Gå til innhold

Grensen på 350 kroner for netthandel fjernes!


Anbefalte innlegg

Henger meg litt til på denne. Ser at i Danmark koster tollager dersom man vil fortolle selv kr 0 for pakker med verdi ved grenseankomst <85 DKK og vekt <250 gram, ellers 20 DKK/døgn (26-27 NOK/døgn) for pakker til private under 20 kg. Hvofor skal vi da betale mer i Norge? 

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen skal ha mine pakker på noe lager i første omgang. Er bare byråkratisk.

 

Opplevde nå at tullevesenet hos Posten åpnet en del konvolutter i fra Kina for kontroll :p

Sikkert noen som kjedet seg litt på jobb der.

Noen av pakkene var merket "Gift" (gave), helt uten at jeg hadde bedt om det. Men, det må jo være en kjent sak som de ikke henger seg så mye opp i lenger vel :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den mest fornuftige løsningen er at vi digitaliserer fortollingsystemet sånn at prisen kan gå ned til et fornuftig nivå. Når det er klart så fjerner vi 350 kroner grensen.

 

De bør gå mye mye lenger enn det du foreslår. Det bør bli gratis å få betale den MVA. de krever. Tollvesenet bør være et serviceorgan.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får du tak i sko til under 350kr inkludert frakt?

 

Varer som ikke finnes i Norge er like momspliktig som varer som selges i Norge. Nå blir det like regler for kjøp i Norge og fra utlandet, nesten. Varer inntil 3000kr blir tollfrie.

 

Jeg fikk tak i skotøy i fra Storbritannia til ca. kr 300. Tilsvarende vare kostet kr 1000 i Norge av et litt dyrere skotøymerke vel og merke. Det britiske skotøymerket føres jo ikke i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Koster det samme å hente pakken på terminal, som det koster å levere på døren eller postkontoret, altså ingenting for meg

 

Jeg foretrekker å hente på terminal, så slipper jeg å vente på pakken

Første utkjøring på døren var in neste uke

 

Kommer nok en faktura i neste uke på 25% moms + gebyr

Lenke til kommentar

Selv har jeg måttet kjøpe mine 4 siste par sko på eBay / Amazon fordi den skoen jeg ville ha i min størrelse ikke har vært å få tak i (etter hva jeg er blitt fortalt på de 4 lokale sportsbutikkene ihvertfall)

 

Trodde ikke størrelse 50 var stort....

 

tuller du?  :grin2:

 

vet bare om en annen fyr med str. 50 i skotøyet, Jaws fra 007 filmene

 

SvHUwLh.png

Lenke til kommentar

"Da er det bekreftet" at det ikke blir forandring i 350-kronergrensen før 1. april (unntatt mat og drikke som er fra 1. januar)

 

https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2020/Satsinger/?pid=93107#hopp

 

Det var det Virke tidligere skrev også, så vanskelig å tolke det annerledes.

Bra at dem er såpass oppegående at de ikke fjerner grensen før løsningen er på plass.

Det åpner jo også for at fjerningen blir forskjøvet pga de ikke får til systemet (lov å håpe).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Nå må Posten slutte med å ruge på brevpakkene mine i fra Kina. Nok en gang har de åpnet et av mine brev. Tydeligvis noen som kjeder seg ordentlig på jobb i Posten.

 

ikke posten som gjør det, det har de ikke mydighet til. kina post er heller ikke prioritert og blir tatt når de kan, så det kan ta lengere tid pga mye annen post.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Vanligvis går det relativt raskt og uproblematisk å få småpakker fra Kina, men i det siste har jeg hatt flere opplevelser som gjør meg sint på norsk tollvesen. To pakker har bare blitt borte, og det er Tollvesenet som er skyld. Årsaken vet jeg ikke, de sender jo ikke noe melding til mottaker, bare lar posten forsvinne. For noen kundefiendtlige fjøsnisser! Og nå har jeg ventet i seks uker på flere småpakker jeg trenger til bilen min, det er i overkant. Sporing viser at det igjen er norsk tollvesen som forsinker, der har pakkene vært i flere uker.

 

Vurderer å bruke en adresse på en annen kant av landet neste gang. Hvordan fungerer dette, er det sentral tullbehandling for Norge, eller er det egen tullbehandling for eksempel i Oslo, Bergen, Trondheim?

Lenke til kommentar

Sikker på at det ikke kommer et fortollingsgebyr i tillegg?

 

Spørs på sjappa. Om de ordner det for deg, og så betaler moms til Norge, slipper du. Hvis Posten må gjøre det for deg, blir det gebyr. Det virker som regjeringen antar at alle de utenlandske sjappene vil påta seg den jobben, men jeg tror det når jeg ser det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørs på sjappa. Om de ordner det for deg, og så betaler moms til Norge, slipper du. Hvis Posten må gjøre det for deg, blir det gebyr. Det virker som regjeringen antar at alle de utenlandske sjappene vil påta seg den jobben, men jeg tror det når jeg ser det.

Er det så mye arbeid for Posten at gebyret kan forsvares?

Lenke til kommentar

Posten skal ha kostnadsbaserte priser i konsesjonen som de er tildelt (mener å ha lest det sånn at fortollingsgebyret ikke skal brukes til å subsidiere annen drift) men når Jørund Rytman fra FRP spurte hvilken fortjeneste posten hadde på gebyret i 2010 til finansministeren så nektet posten å svare og sa det var "forretningssensitiv informasjon".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...