Gå til innhold

Grensen på 350 kroner for netthandel fjernes!


Anbefalte innlegg

Men har noen sett noen "bekreftelse" på at det blir som det er nå frem til 1. April 2020, eller er det uvisst?

Sånn jeg ser det fremstår det ganske uklart. Og med tanke på at det er tante Siv som er i førersetet her hadde det ikke forundret meg at ingen har tenkt på hvordan saker og ting skal fungere fra 1. Januar til 1, April

 

Tviler på at Nato-Jens i sin regjeringstid hadde greid å komme fram til noe særlig mer elegante løsninger.

 

Han var jo "snakke rundt grøten" og "god dag mann økseskaft" -retoriker av rang.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler på ebay og aliexpress vil moms registere seg, så det blir vel en prosess etterpå varen er sendt.

ebay (som strengt tatt ikke er en selger, men et annonsenettsted...) har allerede "momsregistrert seg" for å tilby ganske nøyaktig en slik løsning som Regjeringen foreslår. Men det er* (siden ebay bare er et mellomledd mellom selger og kjøper...) valgfritt for selgeren om de vil benytte seg av den (som innebærer at ebay sin partner, Pitney Bowes, tar seg av fortollingen og krever inn mva + et gebyr via Paypal og betalingskortet ditt) eller heller sende pakken på vanlig måte, som innebærer (med någjeldende regelverk) at den blir fortollet ved ankomst.

 

Ebay Global Shipping. Google it.

 

*) har i alle fall vært, hittil. Men det forundrer meg ikke om det etterhvert kommer til å bli obligatorisk, mtp Regjeringens forslag om ny innkrevingspraksis.

Lenke til kommentar

GSP er dyrt, men sammenligner frakten alltid med norsk frakt som er 149kr for norgespakke inntil 10kg (kjøpt på posten.no). Har fått en del forsendelser med GSP. både under og over 350kr grensen. Har alltid vært fornøyd. Bakdelen er at de ikke spesifiserer om jeg betaler VAT eller ikke. Foretrekker butikker der VAT ble trukket fra når jeg velger Norge som destinasjonsland.

Lenke til kommentar

Skatt er uansett noe man kan regulere litt for selv, enten man liker å få penger tilbake eller å oppleve sur restbeskatning.

 

Så når du nevner en prosentsats, så sier den lite om hvor mye du har bedt arbeidsgiveren korrigere det opp eller ned.

 

Skatt er ikke noe en regulerer selv, trekkprosent derimot...

 

Jo du bestemmer restskattetrykket ditt selv.

 

En kan delvis påvirke hvor mye en ender opp med... "restskatt" eller penger tilbake. Det har lite med "skattetrykk" å gjøre. Hva du mener med egne "nyord" kan jeg ikke vite, men "trykk" betyr noe annet for meg.

 

 Gratulerer til et par kverrulante folk som har greid å si det samme som meg på en annen måte ;)

 

Kan det tenkes at det er du som uttrykker deg litt "dårlig", uten at vi nødvendigvis er kverulante? Nå skal jeg ikke kverulere mer med deg  :thumbup:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

ebay (som strengt tatt ikke er en selger, men et annonsenettsted...) har allerede "momsregistrert seg" for å tilby ganske nøyaktig en slik løsning som Regjeringen foreslår. Men det er* (siden ebay bare er et mellomledd mellom selger og kjøper...) valgfritt for selgeren om de vil benytte seg av den (som innebærer at ebay sin partner, Pitney Bowes, tar seg av fortollingen og krever inn mva + et gebyr via Paypal og betalingskortet ditt) eller heller sende pakken på vanlig måte, som innebærer (med någjeldende regelverk) at den blir fortollet ved ankomst.

 

Ebay Global Shipping. Google it.

Nå snakker jeg ikke om bestilling fra usa, fleste bestiller ting fra kina eller polen.

Så vidt jeg vet har ingen endringer skjedd der allerede, for meg gjør det ikke noe å betale 25% moms.

Om man slipper fortollings gebyr på kr 159 i  tillegg per pakke.

Men tror det er større sansynlighet man ikke slipper unna det, enten betale høy pris ellers blir pakken manikulert og man må bruke paypal money back garanti.

Lenke til kommentar

Vi bor i Norge. Vi trenger ikke lønninger på 2 og 10 millioner kroner.

 

Det er ikke usosialt å ha merverdiavgift og avgifter på varer for å ha en lav inntektsskatt slik vi har i Norge.

 

Har du 500.000kr i lønn betaler du 25,7% skatt

Har du 1 mill. 33,6% og 2 mill. 40%.

I tillegg betaler du merverdiavgift og andre avgifter, men dette er frivillige avgifter.

 

Det som er usosialt er at folk forlanger at varer de kjøper skal være momsfritt og i samme slengen får de uføretrygd, sykepenger, gratis skole og en bråte med velferd slengt etter seg.

 

25.7% er riktig. (kilde) Noen her glemmer nok at man betaler halv skatt i desember. Men i tilegg til dette betaler man 14.1% i arbeidsgiveravgift. 

 

Når du kjøper en vare fra utlandet som koster 200 kroner, så må man betale 158 kroner i tollavgift, og 50 kroner i MVA. Det betyr at 51% av prisen er norsk skatter og avgifter. Totalskatten blir da (0.743 / 1.141) * 0.49 = 0.32.

 

68% skatt for en som tjener 500000 kr er rimelig usosialt.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

25.7% er riktig. (kilde) Noen her glemmer nok at man betaler halv skatt i desember. Men i tilegg til dette betaler man 14.1% i arbeidsgiveravgift. 

 

Når du kjøper en vare fra utlandet som koster 200 kroner, så må man betale 158 kroner i tollavgift, og 50 kroner i MVA. Det betyr at 51% av prisen er norsk skatter og avgifter. Totalskatten blir da (0.743 / 1.141) * 0.49 = 0.32.

 

68% skatt for en som tjener 500000 kr er rimelig usosialt.

 

Feil på feil her... 

 

25,7 % er ikke “riktig” - det er riktig bereget inntektsskatt DERSOM man forutsetter at en person er lønnsmottaker med ingen andre fradrag enn minstefradraget og DERSOM man forutsetter at trygdeavgift = skatt. Det siste er i hvert fall ikke riktig for det er er delvis til ditt eget pensjonsfond og i ingen andre land enn Norge regnet som skatt, men som “social security”(noe som kommer av at i Norge håndteres den teknisk sammen med skatt, mens i alle andre land jeg kjenner til håndteres den separat og kommer på en separat linje på lønnsavregningen, evt skal betales inn av lønnstaker selv med visse mellomrom). 
 
Man betaler ikke halv skatt i desember, man betaler presis samme skatt da som ellers. Skattetrekket er derimot halvt i desember (=ingenting for siste halvdel av måneden,selv om forskjellen ikke merkes i praksis når man har månedslønn). Skattetrekk og (inntekts)skatt er to helt  forskjellige ting.
 
“Man” betaler heller ikke 14,1 % AGA, arbeidsgiver betaler 14,1 % AGA - et “pensjons- og sykehusinnskudd” (ikke skatt!) for å disponere arbeidskraft. 
 
Man betaler til slutt ikke 158 kr i tollavgift, men i lagerleie  for opphold på Posten Norge AS’ tollager mens fortolling pågår. Leien er saftig nok, men like lite som husleie er helelr ikke lagerleie noen skatt. 
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Man betaler til slutt ikke 158 kr i tollavgift, men i lagerleie  for opphold på Posten Norge AS’ tollager mens fortolling pågår. Leien er saftig nok, men like lite som husleie er helelr ikke lagerleie noen skatt. 

 

Man betaler 158kr i fortollingsgebyr til posten. Lagerleie på 158kr er noe man betaler til posten kun hvis man velger å fortolle forsendelsen selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Feil på feil her... 

 

25,7 % er ikke “riktig” - det er riktig bereget inntektsskatt DERSOM man forutsetter at en person er lønnsmottaker med ingen andre fradrag enn minstefradraget og DERSOM man forutsetter at trygdeavgift = skatt. Det siste er i hvert fall ikke riktig for det er er delvis til ditt eget pensjonsfond og i ingen andre land enn Norge regnet som skatt, men som “social security”(noe som kommer av at i Norge håndteres den teknisk sammen med skatt, mens i alle andre land jeg kjenner til håndteres den separat og kommer på en separat linje på lønnsavregningen, evt skal betales inn av lønnstaker selv med visse mellomrom). 
 
Man betaler ikke halv skatt i desember, man betaler presis samme skatt da som ellers. Skattetrekket er derimot halvt i desember (=ingenting for siste halvdel av måneden,selv om forskjellen ikke merkes i praksis når man har månedslønn). Skattetrekk og (inntekts)skatt er to helt  forskjellige ting.
 
“Man” betaler heller ikke 14,1 % AGA, arbeidsgiver betaler 14,1 % AGA - et “pensjons- og sykehusinnskudd” (ikke skatt!) for å disponere arbeidskraft. 
 
Man betaler til slutt ikke 158 kr i tollavgift, men i lagerleie  for opphold på Posten Norge AS’ tollager mens fortolling pågår. Leien er saftig nok, men like lite som husleie er helelr ikke lagerleie noen skatt. 

 

 

Nå pirker du på smådetaljer her. Om man kaller det halvt skattetrekk eller halv skatt er 100% irrelevant. Arbeidsgiver betaler 14.1% i arbeidsgiveravgift, han betaler også inntektskatten for deg.

 

Uansett hvilke ord man bruker så blir det 68% skatt/avgift/gebyr/whatever når en med 500K i inntekt kjøper en vare for 200 kroner fra utlandet.

 

Om det ikke var noen MVA, toll, inntektskatt eller arbeidsgiveravgift så ville den vært på 0%. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

25.7% er riktig. (kilde) Noen her glemmer nok at man betaler halv skatt i desember. Men i tilegg til dette betaler man 14.1% i arbeidsgiveravgift. 

 

Når du kjøper en vare fra utlandet som koster 200 kroner, så må man betale 158 kroner i tollavgift, og 50 kroner i MVA. Det betyr at 51% av prisen er norsk skatter og avgifter. Totalskatten blir da (0.743 / 1.141) * 0.49 = 0.32.

 

68% skatt for en som tjener 500000 kr er rimelig usosialt.

 

Hvis du åpner linken til kilden din så ser du først at det er ganske mange variabler som påvirker hvor mye skatt man skal betale. 

Jeg bor feks i en kommune med eiendomsskatt og må betale mer enn en som ikke må det. 

 

Men hvis du ser på siste feltene for utregning så beregner altså alle arbeidsgivere skattetrekk fordelt på 10,5 måned. 

Det er pga juni er feriepenger og desember er halv skatt. 

 

Hvis en person skal betale 1000,- i skatt, skal forskuddstrekket fordeles på 10,5 måneder, altså trekkes det 95,- pr måned utenom i desember hvor man trekkes ~48,- Totalt blir det likevel 1000,- 

 

Arbeidsgiveravgift er ikke noe du betaler, men arbeidsgiveren.. De har også bla avskriving av momsen for varer de kjøper. 

Du blander i sammen veldig mye og har dessverre for lite peiling på dette.

 

Lenke til kommentar

Hvis du åpner linken til kilden din så ser du først at det er ganske mange variabler som påvirker hvor mye skatt man skal betale. 

Jeg bor feks i en kommune med eiendomsskatt og må betale mer enn en som ikke må det. 

 

Eiendomskatt har ingenting med dette å gjøre. Jeg kunne selvfølgelig laget 10 ulike eksempler, med ulike folk. Men det vanlige er at man snakker om skatt etter minstefradrag.

 

Andre bruker kom med samme tall uten at du klagde at de ikke inkluderte alle mulige tilfeller.

 

Arbeidsgiveravgift er ikke noe du betaler, men arbeidsgiveren..

 

Helt feil. Arbeidsgiver betaler både inntektskatt og arbeidsgiveravgift for deg. At de går ut av ulike bankontoer fra arbeidsgiveren er irrelevant.

 

Hvis man gjorde inntektskatten om til en arbeidsgiveravgift så ville ikke det redusert skattetrykket i Norge.

 

De har også bla avskriving av momsen for varer de kjøper. 

 

Moms og arbeidsgiveravgift fungerer ikke likt, så denne sammenligningen, kombinert med tullet om eiendomskatt, viser bare at du ikke har peiling.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Nå pirker du på smådetaljer her. Om man kaller det halvt skattetrekk eller halv skatt er 100% irrelevant. Arbeidsgiver betaler 14.1% i arbeidsgiveravgift, han betaler også inntektskatten for deg.

 

Uansett hvilke ord man bruker så blir det 68% skatt/avgift/gebyr/whatever når en med 500K i inntekt kjøper en vare for 200 kroner fra utlandet.

 

Om det ikke var noen MVA, toll, inntektskatt eller arbeidsgiveravgift så ville den vært på 0%. 

 

Dette er bare “smådetaljer” for dem som selv har et skjødeløst/likeglad forhold til begrepet presisjon og holdningen “la alle humler suse - er’re nøye, a” rotfestet hos seg. 
 
Om kaller noe  halv skattetrekk eller halv skatt er langt fra irrelevant, for en lønnsmottaker betaler helt vanlig skatt av hele lønnsintekten - også feriepenger og julelønn - selv om han ikke har skattetrekk på dette. 
 
Om du er lønnsmotttaker betaler arbeidsgiver 14,1 % AGA for å disponere deg og legger ut  ditt eget skattetrekk for deg (som han så setter inn på skattetrekksbankkonto til han betaler den for for deg)  - for AGA krever han ikke refundert av deg, men det gjør han med skatten, jfr linjen “skattetrekk” på lønnsavregningen
 
Du har rett i at i ditt eksempel går 68 % av ditt betalte totalbeløp til helt annet enn betaling av leverandørens faktura? Hvorfor har det noen som helst relevans sammenlignet med ditt skattetrekk eller din inntektsskatt

 

 

Nei forandrer ikke noe men greit å ha korrekt grunnlag.

Dette forandrer svært mye, for det er forskjell i vesen og ikke i grad mellom skatt og lagerleie eller skatt og spedisjonsoppdragsfaktura. 

 

Edit: Skrivefeil

Endret av *NORGE*
Lenke til kommentar

? *NORGE*

 

 

De fleste land har en eller annen form for merverdiavgift. I EU land kalles dette for VAT, Valued Added Tax. I USA heter det sales tax.

 

Sverige og Danmark har de samme 25 prosentene dom vi har. Finland har 24, Tyskland 19, Storbritannia 20....

Vi sammenligner oss med de andre nordiske landene, ikke lilleputtstater eller land med totalt forskjellig styresett og velferdsystem enn det vi har.

 

Jeg liker ikke toll på varer, men synes det er helt greit hvis det beskytter norsk produksjon. Spesielt matproduksjon.

 

Merverdiavgift skal betales på alle varer som selges i Norge og importeres bortsett fra de varegruppene som er fritatt.

 

 

Jeg har vært en forbruker og ivrig egenimportør i over 20 år nå. Har bestilt fra mange land, mest fra Kina men en god del fra EU og USA/Canada. Jeg brukte TVINN for snart 20 år siden. Det fungerte helt fint.

 

Jeg har alltid klaget på momsgrensen da den var 200kr. Gammeldags greie fra 1972'ish. Etter jeg satt meg litt inn i norsk skatt og fikk unger forandret både syn på importregler og politikk.

Jeg er meget fornøyd med det norske skattesystemet. Jeg liker lav inntektsskatt og mer skatt på forbruk. Spesielt etter jeg begynte å få sparedilla ifjor. Jeg sparer 5k eller mer hver måned i aksjefond slik at jeg kan slutte å jobbe når jeg er 62-63. Et perfekt tidspunkt siden begge sønnene mine er i etableringsfasen når jeg er i 60 årene. For min del vil jeg begrense forbruket mitt og slutte å kjøpe masse dill og dall fra Kina, bestiller kun i større kvanta når jeg har behov. Ved f.eks. spesielle hobbyprosjekter. Men det er meg. Og jeg betaler gledelig merverdiavgift på det jeg kjøper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har rett i at i ditt eksempel går 68 % av ditt betalte totalbeløp til helt annet enn betaling av leverandørens faktura? Hvorfor har det noen som helst relevans sammenlignet med ditt skattetrekk eller din inntektsskatt

 

Mer nøyaktig, 68% av ditt betale totalbeløp går til betaling av MVA, statlige avgifter, skatt og gebyrer relatert til dette.

 

Mitt poeng var aldri å forklare skattesystemet i Norge, det kan profesjonelle gjøre. Poenget er at staten reduserer kjøpekraft til en med 500K i inntekt med 68% når vi kjøper en vare som koster 200 kroner fra utlandet. Det er rimelig usosialt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

*NORGE*

 

 

De fleste land har en eller annen form for merverdiavgift. I EU land kalles dette for VAT, Valued Added Tax. I USA heter det sales tax.

 

Sverige og Danmark har de samme 25 prosentene dom vi har. Finland har 24, Tyskland 19, Storbritannia 20....

Vi sammenligner oss med de andre nordiske landene, ikke lilleputtstater eller land med totalt forskjellig styresett og velferdsystem enn det vi har......

 

 

Ehh, er du helt sikker på jeg var riktig adressat her?

 

Jeg har gjort sammenligning med to konkrete land, nemlig Latvia (som har 21 % eller 12 % PVN (akkurat som Norge har 25 og 15 MVA), samt Malaysia, som har 10 % GST (regnet på helt annen måte enn Norge, slik at neste ledd ikke får fradrag, akkurat som i Norge før 1970 da vi hadde oms (omsetningsavgift) og ikke moms (merverdiavgift), man er i ferd med å legge om etter mønster fra Norge i 1969 (faktisk, landet har også kopiert norsk førerkortopplegg i stor grad), men diskuterer detaljer og har gjort det et par år nå.) Ingen av de to statene er lilleputtstater (Latvia har innbyggertall som Norge, Malaysia langt større) og begge har et velferdssstem sammenlignbart med Norge, om ikke helt på høyde med Norge. 

Lenke til kommentar

Mer nøyaktig, 68% av ditt betale totalbeløp går til betaling av MVA, statlige avgifter, skatt og gebyrer relatert til dette.

 

Mitt poeng var aldri å forklare skattesystemet i Norge, det kan profesjonelle gjøre. Poenget er at staten reduserer kjøpekraft til en med 500K i inntekt med 68% når vi kjøper en vare som koster 200 kroner fra utlandet. Det er rimelig usosialt.

Hvor mye av ditt totalte totalbeløp går til betaling av "MVA, statlige avgifter, skatt og gebyrer relatert til dette" om du kjøper noe i Norge? 

 

Hvorfor diskuterer dere inntektskatt?

Spør du, spør jeg også... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...