Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Liten krise, strømbrudd


Taurean

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, du hadde ikke lov, men det finnes nok ganske mangt og mye innenfor elektrobransjen som ikke er "helt innafor".

 

Noen steder så har jo også DLE blitt ilagt millionbøter for ikke å følge opp og gjøre jobben sin og å overlate "det hele" til installatørene.

 

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/lyse-fikk-bot-pa-750-000-kroner-1.484573

 

http://www.elmagasinet.no/Nyheter/Vis/Vil_ha_mer_handlekraftig_eltilsyn/ea25efc0-7c8c-40e3-b4e8-f16cc6622faf

 

Ellers så starter jo branner ganske ofte i koblinger/termineringer, og man må vel kunne si at det blir litt spesielt om eventuelt ufaglært leietaker kobler om fordelingstavlen ut i fra personlige ønsker, preferanser og behov. - Det hadde nok ikke vært helt bra.

 

Vi kan vel neppe anbefale Taurean akkurat den løsningen. Da blir vel faktisk løsningen med tilkalling av elektriker klokken 02:00 om natten til et, relativt sett, bedre valg.

Har da heller aldri bedt Taurean om å gjøre noe som helst selv. Du tar ting ut av en tekst, skumleser eller ignorerer og svarer helt i andre retninger. Kverulere bare for å kverulere? Mange som er "flinke" til å lese regler uten å få med seg alt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har da heller aldri bedt Taurean om å gjøre noe som helst selv. Du tar ting ut av en tekst, skumleser eller ignorerer og svarer helt i andre retninger. Kverulere bare for å kverulere? Mange som er "flinke" til å lese regler uten å få med seg alt. 

 

.. og så litt forsøk på elektrofaglig humor ..

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Ja da beklager jeg, og såvidt jeg kan se har du alt ditt på det tørre.

 

Nå,ja, Kravet for å kunne utføre arbeidsoppgaven på selvstendig basis er jo at man 

 

a. Har fagbrev som elektriker.

b. 2 årig teknisk fagskole/ingeniørutdanning.

c. 3 års relevant praksis etter fagskole.

b. Bestått instllatørprøve.

 

Med fagbrev som elektriker så er man nok bare et stykke av gårde på veien til å kunne gjøre jobbene på selvstendig basis. Man mangler forstsatt ca 5 år på "de fulle formelle kvilifikasjonene".

 

Det er jo de formelle kravene, men en annen side ved saken det er jo at dette ikke alltid blir fulgt.

 

Her er en beskrivelse av de formelle kravene:

 

http://www.installatorproven.no/article.asp?s=2

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS: 

Takker for utbedring av svarene.
Jeg har større forståelse av hvorfor du gjorde som du gjorde nå - og ville nok gjort det samme.

 

Dog, så er jeg ganske sikker på at med mindre huseier bare godtar elektriker regningen, så har du ingen sak for å skulle slippe å betale for den. Selv om du i etterkant fikk "rett" på at han ikke ville ha svart innen rimelig tid, så er ikke 3 timer rimelig i en slik situasjon, dessverre. Men om utleier innser at dette er utløp av frustrasjon over en situasjon som han selv har vært med på å skape, så spiser han regningen. 

 

Jeg bestilte en elektriker til en leilighet i oslo en lørdags kveld (etter å ha snakket med huseier og fått det godkjent) og de tok 2500,- bare for å møte opp. Ble på totalt 8500. Dyre greier

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takker igjen for alle svar.

 

Fikk svar i kveld om at personen hadde vært utilgjengelig og skal ringe meg i morgen. Virket nøytral, men vi får se da. Man vet jo aldri med mennesker.

 

Begynner å bli mye info her nå ^^ Mye å prosessere. Blir smånervøs for at jeg har dårlige sjanser med den regninga, men kommer til å argumentere veldig lenge og hardt før jeg godtar noe som helst. Ansvar er ansvar og sunn fornuft er sunn fornuft, juss eller ikke, når strømmen går oppmot 20 ganger per måned... Folk må ha en samvittighet. Det er ikke rettferdig at jeg skal betale for denne situasjonen fordi rike folk har valset over leietakere i alle år og fått utformet lovverket til sin favør. "The laws are made for the rich by the rich. So if you want to get rich you have to play by the rules of the rich because the rich make the rules." Håper ikke det blir sånn denne gangen.

 

Har tenkt meg til advokatvakt i morgen (eller i dag, Mandag). Håper det beste og forbereder meg på det verste.

 

Kommer til å si til utleier at hvis vi ikke kan løse det her på en folkelig måte og/eller hvis han bare er aggressiv og truer, kan vi like gjerne ta neste møte med hver vår advokat og ta det derfra. Nekter å synke ned til en trussel-kamp, da sier man fort ting man angrer på. Jeg er 95% sikker på at jeg har krav på fri rettshjelp. Dét kan jeg jo nevne hvis det blir nødvendig.

 

Kan legge til at all informasjon jeg finner her, som viser seg å være til stor hjelp for gjennombrudd -hvis- det skulle bli rettssak, og -hvis- det går min vei, kommer jeg til å vurdere økonomisk kompensasjon for. Er ikke rik, men velment strategisk og faglig råd som kommer til nytte blir ikke glemt. Det burde vært en mulighet her på forumet.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Ansvar er ansvar

 

Akkurat her mener jeg at ansvaret ligger på deg. En sikring røk på kveldstid, du klarte ikke å skifte den og tilkalte en eletriker for å hjelpe.

 

Alt det andre om tilstanden på det eletriske og hvor sikringsskapet er plassert kan jeg ikke se at er relevant ifm denne regningen.

 

Kommer til å si til utleier at hvis vi ikke kan løse det her på en folkelig måte og/eller hvis han bare er aggressiv og truer, kan vi like gjerne ta neste møte med hver vår advokat og ta det derfra.

Hvis utleier ikke betaler frivillig, så er deg eletriker kommer til å kreve pengene fra. Du bestilte fra dem, du er oppdragsgiver. Det er i så fall du som må gå til sak mot utleier. Forliksrådet er vel rette instans for et krav av denne størrelsen.

 

Jeg er 95% sikker på at jeg har krav på fri rettshjelp.

I følge denne https://www.fylkesmannen.no/nb/Folk-og-samfunn/Fri-rettshjelp/ så vil det kun unntaksvis, om overhode, gis fri rettshjelp i saker som denne. Hva kriteriene er og hvor strenge de er vet jeg ikke, men kan ikke forstå vurderingen din når du mener det er 95% sansynlig at du får fri rettshjelp.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvis utleier ikke betaler frivillig, så er deg eletriker kommer til å kreve pengene fra. Du bestilte fra dem, du er oppdragsgiver. Det er i så fall du som må gå til sak mot utleier. Forliksrådet er vel rette instans for et krav av denne størrelsen.

 

 

Forliksrådet eller husleietvistutvalget, hvis et slikt er etablert i den aktuelle kommunen.

 

Som nirolo sier over, elektrikeren vil kreve pengene fra leier. Leier må så ta sin sak til forliksrådet /husleietvistutvalget for å kreve pengene dersom utleier ikke aksepterer å dekke regningen.

 

Og i denne konkrete saket er kjernen at elektriker ble tilkalt fordi leier ikke hadde hele sikringer for hånden, eventuelt ikke klarte å skifte sikringer.

 

Jeg har lest ganske mange avgjørelser i husleietvistutvalget og er rimelig trygg på at utvalget vi se bort fra det meste annet i Taureans utlegninger. Husleietvistutvalget tar ikke veldig mye hensyn til utsagn som:"Det er ikke rettferdig at jeg skal betale for denne situasjonen fordi rike folk har valset over leietakere i alle år og fått utformet lovverket til sin favør."

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Så om jeg bestiller elektriker på arbeid, så skal jeg betale regningen?

Det kommer jo an på situasjonen. Om du går på jobb lørdag kveld, ikke klarer å skru på lyset og ringer en eletriker for å få hjelp, så bør du regne med å betale ja. (Forutsetter her at du ikke hadde noe der å gjøre en lørdag kveld.)

 

Det gjelder egne regler mellom arbeidsgiver og ansatt i en rekke forhold, bla ifm skadeserstattning. Usikker på hvordan reglene er her. Kan uansett ikke helt se at et ansettelsesforhold skal gi deg ubetinget rett til å påføre arbeidsgiver kostnader uten å kunne måtte stå økonomisk ansvarlig. Uansett er regler rundt arbeidsgiver/ansatt og erstatning langt fra tema her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Under visse forutsetninger, ja.

 

Sant nok. Men det gjelder likevel det store gross av elektrikere. Alle elektrikere jeg kjenner (og vi snakker tosiffret antall) har lov til å foreta installasjoner på eget anlegg. 

 

Det morsomme er at de likevel må utstede samsvarserklæring. Det er alltid litt komisk når avsender og mottaker av et skriv er samme person:

"Fra elektriker Arne Ås til huseier Arne Ås:  Jeg har i dag utført arbeid så og slik på ditt hus og dette arbeidet er gjort i henhold til standard slik og slik og jeg har tenkt på alt i denne sammenheng. Signert: Arne Ås"

 

Moral: Rett skal være rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjernen i saken er at sikringeskapet er defekt

 

Der er eg unenig. Slik som eg har forstått situasjonen så fungerer sikringsskapet som det er designa for.

Problemet er at trådstarter belastar kursane meir enn det som anlegget er dimensjonert for, og meiner at han har rett til å kreve at huseigaren oppgraderer el-anlegget til moderne standard.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Så om jeg bestiller elektriker på arbeid, så skal jeg betale regningen?

 

Hvis du ikke har blitt gitt myndighet av din arbeidsgiver til å bestille slikt arbeid i firmaets navn, så ja.


Kjernen i saken er at sikringeskapet er defekt

Som nevnt tidligere så får TS bestille kontroll av anlegget

 

Nei, kjernen i saken er manglende kunnskap og et underdimensjonert elektrisk anlegg. Om sikringene IKKE hadde røket ved overbelastning, ja da hadde de vært defekte eller tuklet med.

 

## dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pusher 50: Du har ikke forstått noe som helst og jeg ber deg ikke skrive mer i denne tråden. Jeg skrev det i den delen av 50% forrige innlegget som ble borte. Du hopper over 90% av det jeg skriver bare for å høste billige poeng, du er den verste type menneske jeg vet om. Noen flere personangrep eller mobbing rapporteres. Jeg er svært tålmodig og hensynsfull, har vært så snill som et lam mot huseier. Jeg forventer respekt og ærlighet tilbake. Det skal ikke være nødvendig for meg å skrive noe mer, jeg har skrevet hele situasjonen i detaljt én million ganger her allerede. Er du for ignorant til å lese og tenke så er det best du ikke skriver noe. Du appellérer bare til folk som ikke evner å se ting i en helhetlig situasjon for å høste billige poeng.

 

Dere andre: Gir oppdatering ved videre utvikling.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...