Gå til innhold

Den store tråden om finansiell uavhengighet


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Takk for kloke råd, @Wisd0m:) Vi er helt enige. Mener alvor med tidligere rablerier om å åpne opp for mer glede, lettvinthet, opplevelser, og å ikke være besatt. 

På mange måter har jeg ordna meg godt nok for livet allerede. Også var det dette med dimmishing returns; antatt månedlig avkastning på 2,2M ~ det jeg klarer å spare ved relativt god innsats. Da er det plutselig ikke rasjonelt å jobbe ræva av seg og forsake masse lenger.

Men det kan også være moro å spare penger. Det er gøy å gå med overskudd, se beholdningen vokse, og tjene penger. Da som en positiv overskuddsgreie. Som du sikkert kunne utlede av forrige post, så er det ingen fare for at jeg ender opp med å lese bøttevis av selskapsanalyser :) Eller dropper å dra på fest eller ferie for å kunne opprettholde en viss sparerate. Jeg gjør et overslag når jeg får lønn, stikker fingeren i været og putter et passende beløp inn i et selskap jeg på det tidspunktet føler for. 

Vil ikke ende opp som kompisen min, som har hus med utleiedel, leilighet som han leier ut, penger i aksjer - og fortsatt jobber masse overtid. Tvert om, vil jeg ned i stillingsprosent nettopp for å bruke tiden på andre ting. Men å gjøre det som ferske huseiere, med en husholdninggjeld på 8M, det tør jeg ikke. Stillingssikre litt først. Litt sterkere røtter i arbeidslivet, litt inflasjon - og mens jeg uansett driver med det; litt uanstrengt, overskuddssparing :)

Endret av Bjarnemann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23 hours ago, Bjarnemann said:

Da er første utbyttekjøp gjort. Ble Telenor og Yara. Valget basert på magefølelse/sette hale på grisen. Like gjerne det, som å lytte til ekspertene/bruke masse energi på å treffe et velfundert valg - og uansett ikke ha bedre sjanser enn ved blind gjetting.

Det lover jeg, i hvert fall! Eventuell suksess kommer ikke til å bli forklart med egen dyktighet.

Du får ta en kikk på sparebankene også. Jeg er ikke ekspert på utbytteaksjer, men har en kammerat som lever av det. Han nekter å gi konkrete råd, men han er veldig glad i sparebanker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer sannsynligvis "store" muligheter for meg på jobb, muligheter for lederstilling. Er jeg litt optimistisk så får jeg kanskje 100 000 i økt inntekt (tviler at det blir så mye). Jeg regner på det og de samlede inntektene mine (korrigert for at jeg har kapitalinntekter) øker med kanskje 3-5 prosent etter skatt. Antagelig dobbel arbeidsmengde. Kommer nok til å takke nei om ikke det kommer betydelig bedre betaling. Jeg er på langt over "dimishing returns" når det kommer til arbeidsinntekt mot arbeidsmengde. Det er ikke verdt å jobbe vesentlig mer for en så lav økning. 

Endret av Wisd0m
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vil jo stride mot alt denne tråden står for 😛 så med mindre det gir deg noen personlig eller profesjonell berikelse for din egenverdi (som igjen ikke er bra å måle "lykke" i suksess på jobben) så ville det vel i grunn vært på grensen til galskap å si ja til dobbel arbeidsmengde for 3-5% lønn. Forholdet der er jo direkte begredelig. Må nesten nærme deg en tidobling før det begynner å kunne diskuteres, mener nå jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Veldig enig. Tråden handler om penger som middel for å leve det gode liv - ikke som et mål i seg selv. Var det ikke noe slikt Kant sa? Man skal aldri behandle penger som selvstendige mål, men som midler. Eller noe i den duren :D 

Ellers, så er det jo uansett gøy å bli spurt :) Antyder at du både gjør en god jobb, og er ønska. Selv om man ikke vil dra på fest, så er det jo alltids hyggelig å bli invitert.

Endret av Bjarnemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oppat skrev (2 timer siden):

Burde ikke folk som vil spare opp en masse under kort tid, flytte til utlandet?

Under corona ble dette mye enklere da alle jobber hjemmefra.

 

Kommer an på, ikke så dyrt å bo i Norge hvis alt er betalt ned. Mye er inkl. i velferdsstaten 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Neonex said:

Vil jo stride mot alt denne tråden står for 😛 så med mindre det gir deg noen personlig eller profesjonell berikelse for din egenverdi (som igjen ikke er bra å måle "lykke" i suksess på jobben) så ville det vel i grunn vært på grensen til galskap å si ja til dobbel arbeidsmengde for 3-5% lønn. Forholdet der er jo direkte begredelig. Må nesten nærme deg en tidobling før det begynner å kunne diskuteres, mener nå jeg.

Enig. Lønn mot innsats i norsk arbeidsliv ser vel omtrent ut som noe slikt. Gjør man ikke noe får man selvfølgelig mye igjen for det. Og det stiger kanskje helt til man har 60-70 prosent innsats. Over 70 prosent så er det veldig lite økning.

 

image.png.f97c9899444f0cbbc3ce967503fbfc13.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (18 minutter siden):

Enig. Lønn mot innsats i norsk arbeidsliv ser vel omtrent ut som noe slikt. Gjør man ikke noe får man selvfølgelig mye igjen for det. Og det stiger kanskje helt til man har 60-70 prosent innsats. Over 70 prosent så er det veldig lite økning.

 

image.png.f97c9899444f0cbbc3ce967503fbfc13.png

Skattesystemet forsterker denne effekten ytterligere. I Norge er det mest lønnsomt å tjene og yte helt middelmådig over flest mulig år. 

På et tidspunkt kommer det nok til å blir svært fristende å jobbe redusert. Synes jeg får lite igjen for å yte maks.

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Wisd0m said:

Enig. Lønn mot innsats i norsk arbeidsliv ser vel omtrent ut som noe slikt. Gjør man ikke noe får man selvfølgelig mye igjen for det. Og det stiger kanskje helt til man har 60-70 prosent innsats. Over 70 prosent så er det veldig lite økning.

 

image.png.f97c9899444f0cbbc3ce967503fbfc13.png

Det er vel slik for alle, selv Jeff Bezos, men hva som ligger på y-aksen spiller rolle og bytter du "marked" så er det mulig å ha vekst i inntekt i lang tid.  Starter du eget firma eller er konsulent så ser kurven litt anderledes ut.  F.eks. innen IT så kanskje du topper ut ved litt over en million i årsinntekt, men som konsulent kommer du kanskje til 3 mill og med eget firma kanskje 5-10 mill. 

Jeg hadde et mål for en del år tilbake om å øke inntekten 30% y/y og merkelig nok har det gått bra i mange mange år.  Snart kommer jeg til å krysse 10x den inntekten jeg hadde tidligere.  Dessverre har forbuket også gått opp tilsvarende så finansiell uavhengighet er nok ikke noe for meg.

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (46 minutter siden):

Enig. Lønn mot innsats i norsk arbeidsliv ser vel omtrent ut som noe slikt. Gjør man ikke noe får man selvfølgelig mye igjen for det. Og det stiger kanskje helt til man har 60-70 prosent innsats. Over 70 prosent så er det veldig lite økning.

 

image.png.f97c9899444f0cbbc3ce967503fbfc13.png

Spørs hva man legger i innsats og. 

Jeg føler jeg jobbet mye hardere og ga en større innsats når jeg løp rundt i en butikk for en lav lønn fremfor det jeg gjør i dag. Ikke pga løpingen men arbeidsmengden altså. Det er klart at det jeg gjør i dag er mye mer kompleks men jeg føler det er langt mer behagelig.

 

 

 

Endret av MrL
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skattesystemet fører til ganske mye som er interessant innenfor FI.

Utbytteskatten blir i Norge i beskattet for nominell og ikke reelle avkastning. Skjermingsrenten har gått ned grunnet lavrente så den kan man ikke lengre trekke fra.

Antar man 10 prosent avkastning og 2,5 prosent inflasjon blir den faktiske beskatningen følgende:

100 kroner * 10 prosent = 10 kroner i avkastning

10 kroner i avkastning * 0,35 = 3,5 kroner i skatt

Men så kommer inflasjonen og spiser av realavkastning

100 kroner * (10-2,5) prosent = 7,5 kroner i realavkastning

Og vipps ble realavkastningen beskattet med 3,5/7,5 = 46,7 %. Heldigvis har vi nå ASK som gjør at nåverdien av beskatningen blir tilnærmet null for de med lang sparehorisont.

Det vi kan dra ut fra dette er at om fritaksmetoden og ASK fjernes vil man få en beskatning på nærmere 50 prosent. I realiteten vil en slik skatteomlegging medføre at samtlige i denne tråden må få solgt aksjene sine og kjøpt seg en utleiebolig. Evt. kan man flytte pengene til et utenlandsk holdingselskap eller ETF lokalisert utenfor Norge men innenfor EØS. Pt har jeg pengene lokalisert for det meste i ETFer hjemmehørende i Irland.

 

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (7 timer siden):

Skattesystemet fører til ganske mye som er interessant innenfor FI.

Utbytteskatten blir i Norge i beskattet for nominell og ikke reelle avkastning. Skjermingsrenten har gått ned grunnet lavrente så den kan man ikke lengre trekke fra.

Antar man 10 prosent avkastning og 2,5 prosent inflasjon blir den faktiske beskatningen følgende:

100 kroner * 10 prosent = 10 kroner i avkastning

10 kroner i avkastning * 0,35 = 3,5 kroner i skatt

Men så kommer inflasjonen og spiser av realavkastning

100 kroner * (10-2,5) prosent = 7,5 kroner i realavkastning

Og vipps ble realavkastningen beskattet med 3,5/7,5 = 46,7 %. Heldigvis har vi nå ASK som gjør at nåverdien av beskatningen blir tilnærmet null for de med lang sparehorisont.

Det vi kan dra ut fra dette er at om fritaksmetoden og ASK fjernes vil man få en beskatning på nærmere 50 prosent. I realiteten vil en slik skatteomlegging medføre at samtlige i denne tråden må få solgt aksjene sine og kjøpt seg en utleiebolig. Evt. kan man flytte pengene til et utenlandsk holdingselskap eller ETF lokalisert utenfor Norge men innenfor EØS. Pt har jeg pengene lokalisert for det meste i ETFer hjemmehørende i Irland.

 

Når marginalskatten for lønnsinntekt over 640K og 970K er på henholdsvis latterlige 43,4 og 46,4%, med null mulighet for utsatt beskatning, synes jeg det er helt greit at passive inntekter beskattes såpass som du skisserer.

Egentlig burde vi alle bare yte et absolutt minimum i lønnet arbeid, og begynne med boligutleie og flipping. Er det rart boligprisene skyter i været?  

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...