Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

On 4/24/2023 at 10:25 AM, Emsal said:

Har jeg forstått det feil da at renten ikke er låst til 1.99 i 3 år?

Som du har fått svar på lenger opp her. Renta er ikke låst til 1,99%, nei. Hva den effektive renten på lånet vil bli totalt sett avhenger jo av hvor lang løpetid du har på lånet. Kampanjen varer i tre år, så går renten opp til "normalnivå". Jo lengre løpetid på lånet, jo høyere blir den effektive renten på lånet totalt sett.

Hvor mye og hvor ofte Tesla (dvs DNB, som i hovedsak finansierer Tesla-lån) øker renta vet ingen, men det er vel ikke unaturlig å tenke at den øker i %-poeng tilsvarende normalrenta som i dag er på 4,79%. Med andre ord: Øker renta med 0,5 %-poeng, vil kampanjerenta gå opp til 2,49% og normalrenta til 5,29%.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skavold skrev (1 time siden):

Jo lengre løpetid på lånet, jo høyere blir den effektive renten på lånet totalt sett.

Det er ikke helt riktig. Effektiv rente blir lavere jo lenger løpetid du har. Løpetid er under brøkstreken når du regner effektiv rente. Så forsvinner jo rabatten etter 3 år som gjør det litt spesielt, men isolert sett har løpetid motsatt effekt. Jeg regnet litt på det selv da jeg p.t. har tatt opp ekstra på boliglånet i stedet for billån, men pga gebyrene vil det fortsatt svare seg å beholde det i boliglånet.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Det er ikke helt riktig. Effektiv rente blir lavere jo lenger løpetid du har. Løpetid er under brøkstreken når du regner effektiv rente.  Jeg regnet litt på det selv da jeg p.t. har tatt opp ekstra på boliglånet i stedet for billån, men pga gebyrene vil det fortsatt svare seg å beholde det i boliglånet.

Hvis du har 0 i etableringskostnader vil vel effektiv rente være uavhengig av løpetid? Mens den blir lavere relativ til nominell dersom du har noen etableringskostnader (eller andre faste kostnader for finansieringen)

Som oftest har man jo minimum pantsettelse, men noen typer lån er helt gebyrfrie (annet enn evt. termingebyr). 

Jeg vil tro Skavold mener den totale nominelle finansieringskostnaden (jf. også "totalt sett"). Og den blir jo høyere jo lengre løpetiden er. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (4 minutter siden):

Hvis du har 0 i etableringskostnader

Man har ikke 0 i etableringskostnader. De har 1730 i etableringsgebyr og 95,- termingebyr. Hvis du låner 65% av en LR snakker vi da effektiv rente på 3% hvis du betaler ned på tre år.

Herr Brun skrev (6 minutter siden):

Jeg vil tro Skavold mener den totale nominelle finansieringskostnaden (jf. også "totalt sett"). Og den blir jo høyere jo lengre løpetiden er. 

Joda, men at det koster mer å ha et lån over lengre tid ser jeg på som en selvfølge. Man sparer jo penger på å betale ned fort.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Nimrad said:

Det er ikke helt riktig. Effektiv rente blir lavere jo lenger løpetid du har. Løpetid er under brøkstreken når du regner effektiv rente. Så forsvinner jo rabatten etter 3 år som gjør det litt spesielt, men isolert sett har løpetid motsatt effekt. Jeg regnet litt på det selv da jeg p.t. har tatt opp ekstra på boliglånet i stedet for billån, men pga gebyrene vil det fortsatt svare seg å beholde det i boliglånet.

Det har du helt rett i - her var hodet opp/ned et øyeblikk :)

Lenke til kommentar
Emsal skrev (Akkurat nå):

Det ble lån hos Santander, liker ikke forretnings politiken til DNB, så jeg styrer unna de. Santander er sikkert ikke noe bedre, men har vært fornøyd med lån hos de tidligere. Estimert levering 5-20. mai.

Santander er vell de som har økt mest slik jeg har forstått det. Litt annen avtale, har aldri hatt den selv.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Emsal said:

Det ble lån hos Santander, liker ikke forretnings politiken til DNB, så jeg styrer unna de. Santander er sikkert ikke noe bedre, men har vært fornøyd med lån hos de tidligere. Estimert levering 5-20. mai.

Jeg hadde samme tankegangen. Hatt Santander i 4år, de økte ikke renta utenom de renteøkningene som kom overalt.

(dette er mitt inntrykk innrømmer at jeg ikke har ettergått dette med lupe)

Lenke til kommentar
KriZZ skrev (20 timer siden):

Ny revisjon demperne på Y nå, berlin kom først ut med disse på Performance, deretter LR og Shanghai fulgte etter fra slutten av Januar.

Merkbar forskjell og langt fra like ukomfortabel.
Naturligvis mange premium biler av andre produsenter som er lang foran fortsatt når det gjelder demperne.

Y fortsatt en stiv bil, men snillere med ujevnheter enn tidligere og absolutt akseptabelt med tanke på totalpakken bilen ellers tilbyr.

Takk for info, det må jeg få sjekket ut.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 24.4.2023 den 9.35):

E-tron er jo en bil i ganske motsatt klasse av Tesla da, hvor komfort er prioritert fremfor teknologi.

Tydeligvis ikke nok teknologi til å skape god komfort. En annen ting er at E-tron ikke er spesiellt komfortabel, eller god å kjøre. Det er bare ikke grusom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (23 timer siden):

Ja, Tesla er så mye mer enn bare en "annen" bil produsent. Det er ett teknologiselskap som lager biler. 

Et teknologiselskap, ja. I motsetninger til andre bilprodusenter, som stort sett driver med astrologi og biodynamisk bilproduksjon? 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 Man kjøper det man hevder er en datamaskin på hjul hos verdens mest høyteknologiske bilprodusent. Så flyr man avgårde til Biltema eller lignende og kjøper folie for å få en farge man liker, brytere til midtkonsoll, Head Up Display, hjemmelaget solskjerming, ryggevarslere og lydmatter for hjemmemekket støyisolasjon? Høres ut som noe man gjorde med gamle Taunuser og Amazoner på 80-tallet for å få dem up to date..

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

 Man kjøper det man hevder er en datamaskin på hjul hos verdens mest høyteknologiske bilprodusent. Så flyr man avgårde til Biltema eller lignende og kjøper folie for å få en farge man liker, brytere til midtkonsoll, Head Up Display, hjemmelaget solskjerming, ryggevarslere og lydmatter for hjemmemekket støyisolasjon? Høres ut som noe man gjorde med gamle Taunuser og Amazoner på 80-tallet for å få dem up to date..

Har sovet i ice-biler, det er en temmelig kald fornøyelse.

En elbil med camper-mode er en helt annen verden. Kan jo sette tempen så man ikke trenger dyne eller teppe over seg. Å kjøpe shades for å øke komforten enda mer, og samtidig redusere energiforbruket, er en no-brainer.

Solskjerming selges jo i bøtter og spann til ice-biler og, men det er jo i vår del av verden ikke behov for så mye mere enn den ene siden som solsteiken kommer inn fra. Så ikke rart det ikke er etterspurt like mye.

Og folie er jo ikke nytt for Tesla, det har eksistert lenge. Noen er mer opptatt av slikt for å holde bilen fin lenge. Er jo ikke must for alle oss andre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 timer siden):

 Man kjøper det man hevder er en datamaskin på hjul hos verdens mest høyteknologiske bilprodusent. Så flyr man avgårde til Biltema eller lignende og kjøper folie for å få en farge man liker, brytere til midtkonsoll, Head Up Display, hjemmelaget solskjerming, ryggevarslere og lydmatter for hjemmemekket støyisolasjon? Høres ut som noe man gjorde med gamle Taunuser og Amazoner på 80-tallet for å få dem up to date..

Vi nøyer oss med folie. Men folie hadde det blitt uansett bilmerke, det er en del farger som er ganske vanskelige å få originalt, evt. som vil føre til høyt verditap. Da er folie gull, den kan tas av før salg og da er lakken under som ny selv etter 6-7 år på veien. 

EDIT: Jo, og så har jeg LED-bar. Kjører svært mye på mørke veier med lite møtende trafikk, og en god LED-bar er enormt mye bedre enn selv verdens beste originale fjernlys. Så det vil jeg også gjerne ha uansett type bil. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 2
Lenke til kommentar
ozone skrev (3 timer siden):

 Du har funnet deg selv igjen ser jeg!👍😃

Som om ikke markedet for stasj, knapper, ekstralys og dilldall er enormt til alle bilmerker!
Hvorfor henger du deg så opp i Tesla når du så åpenbart ikke liker Tesla...?

Det er ikke noen andre høyteknologiske merker der folk kjøper så mye jallagreier, nei. Når noen da kaller det den mest høyteknologiske bilen, så blir det litt rart. 

Lenke til kommentar
Emsal skrev (7 minutter siden):

Nå trodde jeg biltema hadde tesla ting jeg kunne kjøpe 😕 Finnes det noen kule butikker i Norge hvor jeg kan skaffe gadgets? Er det noe dere kan anbefale å ha til en Model Y? Tenker å kjøre lakkforsegling å den så fort som mulig bare.

BeGood, Bilkomponenter og AliExpress. Jeg har handlet mye div på AliExpress som er helt topp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...