Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Liten krise, strømbrudd


Taurean

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Strømmen har gått, to leiligheter. Vi får den ikke på igjen selv, har prøvd å skifte alle sikringer.

 

Har vi lov til å bestille elektriker på huseiers regning?

 

Har prøvd å kontakte huseier, ingen svar. Har sendt melding.

 

Leietaker har jo ansvaret for noe "innvendig vedlikehold" og kostnadene ifbm dette. Ikke godt å si 100% hvor "sikring" faller inn i dette "bildet".

 

 https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/vedlikehold/

 

Ville vel tro at dette faller inn under huseiers ansvar men 100% sikkert er det vel ikke. (Ved at feilen ligger utenfor selve leiligheten så peker vel det i retning av huseiers ansvar.)

 

Det kan faktisk også tenkes at det vil hjelpe for avklaringen å legge ut et bilde av sikringsskapet (innvendig) her på juss-forumet. (Da kan vi kanskje si noe om "sakens faktum", dvs den elektriske feilen, for eksempel om det skulle finnes en jordfeilbryter som har "trippet".)

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, først og fremst!

 

Dette er en enebolig med to leiligheter, en over og en under. Det bor en leietager over meg og jeg bor under. Sikringsskapene står i den øverste leiligheten - begge to.

 

Hadde døgnvaktselektriker her. Jeg tror problemet var at sikringene som ble prøvd skiftet inn (de nye) var defekt. Han målte dem, og først viste de litt strøm (ampere?), og når han prøvde igjen viste de ingenting. Fikk satt inn nye, så nå virker strømmen. Det var også en kabelsko som var delvis ubeskyttet, det ble sagt at den var svært farlig. Prisen kom på 3500 kr (som sendes huseier).

 

Det ble konkludert at hele systemet er underdimensjonert. Strømmen går i ett kjør her, det har egentlig vært uholdbart. Han målte ampere(?)uttak når vi hadde på det vi normalt bruker av strøm til 38, og skapet er dimensjonert for 35, mener jeg han sa. Så hvis vi har vært litt uforsiktige med strømbruk, så har strømmen gått momentant.

 

Personen som bor over har sliti med sikringer og tull i 3 år leiligheten har vært bebodd, brukt masse tid, penger og ressurser på sikringer.

 

Nå er jeg spent på hva huseiers reaksjon blir. Jeg har lyst til å bare pushe igjennom oppgradering av strømskapet. Fyren som var her sa det ville komme på ca 14 000. Jeg trodde det var snakk om 50 - 100 000. Så hvis huseier ikke går med på det, så har jeg lyst til å bare bestille oppgradering og be de sende regninga til han. Da tar jeg risikoen, men jeg håper det ikke går så langt. Har hatt en god tone med utleier siden jeg flyttet inn, så håper det fortsetter sånn. Men personen som bor over meg har hatt mye problemer og er på randen til saksøking med et annet problem her.

 

Tips og råd er velkomne. Kommer til å ringe advokatvakt i morra og forhøre meg litt før jeg gjør noe som helst.

Lenke til kommentar

Dere kan ikke sende regningen til huseier for at dere setter inn brukte sikringer! Utbedring av av livsfarlig forhold, derimot, men egentlig burde man gått via huseier først.

 

Uansett er det også deres ansvar å ikke bruke så mye strøm at sikringen går.

 

Dette kan du ikke mene. Mener du virkelig at tilstandene skal være som det her??? Hadde nesten ikke på noe strøm, jeg slo på komfyren, så gikk strømmen, og helvete var løs. Her må vi stå kl 22:00 om kvelden og tulle rundt i timesvis for å få orden på ting.

 

Når eier ikke svarer heller, så er det jo fåfengt. Personen har blitt gjort oppmerksom på det her av meg før flere ganger, men ingen rutiner er iverksatt. Da må det ikke komme som noen overraskelse når jeg tar sånne avgjørelser.

 

At personen over eller jeg har utstyr til å måle sikringer, kan ikke vi klandres for. Vi er ikke elektrikere og har ikke peiling på sånne ting. Jeg tror det var tomt for flere sikringer også, det går jo så mange hele tiden. Vi kan ikke være uten strøm hele natten, skal vi våkne opp til ødelagt mat i kjøleskap og fryser, og 10 grader i leiligheten? Hva om vi har ansvar, det kan skje ting som gjør at vi trenger strøm. Bekmørkt blir det jo også.

 

Dessuten har ikke jeg tilgang til sikringsskapet, det er personen som bor over som har hatt det ansvaret, og den personen er også møkk lei å bytte sikringer omtrent hver dag, i hvert fall ukentlig, og det skjer tilsynelatende helt uten grunn eller forvarsel.

 

Mener du det her er innenfor? Huseieren får bare ta den regninga og her må det ordnes opp. Det må være grenser til tull og tøys. Hvis personen over reiser bort på ferie, og strømmen går, hva skal jeg gjøre da? Bare finne meg i det? Da måtte jeg jo uansett ringe vakt, og hvis jeg skulle gjort det hver gang strømmen gikk, så hadde det jo blitt titusenvis av kroner, og låsesmed for å bryte seg inn hver gang, for personen over er ikke interessert i å bytte nøkkel med meg - og det er ikke jeg heller. Jeg er ikke interessert i å låse meg inn i andres hjem hele tiden, og forstår veldig godt at det ikke er interessant andre veien.

 

Det kan vel heller ikke være lovpålagt å kreve at andre skal kunne låse seg inn for å skifte sikringer fordi strømmen går i hytt og pine?? Det er vel ikke sånn ting skal være?

 

Det er sinnssykt at noen kan mene at det er galt å sende regning for elektrikervakt for det her. Det er verdier i mat for minst et par tusen i kjøleskap og fryseren, dette ville blitt ødelagt i morgen tidlig. Hva skal vi gjøre med det? Bare kjøpe mat for 500 kroner hver gang strømmen går hvis vi ikke er hjemme? For noe tull.

 

Det her dreier seg om uansvarlighet fra utleiers side. Dette skulle vært ordnet for årevis siden, men det har bare skurret og gått på leiers bekostning, dratt ut tiden og utnyttet andre.

 

Personen over har sagt at en vinter gikk strømmen opp mot 20 ganger på én måned.

Endret av Taurean
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ah, strømtull.  :)

 

Lett å miste hodet når man føler at man ikke har kontroll over en situasjon. Da blir det ofte ekstreme løsninger: Å ringe elektriker når strømmen igjen forsvinner, til tross for at det sannsynligvis er sikringen(e) fordi man allerede er klar over at det elektriske anlegget er underdimensjonert.

 

Forhåpentligvis betaler utleier regningen siden dette i utgangspunktet er hans skyld.

 

Nå er jeg spent på hva huseiers reaksjon blir. Jeg har lyst til å bare pushe igjennom oppgradering av strømskapet. Fyren som var her sa det ville komme på ca 14 000. Jeg trodde det var snakk om 50 - 100 000. Så hvis huseier ikke går med på det, så har jeg lyst til å bare bestille oppgradering og be de sende regninga til han. Da tar jeg risikoen, men jeg håper det ikke går så langt. Har hatt en god tone med utleier siden jeg flyttet inn, så håper det fortsetter sånn. 

 

Sikringene er tydeligvis dårlige, men hva med resten av anlegget? Det hjelper lite med (nye) automatsikringer hvis ledningsnettet forblir uendret. Når jeg gikk elektro "knerta" vi automatsikringen hele tiden og denne ble da stadig tregere. Til slutt var det en hovedsikring et annet sted som stadig måtte dyttes opp igjen ..

 

Jeg vet ikke hvor lang levetid nåtidens kvalitetsautomatsikringer har, men ingenting som er menneskelagd varer evig. I tillegg må du fortsatt inn i leiligheten til naboen din og dytte sikringa opp igjen.

 

Det aller beste hadde selvsagt vært å få et helt nytt elektrisk anlegg med flere sikringsskap, men dette sitter langt inne hos utleier skjønner jeg. Minimumskravet må derfor bli at han betaler for noen nye kurser og bytte av skrusikringene.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Bytting av sikring går nok på leietagers ansvar om innvendig vedlikehold som det ble nevnt tidligere. At du er frustrert forstår jeg godt, men det medfører ikke nødvendigvis at du kan ringe en eletriker for å skifte sikringer.

 

Om sikringsskap er underdimensjonert så er det selvsagt utleiers ansvar, men jeg kan ikke se at det medfører en rett til å tilkalle eletriker for å skifte sikring.

 

Dersom sikringene går ofte pga dårlig anlegg så kan dere nok kreve at utleier dekker kostnader til sikringer, men jeg forstår ikke hvorfor du mener at du trengte en eletriker av den grunn.

 

At det er veldig problematisk om sikringen går når den andre leieboeren er bortreist skjønner jeg også, men det var nå ikke det som skjedde. Du får ta opp dette med utleier og høre hva han tenker om det. Man kan, som du sier, ikke vente mange dager for å få tilbake strømmen. Men det er uansett ikke den aktuelle problemstillingen her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå skrev du ikke når strømmen forsvant. Men om den gjorde det like før du postet, 22, og elektriker hadde vært der før 01, så vil jeg ikke si du har gitt utleier rimelig tid.

Når det i tillegg viser seg at grunnen er at dere har byttet til defekte sikringer, så kan dere ikke belaste huseier for det.

Og andre utbedringer burde vært tatt via huseier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...