Gå til innhold

Grensen på 350 kroner for netthandel fjernes!


Anbefalte innlegg

Ser du har "slått strek for enhver seriøs diskusjon med deg" - formodentlig for å beholde kinesisk samfunnsstandard for "ære" gjeennom å stikke hodet i sanden og si "ingenting farlig å se her"  - men fortsetter samtidig å stille meg spørsmål i diskusjonen. Troverdigheten blir bare større og større - og noen nye "korte svar fra meg når jeg føler for det" vil øke den enda noen omganger. 

 

Beholde kinesisk samfunnstandard for "ære"? Det er på grunn av slike barnslige personangrep kombinert med dine ultimatumer at jeg satte en strek.

 

Tror du troverdigheten din blir større av å hetse kinesere?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beholde kinesisk samfunnstandard for "ære"?

 

Tror du troverdigheten din blir større av å hetse kinesere?

Klarer ikke å la være å forsøke å trekke en debatt i gang igjen etter å ha satt punktum for den ser jeg. Må være et utslag av kinesisk diskusjonsatferd og mangel på kjennskap til ordet "skikk følge eller land fly" når har man har kontakt utenfor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.nettavisen.no/okonomi/350-kronersgrensen-forsvinner---dette-skjer-med-pakkene-fra-smabutikkene/3423858221.html

 

 

Sjekket VPN tjenester for noen uker siden. Av de mest anbefalte tjenestene var det ca. 40-50% som var en del av e-handel og tok imot mva. Ikke akkurat utbredt ennå, men når dette kommer inn i EU så blir flere med.

 

Ebay kommer sikkert med en ordning i 2021 sammen med pay pal slik at både store og små ebay sjapper får solgt varene sine globalt uten problemer. Vareprisen blir overført direkte til selger og moms blir overført til paypal som betaler Norge.

 

På sikt vil dette bli bedre enn dagens ordning. Man slipper å tenke på 350kr grense og kan kjøpe flere varer sammen uten å tenke på verdi. Som jeg har nevnt her og i andre forum og kommentarfelt, Virke ender opp med å angre på dette. Hadde regjeringen beholdt 200kr grensa fra 70-tallet ville vi ha sluppet alt dette. Da kunne vi ha kjøpt småting momsfritt og alt annet ville vært momspliktig + fortollingsgebyr. Nå ender de opp med flere bestillinger av varer mellom 351 og 1000kr. 

 

I løpet av 2021 vil butikker som selger duppedingser tape mer. Matbutikker vil slippe lekkasjen til maxgodis etc.

 

Pga dette vil flere mest sannsynlig bestille fra UK og USA der frakten ofte ødelegger for 350 grensen, noe den ikke gjorde med 200kr grensen. Før kunne man bestille noe til under 200kr, frakten kunne være 300kr og forsendelsen ble ikke tollpliktig.

Det er ofte jeg vil kjøpe noe fra Amazon pga kort leveringstid men pga fraktkostnader blir prisen over 350kr og da finner jeg heller samme dings på ebay eller annen Kina sjappe uten eller billig frakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den ene gangen jeg måtte ned på tollvesenet hadde de lagret pakken der. Ikke på posten. Pakken kom fra Tyskland. Dette skjedde i 2004.

 

Har brukt Tvinn en del ganger. Fungerte best på import fra vestlige land som klarer å levere ordentlige custom clearance papirer med. Det var også hit & miss når det kom til gebyr til posten, av og til slapp jeg å betale og andre ganger måtte jeg betale pga lagring av pakken. Da sendte de meg brev med krav om papirer på pakken. Det her er nesten 20 år siden. 

 

Siste pakke jeg måtte fortolle fikk jeg beskjed via appen til posten. Sendte inn en skjermdump av pay pal kvitteringen på mobilen. 97USD var ca. 890kr + mva + 158kr.

 

 

Posten vil ikke dette. Da regjeringen "økte" frigrensen fra 200kr eks. frakt til 350kr inkl. frakt økte posten forenklet tollbehandling fra 1000kr til 3000kr*. Det er ikke mange år siden du måtte betale mye mer enn 158kr til posten for å fortolle en pakke på 1001kr. Det var over 300kr. Det var mye dyrere før. Før 350kr grensen kom og jeg handler varer for over 1000kr valgte jeg alltid EMS frakt for å slippe de 300+ kronene i tollbehandlingsgebyr.

 

https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet

 

*Husker ikke om det var staten eller posten som bestemte dette.

 

 

Hva er privat aktør tar for den jobben de utfører er opp til dem. De har en jobb uansett om du fortoller selv.

Kan den summen bli lavere, ja, og den bør bli lavere pga økt antall pakker. 

 

Det er uansett ingen avgift for å gi norske butikker en fordel slik Camlon, G? og andre tror.

 

 

 

Myndighetene har null kontroll over hva som blir fraktet over f.eks. Svinesund. De tar sikkert stikkprøver og noen få kontroller. De kunne ha laget et system for egenfortolling veldig enkelt hvis de hadde stolt på folk.

 

Logg inn med bank-id, min-id, altinn eller hva det heter.

Last opp kvittering, tast inn alt av verdi og info. Betal moms, toll osv.

Hvis din pakke blir tatt ut i en stikkprøve og du har jukset på fortollingen vil du bli siktet for momsunndragelse og dokumentforfalskning. Enkelt. For hvem vil risikere bøter eller opptil 2 års fengsel for en duppedings fra Kina til 50kr?

 

For å gjøre dette enklere kunne du ha fatt en personlig kode hver uke som du skriver i adressefeltet når du bestiller. Ved sjekk av pakke vil tollvesenet kunne gå inn å sjekke mye enklere hva som er i pakken og om de skal åpne den. Pakker fra Kina kan ta fra en uke til 7-8 uker, en slik kode vil gjøre ting enklere for dem.

 

Noen vil kanskje prøve å svindle. Men siden momsinnbetalingen vil være av den riktige verdien og ikke en fiktiv verdi som Kina sjappa skriver på pakken vil staten gå i pluss uansett. 

 

 

 

 

 

9. Er det fortsatt billigere å fortolle sendinger med verdi mellom 350-3000 kroner selv?

 

 

Nei, prisen for egenfortolling og prisen for forenklet fortolling er den samme.

Det er kun ved vareverdi fra og med 3000 kroner at du betaler cirka halve prisen ved å sørge for å få fortollet sendingen selv.

Posten må ha dekning for kostnader forbundet med behandling av alle sendinger, inklusive sendinger som man fortoller selv. Prisen du betaler dekker kostnadene Posten har for å utføre lovpålagte oppgaver som blant annet:

* Ankomstbehandling.

* Registrering av sendingene.

* Pliktig tollagerregnskap overfor Tollvesenet.

Disse lovpålagte oppgavene forsvinner ikke om du fortoller selv.

Informasjon for privat import finner du på toll.no.

 

 

Men etter april så er det andre regler vel. Og etter nyttår så forsvinner 350 kronersgrensen. Det blir det vesentlige nå, ikke hvordan det har vært.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.nettavisen.no/okonomi/350-kronersgrensen-forsvinner---dette-skjer-med-pakkene-fra-smabutikkene/3423858221.html

 

 

Sjekket VPN tjenester for noen uker siden. Av de mest anbefalte tjenestene var det ca. 40-50% som var en del av e-handel og tok imot mva. Ikke akkurat utbredt ennå, men når dette kommer inn i EU så blir flere med.

 

Ebay kommer sikkert med en ordning i 2021 sammen med pay pal slik at både store og små ebay sjapper får solgt varene sine globalt uten problemer. Vareprisen blir overført direkte til selger og moms blir overført til paypal som betaler Norge.

 

På sikt vil dette bli bedre enn dagens ordning. Man slipper å tenke på 350kr grense og kan kjøpe flere varer sammen uten å tenke på verdi. Som jeg har nevnt her og i andre forum og kommentarfelt, Virke ender opp med å angre på dette. Hadde regjeringen beholdt 200kr grensa fra 70-tallet ville vi ha sluppet alt dette. Da kunne vi ha kjøpt småting momsfritt og alt annet ville vært momspliktig + fortollingsgebyr. Nå ender de opp med flere bestillinger av varer mellom 351 og 1000kr. 

 

I løpet av 2021 vil butikker som selger duppedingser tape mer. Matbutikker vil slippe lekkasjen til maxgodis etc.

 

Pga dette vil flere mest sannsynlig bestille fra UK og USA der frakten ofte ødelegger for 350 grensen, noe den ikke gjorde med 200kr grensen. Før kunne man bestille noe til under 200kr, frakten kunne være 300kr og forsendelsen ble ikke tollpliktig.

Det er ofte jeg vil kjøpe noe fra Amazon pga kort leveringstid men pga fraktkostnader blir prisen over 350kr og da finner jeg heller samme dings på ebay eller annen Kina sjappe uten eller billig frakt.

 

Men blir ikke de nye reglene slik at de strekker seg fra 0,01 kroner til 2999,99 kroner (evt. kr 3000 blank) da?

Lenke til kommentar

Men etter april så er det andre regler vel. Og etter nyttår så forsvinner 350 kronersgrensen. Det blir det vesentlige nå, ikke hvordan det har vært.

Andre regler?

 

Vet ikke om Posten skal gjøre noe annet enn hva de gjør i dag. Vi får vente å se.

 

Vi vet hva Staten skal gjøre. Moms og avgifter på mat og drikke fra 1. Januar. Moms på import fra 1. April og tollfritt opptil 3000kr. Noe som for det meste gjelder tekstilprodukter.

 

Ikke mye hokuspokus egentlig.

Lenke til kommentar

Det er altså ikke slik at man må betale dagens fortollingsgebyr mellom 1. januar og 1. april om de overholder satt dato?

 

Regjeringens pressemelding: For mat og drikke fjernes 350-kronersgrensen fra 1. januar 2020.

 

Er det sikkert at 350-grensen vil gjelde for alle andre varer inntil det nye systemet er på plass?

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

får kanskje en indikasjon på det, om Posten legger ut noe oppdatert info om utenlandspakker. Det bør i så fall dukke opp om ikke lenge, med tanke på at forsendelser kan bruke 3-4 uker på å komme frem. Hvis det er fra 1. januar "på alt", så bør man kanskje ikke bestille Kina-varer lenger enn til første uka i desember, eller kanskje maks ut november måned for å være safe.

Lenke til kommentar

< eller = 3000 tollfritt. Klær > 3000 vil bli tollbelagt.

 

Basert på at fortollingsgebyret til Posten ikke øker før man legger inn 3001 i kalkulatoren.

 

Regjeringens pressemelding.

 

Dersom jeg kjøper f.eks. D-vitaminer fra en utenlandsk nettbutikk da, blir det å regne som næringsmiddel? Hva går kosttilskudd egentlig inn under? Medisiner er det vel strengt tatt ikke, da slike ting vanligvis er reseptfrie?

 

 

 

For mat og drikke, alkohol, tobakk og restriksjonsbelagte varer, skal avgifter og toll beregnes og betales ved grensepassering. For mat og drikke fjernes 350-kronersgrensen fra 1. januar 2020

 

Så mye for de 4 frihetene (eller har det blitt flere friheter i årenes løp?) vi ønsket oss som nasjon i fra EU, gjennom EØS-tilslutningen :p

Dette må kunne defineres som en tollmur, enn så lenge den er i virke.

 

https://snl.no/EUs_fire_friheter

 

 

EUs fire friheter er et navn på markedets frie bevegelse av varer, tjenester, kapital og personer innenfor Den europeiske union. Dette prinsippet er grunnleggende for EU-samarbeidet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Dersom jeg kjøper f.eks. D-vitaminer fra en utenlandsk nettbutikk da, blir det å regne som næringsmiddel? Hva går kosttilskudd egentlig inn under? Medisiner er det vel strengt tatt ikke, da slike ting vanligvis er reseptfrie?

 

 

 

Så mye for de 4 frihetene (eller har det blitt flere friheter i årenes løp?) vi ønsket oss som nasjon i fra EU, gjennom EØS-tilslutningen :p

Dette må kunne defineres som en tollmur, enn så lenge den er i virke.

 

https://snl.no/EUs_fire_friheter

https://www.toll.no/no/varer/legemidler-og-kosttilskudd/netthandel/

 

Helsekost går under næringsmiddel. 15% merverdiavgift.

 

Merverdiavgift er ikke en tollmur.

 

Er det noe restriksjoner på "markedets frie bevegelse av varer og tjenester"?

 

 

Sverige:

 

Handla på nätet från ett land utanför EU

När du beställer en vara från ett land utanför EU ska du alltid betala moms. Du kan också behöva betala tull och eventuellt andra skatter och avgifter. Dessutom ska din vara tulldeklareras. Det här gäller oavsett om varan är ny eller begagnad.

 

Det är för det mesta företaget som transporterar din vara (Postnord eller ett kurirföretag) som gör din tulldeklaration och som tar ut momsen åt dig. Som underlag för det använder de fakturor och andra handlingar som följer med ditt paket. Sedan tar företaget som transporterar paketet ut en administrationsavgift av dig för det jobbet.

 

Olika avgifter för olika varor

Hur mycket du ska betala i tull, moms och eventuellt andra skatter beror bland annat på hur mycket din vara är värd och vad det är för slags vara.

 

 

Netthandel fra Norge til Sverige:

 

Jeans 1000NOK

 

Resultat i svenska kronor (SEK)

Tullavgift (0 %) 0,00 kr

Moms (25.0 %) 271,57 kr

Totalt 1 357,87 kr

 

När du näthandlar under 1 600 kronor utanför EU behöver du inte betala tull men du ska alltid betala moms. Du kanske också behöver betala frakt och administrativa avgifter till postföretaget.

 

Jeans 2000NOK

 

Resultat i svenska kronor (SEK)

Tullavgift (12 %) 260,71 kr

Moms (25.0 %) 608,33 kr

Totalt 3 041,64 kr

 

 

 

Hvor er forskjellen mellom Norge og Sverige? Eneste forskjellen er at Sverige er med i EU og kan handle fritt fra alle EU land uten å betale svensk moms og toll, de betaler i det landet de handler fra. De har høyere toll på klær enn her i Norge.

 

Sverige har 4% toll på fiskeutstyr, Norge har null.

3% toll på håndverktøy

14% tollavgift på TV, bilstereo, Norge har null.

7% toll på objektiv til kameraer

Og mye mer. Dette er itillegg til 25% moms. De har 6% moms på bøker, vi har null.

 

 

Undersøk før dere sutrer om den jævla momsfrigrensen

Endret av DiskusDød
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med varer som ikke er å få tak i i Norge? Vil ikke dette også bli dyrere nå?

 

Selv har jeg måttet kjøpe mine 4 siste par sko på eBay / Amazon fordi den skoen jeg ville ha i min størrelse ikke har vært å få tak i (etter hva jeg er blitt fortalt på de 4 lokale sportsbutikkene ihvertfall) Trodde ikke størrelse 50 var stort....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Nei, det kan t.o.m bli billigere, hvis posten er smarte å pålegger paypal til å ta seg av fortollingsgebyr, så bortfaller 158kr. noe gebyr vil det bli med ganske mye lavere.

 

så da betaler du alt der og da med paypal, fortolling og import.

Lenke til kommentar

Nei, det kan t.o.m bli billigere, hvis posten er smarte å pålegger paypal til å ta seg av fortollingsgebyr, så bortfaller 158kr. noe gebyr vil det bli med ganske mye lavere.

 

så da betaler du alt der og da med paypal, fortolling og import.

 

Posten har ingen myndighet til å pålegge PayPal noe som helst. PayPal selger ikke varer, de driver en betalingstjeneste. På lik linje med Visa, Mastercard og andre betalingstjenester.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Posten har ingen myndighet til å pålegge PayPal noe som helst. PayPal selger ikke varer, de driver en betalingstjeneste. På lik linje med Visa, Mastercard og andre betalingstjenester.

 

 

Kanskje feil ordburk, men spøre paypal om de kan ta seg av det, slik at ikke alle butikker må ha en slik løsning, slik at alt vil bli behandlet av en aktør, altså paypal.

Lenke til kommentar

Hva med varer som ikke er å få tak i i Norge? Vil ikke dette også bli dyrere nå?

 

Selv har jeg måttet kjøpe mine 4 siste par sko på eBay / Amazon fordi den skoen jeg ville ha i min størrelse ikke har vært å få tak i (etter hva jeg er blitt fortalt på de 4 lokale sportsbutikkene ihvertfall) Trodde ikke størrelse 50 var stort....

Får du tak i sko til under 350kr inkludert frakt?

 

Varer som ikke finnes i Norge er like momspliktig som varer som selges i Norge. Nå blir det like regler for kjøp i Norge og fra utlandet, nesten. Varer inntil 3000kr blir tollfrie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...