Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Joachim Vadseth skrev (54 minutter siden):

Litt stress å kjøre rundt på 3-ern som kun tar 32% lading også. 

Har du fått noen forklaring på denne merkelige feilen?

Er ladingen normal, men stopper hver gang på 32% altså?
Kommer det noen feilmelding?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Trestein skrev (2 timer siden):

Med 10% ladetap har du ca 78,7kWh

Da bør du klare 500km på en opplading

Ja skal sjekke oppgitt i bil ved neste lading for å få ett bedre tall på ladetapet. Men bør være nær oppgitt netto siden den er så ny. 500 er ca EPA, tror den oppgir 525

Edit: 153 på den lille etappen til Kristiansand i dag. Så blir det en kort etappe til i Danmark til skallerup. 

Endret av Salvesen.
Skrevet
50 minutes ago, ozone said:

Har du fått noen forklaring på denne merkelige feilen?

Er ladingen normal, men stopper hver gang på 32% altså?
Kommer det noen feilmelding?

Vi har en feilmelding (BMS_a079 eller noe slikt) som er feil på ei celle eller noe, og ja, den stopper på 32% hver eneste dag. Når vi først fikk denne meldinga så fikk vi faktisk lada den når den kom under 50%, men nå tar den kun lading under 32%. Har service uti juli en gang, men den tid den sorg.. Nevnte det i innbytte-meldinga mi at den hadde denne feilkoden. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
14 minutes ago, Joachim Vadseth said:

Vi har en feilmelding (BMS_a079 eller noe slikt) som er feil på ei celle eller noe, og ja, den stopper på 32% hver eneste dag. Når vi først fikk denne meldinga så fikk vi faktisk lada den når den kom under 50%, men nå tar den kun lading under 32%. Har service uti juli en gang, men den tid den sorg.. Nevnte det i innbytte-meldinga mi at den hadde denne feilkoden. 

Veldig pussig, men er jo bra bilen fortsatt kan kjøres da og ikke har stoppet helt.

Var det en 2021 modell du hadde? Virker ifølge lett googling å være kjent feil med batteriene levert da

Endret av Complexity
Skrevet (endret)
Complexity skrev (30 minutter siden):

Veldig pussig, men er jo bra bilen fortsatt kan kjøres da og ikke har stoppet helt.

Du får kun ladet til 32%. Hos noen (søk reddit bms_a079 error ) gikk det til slutt bare å lade til 11%
Det er jo ganske ubrukelig om man pendler etc.

Er en del som har hatt denne feilen både på 3 og Y

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/bms_a079-unable-to-charge-maximum-charge-level-reached.314899/page-2

Endret av Syar-2003
Skrevet (endret)
24 minutes ago, Complexity said:

Var det en 2021 modell du hadde? Virker ifølge lett googling å være kjent feil med batteriene levert da

2019! Vi hadde noe andre feilmeldinger i høst hvor årsaken var rust på batteripakke. Så ganske kjedelig å måtte gjøre det nå igjen på "den nye pakka". Så da bytter vi heller bil! 

Har tatt ut ei plugg fra under baksetet som mange på internett sa skulle gjøre at bilen tok lading/mer lading, men det har fungert et fåtall ganger. 

Endret av Joachim Vadseth
Skrevet (endret)
14 minutes ago, Syar-2003 said:

Du får kun ladet til 32%. Hos noen (søk reddit bmw_a079 error ) gikk det til slutt bare å lade til 11%
Det er jo ganske ubrukelig om man pendler etc.

Er en del som har hatt denne feilen både på 3 og Y

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/bms_a079-unable-to-charge-maximum-charge-level-reached.314899/page-2

bmw_a079? Autocorrect? 😅

Ja det er ganske ubrukelig med bare 11%, men fortsatt bedre enn at bilen nekter å rikke på seg.

Om den merker kortslutning en plass nekter den å lukke kontaktoren og da får man ikke rikket bilen. Hender at PTC varmeren kortslutter helt på de gamle modellene og da nekter bilen å "starte" før man har nappet den ut.

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (Akkurat nå):

bmw_a079? Autocorrect? 😅

Ja det er ganske ubrukelig med bare 11%, men fortsatt bedre enn at bilen nekter å rikke på seg.

Autocorrect ja , skrev bms - hehe

Skrevet
7 minutes ago, Joachim Vadseth said:

2019! Vi hadde noe andre feilmeldinger i høst hvor årsaken var rust på batteripakke. Så ganske kjedelig å måtte gjøre det nå igjen på "den nye pakka". Så da bytter vi heller bil! 

Har tatt ut ei plugg fra under baksetet som mange på internett sa skulle gjøre at bilen tok lading/mer lading, men det har fungert et fåtall ganger. 

Plugg under baksetet? Den som kobler ut hovedbatteriet?

Har du vært å sett i servicemodus hva bilen forteller om batteriet der?

Skrevet
Joachim Vadseth skrev (56 minutter siden):

Tesla har dessverre hatt dårlig hell med de refurbished pakkene og motorene de bytter ut. Holder ofte ikke lenge dessverre 😕

Skrevet
Joachim Vadseth skrev (1 time siden):

Etter den feilmeldingen å dømme så er det én eller flere celler som er defekt, eller som BMS'en har mistet styringen over, slik at cellen når "maks safe voltage" før alle de andre! Da kan ikke bilen gjøre noe annet enn å stoppe ladingen der selv om alle de andre friske cellene er langt fra fulle...

Ingenting er user-serviceable i høyspenningsbatteriet! Så bare å avtale service ja. Det må jo gå på garantien...

• Liker 1
Skrevet

Vi bytta PTC, ledningsnett og HV-batteriet i høst. Først bytta jeg bare 12v siden det batteriet var fra 2019 og aldri bytta, og det har vel vært hendelser der det har vært nødvendig. Målte vertfall ikke merenn 10,5v eller noe slikt. Servicen er booka - til juli en gang! 

Skrevet

Fikk lagt på 295/35/21 bak og 275/35/21 foran i dag. Dekkstrekket nesten borte. Måtte nok hatt 40-profil for å eliminere det helt. Målte farten med en gps, nå viser bilen eksakt gps-hastighet.

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (På 21.5.2025 den 14.23):

aha, det har jeg ikke fått med meg! Litt kjipt, ønsker å se "normale" tall også ikke bare bolte testo tall 😛

Ikke så lystige tall for Tesla for Europa som helhet, i et marked der elbiler generelt gjør et kraftig byks!

https://elbil.no/hver-sjette-solgte-nye-bil-i-europa-var-en-elbil/

"Det totale salget av elbiler i Europa økte i april, til tross for nedgangen for Elon Musks Tesla.

Salget i forrige måned viste en nedgang på 49 prosent fra samme måned i fjor, ifølge ACEA – altså når man ser på Europa som EU, EFTA og UK.

I Europa for perioden januar-april har Tesla-salget gått ned med 39 prosent, nærmere bestemt fra 100.255 biler i denne perioden i fjor, til 61.320 biler i år."

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Ikke så lystige tall for Tesla for Europa som helhet, i et marked der elbiler generelt gjør et kraftig byks!

https://elbil.no/hver-sjette-solgte-nye-bil-i-europa-var-en-elbil/

"Det totale salget av elbiler i Europa økte i april, til tross for nedgangen for Elon Musks Tesla.

Salget i forrige måned viste en nedgang på 49 prosent fra samme måned i fjor, ifølge ACEA – altså når man ser på Europa som EU, EFTA og UK.

I Europa for perioden januar-april har Tesla-salget gått ned med 39 prosent, nærmere bestemt fra 100.255 biler i denne perioden i fjor, til 61.320 biler i år."

Jeg snakker om Mai, at April var dårlig har vi vist lenge:)

• Liker 1
Skrevet

Kjørt litt i regn med juniper om dagen og kan ikke si viskerene imponerer. Highland har vært stabilt bra lenge nå, men på juniper ser det ut til å være utformingen som er problemet. Så og si ingenting regn havner på kamera i støtte hastighet. Antar det har med aero ting å gjøre og at det bare dyttes over på taket.

Andre som opplever det samme?

Og holder på å bli gal av den nye? Manuelle funksjonen som dytter manuell visking en opp/ned om en bruker viske knappen 😅 når kom dette?

Skrevet
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

funksjonen som dytter manuell visking en opp/ned om en bruker viske knappen 😅 når kom dette?

Sli har det vært i flere måneder nå på min model 3.

Det virker som om Tesla tenker at: "Fører trenger tydeligvis mer visking enn den er innstilt på nå, så da stepper vi opp ett trinn samtidig som han får ekstravisket sitt!"

Problemet da er at man etter to tre "ekstra-viskinger" er oppe på full drus!

Jeg liker å ha viskerne på trinn 1 (siden auto er så tilfeldig), og så heller trykke på knappen innimellom hvis det skulle trengs mer.
Men nå er ikke det mulig lenger uten at jeg fort havner på 5😆

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
ozone skrev (12 minutter siden):

Sli har det vært i flere måneder nå på min model 3.

Det virker som om Tesla tenker at: "Fører trenger tydeligvis mer visking enn den er innstilt på nå, så da stepper vi opp ett trinn samtidig som han får ekstravisket sitt!"

Problemet da er at man etter to tre "ekstra-viskinger" er oppe på full drus!

Jeg liker å ha viskerne på trinn 1 (siden auto er så tilfeldig), og så heller trykke på knappen innimellom hvis det skulle trengs mer.
Men nå er ikke det mulig lenger uten at jeg fort havner på 5😆

Ja det var rare greier😅 har brukt auto så lenge at jeg ikke har fått det med meg. Skulle ønske de gjorde noe lignende på auto. Si den starter å viske når den har 'telt' 10 dråper. Og om en trykker så starter den nå på 9 osv. Justerer sensitivitet rett og slett.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det ble gjort i en oppdatering for en stund siden ble det ikke? At om den er i auto så skal det i teorien mindre til før neste visk.

Eller så var det noe som skulle komme. Se vedlagt bilde for utsnitt fra en manual. 

Burde vært mulig å manuelt øke eller minke sensitiviten.

For min del funker de veldig bra nå, bedre enn på leafen og mondeoen, bortsett fra et punkt: første visk er den alt for tolmodig. Og det fører alt for ofte til at eg må trykke manuelt en gang. 

Og det igjen gjør at i lett regn eller bare sprut fra bilen foran hvis det er vått gjør at man må hele tiden manuelt wipe.

Er den i gang med intervaller eller kontinuerlig justerer den seg helt fint hos meg.

Screenshot_20250527-195528.jpg

Endret av Jotun
  • Innsiktsfullt 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...