Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hund som bjeffer i blokk


Woodchuck

Anbefalte innlegg

Hundeeieren har det nok kjipt nok med en bråkete bikkje fra før av.

Når det er plagsomt hos naboen må det jo være enda mer plagsomt inne i leiligheten der den oppholder seg.

 

Naboen vår har også hund som bjeffer jevnt når den er hjemme alene. Heldigvis er det så godt isolert, og vi deler ikke vegg med dem, så jeg hører det ikke inne hos meg selv.

 

De slipper den ut på en liten plenflekk for å tisse tidlig morgen og sent på kvelden. Da tar den seg en runde og bjeffer høyt, og da høres det godt.

 

Det plager meg heldigvis sjeldent.

Jeg forstår på dem at de er frustrerte selv, og de ser skamfulle ut når den står og bjeffer og de henter den inn igjen.

 

Skulle jeg vært konstruktiv ville jeg foreslått for dem å gå flere og lengre turer med hunden (labrador), da den åpenbart trenger utløp for energi og høyere stimulans.

 

Men erfaringsmessig synes ikke hundeeiere at andre skal komme og fortelle dem om hvordan deres hund skal behandles...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man på død og liv skal velge hevn/øye for øye, så er vel dette ei bedre og sluere mellomløsning: Hver gang hunden vekker dere om natta så hiver du på deg slåbroken og tøflene, rusler en etasje opp, banker og ringer på hos hundeeieren med beskjed om at "hunden din vekker oss". Hvis han svarer med sinne så er det bare å si du synes det er bedre naboskap å gi beskjed enn å ringe politiet, og du tenker å fortsette med å være god nabo i fremtiden.

 

Ser for meg at muligens det kan bli litt muggent og høylytt i døra hans midt på natta, så kanskje best å alliere seg med andre plagede naboer først, så man ikke ender opp som problembarnet  :)

 

Den var fin :-)

 

Hundeeieren har det nok kjipt nok med en bråkete bikkje fra før av.

Når det er plagsomt hos naboen må det jo være enda mer plagsomt inne i leiligheten der den oppholder seg.

 

Naboen vår har også hund som bjeffer jevnt når den er hjemme alene. Heldigvis er det så godt isolert, og vi deler ikke vegg med dem, så jeg hører det ikke inne hos meg selv.

 

De slipper den ut på en liten plenflekk for å tisse tidlig morgen og sent på kvelden. Da tar den seg en runde og bjeffer høyt, og da høres det godt.

 

Det plager meg heldigvis sjeldent.

Jeg forstår på dem at de er frustrerte selv, og de ser skamfulle ut når den står og bjeffer og de henter den inn igjen.

 

Skulle jeg vært konstruktiv ville jeg foreslått for dem å gå flere og lengre turer med hunden (labrador), da den åpenbart trenger utløp for energi og høyere stimulans.

 

Men erfaringsmessig synes ikke hundeeiere at andre skal komme og fortelle dem om hvordan deres hund skal behandles...

 

En del hundeeiere er også av den oppfatning at "det er jo bare søtt" og at alle "må" jo like hund uansett! Eller er såpass vant til bjeffing på natta at de ikke merker det noe mer. Nå må man regne med å måtte tåle litt mer når man bor i blokk, men det går begge veier. Det beste i denne saken er nok å få med flest mulig på laget og parallelt gjøre som madammin foreslår - bank på for å si fra. Evt. kan dere også banke på men si at det er for å sjekke om det er noe galt siden hunden bjeffer sånn på natta. Etter hvert vil de nok si i fra om at det bare er sånn, men si så at dere vil sjekke allikevel for dere har aaaaldri opplevd at det er slik med andre hunder og dermed så blir dere bekymret.

Lenke til kommentar

Jeg har selv hund og bor i borettslag, og vi opplevde en del i starten at hunden kunne bjeffe når vi var borte. Dette var veldig ubehagelig for oss som hundeeiere, da vi verken ønsket at hunden skulle plage andre eller at den skulle være stresset og føle behov for å bjeffe når den var hjemme alene. Vi fikk aldri noen klager fra naboer, og klarte å løse problemet selv ved å la hunden være i et annet rom enn tidligere, noe som sannsynligvis gjorde at den følte seg trygg i stedet for forlatt og innesperret. Jeg ville derfor snakket med naboene om hvordan de kan løse problemet, for om det er oppegående mennesker ønsker de nok også selv å løse problemet for alles beste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På førsteinnlegget virker det som at Ts ønsker en fredfull løsning og at naboene prøver å gjøre noe med det. Siden dette antageligvis har pågått en stund uten at de har greid å trene hunden fra det (tenker spesielt på de to tre bjeffene på natta som plager Ts mest), så kan du ved neste samtale med naboen foreslå at en løsning for dem er å lydisolere bedre - evnt. det rommet hunden er i om natta og når den er alene hjemme. Om naboen eier leilighet og ikke leier, så bør det være et rimelig godt alternativ for alle. Så kan de jobbe videre med at hunden er stille fra et relativt lydtett rom.

 

Det er dårlig lydisolert når naboen våkner av to-tre bjeff på natta. Det er uheldig for alle når lyd reiser så godt gjennom boenhetene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Løs problemet på en måte som ikke gjør konflikten til mer enn den er. Er kjipt å måtte være «fiender» med naboer, husker selv hvordan det var å bo et sted hvor der var mye bråk fra naboene...

 

Ser at enkelte brukere anbefaler å skape støy, men da blir putselig fokuset satt på deg, og da er det du som er problemet og ikke hunden.

 

Lykke til TS med problematikken og håper det løser seg snart. :)

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Kan ikke se at det står noe sted om de har kjøpt leiligheten, eller leier den av noen andre?

 

Hvis de leier, kan det være en løsning å ta kontakt med eieren av leiligheten og forklare problemet. Men hvis de med hunden eier leiligheten selv, så er det styret som må kontaktes om de selv ikke hører på deg... og som du har erfart så kan ikke de gjøre så mye annet enn å videreformidle din klage.

 

Noen nevner politiet, og hvis hunden hadde bråkt ustanselig om natten, ville det helt klart vært en løsning. Men de rykker neppe ut fordi en hund har bjeffet to ganger og muligens kan gjøre det igjen senere. Slike ting er ikke en politisak. Når det gjelder timesvis med bjeffing på dagtid, så er jeg litt usikker. Kanskje hvis det skjer på helligdager? For da rykker de ofte ut for å stoppe folk som klipper gresset og slikt. Men skjer det på hverdager, så spørs det hvor mye ressurser de ønsker å bruke på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...