Gå til innhold

Grensen på 350 kroner for netthandel fjernes!


Anbefalte innlegg

Vi bor i Norge. Vi trenger ikke lønninger på 2 og 10 millioner kroner.

 

Det er ikke usosialt å ha merverdiavgift og avgifter på varer for å ha en lav inntektsskatt slik vi har i Norge.

 

Har du 500.000kr i lønn betaler du 25,7% skatt

Har du 1 mill. 33,6% og 2 mill. 40%.

I tillegg betaler du merverdiavgift og andre avgifter, men dette er frivillige avgifter.

 

Det som er usosialt er at folk forlanger at varer de kjøper skal være momsfritt og i samme slengen får de uføretrygd, sykepenger, gratis skole og en bråte med velferd slengt etter seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi bor i Norge. Vi trenger ikke lønninger på 2 og 10 millioner kroner.

 

Det er ikke usosialt å ha merverdiavgift og avgifter på varer for å ha en lav inntektsskatt slik vi har i Norge.

 

Har du 500.000kr i lønn betaler du 25,7% skatt

Har du 1 mill. 33,6% og 2 mill. 40%.

I tillegg betaler du merverdiavgift og andre avgifter, men dette er frivillige avgifter.

 

Det som er usosialt er at folk forlanger at varer de kjøper skal være momsfritt og i samme slengen får de uføretrygd, sykepenger, gratis skole og en bråte med velferd slengt etter seg.

 

Å klapp igjen, du er vel en sånn som mener Tax-free kvoten skal vekk også du. 

Lenke til kommentar

Vi bor i Norge. Vi trenger ikke lønninger på 2 og 10 millioner kroner.

 

Det er ikke usosialt å ha merverdiavgift og avgifter på varer for å ha en lav inntektsskatt slik vi har i Norge.

 

Har du 500.000kr i lønn betaler du 25,7% skatt

Har du 1 mill. 33,6% og 2 mill. 40%.

I tillegg betaler du merverdiavgift og andre avgifter, men dette er frivillige avgifter.

 

Det som er usosialt er at folk forlanger at varer de kjøper skal være momsfritt og i samme slengen får de uføretrygd, sykepenger, gratis skole og en bråte med velferd slengt etter seg.

Hvor har du disse tallene fra? Jeg betalte 30% inntektsskatt når jeg tjente 400k, dette er såklart bare en brøkdel av faktisk andel skatt man betaler.

 

Edit: Betalte vist også 29% når jeg tjente 366k også.

 

Det er heller ingen avgifter som er frivillige, om konsekvensene av å ikke betale de er trusler om vold, dette er definisjonen av mafiavirksomhet.

Endret av Rudde
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En slik profil er meget usosial. Kan se på ekstrem eksemplet Monaco. Der det er 0 inntekts skatt bare MVA.

 

Om du tar 2 husholdninger der. En som tjener 200,000 Euro og en som tjener 1,000,000 euro.

 

La oss si de som har 200,000 bruker 50,000 på bolig mat osv. Så betaler dem 12000 euro i året med en MVA på 24%.

Betaler de 6% av sin inntekt i MVA.

 

Husholdning nr 2 tjener 1.000.000. De lever også litt mer ekstravagant fordi de har mer penger. La oss si de bruker 4 ganger så mye på bolig,mat, fritidsaktiviteter osv. 200.000 så blir 48000 det dem betaler i MVA. 

 

Og betaler bare 4.8% av sin inntekt i MVA, selv om de forbruker noe voldsomt mer.

 

Syntes ikke det er en veldig rettferdig profil.

 

 

Jeg er delvis uenig. Ikke fordi jeg er noen riking selv. Men fordi det du forteller om beskriver mest statens mindre skatteinngang i fra rike som er konservative med pengebruken. Mens, nyrike og de som liker luksus vil jo kanskje kjøpe seg yachts og ferrari og andre luksusvarer over en lav sko.

 

Det er ikke usosialt før staten velger å ikke hjelpe de som faktisk ikke tjener nok penger til livets opphold. Man kan nok se på den rikes livsstil på litt mer måter enn kun svart-hvitt. Den rike vil selvsagt forsøke å sylte penger vekk uansett i skatteparadiser.

 

Dersom du har nullskatt så lokker du kanskje fram litt pengeuttak og forbruk av disse bortstuede midlene. Altså de kan kanskje skape oppføring av en ny fabrikk, nye arbeidsplasser og mye annet. Enten direkte eller indirekte via forbruket til rikingene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at vår stat kan ta seg betalt MVA. på en utenlands befrakters arbeid? Jeg synes ikke at det rimer helt. Dersom du reiser på ferie og holder deg unner visse totalbeløp også der på fysiske varer så slipper man å tolle for det dersom man tar det med hjem. Dersom jeg kjøper en tjeneste på ferie i utlandet som f.eks. en hårklipp, så betaler man jo ikke norsk MVA. for det, men snarere den utenlandske VAT. sånn eventuellt, dersom landet driver med et system for VAT. belastning av varer og tjenester vel og merke.

 

All denne fortollings og kryss MVA. arbeidet rimer vel heller ikke med EU's fire (eller flere) friheter. Fri flyt av..

Gitt at du bestiller vare i fra England f.eks. før brexit har manifestert seg. Eller gitt at du bestiller det i fra f.eks. Frankrike som er blant en av de andre blodekte tidlige EU-forkjemperland.

 

Hvorfor blander du inn charter ferien din med dette?

 

Hvorfor blander du inn EU. Vi er ikke medlem.

Når vi bestiller fra EU land skal vi ikke betale VAT, vi skal betale merverdiavgift her i Norge ved innførsel.

Lenke til kommentar

Hvor har du disse tallene fra? Jeg betalte 30% inntektsskatt når jeg tjente 400k, dette er såklart bare en brøkdel av faktisk andel skatt man betaler.

 

Edit: Betalte vist også 29% når jeg tjente 366k også.

 

Det er heller ingen avgifter som er frivillige, om konsekvensene av å ikke betale de er trusler om vold, dette er definisjonen av mafiavirksomhet.

Skatteetaten.no

 

Har aldri betalt over 25% skatt. Men så har jeg aldri tjent over 500k heller. Ligger på 460-480k

 

Det er frivillig å kjøpe masse dritt. Man må selvfølgelig betale noe merverdiavgift og avgifter for å overleve.

Lenke til kommentar

Vi bor i Norge. Vi trenger ikke lønninger på 2 og 10 millioner kroner.

 

Det er ikke usosialt å ha merverdiavgift og avgifter på varer for å ha en lav inntektsskatt slik vi har i Norge.

 

Har du 500.000kr i lønn betaler du 25,7% skatt

Har du 1 mill. 33,6% og 2 mill. 40%.

I tillegg betaler du merverdiavgift og andre avgifter, men dette er frivillige avgifter.

 

Det som er usosialt er at folk forlanger at varer de kjøper skal være momsfritt og i samme slengen får de uføretrygd, sykepenger, gratis skole og en bråte med velferd slengt etter seg.

 

Det er en kjennsgjerning at MVA. er en av de bedre beskatningsformene vi har. Den utdanker inntektsskatten med stor klasse.

MVA. er også rettferdig på den måten at den beskatter direkte på pengeforbruket. Og selv om fattige bruker kredittkort og er med på kjøpefesten de også, så flasker kredittkortgjelden seg til slutt opp til et opphør og gjeldsfadeser ala luksusfellen.

 

Den rike går ikke like fort tom for kjøpekraft, og derfor så vil en rik som ikke er konservativ i bruken av sin formue, bidra mye. Mens den pengekonservative rike vil kanskje skape arbeidsplasser ved å investere i nye bedrifter via aksjesparing f.eks. Aksjesparingen er forresten allerede godt beskattet.

 

Fordi først skal pengene du investerer i akjser beskattes som lønnsinntekt, eller som bedriftsinntekt. Lønnsinntekter er gjerne oppe i 35 % pluss minus for vanlige arbeidere, mens den for rikingene også er nokså stor, dersom det kjøres via en bedrift forvaltningsmodell. Da vil overskuddet i aksjeselskapet (holdingselskapet) måtte beskattes, samt dersom rikingen innløser salg av aksjer så vil jo det også beskattes ganske hardt allerede (Evt. utbyttebeskatning, dersom aksjene er noe som er verdt å bevare i et holdingsselskap, og ikke kun som en videreinvestering hvor du innløser salg av andre bedrifters aksjer).

Endret av G
Lenke til kommentar

Vi bor i Norge. Vi trenger ikke lønninger på 2 og 10 millioner kroner.

 

Det er ikke usosialt å ha merverdiavgift og avgifter på varer for å ha en lav inntektsskatt slik vi har i Norge.

 

Har du 500.000kr i lønn betaler du 25,7% skatt

Har du 1 mill. 33,6% og 2 mill. 40%.

I tillegg betaler du merverdiavgift og andre avgifter, men dette er frivillige avgifter.

 

Det som er usosialt er at folk forlanger at varer de kjøper skal være momsfritt og i samme slengen får de uføretrygd, sykepenger, gratis skole og en bråte med velferd slengt etter seg.

 

Hvilken planet kommer du i fra? Jeg har gjerne blitt beskattet 36 % i mine yngre år når jeg hadde like over kr 200 tusen i inntekt.

Lenke til kommentar

Hvorfor blander du inn charter ferien din med dette?

 

Hvorfor blander du inn EU. Vi er ikke medlem.

Når vi bestiller fra EU land skal vi ikke betale VAT, vi skal betale merverdiavgift her i Norge ved innførsel.

 

Fortollingsgebyret har ikke bortfall fordi om du bestiller det i fra et EU-land din løk!

 

Vi er like fullt del av mange av EU's friheter. Da via EØS. Da hjelper det ikke å si at vi ikke er medlem av EU, fordi vi indirekte er det likevel via EØS-avtalen.

 

Vi må like fullt implementere EU's regler etterhvert, bare det at vi kan utsette det litt lengre enn hva et EU-land kan. Skal man forvente at de EU-frihetene ikke skal gjelde for Norge, så må Norge ta en Norsk-(ex)-it / Norweg-(ex)-it Norexit.

Endret av G
Lenke til kommentar

Har man noen forpliktelser til å betale noe dersom man lar være å hente det, f.eks. til Posten.no? Hva skjer på selgersiden, du blir blacklisted forever?

 

 

De fleste har vilkår som sier at du må betale frakt begge veier om du ikke henter pakken

 

Er vel muligens forskjell på Kina-pakker vs. norske innenlands forsendelse i den forbindelse?

 

I de tilfelle der mottaker kreves for returporto, er vel (norske) forsendelser sendt i oppkrav, dvs. den er ubetalt og eies fortsatt av avsender inntil du betaler/henter den. Hvis ikke, må den sendes tilbake til avsender, som naturlig nok vil kreve dekket retur-utgiften (gjerne formulert i kjøpsbetingelsene som "uavhentede pakker belastes med kr.* * *)

 

Med "Kina-pakkene" derimot er "alle" forhåndsbetalt, og i den grad adressaten evt. ikke vil hente/vedkjenne seg den (kan vel i spesielle tilfelle være at vedkommende overhodet ikke har bestilt noe fra utlandet) så fraskriver han seg den angivelige eiendomsretten. Dermed er det opptil Posten hva de vil gjøre (destruksjon) eller om det finnes "retur-avtaler" med enkelte lands postvesen. Tollvesenet på sin side auksjonerer bort slike varer. Dvs. ingen tvinger den aktuelle "synderen" til å innløse varene, selv om han eier dem.

 

Dette er hva jeg tror, så får se hvordan det blir i praksis, om Posten har andre planer.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk drar allerede til Sverige med tilhenger og handler varer, så det vil ikke endre på noe

Nettopp vært en artikkel hvor det står at Norge har tapt 2 milliarder på kun alkohol kjøpt i Sverige

 

Svenskene må vel ta igjen tapet som de har på grunn av at de kjører henger til Danmark og handler alkohol. Danskene igjen tar hengeren til Tyskland. Usikker på hvor tyskerne drar med hengeren sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva du skattet under krigen driter jeg i, din plomme.

I dag, år 2019 betaler du 25,7% skatt hvis du har en inntekt på 500k.

Fortollings kostnadene er til speditører, ikke staten.

I dag betaler jeg 36% for det og for 20 år siden brtalte jeg 36% skatt for litt over 200K i året.

Hvordan du får 25,7% lurer jeg litt på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk drar allerede til Sverige med tilhenger og handler varer, så det vil ikke endre på noe

Nettopp vært en artikkel hvor det står at Norge har tapt 2 milliarder på kun alkohol kjøpt i Sverige

 

Det er jo ikke sikkert staten hadde fått inn de 2 milliardene dersom varene var nødt å kjøpes i Norge. Dette er et rent pris-etterspørselskurve greie.

 

Samt staten har to forskjellige mandater som ikke er forenlige med hverandre. På den ene siden så velger de avgiftsbelegging, som øker statskassen. På den andre siden så gjør de det fordi det er krefter som tenker seg at forbruket av alkohol har en helsemessig effekt.

 

Jeg tenker og tror at alkoholavgiftene ikke er et så stort fortjeningspotensiale for den kåte politikeren som utelukkende velger løsningen for å berike seg på alkoholkonsumet. Derimot så kan det ha en viss effekt på helsen til folk, så sant de ikke tyr til andre måter å nyte samme eller andre nytelsesmidler på. Og det er mange substanser som folk utsetter seg for, alt i fra formfett kjøpt på butikken til sniffing til alt mulig annet. Det kan fort få benevnelsen rusmiddelbruk.

 

Alkohol og tobakk er jo ingenting annet enn lovliggjorte rusmidler, eller at disse har fått lov til å beholde den lovligheten de har nytt i fra gammelt av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svenskene må vel ta igjen tapet som de har på grunn av at de kjører henger til Danmark og handler alkohol. Danskene igjen tar hengeren til Tyskland. Usikker på hvor tyskerne drar med hengeren sin.

 

Thailand? Men da går det vel helst i koffert.

 

Tyskeren behøver egentlig ikke å reise ut. De har egen vinproduksjon. Vin kan være like rimelig i Tyskland som det en flaske saft er (kanskje til og med billigere).. Tyskere nyter derfor også godt av en mer balansert og sunn drikkekultur, ihvertfall i hverdagen. Selv om det nok kan bli mye drikking rundt Oktoberfest?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva du skattet under krigen driter jeg i, din plomme.

 

I dag, år 2019 betaler du 25,7% skatt hvis du har en inntekt på 500k.

 

 

Fortollings kostnadene er til speditører, ikke staten.

Dette stemmer ikke, jeg må idag 2019, betale 31,34% skatt om jeg har en årsinntekt på 500 000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...