Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hund som bjeffer i blokk


Woodchuck

Anbefalte innlegg

Gjennom ørepropper ja, virker herlig.

 

Nei, gjør som jeg skrev: Spill høy musikk! Lag et helvete tilbake, for å høyne innsatsen for styret! Hvis ledelsen ikke vil høre, så lag så mye bråk at de MÅ ta affære! Lat og ignorant ledelse er det verste som finnes. Så du må tvinge dem til å våkne.

 

Eller du kan spille bjeffelyder fra Youtube eller andre lydfiler, sett den på når du går ut døra og skal være ute. Ta en tur på danskebåten og sett det på når du reiser.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utfordinga med den framgangsmåten er at då er det du med "motstøyen" som er problemet, og som vil få fokuset til styret.

Det å sette på støy på eit høgtalaranlegg for deretter å reise derifrå er openbart unødig støy.

Bjeffing frå ein hund er ikkje nødvendigvis unødig støy då slike lydar ein naturleg konsekvens av å ha hund.

 

For det er unødig støy som ikkje er lov å utøve på ein slik måte at du plagar andre.

Lenke til kommentar

Gjennom ørepropper ja, virker herlig.

 

Nei, gjør som jeg skrev: Spill høy musikk! Lag et helvete tilbake, for å høyne innsatsen for styret! Hvis ledelsen ikke vil høre, så lag så mye bråk at de MÅ ta affære! Lat og ignorant ledelse er det verste som finnes. Så du må tvinge dem til å våkne.

 

Eller du kan spille bjeffelyder fra Youtube eller andre lydfiler, sett den på når du går ut døra og skal være ute. Ta en tur på danskebåten og sett det på når du reiser.

 

Det er vel like greit å bare flytte ut i stedet for å bråke så mye at styret kaster deg ut?

Det er nok betydelig lettere å kaste ut noen som spiller høy musikk for å provosere enn noen som har en hund som bjeffer.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel like greit å bare flytte ut i stedet for å bråke så mye at styret kaster deg ut?

Det er nok betydelig lettere å kaste ut noen som spiller høy musikk for å provosere enn noen som har en hund som bjeffer.

 

Spille høye bjeffelyder da. Så hvis de skal kaste ut han, så må de kaste ut naboen også, for å unngå dobbeltmoralisme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg får se hva jeg gjør etterhvert. Kanskje konfliktråd. Naboen må jo bli lei av klaginga mi også, etterhvert. Jeg tenker forøvrig at jeg som menneske må jo bo et sted. En liten pelspuff med altfor kraftige lunger burde ikke gå foran meg :p

 

Takker for alle innspill! Greit å få vite litt hva andre synes, jeg er jo førstegangskjøper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spille høye bjeffelyder da. Så hvis de skal kaste ut han, så må de kaste ut naboen også, for å unngå dobbeltmoralisme.

 

Unnskyld meg, men lever du i virkeligheten?

 

Folks hverdag består ikke av å eksperimentere med "prinsipper". TS må eskalere på ordentlig vis, det er ikke en lek å irritere fem andre naboer fordi den ene naboen over er et problem. 

 

TS, ang andre naboer - har du snakket med flere som sliter med ulydene fra bikkje-naboen din? Kanskje dere kan samles og legge ekstra press på styret. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Gjennom ørepropper ja, virker herlig.

 

Nei, gjør som jeg skrev: Spill høy musikk! Lag et helvete tilbake, for å høyne innsatsen for styret! Hvis ledelsen ikke vil høre, så lag så mye bråk at de MÅ ta affære! Lat og ignorant ledelse er det verste som finnes. Så du må tvinge dem til å våkne.

 

Eller du kan spille bjeffelyder fra Youtube eller andre lydfiler, sett den på når du går ut døra og skal være ute. Ta en tur på danskebåten og sett det på når du reiser.

Utfordring løser sjelden problemer.

 

Hundeeier forårsaker bråk. Hundeeier har ansvar, og må løse problemet!

 

Jeg er selv hunde eier, bor i Andalusia om vinteren og har begge bikkjene med ned. Hjemme i Norge er det greit, da naboene bor utenfor bjeffe-avstand.

 

Her nede er det vanskeligere. Hvis det blir for mye støy for naboene - så vet vi at vi må reise hjem.

Ingen har bedt oss gjøre det enda.

Lenke til kommentar

Jeg får se hva jeg gjør etterhvert. Kanskje konfliktråd. Naboen må jo bli lei av klaginga mi også, etterhvert. Jeg tenker forøvrig at jeg som menneske må jo bo et sted. En liten pelspuff med altfor kraftige lunger burde ikke gå foran meg :p

 

Takker for alle innspill! Greit å få vite litt hva andre synes, jeg er jo førstegangskjøper.

Det beste, og viktigaste er at du får med deg dei næraste naboane. Jo fleire aom klagar, jo betre bevisgrunnlag har du. Kan du i tillegg legge fram ligg frå politiet så ligg du godt ann.

Det er viktig at naboane du får med deg er villig til å signere klagene til styret, og er villige til å bekrefte klagen som vitne i ein eventuell rettsak.

Lenke til kommentar

Spille høye bjeffelyder da. Så hvis de skal kaste ut han, så må de kaste ut naboen også, for å unngå dobbeltmoralisme.

Å skape støy for å plage, mot å lage støy pga å ha hund er ikke det samme, juridisk sett.

Å sette på høye lyder fra sin egen leilighet er ganske jæklig gjort mot dine egne naboer.

 

Jeg er av den mening at hunder som bråker i blokk burde kastes ut. Men det betyr ikke at man kan gjøre hva som helst for å oppnå det.

Det finnes grenser for støy fra naboer. Hvorfor ikke sjekke disse, og evt måle. Da kan en gå til tvist mot naboen, uten å gå om styret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er per nå en annen nabo som formelt har klaget allerede. Får se om vi finner flere. Men det er jo vanvittig hvis styret må i verste fall gå til rettsak mot hundeeier. Hadde håpet det holdt å be dem om å kvitte seg med hunden. Skjønner på et vis at styret er litt forsiktige da. Men hvis vi er mange nok, så burde dette kunne ordne seg, som flere påpeker. Det andre naboer reagerer på er nok langvarig bjeffing. Det jeg synes er verst er de to bjeffene om natten, gjerne flere ganger i løpet av en natt hvis vi er uheldige. De er ikke langvarige, men setter en støkk i oss. Hadde dere andre reagert på akkurat dette? Jeg tenker det er i grenseland og kanskje ikke så lett å ta seriøst når man ikke erfarer det selv. Hundeeierne påstår de ikke skjønner hva vi prater om hva angår nattbjeffinga, de våkner visst ikke av det. Jeg har mine tvil. Vi får bare gå til innkjøp av utstyr til lydopptak, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er per nå en annen nabo som formelt har klaget allerede. Får se om vi finner flere. Men det er jo vanvittig hvis styret må i verste fall gå til rettsak mot hundeeier.

Det er mulig eg hoppa litt langt fram.

Idielt sett, så vil din nabo ta til seg trusselen frå styret, og derfor gjere frivillige grep.

Så dersom naboen din berre har vært uvitande, og er villig til å kvitte seg med hunden, så er problemet løyst. Men i praksis så må ein være forberedt på ei rettsak for å kunne tvinge gjennom den nødvendige endringa, enten det er flytting eller ved å gi vekk hunden.

Lenke til kommentar

Styret sier det er vanskelig å få hunder fjernet, til tross for at det står i husordensreglene at hundehold ikke skal medføre støy for andre. Hundeeiere skal i tillegg søke om godkjennelse for hundehold, men styret sier at de håndhever ikke dette.

Det er styret som må gjøre noe med dette. Så lenge husordensregnele sier at dyrehold ikke skal medføre støy/plage for andre, bør denne saken være relativt enkel, så lenge det er flere som har klaget dette inn for styret. Alternativene er at hunden omplasseres, eller at både hund og eier finner en ny bolig som passer bedre for hundens adferd.

 

Dersom vedtektene sier at styret skal godkjenne dyrehold, kan ikke styret, etter eget forgodtbefinnende, velge å ikke gjøre dette. Det må da vedtas en endring i vedtektene på årsmøtet, og før denne er godkjent må styret forholde seg til de vedtektene de er pålagt å styre etter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hundeeierne påstår de ikke skjønner hva vi prater om hva angår nattbjeffinga, de våkner visst ikke av det. Jeg har mine tvil. Vi får bare gå til innkjøp av utstyr til lydopptak, da.

Nå har ikke jeg brukt det på en stund, men last ned Sleeptalk eller lignende på mobilen. Fanger og spiller inn lyder, så hvis det er noe som er hørbart og sensitiviteten er stilt inn riktig så burde den fange det opp (veldig gøy hvis man prater mye i søvne f.eks). Eneste problemet er hvis det er snorking hele natta, men går jo evt an å sette i et annet rom elns.

 

Edit: Når jeg tenker meg om burde jo det funke på dagtid også, om du har en gammel tlf eller nettbrett e.l som bare kan ligge. Da slipper du å saumfare 8 timer med lydklipp hvis du er på jobb elelr noe også, den spiller kun inn lyder den fanger opp.

Endret av ErlendRU
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eit problem med lydopptak er at det er begrensa kor sterkt bevis det er. Lydopptak vil skjeldan gjenspeile lydnivået utan å "tukle" med opptaket.

Lydopptak vil være glimrande til å bevise at det er bjeffing og ikkje musikk som held deg oppe om natta, men for å vurdere kor plagsom støyen er, så er opptak nesten verdilaust.

Motparten vil umiddelbart påstå at opptaket er manipulert for å framheve støyen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jaja, fortsett å ta'n i røven da ^^ Herlig verden vi lever i.

 

1) Ledere skal glatt få lov til å drite i ansvaret sitt.

 

2) Man skal ikke få lov til å slåss tilbake med rettferdige midler, selv når man har vært en fredens sjel og prøvd rettferdige midler i måneder i forkant.

 

Hvilken verden lever dere i? Virker som dere ikke har erfaring med noe som helst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jaja, fortsett å ta'n i røven da ^^ Herlig verden vi lever i.

 

1) Ledere skal glatt få lov til å drite i ansvaret sitt.

 

2) Man skal ikke få lov til å slåss tilbake med rettferdige midler, selv når man har vært en fredens sjel og prøvd rettferdige midler i måneder i forkant.

 

Hvilken verden lever dere i? Virker som dere ikke har erfaring med noe som helst.

Kva slags verden lever du i?

 

Ein leiar av burettslag eller sameige skal ivareta dei samla interessene til alle som bur det, det å gå til kostbare søksmål på uklart grunnlag er ikkje ein god måte å ivareta fellesskapet sine midlar på.

 

Og nei, det å kjempe tilbake ved å bruke unødig støy som våpen vil ikkje føre til anna enn at styret tek lettaste morstands veg og heller går til tvangssalgssak mot den bebueren som beviselig plagar naboane, og ikkje mot den bebuaren som det blir påstått støyer, og som kan ha god grunn for støyen.

Klassisk sett er kroneksempelet den som er blind og har førarhund, behovet for den blinde til å fungere i kvardagen vil openbart vege tyngre enn naboane sitt behov for å leve i blokk utan å høyre naboane.

I dag er det også stor talhøgde for å rekne selskapsdyr mot einsomheit på same måten.

 

At ein sjølv påstår å være "fredens sjel" har ingen betydning når ein beviseleg spelar av høge lydar utan anna grunn enn å plage.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jaja, fortsett å ta'n i røven da ^^ Herlig verden vi lever i.

 

1) Ledere skal glatt få lov til å drite i ansvaret sitt.

 

2) Man skal ikke få lov til å slåss tilbake med rettferdige midler, selv når man har vært en fredens sjel og prøvd rettferdige midler i måneder i forkant.

 

Hvilken verden lever dere i? Virker som dere ikke har erfaring med noe som helst.

 

Vi lever i verdenen som er kommet litt videre enn "øye for øye, tann for tann". 

 

Utrolig relevant for et borettslag, sant? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis man på død og liv skal velge hevn/øye for øye, så er vel dette ei bedre og sluere mellomløsning: Hver gang hunden vekker dere om natta så hiver du på deg slåbroken og tøflene, rusler en etasje opp, banker og ringer på hos hundeeieren med beskjed om at "hunden din vekker oss". Hvis han svarer med sinne så er det bare å si du synes det er bedre naboskap å gi beskjed enn å ringe politiet, og du tenker å fortsette med å være god nabo i fremtiden.

 

Ser for meg at muligens det kan bli litt muggent og høylytt i døra hans midt på natta, så kanskje best å alliere seg med andre plagede naboer først, så man ikke ender opp som problembarnet  :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...