Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Zeph said:

Menneske er ikkje konstruert for å bli utsett for kollisjonar. Born bør sitje baklengs fordi det er tryggare i ein kollisjon. Det er tryggare for vaksne òg, men me er betre stilt pga. fysikk og storleik.

Så du motsier ADAC sine testresultater som viste at denne stolen ga mindre skader på barnet enn de bakovervendte i testen?

Er i hvertfall en helt ny verden for datteren min. Varmen på sommeren har særlig vært et problem. Hvor ungen sitter avskjermet fra kjølingen og baker i stolen med sola inn bakruta.

På et eller annet tidspunkt må man gjøre en avveiing om man skal ta risikoen på å kjøre bil i det hele tatt. 
 

Uansett mye tryggere enn å suse rundt i trafikken med unga på elsykkel. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (11 minutter siden):

Så du motsier ADAC sine testresultater som viste at denne stolen ga mindre skader på barnet enn de bakovervendte i testen?

Er i hvertfall en helt ny verden for datteren min. Varmen på sommeren har særlig vært et problem. Hvor ungen sitter avskjermet fra kjølingen og baker i stolen med sola inn bakruta.

På et eller annet tidspunkt må man gjøre en avveiing om man skal ta risikoen på å kjøre bil i det hele tatt. 
 

Uansett mye tryggere enn å suse rundt i trafikken med unga på elsykkel. 

Faktisk bør ikke ungene sitte "rett vei" før de er 6-7 år, men det finnes svært få bakovervendte seter i den størrelsen, og de krever svært gord avstand mellom seteradene. Tviler ikke at Cybexèn er bra, men selv med airbag er den et kompromiss. Kjenner til flere konkrete ulykker der barn i barneskolealder har blitt mest skadet til tross for at de satt best plassert i bilen og ikke hadde sammenstøt med interiøret. Kjøpte selv stete til 4 åring for litt siden, og var innstillt på fremoverlent, men når jeg fant et bakovervendt sete fra BeSafe opp til 36 kg, så hadde jeg ikke samvittighet til å kjøpe noe annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Den er svært støysvak og kan regnes blant de bedre i klassen er min erfaring. Kjørt mye Model 3 i jobbsammenheng og synes den er et rakkelverk, det er ikke den nye. Fjæring, komfort og støy er i mine øyne 7-8/10 nå, opp fra 5. 

Jeg har kun 5-6 mil i den nye. Ble kjempeimponert av forbedringene. 

Rakkelverk faktisk 😂 Årsmodell var det du kjørte da? Og det kommer jo helt an på hva du er vandt til å kjøre. Husk at 2021 model 3 også fikk en vesentlig stor oppgradering, inkludert bedre isolering. Synes ikke støynivået er ille i det hele tatt. Så har de nå tatt det opp enda et hakk på Highland. 

Endret av Iterion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 timer siden):

Kan se den med at det mangler HUD, det kunne jo kommet etterhvert - men instrumentpanel? Det er jo ingen forskjell på om man ser bittelitt til høyre enn bittelitt ned, man har det fremdeles i det samme synsfeltet. Jeg skjønner ikke den der, for jeg merker faktisk ikke forskjell fra en "vanlig" bil til en Y/3 på dette området. Det er langt fra den eneste bilen som har dette heller, det er mange biler som har det og faktisk så øker det feltet der du ser ut av frontruta og ut på veien. 

Enig i det andre stortsett. At de har fjernet hendlene er regelrett en tabbe for Europa, totalt meningsløst. Ser dette med at de vil produsere inhouse, men da kunne de heller funnet på nye hendler fremfor å sette det på rattet. Her i Drammen så ville jeg plages med dette 40 ganger om dagen, byen her er stappfull av rundkjøringer

Ok, rant over. Bare måtte :p 

Verken instrumentpanel eller HUD i det primære synsfeltet er bare helt håpløst, og i tillegg trafikkfarlig.

Lenke til kommentar
2 hours ago, AL123 said:

Faktisk bør ikke ungene sitte "rett vei" før de er 6-7 år, men det finnes svært få bakovervendte seter i den størrelsen, og de krever svært gord avstand mellom seteradene. Tviler ikke at Cybexèn er bra, men selv med airbag er den et kompromiss. Kjenner til flere konkrete ulykker der barn i barneskolealder har blitt mest skadet til tross for at de satt best plassert i bilen og ikke hadde sammenstøt med interiøret. Kjøpte selv stete til 4 åring for litt siden, og var innstillt på fremoverlent, men når jeg fant et bakovervendt sete fra BeSafe opp til 36 kg, så hadde jeg ikke samvittighet til å kjøpe noe annet.

Jeg lenker til en test som viste at den forovervendte med airbag scorer bedre i front kollisjon enn bakovervendte.

Kan du vise til hvorfor den er et kompromiss?

En bakovervendt stol er er kompromiss. Frem til aktiv sikkerhet i barnestoler så var man nødt til å plassere stolen bakovervendt for å kunne prestere i frontkollisjon. Barn har veldig tungt hode ift resten av kroppen og dette ga store skader ved front kollisjon. 

Ved bakovervendt får man en plassering i bilen som kan være ugunstig ved alle andre kollisjonsretninger. F.eks sidelengs inn i stolpe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (45 minutter siden):

Min Model Y høyrest litt ut som eit rakleverk på humpete, snølagt vei. Om gamle Model 3 var verre så forstår eg ordbruken. Komfort og støy er av dei svakare punktene på Tesla, i alle fall fram til Highland, utan at eg har prøvd den.

Ok. Min model 3 gjør ikke det. Min gamle Avensis 04 modell derimot... :) Bilen er stiv, men å kalle den for et rakkelverk er helt på jordet spør du meg. Bilen føles herlig å kjøre, litt som en BMW. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Så du motsier ADAC sine testresultater som viste at denne stolen ga mindre skader på barnet enn de bakovervendte i testen?

Er i hvertfall en helt ny verden for datteren min. Varmen på sommeren har særlig vært et problem. Hvor ungen sitter avskjermet fra kjølingen og baker i stolen med sola inn bakruta.

På et eller annet tidspunkt må man gjøre en avveiing om man skal ta risikoen på å kjøre bil i det hele tatt. 

Uansett mye tryggere enn å suse rundt i trafikken med unga på elsykkel. 

Anoris er kanskje unntaket her, men eg kan ikkje sjå at den er Plus-testa, så heilt overbevist om at den er like trygg som dei beste bakovervendte er eg ikkje, men til å vere framovervendt er det nok absolutt det beste valget. Den varer litt kortare enn dei bakovervendte 125 cm/36 kg-stolane.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

«Rakleverk» er selvsagt i overkant ja :p 

Jeg kjører ofte på strekker som dessverre er fulle av små hull, asfaltoverganger, hytteveier.. Kjører på mye dårlig vei, og da er det ofte jeg har reagert på det jeg kanskje ikke forbinder med et "klunk av kvalitet". Når veien er god er det mest hjulstøy/veistøy som jeg føler er litt i overkant. Det er ikke helt jævlig, som sagt plasserer jeg den på ca 5/10 komfortmessig.

Men det er sikkert ikke mange som unngår å velge en bil fordi den er litt mer bråkete enn resten av alternativene, tipper andre kvaliteter og ønsker blir prioritert hvor Tesla gjør det godt.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
Zeph skrev (7 timer siden):

Menneske er ikkje konstruert for å bli utsett for kollisjonar. Born bør sitje baklengs fordi det er tryggare i ein kollisjon. Det er tryggare for vaksne òg, men me er betre stilt pga. fysikk og storleik.

Mener å ha lest at midtsetet bak er sikreste plassen. Men det er samtidig det eneste stedet der nesten samtlige biler mangler isofix. Det synes jeg er merkelig og sært. Dessuten, i midtsetet ville en bakovervendt stol ha bedre plass før den krasjer i forsetene, så hadde vært å anbefale for langbeinte foreldre.

Bonus ville da vært at barnefamilier der kun et barn (eller to dersom forsetet og har isofix), kan ha to nesten fullverdige seter/sitteplasser bake.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er forresten tilbake nå fra en kjøretur med TM3 Highland, der jeg startet med å kjøre til Hønefoss, videre til Nannestad og så en tur til Lillestrøm før jeg endte opp hjemme i Oslo (vest).

Er mektig imponert, den føltes nesten som den lå klistra på veien. Veldig stabil, tok humper og ujevnheter med glans, og ikke "nervøs" på noen som helst måte. Er tydeligvis en LR med AWD, med 235/45/R18 rund baut. Glemte å sjekke dekkmerke, men er vel standard vinterdekk fra Nokian, R5. Og bilen virket veldig stille, og godt fastskrudd.

Den gikk altså som på skinner i forhold til veien, men uten noe risting og skrammel i det hele tatt. Humpene bare glei den over, smooth som en vakker, ung "les fesses de la dame"... 😎  Riktignok var det veldig glatt på endel steder, og fikk ved ettpar anledning litt bevegelse på rumpa, men det var totalt udramatisk. Bilen henta seg inn fint som bare det.

Knapp for blinklys var null stress, det gikk (ikke) overraskende greit. OK, måtte se ned innimellom, men kun veldig kort. Knapp for vindusvisker virket og veldig greit, kort trykk for enkel sveip, langt trykk for å få med spyling. Dog, gikk tom for spylevæsle i det jeg kom inn til Oslo.

Vindusviskerne var dog et lite kapittel for seg selv. Jeg begynner å forstå kritikken. Og her følte jeg for første gang et savn av "stalk", selv om knappene fungerer greit for hurtig tilgang til visk/vask. Men det er betydelig lettere å velge rett funksjon og hastighet med stalk enn knappen.

Men greit, kanskje det og er at jeg ikke er helt inne i alle kontroller, så kanskje det ville vært bedre etter noe tid. Og at individuell tilpasning av funksjon med rullehjul ville gjort ting enklere og bedre. Og litt bedre tid (og litt bistand) til å sette bilen opp for meg, hadde vært gull.

Nå var det nok mye som ikke var kommet på plass, jeg skjønte f.eks. ikke helt hvordan jeg skulle få på AP, fikk bare en noe simplere fartsholder, selv om den ved et punkt hjalp meg å huske en avkjørsel jeg holdt på å overse at jeg skulle benytte meg av. Men som sagt, tilskriver det at jeg ikke brukte tid på dette før jeg kjørte ut. Og mulig jeg ikke helt fikk lov å gjøre alt, da den var på en "test-profil", og låst i "chill".

Mulig setet var satt høyt for lille meg, men følte jeg både hadde veldig god plass, og at jeg satt høyt og hadde god oversikt og utsikt. Burde stoppet og justert bedre, men fokus var å få kjørefølelsen og se om mangel på stalks var "vinn eller forsvinn", men det er ikke det som ville stoppet meg fra å bytte til en slik. Værre er det at jeg føler jeg stanger hodet i taket når jeg setter meg inn. Her er nok Y bedre, tror jeg.

Dog, bilen ellers er kanskje noe knapp for mine krav til plass for sommerferie og campingutstyret jeg ønsker å få med. Dette fikk jeg ikke testet skikkelig, da været ikke fristet meg til å bruke tid nå på det. Skulle hatt minst en dag til, slik jeg ønsket.

Men det som slår meg, er at TMY Juniper nok er den Teslaen jeg ville gått for. Enda mer plass, mulig å legge ned midtsetet for å få med litt lengre ting og mer plass i høyden. Får håpe den kommer med V2L, for det tror jeg er det eneste store savnet, foruten HUD.

Ja, jeg føler behovet for HUD er stort. Ja, det går å følge med på midtskjermen, det er ikke direkte en dealbreaker. Men fy f..n så mye bedre å få instruksjoner og fartsinformasjon rett på ruta. Ja, selv en simpel utgave som på Kona, hadde definitivt gjort seg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Switters skrev (28 minutter siden):

Rimelig keitete å få på plass barn i midten bak i stedet for rett innenfor døra, skulle like å se de som velger den løsningen😁

Man ofrer gjerne litt for sikkerheten... 👍

Og med 5 i bilen inkludert en liten på midtplassen, burde ikke det være stort problem.

PS! Jeg er forbi småbarnsstadiet selv, nå er datteren min blitt "stor". SÅ det plager meg ikke direkte, jeg bare ser det paradoksale i at det mangler isofix på denne plassen.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

PS! Jeg er forbi småbarnsstadiet selv, nå er datteren min blitt "stor". SÅ det plager meg ikke direkte, jeg bare ser det paradoksale i at det mangler isofix på denne plassen.

Mulig dere er små av vekst men etter som tenåringene våre vokste foreldrene over hodet ble det faktisk for trangt for barna i TM3.. :) 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Mulig dere er små av vekst men etter som tenåringene våre vokste foreldrene over hodet ble det faktisk for trangt for barna i TM3.. :) 

Ja nå tenkte jeg mest på løsning for foreldre med små barn, der ene krever sete istedet for f.eks. bilpute. Men jeg ser godt at denne er for liten for en full familie, og spesielt om alle er fostra opp med flaggstangfrø. Hehehe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...