Gå til innhold

Grensen på 350 kroner for netthandel fjernes!


Anbefalte innlegg

Du må lese hva jeg siterte - hvis posten tar mer i gebyr enn den faktiske kostnad de har, så bryter de loven. Hvis det viser seg at faktisk kostnad med å fortolle en pakke er 50kr, kan alle som har betalt 160kr gå sammen og saksøke posten - både for å få ned gebyret og sette presedens.

Det er nok absolutt utopisk av meg, men hvis denne loven eksisterer bør vi uansett sørge for på ene eller andre måten at posten følger den.

 

Er det et organ som forvalter den delen av lovverket, så man slipper ty til massesøksmålet? Noen forbrukermyndighet f.eks.?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bryter loven? Faktisk er det ikke ulovlig å ta urimlig priser

Dropp å svare hvis du ikke gidder lese først, hva? 

 

Det står faktisk skrevet en plass at for posten så skal fortollingsgebyret bare dekke de faktiske kostnadene med fortollingen og skal ikke brukes for å subsidiere posten sine andre tjenester men etter det jeg kan se så er det bare en lov på bok og ikke noe som noen bryr seg om blir fulgt eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Sikkert 80% av pakkene jeg får fra kina (Aliexpress) er jo "gaver".

 

Posten må vel være glad, de må ansette en haug med nye personer, får å kunne ta unna alle pakkene som blir å komme å må tolles. Eller tror dere det blir 2-4 ukers behandlingstid for alle pakken fra utlandet. 

 

 

Langt i fra, mange ansatte på posten kommer til å miste jobben sin pga dette.

Lenke til kommentar

Har lenge hatt lyst på et DIY parykk-kit. Kommer i separat innpakte steg med 1 hår og lim per pakke.

 

Du tenker på ymse farger f.eks.? Sånt er dritbillig på nettet har jeg sett.

 

b1106bb79f52b397e26362f226ee949b.jpg

 

Kjøpte det selv bare for skøy, helst for å få antall positiv feedbacks på Ebay litt oppover (over 100 kjøp - ikke 100 hair extensions, men alt mulige varer - også ting jeg behøvde og har mye glede av). Fikk det da til ca. kr 1,10 gratis frakt på auksjoner og kr 2,30. Fikk tak i to forskjellige farger :lol:

 

p.jpgp.jpg Flott ikke sant :green:

 

3pcs Unisex Light Purple Straight Hair Extensions Clip Hairpieces Makeup Cosplay

 

22" Unisex Orange Straight Hair Extensions Clip Hairpieces Makeup Cosplay Tools

 

Langt i fra, mange ansatte på posten kommer til å miste jobben sin pga dette.

 

Håper Posten går til helvete da, så får Stortinget virkelig et forklaringsproblem, og noe å virkelig rydde opp i.

 

Det blir selvsagt en forbigående affære, så de postansatte får sitte å NAVe litt i mellomtiden.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Postloven §10.

"Tilbyder med leveringsplikt skal tilby leveringspliktig posttjeneste til åpne, objektive og ikke-diskriminerende vilkår og til kostnadsorientert og overkommelig pris."

 

Spørsmålet er om det er overkommelig pris å betale f.eks 170,- i fortollingsgebyr på en vare som koster 35 kr?

 

pr. idag er fortollingsgebyret kr.158 og er vel "vedtatt" at det er lovlig, for å si det sånn.

 

Tviler på det blir justert ned, for å stå i et rimelig perspektiv til krimskrams for 20-30 kroner etc. Dessuten kan man argumentere at det koster like mye for Posten å fortolle en gjenstand til 20 kroner vs. en til 800, det blir samme papirmølla.

Lenke til kommentar

pr. idag er fortollingsgebyret kr.158 og er vel "vedtatt" at det er lovlig, for å si det sånn.

 

Tviler på det blir justert ned, for å stå i et rimelig perspektiv til krimskrams for 20-30 kroner etc. Dessuten kan man argumentere at det koster like mye for Posten å fortolle en gjenstand til 20 kroner vs. en til 800, det blir samme papirmølla.

Men koster det det dobbelte å fortolle noe til 3001, kontra 3000?  For det er dobbelt gebyr om man tipper over..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

pr. idag er fortollingsgebyret kr.158 og er vel "vedtatt" at det er lovlig, for å si det sånn.

Spørsmålet er jo hvor utfordret de har blitt på dette - Når presset øker i 2020 vil jeg tør påstå at posten må fremlegge bevis for at det koster såpass mye å scanne en pakke og taste inn verdien.

 

Tidligere har det jo vært snakk om at man kan fortolle selv, jeg håper tollvesenet kommer med en løsning der man kan samle opp. Alle forsendelser på en mnd f.eks, eller 6mnd. betales på en gang med ett gebyr.

Lenke til kommentar

Man kunne jo startet et parti, som lover å endre på parlamentarismen over på noe mer direkte demokrati. Ingenting hadde blitt mer rettferdig for folkets del ihvertfall enn om en fikk til en slik endring. Men det må jo gå via grunnlovsendring. Og den eneste måten å få til det på er å få etablert nok Stortingsseteplasser i fra politikere som er for et direkte demokrati.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Parlamentarisme

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva hjelp det å stemme blankt? Kunne droppet å stemme da? Eller starte nytt priatparti i så fall. Hvis de hadde fått stemmene hadde de uansett ikke kommet inn på stortinget. Får stemme frem idiotpartiet.

Å stemme blank viser man ikke har tiltro til noen av partiene man kan stemme på. Å ls være å stemme viser bare st man ikke gidder å bry seg med hvordan landet blir styrt.

 

 

Er forøvrig helt enig i at flere saker bør avgjøres ved direkte demokrati.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tidligere har det jo vært snakk om at man kan fortolle selv, jeg håper tollvesenet kommer med en løsning der man kan samle opp. Alle forsendelser på en mnd f.eks, eller 6mnd. betales på en gang med ett gebyr.

 

Skjønner det kommer mye rart i posten som stoppes i tollen, men sånn type elektronikk-ting som man ikke får tak i her i landet eller vinylplater etc, kunne "verdiscannes" og leveres direkte til mottaker. Tollvesenet mottar informasjon fra speditør, faktura genereres og SITS krever inn hvis man ikke betaler.

Lenke til kommentar

KRF har greid å gi usslige 1000 mer i barnetrygd over et helt år.

 

Enig, de burde fjerne hele barnetrygden !

 

Er det noen som har god råd i dette landet, så er det generelt sett barnefamilier.

Det er fremdeles frivillig å få barn, noe som ikke burde premieres med 80 000 i engangsstøtte og en tusenlapp i måneden de neste 18 årene.

 

Personlig finner jeg det langt mer støtende at de øker engangsstøtten og barnetrygden, enn at de fjerner momsfritaket.

Gi heller pengene til syke, uføre og eldre som har minstepensjon.

Endret av adeneo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...