overflaterust på vår MY. Bruker kun bremsepedalen de få gangene i året jeg ikke har forvarmet bil.

Hmm. Vet at Tesla har "brake disk wiping" som noen nevnte over, men trodde egentlig ikke at dette var nok til å holde bremsene fri for rust, spesielt ikke her til lands. Mye mulig at det er det da, altså. Men som sagt så er kraftig nedbremsing fra høy fart, ned til rundt 15 km/t det som må til. 

Lenke til kommentar

Eg forvarmar bilen kvar morgon, men symbolet for redusert regenerering dukkar likevel opp no på vinteren, sjølv med plussgrader. Merkar at regenereringa er redusert, så bremsepedalen blir litt brukt. Det er mest dei to første kilometrene som i tillegg går 200 høgdemeter nedover.

Mange leverer bilen sin inn for bremseservice. Nokon som ikkje gjer det og har problem med bremsane? Om eg kan unngå servicen så gjer eg gjerne det.

Automatisk avdugging skulle det vore mogleg å slå av. Med temperaturen stilt på 19 C blir det alt for varmt når den drar i gang. Som ofte med Tesla er det tvungen automatikk som ikkje fungerer som irriterer.

Endret av Zeph
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

@Zephskrev: Mange leverer bilen sin inn for bremseservice. Nokon som ikkje gjer det og har problem med bremsane? Om eg kan unngå servicen så gjer eg gjerne det.

Bremseservice er jo noe av det viktigste som er og skal/bør gjøres regelmessig. Første bremsesevice jeg tok endte opp med at jeg måtte ha ny kaliper fremme pga noe feil og "bleeding" som det stod. Dette når bilen bare var like over 1 år gammel. Glad jeg tok den servicen for å si det sånn! Ikke stol blindt på "break disc wiping", eller annen teknologi! 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar

Då er det vel ein feil? Er ikkje service stort sett for å vedlikehalde?

Mogleg det blir gjort med andre merker òg, mens det er stort sett kun Tesla eg har lese om.

Det blir kanskje skifta bremsevæske eller noko sånt når andre merker er på service, som dekkar behovet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Zeph said:

Då er det vel ein feil? Er ikkje service stort sett for å vedlikehalde?

Mogleg det blir gjort med andre merker òg, mens det er stort sett kun Tesla eg har lese om.

Det blir kanskje skifta bremsevæske eller noko sånt når andre merker er på service, som dekkar behovet.

Den første bremseservicen på Tesla er den viktigste, for bremsene er ikke smurt fra fabrikk..

Men det er kjempelett å gjøre selv både på Model 3 og Y. Koster vel 69kr eller så for caliperfett på biltema også trenger du ellers bare litt standard verktøy. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde bremseservice på Sen som vi kjøpte helt ny og måtte ikke gjøre noe med bremsene fram til vi solgte bilen etter 85k km og 4,5 år. Han som kjøpte bilen var mekaniker og så over bremsene før han kjøpte og han sa det var mye igjen, så syntes det var verdt å ta den servicen når det fører til at vi slipper å bruke penger på bremser den tid vi har bilen.

Pleier også å ta noen kraftige oppbremsinger ca 1 gang i måneden. Men det er litt mer just in case.

Har en svigerfar ved kysten som hadde X i 6 år, og han måtte bytte bremser årlig på den (han orker ikke å krangle med Tesla og reklamere). Men igjen så hadde han ikke noen bakker han kunne bremse hardt i på sin daglige rute og kjørte nesten 300k på de 6 årene med bilen. Så var jo en helt annen bruk av bilen enn det vi hadde. 

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Nokon som ikkje gjer det og har problem med bremsane? Om eg kan unngå servicen så gjer eg gjerne det.

 

Har alltid gjort det selv ifm hjulskift og har gode muligheter i garasjen.  Bilen er nå på 62339 km. Testing av bremsevæske fikk jeg gjort hos Tesla. Har ikke sett noe til rust på skivene. Kom også både gjennom PKK og garantiutløpstest uten at noe som helst med bremsene ble påpekt.

Complexity skrev (10 minutter siden):

Den første bremseservicen på Tesla er den viktigste, for bremsene er ikke smurt fra fabrikk..

Jaha? Kan du si noe mer om hva du mener.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
10 minutes ago, trikola said:

Jaha? Kan du si noe mer om hva du mener.

Har tatt service på 2stk Model 3 og en stk Model Y, og det var ikke antydning til smurning fra fabrikken på noen av dem. 

Etter to år skulle jeg smurte jeg mine på nytt men det var nesten ikke nødvendig for det var enda mye grease igjen.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Complexity said:

Men det er kjempelett å gjøre selv både på Model 3 og Y. Koster vel 69kr eller så for caliperfett på biltema også trenger du ellers bare litt standard verktøy. 

Kjempe lett hvis man kan det, kjempe dyrt hvis ikke :D

Lenke til kommentar
1 minute ago, Complexity said:

1800kr hos bilexperten ifølge rask google søk. Ikke sikkert det er så mye dyrere hos andre da det er en rask jobb.
Dyrere å måtte bytte bremsedeler etter noen år for at de er rustet fast..

Tenkte mer hvis man prøver seg og gjør feil, så stopper ikke bilen før den går i husveggen. 

Da er det tryggere å få bilexperten til å gjøre det ja. Det er vertfall kjempelett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...