Gå til innhold

Grensen på 350 kroner for netthandel fjernes!


Anbefalte innlegg

Hvor mye av ditt totalte totalbeløp går til betaling av "MVA, statlige avgifter, skatt og gebyrer relatert til dette" om du kjøper noe i Norge? 

 

Vesentlig mindre.

1. Norske firmaer kan få fradrag for inngående MVA. I teorien så burde det ikke være noe i forskjell fordi de må legge MVA på prisen, men i praksis så finner de mange måter å redusere sitt skattetrykk.

2. Norske firmaer kan betale fortollingsavgiften før skatt, nordmenn må betale den etter skatt.

3. Norske firmaer kan importere store mengder på engang og på den måten redusere sin fortollingsavgift

 

Konsekvensen av dette er en massiv konkurransefordel til norske importselskaper.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vesentlig mindre.

1. Norske firmaer kan få fradrag for inngående MVA. I teorien så burde det ikke være noe i forskjell fordi de må legge MVA på prisen, men i praksis så finner de mange måter å redusere sitt skattetrykk.

2. Norske firmaer kan betale fortollingsavgiften før skatt, nordmenn må betale den etter skatt.

3. Norske firmaer kan importere store mengder på engang og på den måten redusere sin fortollingsavgift

 

Konsekvensen av dette er en massiv konkurransefordel til norske importselskaper.

For det ene: Dersom du betaler mindre andel av din inntekt i”skatt/avgifter og alt knyttet til det” ved å kjøpe hos et norsk firma fremfor hos et utenlandsk, hvorfor i all verden kjøper du da ikke heller hos et norsk? Blir jo bare gevinst av slikt...
 
For det andre: 
 
a) Ingen av firmaene kan “avskrive MVA”. Det norske kan nok føre som inngående MVA hva det legger ut i første omgang, men sluttsummen er i begge tilfeller at du betaler 25 % av MVA av kjøpspris inkl kjøpsomkostninger pådratt nnenfor norsk grense. 
 
b) Hvorfor er dette relevant når konkurransefordelfor norsk kontra utenlansk selger skal vurderes? 
 
c) Hva hindrer deg i å gjøre akkurat det samme? 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

a) Ingen av firmaene kan “avskrive MVA”. Det norske kan nok føre som inngående MVA hva det legger ut i første omgang, men sluttsummen er i begge tilfeller at du betaler 25 % av MVA av kjøpspris inkl kjøpsomkostninger pådratt nnenfor norsk grense. 

 
b) Hvorfor er dette relevant når konkurransefordelfor norsk kontra utenlansk selger skal vurderes? 
 
c) Hva hindrer deg i å gjøre akkurat det samme? 

 

a) Det norske firmaet får ikke fradrag bare for varen han importerte. Firmaet får også fradrag for alle varer selskapet bruker, og det kan være alt mulig rart som firma-pc, printer, mobil, firmabil. I teorien burde det være likt, men ikke i praksis på grunn av misbruk.

 

b) Fordi det er ikke den utenlandske selgeren som betaler tollavgiften, men den som importerer varen. Det er ikke en fordel når man videreselger varen, men det er en fordel når man kjøper varer til virksomheten. Men den fordelen har nok den utenlanske selgeren også, så glem denne.

 

c) Det som hindrer meg er at jeg må bruke masse tid på å selge varene til andre folk. Dette er jobben til norske importselskaper så for dem er det bare bra.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Kan det tenkes at det er du som uttrykker deg litt "dårlig", uten at vi nødvendigvis er kverulante? Nå skal jeg ikke kverulere mer med deg  :thumbup:

 

Det kan godt hende at det var noe med måten jeg formulerte ord på som ikke ga leseren helt mening. Men da har vi fått oppklart det ihvertfall.

 

Det finnes folk som ikke forstår hvordan det med skatt fungerer helt, men de lærer vel til slutt de også. F.eks. et par runder med å be noen om at de ønsker å betale mindre skatt, også får de noen titusener i restskattoverraskelse. Men, jeg tror de er blant et fåtall.

 

De fleste folk forstår at skatten er lik for alle med samme lønnsinngang, så lenge man ikke tar en individuell skatteoppgjørsberegning med i tankegangen der. Og de fleste forstår at dersom de betaler litt mindre inn så blir det restskatt, og dersom du vil ha 1 % mer trukket, så kan du regne deg fram til et tenkt beløp du ønsker å tjene det året som står i stil med den ene ekstraprosenten. Da skal det veldig mye til for å ende opp med restskatt. Istedetfor så får du en hyggelig utbetaling på sommerstid vanligvis.

Endret av G
Lenke til kommentar

Nå snakker jeg ikke om bestilling fra usa, fleste bestiller ting fra kina eller polen.

Så vidt jeg vet har ingen endringer skjedd der allerede, for meg gjør det ikke noe å betale 25% moms.

Om man slipper fortollings gebyr på kr 159 i  tillegg per pakke.

Men tror det er større sansynlighet man ikke slipper unna det, enten betale høy pris ellers blir pakken manikulert og man må bruke paypal money back garanti.

 

Er det en blanding av å makulere og det å motta eller gi manikyr? :wee:

Må gjøre vondt i fingrene det da :dribble:

Lenke til kommentar

 

Man betaler til slutt ikke 158 kr i tollavgift, men i lagerleie  for opphold på Posten Norge AS’ tollager mens fortolling pågår. Leien er saftig nok, men like lite som husleie er helelr ikke lagerleie noen skatt. 

 

 

Men man må kunne stille seg spørsmålet om det er en form for mafiavirksomhet å holde pakker som gissel inntil du har betalt lagerleie for noe du har kjøpt lovlig og som du er villig til å betale MVA. for dersom du hadde blitt gitt den anledningen istedetfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men man må kunne stille seg spørsmålet om det er en form for mafiavirksomhet å holde pakker som gissel inntil du har betalt lagerleie for noe du har kjøpt lovlig og som du er villig til å betale MVA. for dersom du hadde blitt gitt den anledningen istedetfor.

 

Skal overhodet ikke motsi deg der - tiden er overmoden for å få en løsning hvor MVA er betalt INNEN pakken når norsk grense, slik at man ikke behøver noe tollager. Det er imidlertid ikke bare Posten AS det skal skyldes på her, for varer SKAL ihht regelverket inn på tollager fra de kommer til norsk grense til tollklarering er gjort. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

*NORGE*, det var en fist bump. Posten var ikke rettet mot deg.

 

Vi snakker om inntektsskatt pga folk klager over å måtte betale 25% merverdiavgift på egenimport og da jeg skrev at vi Norge har lav inntektsskatt så kom mange kommentarer som mente det motsatte.

 

 

 

Er vi alle enige at merverdiavgift er bra og fortollingskostnader på 158kr er altfor mye?

Hvis posten senker prisen til 50kr vil de fleste være fornøyd?

Lenke til kommentar

Skal overhodet ikke motsi deg der - tiden er overmoden for å få en løsning hvor MVA er betalt INNEN pakken når norsk grense, slik at man ikke behøver noe tollager. Det er imidlertid ikke bare Posten AS det skal skyldes på her, for varer SKAL ihht regelverket inn på tollager fra de kommer til norsk grense til tollklarering er gjort. 

 

Neste sak blir det spørsmålet med frakten og evt. dersom en også ser på forsikring. Dette kan av og til være noe man må betale ekstra for, andre ganger så har de forenklet ting og tar heller litt mer penger betalt for varen slik at ting ser ryddigere ut. Noen ganger som med Kina så har de hatt en u-landsfordel, men det er jo i ferd med å tas knekken på i disse dager. Altså at de over en lav sko kan tilby fri frakt helt i fra Kina, og utnytte u-landsfordelen der.

 

Spørsmålet jeg ønsker å stille i forhold til frakten, er at den i hovedtrekk er en utenlandsk tjeneste som skjer i utlandet. Så hvorfor skal man betale norsk MVA. for den i det hele tatt.

 

Slik jeg ser det så skjer jo deler av den tjenesten i Norge, men avsender har betalt for frakt som burde inkludere alle utgifter som Posten da normalt skal få nyte godt av. Posten betaler jo så skatt til Norge for virksomheten sin. Alt-i-alt så virker det noe merkelig at man skal belastes MVA. for frakt. Men, kanskje noen har noen gode argumenter for hvorfor våre politikere ser ut til å fortolke det slik?

Lenke til kommentar

a) Det norske firmaet får ikke fradrag bare for varen han importerte. Firmaet får også fradrag for alle varer selskapet bruker, og det kan være alt mulig rart som firma-pc, printer, mobil, firmabil. I teorien burde det være likt, men ikke i praksis på grunn av misbruk.

 

b) Fordi det er ikke den utenlandske selgeren som betaler tollavgiften, men den som importerer varen. Den utenlandske selgeren kan ikke si at han hadde en ekstrakostand på 158 kroner, men det kan et norsk selskap når de importerer en vare.

 

c) Det som hindrer meg er at jeg må bruke masse tid på å selge varene til andre folk. 

 

a) Det norske firmaet betaler også MVA av HELE din kjøpesum inkl alle omkostningene, det utenlanske bare til sin egen grense (og får også fradrag for sine omkostninger dit i de fleste land). I begge tilfellene betaler du 20 % av din egen sluttsum (=25 % av sluttsummen før MVA, altså 25/125), så hvorfor er da noen forskjell relevant for DIN kjøpekraft? 

 

b) Til saken er ferdig er det SLUTTBRUKEREN  som betaler tollavgiften. Impoteres EN vare bli avgiften 158 kr uansett. Mer faktisk for det norske firmaet, for det har andre spedisjonsutgifter enn enn en norsk privatperson. Overlater de jobben til Bring eller "Posten for næringslivet" betaler de https://www.bring.no/radgivning/sende-noe/toll/priser-tolltjenester-pakker-fra-01.12.2018 - som du ser en del mer enn 158 kr inkl MVA slik du gjør om du egenimporterer. 

 

c) Javel, og det må ikke firmaet som kjøper inn mer enn det trenger til din bestilling? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

*NORGE*, det var en fist bump. Posten var ikke rettet mot deg.

 

Vi snakker om inntektsskatt pga folk klager over å måtte betale 25% merverdiavgift på egenimport og da jeg skrev at vi Norge har lav inntektsskatt så kom mange kommentarer som mente det motsatte.

 

 

 

Er vi alle enige at merverdiavgift er bra og fortollingskostnader på 158kr er altfor mye?

Hvis posten senker prisen til 50kr vil de fleste være fornøyd?

Jeg skal ikke forskuttere andre her, men etter mitt syn skal den avgiften ideelt sett bort fordi vi som nordmenn SELV ahr fortollet og betalt før ankomst grense, slik at ikke noe tollager behøves. Skal varen absolutt innom et tollager er det all grunn til å tro at et fungerende tollager for pakker 0,5-20 kg kan drives for lavere døgnpris enn det - og så er det opp til oss selv hvor fort vi får varene fortollet - eller normalt "formomset" - og dermed ut av tollageret.  For varer med kun MVA tar ikke det lang tid i tollvesenets system. 

 

Neste sak blir det spørsmålet med frakten og evt. dersom en også ser på forsikring. Dette kan av og til være noe man må betale ekstra for, andre ganger så har de forenklet ting og tar heller litt mer penger betalt for varen slik at ting ser ryddigere ut. Noen ganger som med Kina så har de hatt en u-landsfordel, men det er jo i ferd med å tas knekken på i disse dager. Altså at de over en lav sko kan tilby fri frakt helt i fra Kina, og utnytte u-landsfordelen der.

 

Spørsmålet jeg ønsker å stille i forhold til frakten, er at den i hovedtrekk er en utenlandsk tjeneste som skjer i utlandet. Så hvorfor skal man betale norsk MVA. for den i det hele tatt.

 

Slik jeg ser det så skjer jo deler av den tjenesten i Norge, men avsender har betalt for frakt som burde inkludere alle utgifter som Posten da normalt skal få nyte godt av. Posten betaler jo så skatt til Norge for virksomheten sin. Alt-i-alt så virker det noe merkelig at man skal belastes MVA. for frakt. Men, kanskje noen har noen gode argumenter for hvorfor våre politikere ser ut til å fortolke det slik?

Man kan godt dele i "frakt til grensen" og "frakt i Norge", men da må man ha troverdig dokumentasjon for begge fraktene. Uten den dokumentasjonen på plass har tollvesenet hjemmel for å kreve at all frakt skal belastes MVA. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke forskuttere andre her, men etter mitt syn skal den avgiften ideelt sett bort fordi vi som nordmenn SELV ahr fortollet og betalt før ankomst grense, slik at ikke noe tollager behøves. Skal varen absolutt innom et tollager er det all grunn til å tro at et fungerende tollager for pakker 0,5-20 kg kan drives for lavere døgnpris enn det - og så er det opp til oss selv hvor fort vi får varene fortollet - eller normalt "formomset" - og dermed ut av tollageret.  For varer med kun MVA tar ikke det lang tid i tollvesenets system. 

 

Man kan godt dele i "frakt til grensen" og "frakt i Norge", men da må man ha troverdig dokumentasjon for begge fraktene. Uten den dokumentasjonen på plass har tollvesenet hjemmel for å kreve at all frakt skal belastes MVA. 

 

Men, jeg skjønner ikke hvorfor, da frakten har blitt diktert gjennom avtaler. Altså basert på mål og vekt, pluss en sluttinnspurt av u-landshjelp som ebber ut. Frakten koster penger. Norge nyter godt av den først ved å skape arbeidsplasser hos Posten.no, med mange flere, som igjen betaler sin arbeidstaker skatt, sin arbeidsgiveravg. sin bedriftsskatt, sin eventuelle MVA. dersom noe av tjenesten de driver med skal avgiftslegges innenfor våre grenser. Alt dette kan oppsummeres i fra en portobetalers effekter.

 

Så hvorfor skal man så siden betale MVA. oppå det igjen, og da inkludert tjenesteleddet som har skjedd i utlandet? I verste tilfelle så kan man måtte betale MVA. på MVA.-en, men så god innsikt i det har jeg ikke til at jeg kan si slikt med sikkerhet.

Lenke til kommentar

a) Det norske firmaet betaler også MVA av HELE din kjøpesum inkl alle omkostningene, det utenlanske bare til sin egen grense (og får også fradrag for sine omkostninger dit i de fleste land). I begge tilfellene betaler du 20 % av din egen sluttsum (=25 % av sluttsummen før MVA, altså 25/125), så hvorfor er da noen forskjell relevant for DIN kjøpekraft?

 

b) Til saken er ferdig er det SLUTTBRUKEREN som betaler tollavgiften. Impoteres EN vare bli avgiften 158 kr uansett. Mer faktisk for det norske firmaet, for det har andre spedisjonsutgifter enn enn en norsk privatperson. Overlater de jobben til Bring eller "Posten for næringslivet" betaler de https://www.bring.no/radgivning/sende-noe/toll/priser-tolltjenester-pakker-fra-01.12.2018 - som du ser en del mer enn 158 kr inkl MVA slik du gjør om du egenimporterer.

 

c) Javel, og det må ikke firmaet som kjøper inn mer enn det trenger til din bestilling?

Den første handler det om misbruk. F.eks. man kjøper en firmabil som også brukes personlig selv om det egentlig ikke er lov. Den betaler man ikke MVA på og på den måten kan de redusere sitt skattetrykk. Norske forbrukere må betale full skatt hver gang, om de ikke eier et firma selv. Norske firmaer får også kvantumsrabatt og firmarabatt for produktene de kjøper. De kjøper naturligvis ikke varene rett fra amazon som norske forbrukere gjør.

 

Men den siste er den viktigste. Et firma kan kjøpe inn mange varer på engang og betale en fortollingsavgift. Norske forbrukere må betale for hvert eneste produkt. Firmaet sin modell er å kjøpe inn varer og så selge dem ut, for dem er det ikke noe problem å kjøpe inn flere varer på engang.

 

Det finnes mange nettbutikker i Norge som selger varer de har kjøpt fra utlandet for lavere pris enn det ville koste å kjøpe det direkte. Dette ville ikke vært profittabelt om norske firmaer ikke fikk konkuransefordel.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

1) Den første handler det om misbruk. F.eks. man kjøper en firmabil som også brukes personlig selv om det egentlig ikke er lov. Den betaler man ikke MVA på og på den måten kan de redusere sitt skattetrykk. Norske forbrukere må betale full skatt hver gang, om de ikke eier et firma selv. Norske firmaer får også kvantumsrabatt og firmarabatt for produktene de kjøper. De kjøper naturligvis ikke varene rett fra amazon som norske forbrukere gjør.

 

2) Men den siste er den viktigste. Et firma kan kjøpe inn mange varer på engang og betale en fortollingsavgift. Norske forbrukere må betale for hvert eneste produkt. Firmaet sin modell er å kjøpe inn varer og så selge dem ut, for dem er det ikke noe problem å kjøpe inn flere varer på engang.

 

3) Det finnes mange nettbutikker i Norge som selger varer de har kjøpt fra utlandet for lavere pris enn det ville koste å kjøpe det direkte. Dette ville ikke vært profittabelt om norske firmaer ikke fikk konkuransefordel.

 

1) Du her ikke forklart hvorfor dette er relevant i forhold din kjøpekraft fra et utenlansk firma, for det utenlandske firmaet kan gjøre akkurat det samme (og i mange land er likt lettere enn i Norge), det samme kan norske firma når de handler med andre norske firma. Kan du så forklare hvorfor dette er RELEVANT i forhold til din kjøpekraft? 
 
2) Du har rett i at dette er “firmaets modell” eller firmaets driftskonsept som jeg ville uttrykt det. Hva forhindrer deg i å kopiere samme driftskonsept dersom du mener det er lønnsom butikk? Dersom dette ikke er lønnsom butikk, hvorfor øser du da edder og galle over firmaet som ser annerledes på saken og benytter en mulighet du ikke VIL benytte på LIKE vilkår? 
 
3) Det finnes også mange butikker i Norge som selger varer for mindre enn du ville kunne kjøpe det for direke (prøvd å bo i Oslo og kjøpe 2 kg geitost fra Undredal direke kotra i et par butikker der, f eks?) Hva var problemet sa du? 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi får ikke post på lørdager, ikke lenge til vi får post hver andre dag. Det er ikke lønnsomt. Alle småpakkene fra Kina gir ikke Posten noe inntekt. Alle skal ha en bit av kaka. Ingen jobber gratis. Mulig dere som ikke vil betale merverdiavgift og fortollingskostnader ikke jobber innen varehandel, service, byggebransjen, norsk produksjon og industri men er offentlig ansatt eller noe. Alt henger sammen i privat sektor. Hvis en hjørnesteinsbedrift i en by/kommune går under vil resten av brikkene falle etterhvert. Privat sektor kan ikke bare hente litt mer penger fra oljefondet for å holde på ansatte fram til det går bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men, jeg skjønner ikke hvorfor, da frakten har blitt diktert gjennom avtaler. Altså basert på mål og vekt, pluss en sluttinnspurt av u-landshjelp som ebber ut. Frakten koster penger. Norge nyter godt av den først ved å skape arbeidsplasser hos Posten.no, med mange flere, som igjen betaler sin arbeidstaker skatt, sin arbeidsgiveravg. sin bedriftsskatt, sin eventuelle MVA. dersom noe av tjenesten de driver med skal avgiftslegges innenfor våre grenser. Alt dette kan oppsummeres i fra en portobetalers effekter.

 

Så hvorfor skal man så siden betale MVA. oppå det igjen, og da inkludert tjenesteleddet som har skjedd i utlandet? I verste tilfelle så kan man måtte betale MVA. på MVA.-en, men så god innsikt i det har jeg ikke til at jeg kan si slikt med sikkerhet.

 

Ene og alene av enkelthetsgrunner fordi du ikke kan gjøre hva en importør til Norge iflg lov skal. Dokumentere hvilke utgifter som er påløpt før norsk grense og uten relevans for verdien av den på norsk grense. (Husk at en toller i prisnippet også kan kaste alt som heter fakturaer og si "dette takserer jeg til kr XX her ved norsk grense - betal ihht det eller la være å ta varen over norsk grense. I praksis forholder han seg likevel til alle dokumenter han oppfatter som presise og troverdige.) 

Lenke til kommentar

Nå snakker jeg ikke om bestilling fra usa, fleste bestiller ting fra kina eller polen.

Du snakket om ebay (sammen med Aliexpress, riktignok) og momsregistrering, ikke verken USA, Kina eller Polen.

 

Noen av pakkene jeg har mottatt med GSP fra ebay kom forøvrig fra Europa (UK), ikke USA...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Arbeidsgiver betaler både inntektskatt og arbeidsgiveravgift for deg. At de går ut av ulike bankontoer fra arbeidsgiveren er irrelevant.

 

Prøv på nytt. 

Inntektskatt trekkes av arbeidstakers lønn. (Arbeidsgiver er pliktig til å trekke beløpet fra lønnen å sette det på en skattetrekk konto som de skal betale inn til kemneren hvert kvartal.)

Arbeidsgiveravgiften betales av arbeidsgiver. 

 

Resten av innlegget ditt viser så stor mangel på kunnskap at det ikke er noe jeg ser poeng i å bruke tiden på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

a) Det norske firmaet betaler også MVA av HELE din kjøpesum inkl alle omkostningene, det utenlanske bare til sin egen grense (og får også fradrag for sine omkostninger dit i de fleste land). I begge tilfellene betaler du 20 % av din egen sluttsum (=25 % av sluttsummen før MVA, altså 25/125), så hvorfor er da noen forskjell relevant for DIN kjøpekraft? 

 

b) Til saken er ferdig er det SLUTTBRUKEREN  som betaler tollavgiften. Impoteres EN vare bli avgiften 158 kr uansett. Mer faktisk for det norske firmaet, for det har andre spedisjonsutgifter enn enn en norsk privatperson. Overlater de jobben til Bring eller "Posten for næringslivet" betaler de https://www.bring.no/radgivning/sende-noe/toll/priser-tolltjenester-pakker-fra-01.12.2018 - som du ser en del mer enn 158 kr inkl MVA slik du gjør om du egenimporterer. 

 

c) Javel, og det må ikke firmaet som kjøper inn mer enn det trenger til din bestilling? 

 

Jeg føler dette er bedre forklart med et eksempel. La oss si vi har to selskaper, et norsk og et dansk firma som selger varer på nett.
 
Dansk firma
Kjøp vare: 150 kr
Transport til Danmark: 50 kr
Profitt: 100 kr
Transport til Norge: 70 kr
MVA: 92.5 kr
Tollbehandling: 158 kr
Sum: 620 kr
 
Norsk firma
Kjøp vare: 150 kr
Transport til Norge: 70 kr
MVA: 55 kr
Tollbehandling: 20 kr
Profitt: 100 kr
Transport til kunde: 50 kr
MVA: 56.25 til 0 kr (avhengig av hvor mye fradrag de har)
 
Sum: 445 til 501 kr
 
Ser du konkurransefordelen nå? 
Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...