Gå til innhold

Den store tråden om finansiell uavhengighet


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

7 hours ago, DukeNukem3d said:

Tror dere må sette dere inn i prosentregning her. Og litt overraskende at jeg provoserte slik med å dele litt av livet mitt med dere. Alle de positive og open minded folka seilte vel over til Amerika en gang i tiden, mens surpompene ble igjen på berget her og spredde sitt DNA... åpenbart. 

Men jeg kommer i det minste til å faktisk bli økonomisk uavhengig

 

D08F4DFB-E4E6-4F42-A3E8-47F479EB173E.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 hours ago, Wisd0m said:

 

Jeg sjekket Coop Havreprotein og ser at det lander på 35 kr/100 gram protein. Det er ca. i samme området som kyllingfilet, så her må jeg si meg imponert på priseffektiviteten per gram protein iallfall. Godt mulig at dette blir det nye brødet som spises sammen med bondeomelett!

Neat! Rema sitt blir for øvrig hakket billigere, om du har det med i 10 for 10-lista på Æ. Da blir det 32,40 :) Kjøper begge brødene selv; greit å variere litt. Og Kiwi sitt. Det er godt, også lurer jeg faktisk på om det er enda litt billigere. Men her kan jeg ta feil - er dama som har handla det.

@Milhouse85: enig, er akkurat det jeg tenker også :) Selvfølgelig - kan man kompensere X% av tapet ved stillingskutt/øke sparinga, så er det defintivt en greie. Men jeg synes jo også det er litt artig, føler overhodet ikke at det forringer livet. Hadde det gjort det, hadde jeg prioritert annerledes. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Mag ne said:

Ettfondsgjengen sine argumenter om at bevisstløs satsing på de største selskapene i 23 land må være det eneste smarte, de har vi hvertfall hørt noen ganger. Stå på du.

"The MSCI World Index captures large and mid-cap representation across 23 Developed Markets (DM) countries*. With 1,540 constituents, the index covers approximately 85% of the free float-adjusted market capitalization in each country."

https://www.msci.com/documents/10199/178e6643-6ae6-47b9-82be-e1fc565ededb

 

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (10 timer siden):

Ettfondsgjengen sine argumenter om at bevisstløs satsing på de største selskapene i 23 land må være det eneste smarte, de har vi hvertfall hørt noen ganger. Stå på du.

Takk for det. For meg kan folk selvsagt investere akkurat som de selv vil. Men dette med å hogge hodet av folk som gjør det på sin egen måte skjønner jeg lite av. Det må være et norsk fenomen. De trodde kanskje at jeg hevdet at min måte var den beste å gjøre det på, men da må de nok lese en gang til.

Har en venn som setter absolutt alt han klarer i Tesla-aksjer og ingenting annet. Det gikk jo veldig bra lenge det, men er ikke for meg. Jeg ønsker han lykke til og har aldri kranglet med han om det. For meg er det bare interessant å høre. Blir bare glad av mangfold jeg. 

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (43 minutter siden):

Så flott for proffene da, har jeg hevdet å være en proff? 

Jeg ser at flere av fondene mine har 0.20% og 0.30%. Er det dyrt? 

0.2% - 0.3% er billig, antar at det er indeks/passive fond.

Jeg er litt nysgjerrig på hvilke ~14 forskjellige fond du har, kan du liste de opp?

Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (7 timer siden):

Neat! Rema sitt blir for øvrig hakket billigere, om du har det med i 10 for 10-lista på Æ. Da blir det 32,40 :) Kjøper begge brødene selv; greit å variere litt. Og Kiwi sitt. Det er godt, også lurer jeg faktisk på om det er enda litt billigere. Men her kan jeg ta feil - er dama som har handla det.

@Milhouse85: enig, er akkurat det jeg tenker også :) Selvfølgelig - kan man kompensere X% av tapet ved stillingskutt/øke sparinga, så er det defintivt en greie. Men jeg synes jo også det er litt artig, føler overhodet ikke at det forringer livet. Hadde det gjort det, hadde jeg prioritert annerledes. 

Så klart. Som barn husker jeg at jeg lærte at det ikke lønnet seg for Bill Gates å bøye seg ned å plukke opp en 1000-lapp på gata, fordi "arbeidet" hadde kostet mer enn hva han tjener. 

Jeg tror veldig mange folk undervurder tidsbruken mot besparelse. For eksempel ved å besøke fem ulike dagligvarebutikker for å kjøpe ymse tilbudsvarer. De fleste har bil. Totalt sett med bilkjøring koster det i snitt 7,43 kr,- pr km i følge Google. Hamstrer man mat, risikerer man større svinn - og at man kjøper mer enn det man i utgangspunktet trenger eller hadde tenkt i forkant. For ikke å snakke om harryturene til Sverige. Med mindre du bor på Halden, går de fleste i minus der - med en illusjon om at de sparer masse. Men; for all del. Du betaler jo for opplevelsen og turen i seg selv også. For mange er det verd prisen uansett. (Inkludert for undertegnede).

Selv var jeg maks uheldig og ble ufør for noen år tiden. Så jeg trenger ikke tenke på tap av arbeidskapasitet/tid. Så det gir meg masse tid å overskudd til å spare på det mest utroligste. Samt følge nøye med på tilbud, kampanjer og ymse. Ofte av det mer kreative slaget. 

Jeg kan gi et eksempel. For litt siden fikk Apotek1 inn Trumf på sine apotek. Dette markerte de med 50% Trumf-bonus på alle deodoranter. Trumf-penger kan konverteres til Eurobonus-poeng. Så for å gjøre et komplisert regnestykke kort. 600 kr,- i deodorant ga meg en gratis billett innenriks. Noe jeg brukte på Stavanger - Bodø, en tur som normalt koster drøyt 2000 kr,-. Og som bonus; nå har jeg deodoranter for mange år frem i tid. Hehe. ^^ 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Milhouse85 said:

Jeg tror veldig mange folk undervurder tidsbruken mot besparelse. For eksempel ved å besøke fem ulike dagligvarebutikker for å kjøpe ymse tilbudsvarer. De fleste har bil. Totalt sett med bilkjøring koster det i snitt 7,43 kr,- pr km i følge Google. Hamstrer man mat, risikerer man større svinn - og at man kjøper mer enn det man i utgangspunktet trenger eller hadde tenkt i forkant. For ikke å snakke om harryturene til Sverige. Med mindre du bor på Halden, går de fleste i minus der - med en illusjon om at de sparer masse. Men; for all del. Du betaler jo for opplevelsen og turen i seg selv også. For mange er det verd prisen uansett. (Inkludert for undertegnede).

Som er snittkostnaden, men avgjørelser tas på marginalkostnader. F.eks. har jeg en Tesla som ikke går stort. Kostnaden er i realiteten for meg strøm til 1,5 per mil og kanskje det tilsvarende i økte forsikringskostnader. Resten av bilen slites hovedsakelig ut pga alder og er faste kostnader. Andre med bensinbil har gjerne marginalkostnader mellom 10-20 per mil.

https://www.smartepenger.no/bilokonomi/373-kostnader-ved-bilhold

image.png.6415c3d18c97ee4c63ad407ab637e239.png

Edit: Og vel vitende om dette tar jeg ofte bilen istedenfor kollektivt. 40 kroner for 5-6 kilometer er særdeles dårlig deal mot det bilen kan tilby. 

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Egg, altså. Takk til den som minna meg på hvor billige billigegga faktisk er! Det har av en eller annen årsak gått i blindsona.

Det er jo helt revolusjonerende billig. Både metthetsmessig, men også i kroner per gram (ekstremt fullverdig) protein. Gårsdagens middag besto av ti egg, litt ost, en Prima-paprika, og fem skiver Prima-kneipp. Rask hoderegning: kjernesunn, solid middag for ~20 kroner.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (På 4.5.2022 den 10.51):

Egg, altså. Takk til den som minna meg på hvor billige billigegga faktisk er! Det har av en eller annen årsak gått i blindsona.

Det er jo helt revolusjonerende billig. Både metthetsmessig, men også i kroner per gram (ekstremt fullverdig) protein. Gårsdagens middag besto av ti egg, litt ost, en Prima-paprika, og fem skiver Prima-kneipp. Rask hoderegning: kjernesunn, solid middag for ~20 kroner.

Skal ikke kverulere, men er vel ørlitegranne mer? 😛 Billigste eggene du får er vel 6 pkn for 10er på Spar/Joker (ikke medregnet trumf-"rabatt"/bonus. Om du klarer å få billigere må du gjerne korrigere meg med hvor). Er vel da 1.6 kr pr egg - 16 kr for 10 egg. Ost + paprika + 5 skiver (selvom kneip) for 4 kr er kanskje litt vel billig :)

Egg er supermat. Hamrer fortsatt i meg støtt og stadig. Kjøp 5 kg sekk med løk, rødløk og sjalottløk (ofte 60 kr for sekken, altså 12 kr kg - vesentlig billigere enn løs-mini-løk i butikkene). Legg det i garasje eller annet sted som holder 10 grader, så holder det lenge. Noen få råtner og blir dårlige, men de aller fleste holder i månedsvis. Hiv sammen og lag fritatta. Svære, billige, gode retter som er lette å variere, og kan brukes med alt du måtte ha av restemat og holder til mange måltider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kverulering er artig! Eller, jeg synes det ordet forsåvidt brukes litt for lett. Dette er ikke kverulering, det er diskusjon :) Som jo er det vi er her for å gjøre :D Jeg må gi deg rett. Vi havner nok litt over 20 kroner, ja!

Ellers: ja, egg er definitivt supermat. Hvilken lykke at det også er så billig. Havregryn også, forsåvidt. Nesten gratis, svært sunn mat. Flotte saker. Takk for tipset både om å kjøpe store sekker med løk, og frittata, det går inn i "spare penger"-dokumentet mitt, som ligger i livsoptimaliseringsmappa. Bare komme på andre siden av maling av huset, og evt også 80% til høsten, så er planen å systematisere røvertriks som sparer penger og/eller tiltak (har også et dokument som heter "spare tiltak").

Lenke til kommentar

Havregryn har litt vel mye karbohydrater etter min smak. Bruker det hovedsakelig med proteinpulver og litt gresk yoghurt mikset med en gaffel. Da oppnår man forholdsvis greit måltid. Legg til en eller annen sunn kilde til fett også, så er man i mål.

 

Lenke til kommentar

Helt enig 🙂 det kan være så grovt eller uraffinert som det bare vil; for meg er det fetemat. Proteiner derimot? Det er konge. 

Nå er jeg i den heldige posisjon at jeg forbrenner cirka 1k kcal hver dag på trening. Ikke veldig økonomisk det, forsåvidt. Men! Havregryn blir det i hvert fall plass til. 

Lenke til kommentar

Tror man i sum som kostholdsbevist uansett ender opp med et billig kosthold. kCal er billig når man vet hva man gjør, det er som regel proteininnholdet som koster.

Jeg veier maten jeg spiser, og til og med med en god del alkohol ligger jeg godt under SIFOs referansebudsjett på et kosthold med 2g protein per kilo kroppsvekt. Tror at om man er kostholdsbevist så unngår man å kjøpe mye fabrikkprodusert mat som er overpriset ift næringsinnhold. Spiser nok også mindre pålegg til latterlig priser (200-300 kr/kg). En Grandiosa kjøttdeig og løk koster f.eks 55 kroner som er tilnærmet 100 kr/kg. Det er i samme område som rent kjøtt. 

Vil påstå at matbudsjettet er plassen nordmenn flest feil-disponerer mest. Kjøper dårlig og betaler dyrt. Virker heldigvis som det er en trend til bedring der. Vil anbefale å loggføre mat med MyFitnespal ett par uker for de som ikke har gjort det før. Fokuser på kcal inntak og proteininnhold så går det nok opp et lys for de fleste hvor det bør ryddes i kostholdet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...