Gå til innhold

Grensen på 350 kroner for netthandel fjernes!


Anbefalte innlegg

....Hvis posten senker prisen til 50kr vil de fleste være fornøyd?

 

Henger meg litt til på denne. Ser at i Danmark koster tollager dersom man vil fortolle selv kr 0 for pakker med verdi ved grenseankomst <85 DKK og vekt <250 gram, ellers 20 DKK/døgn (26-27 NOK/døgn) for pakker til private under 20 kg. Hvofor skal vi da betale mer i Norge? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

a) Du har ikke påvist noe som helst. 

b) Vi har ikke “pratet”, vi har ført en skriftlig diskusjon. Var dette igjen et tegn på din unøyaktige, omtrentlige begrepssbruk og din likesæle holdning til presisjon? 

 

Ånei, jeg sa "pratet" istedenfor "skrevet"  :ohmy:

 

Hvorfor er du så sykt opptatt av at alle ord må skrives helt nøyaktig riktig? Jeg kan forstå at du selv ønsker å gjøre det, men å bli provosert fordi andre ikke gjør som deg er litt rart.

 

 

c) Påvis at “du visste hva vi pratet om” og ikke “jeg antok selv at du visste hva jeg mente” er riktig. 
d) En antagelse har intet med en feilberegning å gjøre. Påvis feilberegning eller bekreft likesæl holdning til begreper. 
e) Den danske nettbutikken har ingen fortollingsavgift å betale for et salg til en norsk kunde, derimot har den norske kunden en slik avgift å betale. Det har han utelukkende fordi han velger en urasjoell arbeidsmåte tollmessig. Slikt har intet med dansk butikks konkurransedyktighet å gjøre, men med norsk kundes hjerneutkobling mht valg av mest hensiktsmessige og rasjonelle innkjøpskanal å gjøre.  Nøyaktig samme vil være tilfelle om Karen Dansker bestiller et par klippfisk direke fra Ålesund fordi den hun får i danske butikker er både 50 % dyrere og av svakere kvalitet. 

 

Du sier at du antok noe annet. Kan du fortelle oss hva slags butikktyper du antok når jeg sa "selger varer på nett". Nevn spesifikke butikker. Jeg tenkte på nettbutikker som Komplett.no.

 

At det er irrrasjonelt å velge en dansk nettbutikk over en norsk nettbutikk som har en massiv konkurransefordel på grunn av fortollingsavgiften er jeg helt enig i.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

a) Ånei, jeg sa "pratet" istedenfor "skrevet". Katastrofe.

 

Hvorfor er du så sykt opptatt av at alle ord må skrives helt nøyaktig riktig? Jeg kan forstå at du selv ønsker å gjøre det, men å bli provosert fordi andre ikke gjør som deg er litt rart.

 

b) Du sier at du antok noe annet. Kan du fortelle oss hva slags butikktyper du antok når jeg sa "selger varer på nett". Nevn spesifikke butikker. Jeg tenkte på nettbutikker som Komplett.no.

 

c) At det er urasjonelt å velge en dansk nettbutikk over en norsk nettbutikk som har en massiv konkurransefordel på grunn av fortollingsavgiften er jeg helt enig i.

 

a) Jeg er ikke opptatt av at alle ord må skrives helt nyaktig riktig, jeg er opptatt av at man bruker riktig begrep for det man prøver å formidle, og  det er jeg fordi det tegn på likegyldig, manglende respekt for andre, lettvint omgang med begreper, manglende forståelse for hva man faktisk diskuterer og en hel del mer i samme gate. 

 

b) Nei, det sier jeg ikke, mistet evnen til å lese også? Mener du jeg sier det, så SITER utsagnet i stedet for å komme med løse påstander. 

 

c) Den norske butikken har ikke massive konkurransefortrinn i forhold til den danske, den norske kunden velger en urasjonell kjøpsmåte - og det er noe helt annet. Skal man legge din tankegang til grunn kan man presis like godt si at kinesiske butikker har et massivt konkurransefortrinn pga sin lave porto til Norge som konsekvens av UPU-reglene og derfor må hver eneste sending fra Kina sendt via en UPU-kanal pålegges en toll på kr 300 pr påbegynt kg for å vei opp for dette slik at norske butikker får likeverdige vilkår med de kinesiske. Enig i det? Dersom du ikke bekrefter en slik enighet har du bevist at du snakker dobbeltmoral her... 

 

d) Du har fremdeles ikke besvart a), c) og d) i #500. Kommer ikke det i neste post hvor det jeg skriver kommenteres legger jeg til grunn at du er ute av stand til å svare for og for arrogant til å innrømme at du er ute av stand til svare. 

Lenke til kommentar

a) Jeg er ikke opptatt av at alle ord må skrives helt nyaktig riktig, jeg er opptatt av at man bruker riktig begrep for det man prøver å formidle, og  det er jeg fordi det tegn på likegyldig, manglende respekt for andre, lettvint omgang med begreper, manglende forståelse for hva man faktisk diskuterer og en hel del mer i samme gate. 

 

b) Nei, det sier jeg ikke, mistet evnen til å lese også? Mener du jeg sier det, så SITER utsagnet i stedet for å komme med løse påstander. 

 

c) Den norske butikken har ikke massive konkurransefortrinn i forhold til den danske, den norske kunden velger en urasjonell kjøpsmåte - og det er noe helt annet. Skal man legge din tankegang til grunn kan man presis like godt si at kinesiske butikker har et massivt konkurransefortrinn pga sin lave porto til Norge som konsekvens av UPU-reglene og derfor må hver eneste sending fra Kina sendt via en UPU-kanal pålegges en toll på kr 300 pr påbegynt kg for å vei opp for dette slik at norske butikker får likeverdige vilkår med de kinesiske. Enig i det? Dersom du ikke bekrefter en slik enighet har du bevist at du snakker dobbeltmoral her... 

 

d) Du har fremdeles ikke besvart a), c) og d) i #500. Kommer ikke det i neste post hvor det jeg skriver kommenteres legger jeg til grunn at du er ute av stand til å svare for og for arrogant til å innrømme at du er ute av stand til svare. 

 

a) Hvis du bare er opptatt av å bruke riktig begrep for det man prøver å formidle, hvorfor reagerer du på at jeg sier prater istedenfor skriver?

 

b) Jeg skrev "Din feilberegning var at du antok at den norske nettbutikken bestilte en vare om gangen. "

Du svarte " En antagelse har intet med en feilberegning å gjøre." og du sa tidligere "Hvem snakket om nettbutikk i eksemplet ditt. "

 

Det du sier her er at du ikke antok at vi snakket om en nettbutikk. Jeg spør deg da; Kan du fortelle oss hva slags butikktyper du antok når jeg sa "selger varer på nett". Nevn spesifikke butikker. Jeg tenkte på nettbutikker som Komplett.no.

 

c) Du bør være forsiktig når du kommer med slike spørsmål, fordi jeg kan svare "feil". Ja, kinesiske nettbutikker har en massiv konkuransefordel over norske nettbutikker idag. Enhver person som kjenner til markedet vet det. Det er denne massive konkurransefordelen som fører til at de vil fjerne 350 kroner grensen. Problemet er man gjør ingenting med fortollingsavgiften som gir norske nettbutikker en konkurransefordel.

 

d) Gjerne. c) Jeg skrev "selger varer på nett" og jeg sa "nettbutikker" i innlegget før. At du ikke skulle forstå at vi snakker om nettbutikker tror jeg ikke noe på. d) På grunn av at det var tydlig vi snakket om nettbutikker, så var det en feilaktig antakelse. Når man baserer et regnestykke på en feilaktig antagelse så gjør man en feilberegning.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Henger meg litt til på denne. Ser at i Danmark koster tollager dersom man vil fortolle selv kr 0 for pakker med verdi ved grenseankomst <85 DKK og vekt <250 gram, ellers 20 DKK/døgn (26-27 NOK/døgn) for pakker til private under 20 kg. Hvofor skal vi da betale mer i Norge?

Hvordan skal jeg vite det? Hva forskjellige firmaer/konsern tar for jobben de gjør er opp til dem. Etter det jeg vet så er Posten et statseid konsern og ikke drevet av staten. Om de tar 50, 158 eller 500kr for å tolldeklarere en pakke er vell helt opp til dem.

 

 

Camlon:

 

"Du bør være forsiktig når du kommer med slike spørsmål, fordi jeg kan svare "feil". Ja, kinesiske nettbutikker har en massiv konkuransefordel over norske nettbutikker idag. Enhver person som kjenner til markedet vet det. Det er denne massive konkurransefordelen som fører til at de vil fjerne 350 kroner grensen. Problemet er man gjør ingenting med fortollingsavgiften som gir norske nettbutikker en konkurransefordel."

 

Hvis du ikke liker å betale 158kr til Posten kan du velge en annen speditør, f.eks. FedEx. De tok 125kr sist jeg fikk levert en pakke av dem. Som nevnt tidligere; EMS frakt, levert av Posten, har ikke dette gebyret.

 

Hvem er de? Norske tollvesenet har ikke noe med hva speditører tar for å tolldeklarere pakker.

Det har heller ikke regjeringen.

 

Regjeringen fjerner ikke 350kr grensen pga "massive konkurransefordelen". De fjerner den pga at det er en urettferdig regel som Norge taper på. Wish, DX, Banggood og AliExpress har fortsatt fordeler. Nå minker den litt, men det er fortsatt billigere å handle fra Kina kontra norske butikker.

Endret av DiskusDød
  • Liker 2
Lenke til kommentar

a) Hvis du bare er opptatt av å bruke riktig begrep for det man prøver å formidle, hvorfor reagerer du på at jeg sier prater istedenfor skriver?

 

b) Jeg skrev "Din feilberegning var at du antok at den norske nettbutikken bestilte en vare om gangen. "

Du svarte " En antagelse har intet med en feilberegning å gjøre." og du sa tidligere "Hvem snakket om nettbutikk i eksemplet ditt. "

 

Det du sier her er at du ikke antok at vi snakket om en nettbutikk. Jeg spør deg da; Kan du fortelle oss hva slags butikktyper du antok når jeg sa "selger varer på nett". Nevn spesifikke butikker. Jeg tenkte på nettbutikker som Komplett.no.

 

c) Du bør være forsiktig når du kommer med slike spørsmål, fordi jeg kan svare "feil". Ja, kinesiske nettbutikker har en massiv konkuransefordel over norske nettbutikker idag. Enhver person som kjenner til markedet vet det. Det er denne massive konkurransefordelen som fører til at de vil fjerne 350 kroner grensen. Problemet er man gjør ingenting med fortollingsavgiften som gir norske nettbutikker en konkurransefordel.

 

d) Gjerne. c) Jeg skrev "selger varer på nett" og jeg sa "nettbutikker" i innlegget før. At du ikke skulle forstå at vi snakker om nettbutikker tror jeg ikke noe på. d) På grunn av at det var tydlig vi snakket om nettbutikker, så var det en feilaktig antakelse. Når man baserer et regnestykke på en feilaktig antagelse så gjør man en feilberegning.

 

 

 
a) Fordi du igjen, igjen og igjen skriver ca-omtrent-noenlunde (jada, inntektsskatt og skattetrekk er det samme, trygdeavgift og skatt er det samme, spedisjon og skatt er det samme, prater og srkiver er det samme, osv) og dermed viser en likesæl holdning til temaet du diskuterer 
 
b) Du har fremdeles ikke bevist noen feilberegning. 
 
c) Ditt spørsmål skal jeg bevare når du har besvart: “Påvis at “du visste hva vi pratet om” og ikke “jeg antok selv at du visste hva jeg mente” er riktig. “ Påviser du ikke dette, men bare begynner spekulasjoner er du tatt i å føre usannhet til torgs, og innrømmer du ikke usannheten har også bevist at arrogansen er større enn sannhetsviljen, så da ser jeg ingen grunn til bruke mer tid på saken. 
 
d) Hvorfor i all verden skal JEG være forsiktig fordi DU kan svare feil dersom jeg ikke er det? Tror du at du er keiseren/keiserinnen av Kina som alle vi andre må forhindre at taper ansikt? Men OK, du har bekreftet at kinesiske butikker i dag har et massivt konkurransefortrinn. Hvofor blir det da et konkurransefortrinn for de norske at Norge tetter dette gedigne kraterhullet av masskive konkurransefortrinn? Skal vi ikke heller si at det utsagnet blir en usannhet og at å tilbakeføre til mer likeverdige forhold er riktig? 
 
e) 1) Ditt personlige valg, men fremdeles personlig antagelse og ingen dokumentasjon. Jeg kan imidlertid forstå antagelsent tiltaler å bruke  om det er viktig for deg selv å beskytte deg. 
e 2) Nok en antagelse - og selv om vil for et øyeblikk legger til grunn enighet om at antagelsen er riktig utløser ikke dette noen feilBEREGNING, men en feilVURDERING - igjen noe annet og et tegn på likesæl holdning til begreper. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

....Er vi alle enige at merverdiavgift er bra og fortollingskostnader på 158kr er altfor mye?

Hvis posten senker prisen til 50kr vil de fleste være fornøyd?

 

 

Hvordan skal jeg vite det? Hva forskjellige firmaer/konsern tar for jobben de gjør er opp til dem. Etter det jeg vet så er Posten et statseid konsern og ikke drevet av staten. Om de tar 50, 158 eller 500kr for å tolldeklarere en pakke er vell helt opp til dem.

 

Vel det var du selv som hadde en kommentar om at dersom posten senker prisen til 50 kr vil de fleste være fornøyd - og det var dette jeg kommenterte. 

Lenke til kommentar

Ditt spørsmål skal jeg bevare når du har besvart

 

Så jeg må gi deg et svar du mener er godt nok før du er villig til å svare på dette?

"Kan du fortelle oss hva slags butikktyper du antok når jeg sa "selger varer på nett""

 

Jeg tviler på at det eksisterer et svar du mener er godt nok, og slike ultimatumer er barnslige. Jeg tror vi setter strek her.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hvis du ikke liker å betale 158kr til Posten kan du velge en annen speditør, f.eks. FedEx. De tok 125kr sist jeg fikk levert en pakke av dem. Som nevnt tidligere; EMS frakt, levert av Posten, har ikke dette gebyret.

 

Hvem er de? Norske tollvesenet har ikke noe med hva speditører tar for å tolldeklarere pakker.

Det har heller ikke regjeringen.

 

Regjeringen fjerner ikke 350kr grensen pga "massive konkurransefordelen". De fjerner den pga at det er en urettferdig regel som Norge taper på. Wish, DX, Banggood og AliExpress har fortsatt fordeler. Nå minker den litt, men det er fortsatt billigere å handle fra Kina kontra norske butikker.

 

Det er tollvesenet sin skyld at det koster 125 kroner eller mer for å tolldeklarere pakker. Om prisen er høy på grunn av avgifter eller på grunn av masse ubrukelig ekstraarbeid vet jeg ikke, men prisen er helt urimelig og representerer ikke hva det burde koste å tolldeklarere en vare i dagens digitale verden.

 

At Kina fortsatt har fordeler for litt dyrere pakker er jeg enig i, men det er på grunn av subsidiert post. Jeg snakker egentlig om europeriske og amerikanske nettbutikker som ikke kan konkurrere med norske nettbutikker. Det er fordi de må betale 158 kroner i fortollingsavgift, mens norske nettselskaper kan importere mye på engang og redusere fortollingsavgiften per vare. Norsk netthandel er frustrerende på grunn av dette, du må enten kjøpe fra det begrensete utvalget i norske nettbutikker eller betale mye mer.

 

Den mest fornuftige løsningen er at vi digitaliserer fortollingsystemet sånn at prisen kan gå ned til et fornuftig nivå. Når det er klart så fjerner vi 350 kroner grensen.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er tollvesenet sin skyld at det koster 125 kroner eller mer for å tolldeklarere pakker. Om prisen er høy på grunn av avgifter eller på grunn av masse ubrukelig ekstraarbeid vet jeg ikke, men prisen er helt urimelig og representerer ikke hva det burde koste å tolldeklarere en vare i dagens digitale verden.

Det er posten og de andre fraktselskapene som fortoller varen selv og så rapporterer det inn til tolletaten.

Lenke til kommentar

Det er posten og de andre fraktselskapene som fortoller varen selv og så rapporterer det inn til tolletaten.

 

Det er tolletaten som bestemmer hva som skal sendes inn til dem, hvordan det skal sendes inn og eventuelle avgifter for å se igjennom rapporteringen. 

 

Hadde myndighetene tatt litt initiativ til å finne en digital løsning så er jeg helt sikker på at det hadde blitt løst for 15 år siden. Problemet er at norske nettbutikker tjener godt på høy fortollingsgebyr, så det er lite interesse for å løse problemet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men du er bortreist.  

 

Tollvesenet tar 0 kroner. Jeg har selv dratt ned til Tollvesenet i Trondheim da jeg bodde der. Jeg betalte kun moms da jeg handlet bildeler til nesten 10,000kr.

 

Toll.no

 

 

Pris for fortolling

Når du handler varer på internett, må du vanligvis betale en pris for fortollingsjobben til den som frakter varen. Dette er ikke et gebyr til Tolletaten, men en betaling transportøren tar.

Hvor mye du må betale varierer. Du må derfor kontakte transportøren (den som frakter varer for deg) for å få prisinformasjon. I de fleste tilfeller er Posten transportør. Prisen har ingen sammenheng med om det er toll på varen eller ikke.

Prisen for fortollingen kommer i tillegg til fraktkostnadene, og du som mottaker må betale for dette, selv om frakten allerede er betalt eller inkludert i prisen.

Kan jeg slippe å betale for fortollingen hvis jeg fortoller varene selv?

Ja, men ofte vil transportøren likevel kreve en pris for oppbevaring og ekspedisjon. Prisen kan i praksis være det samme som for å få fortollet varen. Du må forhøre deg med firmaet som transporterer varen, for eksempel Posten, om satsene. Tolletaten krever ikke betaling for fortolling av varer.

 

 

 

https://fortolling.toll.no/Tvinn-Internett

Endret av DiskusDød
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men du er bortreist.  

 

Tollvesenet tar 0 kroner. Jeg har selv dratt ned til Tollvesenet i Trondheim da jeg bodde der. Jeg betalte kun moms da jeg handlet bildeler til nesten 10,000kr.

 

Så frekk, og så kunnskapsløs. 

 

Når du drar ned til tollvesenet så bare fortoller du varen. Du gjør ikke ankomstbehandling, registrering av sendingene eller tollagerregnskap. https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet

 

Det står heller ingen steder i din kilde at tollvesenet tar ingen avgifter fra transportøren. Jeg har sagt at jeg vet ikke om de gjør det, men å utelukke det uten kilder er ikke noe jeg driver på med.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så jeg må gi deg et svar du mener er godt nok før du er villig til å svare på dette?

"Kan du fortelle oss hva slags butikktyper du antok når jeg sa "selger varer på nett""

 

Jeg tviler på at det eksisterer et svar du mener er godt nok, og slike ultimatumer er barnslige. Jeg tror vi setter strek her.

a) Du må besvare spørsmål du selv har fått i i en diskusjon før du selv begynner å stille .andre spørsmål selv.  Er slikt ukjent kunnskap i Kina? I Norge kalles det "vanlig oppdragelse - men slikt har jo den jevne kineser sjelden rikelig av, det viser de fleste turistgrupper derfra tydelig nok. 

b) Dersom slike ultimatumer er banslige har man bevist sitt eget nivå i en diskusjon og likeså sitt behov for "ro-ro-til-fiskeskjær" for å ikke å miste ansikt. 

Hvilken rett har du ellers til å uttale deg om når vi setter strek? At du setter strek er helt OK, men bare kongelige og keiserlige omtaler seg selv i tredje person.... 

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men du er bortreist.  

 

Tollvesenet tar 0 kroner. Jeg har selv dratt ned til Tollvesenet i Trondheim da jeg bodde der. Jeg betalte kun moms da jeg handlet bildeler til nesten 10,000kr.

....

 

https://fortolling.toll.no/Tvinn-Internett

 

 

Så frekk, og så kunnskapsløs. 

 

Når du drar ned til tollvesenet så bare fortoller du varen. Du gjør ikke ankomstbehandling, registrering av sendingene eller tollagerregnskap. https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet

 

Det står heller ingen steder i din kilde at tollvesenet tar ingen avgifter fra transportøren. Jeg har sagt at jeg vet ikke om de gjør det, men å utelukke det uten kilder er ikke noe jeg driver på med.

 

Tollvesenet i Norge tar kr 0,00 for fortolling norske privatpersoner gjør on-site i vanlig kontortid. Den fortollingen inkluderer ankomstbehandling, tollagerregnskap, registrering av sendingene, skjemautfylling og tollberegning. Tollageret er derimot ikke inkludert, for det er enten eget eller transportørens ansvar - og har man ikke et eget (noe privatpersoner ikke har) tar transportøren seg godt betalt for det.  Dersom man da ikke rekker å få fortollet selv før sendingen ankommer norsk grense, slik at sendingen aldri kommer på noe tollager.  Det har jeg lykkes med et par ganger fra UK et firma som har vært svært  lydhør for hva jeg da trenger  og har fått de nødvendige opplysninger og dokumenter av sted  til meg pr e-post straks pakken har forlatt deres transportørs terminal i UK samt fått fakturakopien på utsiden av sendingen og merket riktig. Nede i Kina har man derimot ikke begrep om hva som trenges i slike sammenhenger og man hadde knapt rukket å fått av sted hva som trengtes om sendingen så kom med båt via Rotterdam! Det er jo ikke slik man gjør ting i Kina, må vite! 

 

Hvor frekkheten og kunnskapsløsheten har høyest sete skal jeg ellers ikke kommentere nærmere... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tollvesenet i Norge tar kr 0,00 for fortolling norske privatpersoner gjør on-site i vanlig kontortid.

 

Nyttig info, men irrelevant fordi jeg snakket om er fortollingsbegyret som transportselskapene tar. 

 

Et eksempel på dette er deres TVINN system. Jeg vet at mange som leverer TVINN tjenester tar betalt per deklarasjon men tar tolletaten betalt for å bruke systemet, eller er det bare de som tar penger for tjenesten?

 

 

a) Du må besvare spørsmål du selv har fått i i en diskusjon før du selv begynner å stille .andre spørsmål selv.  Er slikt ukjent kunnskap i Kina? I Norge kalles det "vanlig oppdragelse - men slikt har jo den jevne kineser sjelden rikelig av, det viser de fleste turistgrupper derfra tydelig nok. 

b) Dersom slike ultimatumer er banslige har man bevist sitt eget nivå i en diskusjon og likeså sitt behov for "ro-ro-til-fiskeskjær" for å ikke å miste ansikt. 

Hvilken rett har du ellers til å uttale deg om når vi setter strek? At du setter strek er helt OK, men bare kongelige og keiserlige omtaler seg selv i tredje person....

 

Jeg besvarte ditt spørsmål. Du bare mente svaret var ikke godt nok og sier at jeg må komme med et svar du mener er tilfredstillende før du svarer på mine spørsmål. Typisk barnehageoppførsel.

 

Og nå klarer du til og med å kritisere kinesere og keisere i et emne som handler om toll. Alle signaler viser at en videre diskusjon med deg er ikke produktiv. Du har ihvertfall vært en god underholdning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den ene gangen jeg måtte ned på tollvesenet hadde de lagret pakken der. Ikke på posten. Pakken kom fra Tyskland. Dette skjedde i 2004.

 

Har brukt Tvinn en del ganger. Fungerte best på import fra vestlige land som klarer å levere ordentlige custom clearance papirer med. Det var også hit & miss når det kom til gebyr til posten, av og til slapp jeg å betale og andre ganger måtte jeg betale pga lagring av pakken. Da sendte de meg brev med krav om papirer på pakken. Det her er nesten 20 år siden. 

 

Siste pakke jeg måtte fortolle fikk jeg beskjed via appen til posten. Sendte inn en skjermdump av pay pal kvitteringen på mobilen. 97USD var ca. 890kr + mva + 158kr.

 

 

Posten vil ikke dette. Da regjeringen "økte" frigrensen fra 200kr eks. frakt til 350kr inkl. frakt økte posten forenklet tollbehandling fra 1000kr til 3000kr*. Det er ikke mange år siden du måtte betale mye mer enn 158kr til posten for å fortolle en pakke på 1001kr. Det var over 300kr. Det var mye dyrere før. Før 350kr grensen kom og jeg handler varer for over 1000kr valgte jeg alltid EMS frakt for å slippe de 300+ kronene i tollbehandlingsgebyr.

 

https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet

 

*Husker ikke om det var staten eller posten som bestemte dette.

 

 

Hva er privat aktør tar for den jobben de utfører er opp til dem. De har en jobb uansett om du fortoller selv.

Kan den summen bli lavere, ja, og den bør bli lavere pga økt antall pakker. 

 

Det er uansett ingen avgift for å gi norske butikker en fordel slik Camlon, G? og andre tror.

 

 

 

Myndighetene har null kontroll over hva som blir fraktet over f.eks. Svinesund. De tar sikkert stikkprøver og noen få kontroller. De kunne ha laget et system for egenfortolling veldig enkelt hvis de hadde stolt på folk.

 

Logg inn med bank-id, min-id, altinn eller hva det heter.

Last opp kvittering, tast inn alt av verdi og info. Betal moms, toll osv.

Hvis din pakke blir tatt ut i en stikkprøve og du har jukset på fortollingen vil du bli siktet for momsunndragelse og dokumentforfalskning. Enkelt. For hvem vil risikere bøter eller opptil 2 års fengsel for en duppedings fra Kina til 50kr?

 

For å gjøre dette enklere kunne du ha fatt en personlig kode hver uke som du skriver i adressefeltet når du bestiller. Ved sjekk av pakke vil tollvesenet kunne gå inn å sjekke mye enklere hva som er i pakken og om de skal åpne den. Pakker fra Kina kan ta fra en uke til 7-8 uker, en slik kode vil gjøre ting enklere for dem.

 

Noen vil kanskje prøve å svindle. Men siden momsinnbetalingen vil være av den riktige verdien og ikke en fiktiv verdi som Kina sjappa skriver på pakken vil staten gå i pluss uansett. 

 

 

 

 

 

9. Er det fortsatt billigere å fortolle sendinger med verdi mellom 350-3000 kroner selv?

 

 

Nei, prisen for egenfortolling og prisen for forenklet fortolling er den samme.

Det er kun ved vareverdi fra og med 3000 kroner at du betaler cirka halve prisen ved å sørge for å få fortollet sendingen selv.
Posten må ha dekning for kostnader forbundet med behandling av alle sendinger, inklusive sendinger som man fortoller selv. Prisen du betaler dekker kostnadene Posten har for å utføre lovpålagte oppgaver som blant annet:

* Ankomstbehandling.
* Registrering av sendingene.
* Pliktig tollagerregnskap overfor Tollvesenet.

Disse lovpålagte oppgavene forsvinner ikke om du fortoller selv.

Informasjon for privat import finner du på toll.no.

Endret av DiskusDød
  • Liker 1
Lenke til kommentar

a) Nyttig info, men irrelevant fordi jeg snakket om er fortollingsbegyret som transportselskapene tar. 

 

b) Et eksempel på dette er deres TVINN system. Jeg vet at mange som leverer TVINN tjenester tar betalt per deklarasjon men tar tolletaten betalt for å bruke systemet, eller er det bare de som tar penger for tjenesten?

 

 

 

c) Jeg besvarte ditt spørsmål. Du bare mente svaret var ikke godt nok og sier at jeg må komme med et svar du mener er tilfredstillende før du svarer på mine spørsmål. Typisk barnehageoppførsel.

 

Og nå klarer du til og med å kritisere kinesere og keisere i et emne som handler om toll. Alle signaler viser at en videre diskusjon med deg er ikke produktiv. Du har ihvertfall vært en god underholdning.

 
a) Det var da heller ikke deg svaret var rettet til. Klarer du å lese en adressat? 
b) Dersom du vet bare det aller mest basic om norsk toll kjenner du svaret allerede. At du overhode må spørre er en beskreftelse på hvor syltynn din kunnskap om norsk fortolling egentlig er. . 
c) Du besvarte halvparten av de spørsmål du fikk og spilte deretter fornæmret for ikke å besvare den andre halvparten. Mener du dette er feil ber jeg deg sitere og på den måten dokumentere at alle spørsmål er besvart. Jeg noterer meg ellers at du satte punktum for en diskusjon og deretter fortsatte den straks du opplevde du ikke selv hadde fått siste ord i saken - formodentlig igjen et utslag av kinesisk veloppdragenhets forståelse. 
Lenke til kommentar

Enda mer hets av kinesere? Har noen kinesere gjort deg vondt? Du tror sikkert jeg er en kineser :D

 

Jeg har satt strek for enhver seriøs diskusjon med deg, siden du ikke klarer å diskutere uten usakelige personangrep og ultimatumer. Men du vil forsatt få korte svar fra meg når jeg føler for det.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Herregud, enda mer hets av kinesere. Har noen Kinesere plaget deg?

 

Jeg har satt strek for enhver seriøs diskusjon med deg, siden du ikke klarer å diskutere ordentlig. Men du vil forsatt få korte svar fra meg når jeg føler for det.

Ser du har "slått strek for enhver seriøs diskusjon med deg" - formodentlig for å beholde kinesisk samfunnsstandard for "ære" gjeennom å stikke hodet i sanden og si "ingenting farlig å se her"  - men fortsetter samtidig å stille meg spørsmål i diskusjonen. Troverdigheten blir bare større og større - og noen nye "korte svar fra meg når jeg føler for det" vil øke den enda noen omganger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...