Gå til innhold

Grensen på 350 kroner for netthandel fjernes!


Anbefalte innlegg

Jeg bor i Kina, og her kan jeg bestille hva jeg vil avgiftsfritt. Transport koster en tier, og for et par kroner ekstra kan jeg sende varen tilbake gratis.

Hvor mye tjener du i kina 40 kr dagen? Er nesten på samme nivå som utføretryget tjener per dag rundt 200 kr dagen.

For den lønningen er nok vesentlig dårlig hvis du jobber 12-14 timer per dag uten pauser og bor på fabrikk med dobbel køyesenger.

Og arbeidgiver dekker ikke sykdom eller skader så det må du tegne på forsikring gjør man dårlig jobb mister man jobben eller lønnen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye tjener du i kina 40 kr dagen? Er nesten på samme nivå som utføretryget tjener per dag rundt 200 kr dagen.

For den lønningen er nok vesentlig dårlig hvis du jobber 12-14 timer per dag uten pauser og bor på fabrikk med dobbel køyesenger.

Og arbeidgiver dekker ikke sykdom eller skader så det må du tegne på forsikring gjør man dårlig jobb mister man jobben eller lønnen.

 

Jeg tjener norsk lønn, men det er fordi jeg jobber for norsk firma.

 

Om jeg hadde jobbet for et kinesisk firma, noe jeg vil gjøre etterhvert så vil jeg tjene ca 50% av norsk lønn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 


 

Vanlig tabelltrekk, betaler en god slump i skatt, syntes som sagt før, at vi trenger politikere, som faktisk går inn for og spare og effektivere kontra bare øke skattene. Når er skattetrykket på folk høyt nok ?

 

Politikerne spiller Civilization eller andre strategispill hvor skattetrykk kan justeres i sanntid til å finne hvor hardt de kan skvise før folket gjør opprør ;)

 

 


 

Dette kan stimulere lokale bedrifter, så sånn sett er dette bra.. Men synd at vi nå må betale mer for toll.

 

Pluss bompenger for å nå disse lokale sentrumsnære butikkene på Nord-Jæren. Var det noen som nevnte politikerforakt?

 

 


 

Norske bedrifter lager ikke disse småtingene som jeg bestiller fra eBay. HDMI-kabler, tennstål til camping, lommelykter til en dollar stykk, blåtann til aux-adapter, 3 meter lang mobillader-kabel...

 

Jeg kunne kjørt dieselbilen min rundt halve dagen, gjennom mange bomstasjoner, for å kjøpe de samme varene til 20-dobbel pris.
Jeg har for eksempel sett den samme lommelykta til en dollar på ebay på norske bensinstasjoner til 300 kroner.

 

For mitt vedkommede er ikke problemet momsen.
Kjøper jeg en HDMI-kabel til 40 kroner, kan jeg godt skatte en tier av beløpet.

 

Men Posten vil kreve 160 (?) kroner i gebyr for privilegiet å betale momsen.
Vi snakker plutselig om 210 kroner for en 40 kroners vare.

 

Om Postens ansatte vil evaluere verdien av min vare, får de gjøre det på fritiden. Jeg betaler ikke 160 kroner for å få lov til å betale moms.

 

Hvorfor er Erna fremdeles i regjering?
Alt de gjør er galt.

 

Fordi de har fått sitte på nåde som den mindretallsregjering de fortsatt er. Man kunne godt hatt andre mindretallsregjeringskonstellasjoner - men det hadde neppe blitt særlig bedre kår av noe sosialistpreget greie. Man skal jo ikke så mange år tilbake for å finne en 8 års periode med Jens Stoltenberg bak roret, æsj :sick:

Endret av Uderzo
Flettet innlegg
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det står faktisk skrevet en plass at for posten så skal fortollingsgebyret bare dekke de faktiske kostnadene med fortollingen og skal ikke brukes for å subsidiere posten sine andre tjenester men etter det jeg kan se så er det bare en lov på bok og ikke noe som noen bryr seg om blir fulgt eller ikke.

Da tror jeg vi må kjøre massesøksmål på dette 02/01/2020.

Jeg kan godt betale mva - hvis jeg kan fortolle selv, eller gebyret er 30kr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da tror jeg vi må kjøre massesøksmål på dette 02/01/2020.

Jeg kan godt betale mva - hvis jeg kan fortolle selv, eller gebyret er 30kr.

 

Hva skal du bruke som bakgrunn for massesøksmålet da? At Norge ikke harmoniserer seg med EU, at Norge står litt mer selvstendig via EØS? Har du noen vettuge måter å saksøke myndighetene i Norge, de lager jo lovene selv?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skal du bruke som bakgrunn for massesøksmålet da? At Norge ikke harmoniserer seg med EU, at Norge står litt mer selvstendig via EØS? Har du noen vettuge måter å saksøke myndighetene i Norge, de lager jo lovene selv?

Du må lese hva jeg siterte - hvis posten tar mer i gebyr enn den faktiske kostnad de har, så bryter de loven. Hvis det viser seg at faktisk kostnad med å fortolle en pakke er 50kr, kan alle som har betalt 160kr gå sammen og saksøke posten - både for å få ned gebyret og sette presedens.

Det er nok absolutt utopisk av meg, men hvis denne loven eksisterer bør vi uansett sørge for på ene eller andre måten at posten følger den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må lese hva jeg siterte - hvis posten tar mer i gebyr enn den faktiske kostnad de har, så bryter de loven. Hvis det viser seg at faktisk kostnad med å fortolle en pakke er 50kr, kan alle som har betalt 160kr gå sammen og saksøke posten - både for å få ned gebyret og sette presedens.

Det er nok absolutt utopisk av meg, men hvis denne loven eksisterer bør vi uansett sørge for på ene eller andre måten at posten følger den.

Ja, jeg er redd det blir vanskelig ja. Eneste måten å slå fast hvorvidt 160 kr er det det faktisk koster, er å få innsyn i økonomien til Posten. Jeg tror nok det skal mye til før retten er villig til å innfri det kravet ;)

Lenke til kommentar

Du er klar over at skatteprosenten din øker jo mer du tjener, sant? Vi har ikke flat skatt i Norge. Så om du får opp 80k i lønn må du betale mer skatt på hele lønningen din, som fører til at man ikke nødvendigvis sitter igjen med lønnsforhøyelse - skatteprosent i lomma. 

Hvordan i alle dager kan du ha vært den raskeste sædcella i pungen...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du må lese hva jeg siterte - hvis posten tar mer i gebyr enn den faktiske kostnad de har, så bryter de loven. Hvis det viser seg at faktisk kostnad med å fortolle en pakke er 50kr, kan alle som har betalt 160kr gå sammen og saksøke posten - både for å få ned gebyret og sette presedens.

Det er nok absolutt utopisk av meg, men hvis denne loven eksisterer bør vi uansett sørge for på ene eller andre måten at posten følger den.

Bryter loven? Faktisk er det ikke ulovlig å ta urimlig priser så sant man ikke blir utnyttet f.eks medisiner eller ting faktisk man trenger.

Man trenger jo ikke hurtigladere og billiger kabeler etc. Så man kommer neppe noe vei å saksøke posten, kan jo starte med å saksøke diskusjon.no fordi de har så inkopentente brukere på forumet.

Lenke til kommentar

Da tror jeg vi må kjøre massesøksmål på dette 02/01/2020.

 

eller f.eks. drukne Posten i papirarbeid med å fortolle pakker som vi ikke henter ut.

 

Dvs. bestille noe til 15 kroner inkl. frakt fra Kina som kommer i boblekonvolutt og når den har lagt tiden ut må de returnere den.

 

Dette stuntet da som en protest mot at det ikke engang blir et vettugt/praktisk fribeløp på f.eks. 100 kr.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bryter loven? Faktisk er det ikke ulovlig å ta urimlig priser så sant man ikke blir utnyttet f.eks medisiner eller ting faktisk man trenger.

Man trenger jo ikke hurtigladere og billiger kabeler etc. Så man kommer neppe noe vei å saksøke posten, kan jo starte med å saksøke diskusjon.no fordi de har så inkopentente brukere på forumet.

 

Postloven §10.

"Tilbyder med leveringsplikt skal tilby leveringspliktig posttjeneste til åpne, objektive og ikke-diskriminerende vilkår og til kostnadsorientert og overkommelig pris."

 

Spørsmålet er om det er overkommelig pris å betale f.eks 170,- i fortollingsgebyr på en vare som koster 35 kr?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Sverige gjorde det samme. Men antall pakker som ikke ble hentet og all ekstra jobben og utgiftene gjorde at dem snudde. Det kommer nok til å skje her også. Så bare fortsett å bestill haugevis av pakker og ikke hent dem når dem kommer. Så blir det kaos uten like... :D

Har lenge hatt lyst på et DIY parykk-kit. Kommer i separat innpakte steg med 1 hår og lim per pakke.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette forslaget er jo noe Trump selvsagt ville støttet.

 

Morsomt så mye norske politikkere snakket ned tollmuren Trump satte opp, mens vi selv har vestens (verdens?) høyeste tollmur selv.

 

I virkeligheten har USA toll og avgifter på svært få produkter og alt under $200 er uansett toll og avgiftsfritt.  Om du likevel importerer mer som da må fortolles er fortollignsgebyret på mellem $2 og $9 på sendinger med verdi under $2500 (!)  Altså svært langt unna norsk toll og avgifter. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...