Gå til innhold

Den store tråden om finansiell uavhengighet


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tigerdyr skrev (6 timer siden):

Det neste blir vel å ta med seg hele rullen med toalettpapir med hjem når man har vært på do ute eller på jobben...  

Jeg vet om en arbeidsplass der de måtte begynne å låse toalettrulldispenserne fordi folk tok med seg rullene hjem.

Dette er ikke sparetips, det er galskap. Akkurat som å naske brødposer for noen øre av gangen og skape et unødvendig høyt forbruk av brødposer for å la det utgjøre en (likevel minimal) innsparing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe, dette med brød-/fryseposer ble nok tatt litt mer seriøst enn tiltenkt. Klart; jeg kommer hovedsakelig til å kjøpe brødposer fremover - og føle meg litt lur mens jeg gjør det. Jeg får en større pose, til en brøkdel av prisen. Men det var mest en unnskyldning til å blåse liv i tråden :) Inneforstått med at det ikke er snakk om de store summene. 

Hovedslaget står selvfølgelig om de større postene; lån, forsikring, strøm, abonnement, og så videre. Helt enig i det. Dog: en krone her, og en krone der. Og sammenligna med et mer normalt forbruk, så er det jo en del å spare på flere fornuftige valg i hverdagen. Brødposer (:D), billigoppvasksåpe (firedel av prisen), billigkneipp*, matpakke og kaffe på termos, handling på kilopris, og så videre. Fikk endelig ut fingeren og tok i bruk Æ, det har spart oss for 397 kroner på en drøy måned. I sum, som påpekt, så blir det jo faktisk litt penger ut av det. Så kan heller disse brødposene tjene som et bilde på hele opplegget med kostnadsreduserende valg. 

Ved siden av at en tier spart enten kan brukes på noe annet, eller gå til sparing, så har det vært motiverende for meg å tenke på det som måter å kompensere tapt inntekt på ved stillingskutt. Å gå ned til 80% "koster" meg netto ~8 680/måneden. Klarer jeg å gjøre sparegrep på 1-2 000, så har jeg dekka inn 11,5-23% av utgiften. Nå vet jeg ikke om hverken jeg eller dere lever så ufornuftig at det bare er å barbere 1-2 000 av månedlig forbruk uten at det går kraftig utover livskvaliteten, men de tallene er mest for å illustrere poenget.

*Tilføying om brød: vi kjøper billigkneipp, eller proteinbrød. Sistnevnte koster litt, men det har en fordel som gjør det verdt å vurdere: i kroner per gram protein, så er det en kjempevinner. Knuser både ost (som er en annen proteinvinner) og kyllingfillet. Det er også et supert slankegrep (brød er fetende, proteinbrød er slankende) for de som er opptatt av det, og/eller en god venn i et mer vegetarisk kosthold.

Ellers, så mottar jeg mitt første utbytte på onsdag 😎 Det er på SVIMLENDE 189 kroner. Men hold dere fast til Yara og Telenor kommer, da blir det henholdsvis 300 og 318 kroner. Vanskelig å finne rasjonell dekning for å spare i utbytte, men det er jo litt artig, da. Det er jo det. 

 

Endret av Bjarnemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang sparing på matvarer vant Oda VGs matbørs ganske overlegent nå før påske. https://www.vg.no/spesial/matborsen/matborser/77

1 811 kr hos Kiwi, 1 812 kr hos REMA1000, 1 711 kr hos Oda. Så hele 100 kr forskjell på en større handlekurv. Dessuten opplever jeg at vi ved å ukeshandle slik planlegger bedre og derfor også ender opp med å bruke mindre penger enn om vi fløy på butikken hver ettermiddag, så det er et generelt tips uavhengig hvor man handler.

(disclaimer: vært fornyød kunde lenge, begynte å jobbe der i fjor)

 

 

Lenke til kommentar

Så det! Litt skeptisk til disse testene, antar at butikkene gjør ganske heftig med tilpasning? Det kan man dog så klart også si at Rema og Kiwi gjør.

Hatt Oda bak øret en god stund :) Mest av bekvemmelighetshensyn, men sist børs gjør dem jo enda mer relevante. Må få fått ut den fingeren. Ironisk å være for tiltaksløs til å komme i gang med noe som vil spare deg for framtidig tiltak.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (16 timer siden):

Hvordan er ståa hos folk?

Fondene er vel ned en 7-8 % så langt i år, så selv med sparing har formuen stått relativt stille de siste månedene...

En gladnyhet er at vi har signert kontrakt på en hytteleilighet :D Bare avhengig av at de får solgt litt mer før de kan sette i gang og bygge. Og når de gjør det må vi spytte inn 10% av kjøpesummen. Så derfor de siste månedene ikke spart så mye i fond, men mest på sparekonto for å ha de pengene klar når de trengs.

Leiligheten er i hjemkommunen der jeg vokste opp (som har boplikt på vanlige tomter) på fjellet. Så planen er på sikt å prøve bo i den litt lengre perioder og utnytte hjemmekontor. Så mer et "andre hjem" enn en hytte. Krysser bare fingrene for at de får solgt unna masse nå i påsken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Angående matutgifter så er det en av de store utgiftene i livet og relativt lett å påvirke mye. Det er lengesiden jeg var student, men jeg hadde selvsagt ikke kjempegod råd i den tida og valgte å granske matutgiftene mine. Da førte jeg opp hva hver middag kostet meg, hvor mange brødskiver de ulike påleggene rakk til og regnet ut prisen per skive. OK, poenget er at jeg fikk meg noen aha-opplevelser om "billige" pålegg som slett ikke var billige. Samt om "preimum-pålegg" som var overraskende billige. Ved å legge litt om på valg av pålegg halverte jeg brødmatutgiftene, uten å kutte helt ut de dyre påleggene. Den ene middagen kunne koste 5 ganger mer enn den andre osv. Jeg ville ikke kutte helt ut visse middager heller, men jeg reduserte mengden av de dyre og spiste oftere de billige. Valg av snacks og drikke var også med i regnskapet. Matbudsjettet ble omtrent halvert, noe som gjorde at jeg kunne unne meg økt øl-budsjett og bedre ferier med mindre jobb og mer reising. Jeg hadde ikke jobb ved siden av studiene men fikk finansiert det hele med studielån, stipend og jobb halve sommeren. Jeg vil si livskvaliteten økte fordi jeg spiste mer strategisk økonomisk siden jeg kunne ta godt informerte valg i butikken. Det forundrer meg ikke om vanlige familier kan spare tusenlapper i måneden på en slik gjennomgang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt skeptisk til disse testene siden det ofte er "merkevarer". Jeg kjøre litt mellom både Kiwi, Rema og Coop Xtra og kjøper de beste varene. Skriver selvfølgelig liste. Rema har bra kylling til ok pris (Solvinge). Kiwi har blant annet rimelig søppelposer (8-10 kroner for 25 stk). For å nevne noe. Jeg er over middels opptatt av hva jeg spiser, så her går det ikke bare på pris. Ser likevel at jeg havner rundt 4000 kr/mnd totalt på alt i dagligvaren inkl. alkohol (antagelig 400 kr/mnd). Så et budsjett på 3600 eksl. alkohol, men så kan man nok legge til det samme i proteinpulver. Så et sammeligningsbudsjett på ca. 4000 kr/mnd. 

SIFO foreslår 3900 kr/mnd i mat, 310 i andre dagligvarer og 400 i husholdnigsartikler. Totalt 4610 kr/mnd. Det sies at SIFOs budsjett skal være lavt, men jeg greier et kosthold med mye protein som virker å være under SIFOs budsjett. Konklusjon: Man kan spise bra på et overkommelig budsjett.

3 hours ago, Bjarnemann said:

*Tilføying om brød: vi kjøper billigkneipp, eller proteinbrød. Sistnevnte koster litt, men det har en fordel som gjør det verdt å vurdere: i kroner per gram protein, så er det en kjempevinner. Knuser både ost (som er en annen proteinvinner) og kyllingfillet. Det er også et supert slankegrep (brød er fetende, proteinbrød er slankende) for de som er opptatt av det, og/eller en god venn i et mer vegetarisk kosthold.

Jeg sjekket Coop Havreprotein og ser at det lander på 35 kr/100 gram protein. Det er ca. i samme området som kyllingfilet, så her må jeg si meg imponert på priseffektiviteten per gram protein iallfall. Godt mulig at dette blir det nye brødet som spises sammen med bondeomelett!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (4 minutter siden):

SIFO foreslår 3900 kr/mnd i mat, 310 i andre dagligvarer og 400 i husholdnigsartikler. Totalt 4610 kr/mnd.

SIFO er nok et gjennomsnitt basert på omsetningen i dagligvarebransjen. Folks reelle utgifter vil variere ganske vidt rundt det tallet. Noen ligger over og andre under. Det gjelder å finne sin gyldne middelvei mellom billig og levestandard. Prioritere opp de varene som gir mye levestandard for pengene, og f.eks spise sjeldnere på restaurant.

Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (3 timer siden):

Hehe, dette med brød-/fryseposer ble nok tatt litt mer seriøst enn tiltenkt. Klart; jeg kommer hovedsakelig til å kjøpe brødposer fremover - og føle meg litt lur mens jeg gjør det. Jeg får en større pose, til en brøkdel av prisen. Men det var mest en unnskyldning til å blåse liv i tråden :) Inneforstått med at det ikke er snakk om de store summene. 

Hovedslaget står selvfølgelig om de større postene; lån, forsikring, strøm, abonnement, og så videre. Helt enig i det. Dog: en krone her, og en krone der. Og sammenligna med et mer normalt forbruk, så er det jo en del å spare på flere fornuftige valg i hverdagen. Brødposer (:D), billigoppvasksåpe (firedel av prisen), billigkneipp*, matpakke og kaffe på termos, handling på kilopris, og så videre. Fikk endelig ut fingeren og tok i bruk Æ, det har spart oss for 397 kroner på en drøy måned. I sum, som påpekt, så blir det jo faktisk litt penger ut av det. Så kan heller disse brødposene tjene som et bilde på hele opplegget med kostnadsreduserende valg. 

Ved siden av at en tier spart enten kan brukes på noe annet, eller gå til sparing, så har det vært motiverende for meg å tenke på det som måter å kompensere tapt inntekt på ved stillingskutt. Å gå ned til 80% "koster" meg netto ~8 680/måneden. Klarer jeg å gjøre sparegrep på 1-2 000, så har jeg dekka inn 11,5-23% av utgiften. Nå vet jeg ikke om hverken jeg eller dere lever så ufornuftig at det bare er å barbere 1-2 000 av månedlig forbruk uten at det går kraftig utover livskvaliteten, men de tallene er mest for å illustrere poenget.

*Tilføying om brød: vi kjøper billigkneipp, eller proteinbrød. Sistnevnte koster litt, men det har en fordel som gjør det verdt å vurdere: i kroner per gram protein, så er det en kjempevinner. Knuser både ost (som er en annen proteinvinner) og kyllingfillet. Det er også et supert slankegrep (brød er fetende, proteinbrød er slankende) for de som er opptatt av det, og/eller en god venn i et mer vegetarisk kosthold.

Ellers, så mottar jeg mitt første utbytte på onsdag 😎 Det er på SVIMLENDE 189 kroner. Men hold dere fast til Yara og Telenor kommer, da blir det henholdsvis 300 og 318 kroner. Vanskelig å finne rasjonell dekning for å spare i utbytte, men det er jo litt artig, da. Det er jo det. 

 

Jeg syns det er artig med debatt om banale ting som brødposer. 😁
Selv om det ikke er store summene, er det litt sport i dette for min egen del.

Små litt snodige rutiner, slik som å titte ned i søpla på vei inn døra for å se etter tomflasker. Ofte ligger det 4-6 kroner der, og panteautomaten er jo like rundt hjørnet. Så hvorfor ikke. ^^

Det var en Facebook-gruppe som delte koder på Æ for litt siden. Er ikke på Facebook-lengre. Men det var typiske ting som ga 30% på ditt og datt, ut fra egne kampanjer. De delte også noen tips & triks på hvordan man kunne utnytte appen enda bedre (lovlig). 

Den ultimate proteinvinneren er egg med i underkant av 40 kr,- pr kilo for nesten ren protein. Men der slår faktisk Eldorado sine frittgående egg (18 stk) FirstPrice på pris og kvalitet. Vel; prisen er så godt som identisk (34,90 Eldorado mot 25,90 FirstPrice, stk-pris blir da 1,93 på Eldorado sine mot 2,15 for FirstPrice). Men dette har nok med påsken å gjøre. Akkurat som at Freia 200 gram sjokolade koster 19.90. 😜 

Mvh
Posebanditten 

Edit:
Glemte å nevne.... Tidenes paretips. Hehe.
https://www.holdbart.no/dagligvarer/kaalrabistappe-85g

Endret av Milhouse85
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det viktigaste for meg er matglede og god mat, så brukar eg heller mindre pengar på andre ting. Veldig sjeldan me går på restaurant, men mat og hushaldning står for ein god del av utgiftene.

I tillegg vil eg heller ikkje bruke så mykje tid på handling og å finne dei beste tilboda. Å bestille mat for 3-4 dagar i slengen på Oda eller Meny og levert på døra er kjempegreier.

Skulle eg prøvd å spare mest mogleg på mat så ville det fort gått mykje tid på å studere tilbodsblad og gå rundt på forskjellige butikkar.

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (3 timer siden):

Få dager før krigen startet tenkte jeg at for å kompensere mot at alle fond kommer til å gå ned, så kjøper jeg noen oljeaksjer, de kan gjøre det bedre hvis det blir krig. Så nå er jeg vel krigsprofitør.

Kjøpte aksjer i Statoil jeg også når jeg hørte hvor or mye styrker Russland plasserte langs grensa til Ukraina. 

 

Edit, samt jeg sparer i usd. Høye energipriser(strøm), masseinnvandring og økt formueskatt. Samt høyere inflasjonen i USA tilsier at kronekursen kommer til å falle.

Ikke for å nevne at krona allerede er svak selv om vi har skyhøye gasspriser og noe høy oljepris.

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (15 timer siden):

Trolig å lage landets dyreste indeksfond…

Tror dere må sette dere inn i prosentregning her. Og litt overraskende at jeg provoserte slik med å dele litt av livet mitt med dere. Alle de positive og open minded folka seilte vel over til Amerika en gang i tiden, mens surpompene ble igjen på berget her og spredde sitt DNA... åpenbart. 

Men jeg kommer i det minste til å faktisk bli økonomisk uavhengig

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (11 timer siden):

Ingen spesiell tanke, bare jeg som synes det er artig å være med i forskjellige ting. F.eks miljø, Norge, USA, Global osv.

Ettfondsgjengen sine argumenter om at bevisstløs satsing på de største selskapene i 23 land må være det eneste smarte, de har vi hvertfall hørt noen ganger. Stå på du.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...