Gå til innhold

Grensen på 350 kroner for netthandel fjernes!


Anbefalte innlegg

Så du betaler 70% skatt? Skeptisk. 80k er 6.666 per mnd. Ser du bare 2000 av disse betaler du 70% skatt. Tipper du får igjen endel på skatten

 

Du er klar over at skatteprosenten din øker jo mer du tjener, sant? Vi har ikke flat skatt i Norge. Så om du får opp 80k i lønn må du betale mer skatt på hele lønningen din, som fører til at man ikke nødvendigvis sitter igjen med lønnsforhøyelse - skatteprosent i lomma. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du betaler 70% skatt? Skeptisk. 80k er 6.666 per mnd. Ser du bare 2000 av disse betaler du 70% skatt. Tipper du får igjen endel på skatten

Vanlig tabelltrekk, betaler en god slump i skatt, syntes som sagt før,  at vi trenger politikere, som faktisk går inn for og spare og effektivere kontra bare øke skattene.  Når er skattetrykket på folk høyt nok ?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, dette er ikke det Frp og Høyre ønsker, dette er Krf sitt krav for å støtte regjeringen.

 

Slik ser det ut:

 

http://www.sportsbransjen.no/no/nyhetsarkiv/hva-mener-partiene-om-350-kroners-grensen

 

Har noen interesser hvor dette er veldig ødeleggende - blant annet med musikk - hvor mesteparten jeg handler kommer fra utlandet - ikke på grunn av pris men tilgang. Nå har det blitt veldig dyrt de siste årene med porto - så det var allerede på grensen. Dette opplegget gjør at jeg ikke kan fortsette.

 

Med andre ting tror jeg det kan fikse seg - handle større volum og dele med andre.

 

Det jeg er mest "engstelig" for er at norske priser kommer å stige kraftig for produkter i aktuell prisleie. Norske butikker/nettbutikker har hittil konkurrert med utlandet og har stort sett hatt bra priser, jeg handler som regel fra norske steder så lenge ikke prisen er dobbelt så høy.

 

Etter denne økningen i pris (som gebyrer medfører på utenlandske produkter) er det ingen grunn for norske butikker å selge for eksempel blu rays for "utenlandske" priser lenger.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 7
Lenke til kommentar

"Handelstanden jubler for nå kan vi endelig konkurrere på like vilkår".

 

Det er vel ikke helt like vilkår når all import påføres ekstragebyrer?

 

Det er jo nettopp dette som er selve poenget for Virke: GEBYRET - se også det siste i mitt innlegg - det er dette de håper på. Selv om de kun babler om moms.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Handelstanden jubler for nå kan vi endelig konkurrere på like vilkår".

 

Kaffesjappene i storbyene jubler enda høyere  :new_woot:

 

 

Engangsstøtten som gis når man spytter ut avkom økes til 83 000,- blanke norske oljekroner, slik at flere norske mødre kan nyte kaffe til en femtilapp per kopp !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Det er jo nettopp dette som er selve poenget for Virke: GEBYRET - se også det siste i mitt innlegg - det er dette de håper på. Selv om de kun babler om moms.

 

 

Jaja, jeg skjønner jo selvsagt at det er det de håper på. Men å si at det da er like vilkår er jo direkte løgn.

 

Hvis dette går gjennom skal jeg sørge for å bestille et titalls pakker i uka, bare for å la det bli liggende på postkontoret. Så får de i hvert fall litt ekstra jobb om ikke annet..

Lenke til kommentar

Jaja, jeg skjønner jo selvsagt at det er det de håper på. Men å si at det da er like vilkår er jo direkte løgn.

 

Hvis dette går gjennom skal jeg sørge for å bestille et titalls pakker i uka, bare for å la det bli liggende på postkontoret. Så får de i hvert fall litt ekstra jobb om ikke annet..

 

Jeg er selvsagt helt enig med deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har ikke flat skatt i Norge. Så om du får opp 80k i lønn må du betale mer skatt på hele lønningen din, som fører til at man ikke nødvendigvis sitter igjen med lønnsforhøyelse - skatteprosent i lomma. 

Marginalskatten på lønnsinntekt er aldri mer enn 46,6%, eller med enklere ord; du sitter ALDRI igjen med mindre enn 50% av en lønnsforhøyelse. I tilfellet 80.000 mer i lønn vil det si at han sitter igjen med MINST 40.000 mer netto, eller 3333kr/mnd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Marginalskatten på lønnsinntekt er aldri mer enn 46,6%, eller med enklere ord; du sitter ALDRI igjen med mindre enn 50% av en lønnsforhøyelse. I tilfellet 80.000 mer i lønn vil det si at han sitter igjen med MINST 40.000 mer netto, eller 3333kr/mnd.

 

Om man tjener 300 000 kr i året, og betaler 30% skatt, får en forhøyelse til 380 000 en økning på 80 000 kr og må betale 39% skatt av dette, sitter man igjen med 1 816 kr mer i mnd for lønnforhøyelsen sin. 

 

Er dette realistiske tall? Nei. Men det beviser at du ikke kan matte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette kan stimulere lokale bedrifter, så sånn sett er dette bra.. Men synd at vi nå må betale mer for toll. 

 

Norske bedrifter lager ikke disse småtingene som jeg bestiller fra eBay. HDMI-kabler, tennstål til camping, lommelykter til en dollar stykk, blåtann til aux-adapter, 3 meter lang mobillader-kabel...

 

Jeg kunne kjørt dieselbilen min rundt halve dagen, gjennom mange bomstasjoner, for å kjøpe de samme varene til 20-dobbel pris.

Jeg har for eksempel sett den samme lommelykta til en dollar på ebay på norske bensinstasjoner til 300 kroner.

 

 

For mitt vedkommede er ikke problemet momsen.

Kjøper jeg en HDMI-kabel til 40 kroner, kan jeg godt skatte en tier av beløpet.

 

Men Posten vil kreve 160 (?) kroner i gebyr for privilegiet å betale momsen.

Vi snakker plutselig om 210 kroner for en 40 kroners vare.

 

Om Postens ansatte vil evaluere verdien av min vare, får de gjøre det på fritiden. Jeg betaler ikke 160 kroner for å få lov til å betale moms.

 

Hvorfor er Erna fremdeles i regjering?

Alt de gjør er galt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

I Sverige var det vel PostNord, ikke staten, som innførte gebyr på pakker fra Kina, fordi de mente at disse småpakkene førte til for mye arbeid.

 

I Sverige, som er med i EU, så er det jo heller ingen moms eller gebyr på ting kjøpt innenfor unionen, men det er heller ingen fritak.

 PostNord eies av den svenske staten med 60 prosent og den danske staten med 40 prosent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For mitt vedkommede er ikke problemet momsen.

Kjøper jeg en HDMI-kabel til 40 kroner, kan jeg godt skatte en tier av beløpet.

 

Men Posten vil kreve 160 (?) kroner i gebyr for privilegiet å betale momsen.

Vi snakker plutselig om 210 kroner for en 40 kroners vare.

 

Staten skal ha en ekstra avgift også i tillegg til postens avgift. Ikke glem det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man tjener 300 000 kr i året, og betaler 30% skatt, får en forhøyelse til 380 000 en økning på 80 000 kr og må betale 39% skatt av dette, sitter man igjen med 1 816 kr mer i mnd for lønnforhøyelsen sin. 

 

Er dette realistiske tall? Nei. Men det beviser at du ikke kan matte. 

 

Det er ikke sånn det fungerer. Hvis du tjener 300k betaler du 24.4% skatt på inntekten mellom 169.000 og 237.900, og 26.3% skatt på inntekt mellom 237.900 og 300.000.

 

Det samme gjelder inntekten mellom 300.000 og 380.000.

 

Trinnskatten slår inn på inntekten over hvert trinn, ikke på hele inntekten din. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...