Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Liten krise, strømbrudd


Taurean

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dragen, Thunderhead og Salvesen: Den var ikke sprengt, den var defekt. Som skrevet, det er personen som bor over som har hatt hovedansvaret for skifting av sikringer. Jeg har ikke hatt noe med det å gjøre, så egentlig er det den personens ansvar. Men det er også skrevet at dette har skjedd mange ganger tidligere. Hvor mange ganger skal man forventes å fikse et problem før det skal fikses permanent?

 

Nightowl: Ja, det ble skrevet i rapporten at anlegget ikke er dimensjonert for dagens bruk.

 

Pliscin: Har ikke sjekket det gitt, men skal gjøre det i kveld. Oppdatering: Ja, da fikk jeg tid til å sjekke. Det står at leiers vedlikeholdsplikt blant annet inkluderer elektriske kontakter og brytere. Men jeg mener det her er på grensa; Det kan ikke være vår plikt å skifte sikringer 2-3 ganger i uka fordi strømskapet er underdimensjonert for dagens bruk. "Elektriske kontakter og brytere" vet jeg heller ikke om innebærer sikringsskap.

 

Det står også varslings- og skadebegrensningsplikt: Leieboeren har ansvar for å varsle utleier om skader på leiligheten som ligger utenfor leieborenes vedlikeholdsplikt. Akutte skader skal varsles uten opphold, andre skader skal varsles uten forsinkelse.

 

Håvard: Det er et godt poeng, men vi har ikke bil, og vi var trøtte og slitne etter en lang dag. Å fly etter buss og sykle i snøstorm som det var og kjøpe nye sikringer var ikke et alternativ i den situasjonen. Om vi hadde gitt huseier rimelig tid hadde ikke hjulpet. Skal vi vente til kl 02:00 på natten med å ringe? Da begynner maten i kjøleskapet å råtne.

 

Dubious: Det er også et godt spørsmål, men nå har for det første jeg nettopp flyttet hit, som var et salig styr, penger koster det også. Personen som bor over har barn, de har funnet seg til rette og det er ikke bare å flytte ved sånne problemer, viktig med stabilt liv når man har barn, og det gjelder jo for alle. Kan ikke la seg sparke rundt hele tiden, må flytte 3 ganger i året da jo. Blir jo blakk på flytting ^^

 

 

Ellers: Har sendt melding til huseier om at nytt strømanlegg vil koste ca 15 000 ifølge rapport fra elektriker og håper det kan ordne seg, at vi har vært svært forsiktige med strøm siden det har gått mye her. Utleier har blitt gjort oppmerksom på det her flere ganger, så det behøver ikke komme som noen overraskelse. + en beklagelse og håper på minnelig ordning. Veldig spent på hva svaret blir her. Har ikke fått noe svar enda nei.

 

Takker veldig for svar, setter pris på det!

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Tror nok det vi har fått demonstrert i tråden over er det som man med rimelighet kan kalle for en ekstrem mangel på elektrofaglig teknisk kompetanse og de rettsregler og de normer som gjelder for elektrikerfaget. Her bør det nok ligge an til at leietaker blir sittende med regningen og ansvaret for det som har skjedd så langt.

 

Som et overordnet "rammeverk" (på forskriftsnivå) for det regelverket som gjelder, når det gjelder den tekniske utførelsen og egenskapene for installasjonen, så er det jo Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg (FEL) som gjelder:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1998-11-06-1060

 

På detaljnivå, hvordan de ulike tekniske løsningene skal være utarbeidet så er det NEK 400 og NEK 399 som gjelder.

 

https://www.nek.no/produkter/nek-399/

 

https://www.standard.no/nyheter/nyhetsarkiv/elektro/2018-nyheter/nek-4002018/?gclid=EAIaIQobChMIhauzrLyN3wIV3rfACh2CyQLhEAAYASAAEgIlMPD_BwE

 

Når det gjelder hvem som er kvalifisert til å gjøre (eller mene) hva i et elektroforetak, så er det denne forskriften som gjelder:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739

 

Av den siste forskriften så går det jo fram at ingen "elektriker" er kvalifisert til å prosjektere eller gjennomføre en elektrisk installasjon. Dette behøver man å være "installatør" for å kunne utføre.

 

Hvis man setter sammen "sakens faktum" slik som beskrevet over, bed de rettskildene som gjelder, dvs FEL og NEK 399 / NEK 400, så kommer det ikke fram noe sted over at det nødvendigvis finnes noen "mangel" eller "feil" ved det elektriske anlegget, slik som beskrevet over.

 

Hvis leietaker velger å erstatte defekte sikringer med andre defekte sikringer, for så å få tak i en elektriker for å sette inn en sikring som er i orden, så må vel dette være leietakers ansvar.

 

Hvis leietaker velger å overbelaste det elektriske anlegget i forhold til den leveringskapasitet som finnes, så må dette også være leietakers ansvar, forutsatt at det elektriske anlegget oppfyller de formelle og faglige krav som gjelder.

 

Når det gjelder det prisoverslaget på 15.000,- som er mottatt, for en ombygging, så må jo dette nødvendigvis være feil.

 

FEL/NEK400/NEK399 beskriver jo hvordan en slik ombygging av et gammelt anlegg kan skje, hvis målet er økt kapasitet. I denne sammenheng så vil jo bare tilpasningen til de nye kravene i NEK399 sannsynligvis koste mer enn 15.000. (Krav til nytt tilkoblingsskap plassert utenfor huset.) Som nevnt er det ingen elektriker som kan treffe beslutning om dette, eller som kan står ombygging eller en ny installasjon. Man må være "Installatør".

 

Det er nok mitt inntrykk at leietaker i dette tilfellet har gitt seg ut på "litt dypt vann" og at vi har å gjøre med en "ganske snill" huseier, hvis man tar noe av regningen. 

 

Edit:

 

På den annen side så kan det jo også tenkes at anlegget rent faktisk ikke oppfyller de kravene som gjelder og at anlegget er brannfarlig. Da vil dette være en sak for DLE og man kan så melde fra til DLE (Det lokale elektrisitetstilsynet.) Resultatet av dette kan da bli et pålegg om utbedring eller ombygging. Det eletriske anlegget kan også bli stengt ned , hvis det er behov for det.

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/veiledning-til-forskrift/om-dle/

 

I samsvar med de pålegg som blir utarbeidet i regi av DLE så vil arbeidet kunne bli utført i regi av en godkjent installatør som vil kunne som vil kunne velge de riktige tekniske løsningene og sende en eller flere elektrikere til å utføre jobben.

 

Hvis anlegget har mangler eller er brannfarlig, så er det vel kanskje ikke så sannsynlig at prislappen for utbedring vil være kr 15.000,-

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et bilde av sikringskapet innvendig ville nok bidra til å oppklare "sakens faktum".

 

Det som ellers kanskje er ennå viktigere enn paragrafer, kroner og øre i denne saken, det er jo om det er noen tegn til "at noe blir varmt" eller "for varmt" i sikringsskapet eller i koblinger. Dette bør man vel følge med på, når man kjører på med høy belastning. Dette er vel en forholdsvis vanlig grunn til at gamle hus brenner, slik at man bør holde et øye med om det er tegn til "tydelig varmgang". 

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette kan du ikke mene. Mener du virkelig at tilstandene skal være som det her???

Kan du opplyse om hvor mange kurser det er i leiligheten, og ampere på dem? At komfyren er på samme kurs som resten av leiligheten, virker ikke bra.

 

At det ikke er en rutine for å få tak i sikringsskapet om den andre leieboeren er borte, er ikke akseptabelt.

 

Maten blir ikke ødelagt av en natt uten strøm, det er i hvert fall min erfaring. Men da må man holde skapet lukket.

 

Sikringene går av en grunn - nemlig at det brukes så mye strøm at det er risiko for brann. Å kjøre på så sikringene går regelmessig, betyr at man ber om en boligbrann.

 

At strømnettet bør utbedres er jo en annen sak, slik jeg forstår det var de 3500 for feilsøking pga du satt inn ødelagte sikringer?

Og utbedring av livsfarlig kabelsko.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert at sikringene som ble satt inn var ødelagte. Det kan faktisk hende at de røk med en gang de bli satt inn.

 

Det stemmer jo, og når det skjer så kan det tenkes at det dreier seg om kurser som kjører med så stor vedvarende belastning at det kan medføre brannfare. Normalt og i et riktig dimensjonert elektrisk anlegg, så skal jo dette ikke skje.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Syns du roter fælt.

1. Du leier en leilighet og er selv ansvarlig for flere momenter. Lyspærer, sikringer og til og med pakninger på toalettet er ting som jeg er rimelig sikker at faller på ditt ansvar. 

2. At leieboer over har hatt utfordringer med strøm ofte er jo tydeligvis ikke noe som har rammet deg, ergo er ikke dette et varig problem for din del? Om det er det, så kommer det iallefall ikke godt frem i tråden din.
 

3. At du/han setter inn brukte sikringer er kun deres eget ansvar. Og sikringene dere satte inn er garantert ikke "defekt" ut av boksen, men tidligere sikringer som er lagt tilbake i skapet og antatt som ubrukte eller lignende. Finner det mer eller mindre umulig at dere skal ha prøvd 3+ sikringer ut av forseglet boks som var "defekt"

4. At naboen er tomme for sikringer pga han må skifte de ofte, har jo ingen betydning for deg. Du er selv ansvarlig for at du har sikringer til å sette inn i ditt sikringsskap. I en situasjon som dette, så tyder jo mye på at du har flyttet ditt uten og orientere deg spesielt godt hva du gjør ved eventuelle sikringsbrudd - og heller ikke kjøpt inn sikringer selv, men forventet at det ligger reservesikringer i skapet?

Fra kl 22 på en ukedag så har en leilighet særdeles lite bruk for strøm. Jeg skjønner at man vil ha strøm, men om man ikke klarer seg uten strøm fra kl 22 til butikker åpner neste dag (som er fra 0700-1000) så har man faktisk et seriøst problem. Da bør du sette deg inn i hva som faktisk er forventet av oppegående mennesker som har egen husholdning. 

Om din virkelige frykt var mat, så kan man organisere maten og la den stå på trappen/hverandaen for natten om det virkelig var en reell bekymring.

 

Jeg ser en person som ville ha strøm for å se på netflix/surfe på pc/spille (som jeg har full forståelse for at man vil) - og som har urealistiske forventninger til hvor fort et problem som dette skal løses. Hadde jeg vært huseier, så hadde jeg aldri godtatt å betale 3500 for at dere som leietagere ikke har sikringer som fungerer. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

4. At naboen er tomme for sikringer pga han må skifte de ofte, har jo ingen betydning for deg. Du er selv ansvarlig for at du har sikringer til å sette inn i ditt sikringsskap. I en situasjon som dette, så tyder jo mye på at du har flyttet ditt uten og orientere deg spesielt godt hva du gjør ved eventuelle sikringsbrudd - og heller ikke kjøpt inn sikringer selv, men forventet at det ligger reservesikringer i skapet?

 

Sikringsskapet til TS er jo i leiligheten til naboen / i leiligheten over så det kan ha en betydning for TS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror nok det vi har fått demonstrert i tråden over er det som man med rimelighet kan kalle for en ekstrem mangel på elektrofaglig teknisk kompetanse og de rettsregler og de normer som gjelder for elektrikerfaget.

 

 

Å ikke klare å sette inn hele sikringer kan nok kalles mangel på elektrofaglig kompetanse.

 

Men hva får deg til å si at vi har fått demonstrert har ekstrem mangel på rettsregeler og normer som gjelder for elektrikerfaget? Den eneste som har forsøkt å si noe om rettsregler og normer for elektrikerfaget er du. Og du er ikke så på jordet...

 

 

Av den siste forskriften så går det jo fram at ingen "elektriker" er kvalifisert til å prosjektere eller gjennomføre en elektrisk installasjon. Dette behøver man å være "installatør" for å kunne utføre.

 

En elektriker er utmerket godt i stand til å både prosjektere og gjennomføre en elektrisk installasjon av det slaget vi snakker om her. Her er det snakk om enten å øke hovedsikringen noe, eller etablere noen nye kurser eller begge deler. Dette krever ingen prosjektering annet enn i en überabstrakt lov- og forskriftsjungel. 

 

Men det er riktig at en elektriker alene ikke kan stå ansvarlig (og dermed utstede en samsvarserklæring) for jobben. Til det trengs en autorisert installatør. Men dette er bare semantikk. I dagligtale betegner "elektriker" en person som har lov til å gjøre endringer i på et elektrisk anlegg. At dette formelt sett er en leveransekjede bestående av en utførende elektriker og autorisert installatør er av mindre betydning. 95% (minst) av den voksne befolkningen vet ikke forskjellen på en elektriker og en autorisert installatør. Antakelig vet de ikke hva en autorisert installatør er.

 

 

Som nevnt er det ingen elektriker som kan treffe beslutning om dette, eller som kan står ombygging eller en ny installasjon. Man må være "Installatør".

 

 

Joda, den slags beslutninger treffer elektrikere hver dag. I en installatørvirksomhet av noe størrelse kan det lett være 20-30 elektrikere og én autorisert installatør. Du tror vel ikke på ramme alvor at elektrikerne ringer inn til installatøren og ber ham/henne om å treffe en beslutning om ombygging av et sikringsskap? (Men selvfølgelig,  elektrikeren må stadig være ansatt av en autorisert installatør som har det faglige ansvaret for at ting går rett for seg.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sikringsskapet til TS er jo i leiligheten til naboen / i leiligheten over så det kan ha en betydning for TS.

Absolutt. Dog så er jo dette noe utleier bør vise/fremlegge rutiner for hvordan fungerer ved innflytt - og om utleier ikke gjør det, så må jo leietaker etterspørre det. 

 

At man ikke setter seg inn i problemstillingen før man har problemet kl 22 og dermed mener det er "akutt", så er det i stor grad egen uaktsomhet mener jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg er enig i at dette elektriske anlegget burde utbetrast, men det betyr ikkje at leigetakarane på eige initiativ kan påføre huseigaren denne utgifta utan vidare.

 

Fyrst må du avklare at dette er ein mangel, det er ikkje gitt. At gamle hus ikkje har eit elektrisk anlegg som er dimensjonert til å huse to moderne husholdningar burde være godt kjent, så med mindre anna har blitt opplyst om ved visninga så er dette slik som du aksepterte å leige bustaden.

Dersom dette er ein mangel så skal du varsle huseigaren og kreve at feilen blir utbetra, huseigaren kan då hente inn sine eigne pristilbud.

Dersom huseigaren ikkje rettar feilen innan rimelig tid, så kan leigetakaren sjølv utbetre mangelen på huseigarens rekning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis opplysningene gitt av TS er korrekt så fremstår det jo som at anlegget er kraftig underdimensjoner. Slik jeg tolker det er det snakk om 35 A for hele bygget, med to boenheter. 

 

Men, når sikringen til stadig går så skal man ha temmelig lav boevne for å ikke skjønne at ting ikke er helt som det skal, og gjøre noen tiltak. Sikringer er faktisk en sikring, ikke forbruksvare. Leietakere burde jo da enten klage til huseier, og/eller tilpasse forbruket etter hva som er tilgjengelig. 

 

Det er ikke normalt at sikringene går i ett sett. Godt mulig jeg selv var et usedvanlig smart barn, men som 10-11 åring forstod jeg dette da jeg satte på alt av ovner på en gang på hytta.  Det at voksne mennesker ikke forstår dette selv etter mange år boende på samme sted er meg en gåte.  Som voksen har mine sikringer bare gått da jeg har satt på kraftig elektroverktøy, og glemt at jeg har varmeovn på samme kurs. 

 

Det at sikringene til stadig går er dessuten farlig. Automatsikringer reduseres levetid når sikringen går stadig. Skrusikringer er ofte veldig trege og ved jevn overbelastning så kan det medføre varmgang i kabler, spesielt gamle. En tommelfingerregel er at kursene ikke bør belastes mer enn 80% av tid. Hvis TSs opplysninger er korrekt, at de bruker 38 A på en 35 A kurs så har man en belastning ca 10% høyere enn maks. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At dere presterer å bytte ut sprengte sikringer med sprengte sikringer, må dere ta på egen kappe. Men at skapet ikke er dimensjonert riktig, er utleiers ansvar.

 

Vil tro komfyren deres står på 16A kurs, og ikke 20A som er kravet.

 

Ikke noe krav om at komfyr/platetopp skal ha 20A. Det som er nevnt i normer og forskrifter er at anlegget skal være egnet forutsatt bruk, så det kan gå innunder der. Mye av problemet her går på hva huseier har informert om av kapasitet på anlegget. Det er ikke noen tilbakevirkende kraft på slike ting, og man brukte mindre strøm før. Selv har jeg 1-fas 25A inntak på huset, har bytta inntakssikring et par ganger siden jeg kjøpte, men utover det går det helt fint når jeg er aleine.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

1. Hva (kan) skje om en bruker brukte sikringer på nytt?

2. Gjelder dette kun sikringer som har gått, eller samtlige som har vært i bruk?

 

1: Ikke noe, med mindre du pakker den inn i aluminiumsfolie eller slår spiker gjennom.

2: Sikringer som har gått, har gått. I hvert fall når det kommer til denne typen. Skrusikringer, eller smeltesikringer, er i essensen en dimensjonert tråd som smelter vekk pga. varme ved gitt strømtrekk, f.eks. 10A. Når denne tråden smelter, går ikke strømmen videre ut på kursen, og man må skifte sikring.

Endret av Larzen_91
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...