Gå til innhold

Grensen på 350 kroner for netthandel fjernes!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Istedenfor å klage kan de av dere som står for sytingen gå sammen og starte en egen nettbutikk med billige Kina varer.

 

Dere merker ganske kjapt at en ladekabel som koster 35kr inn må koste 150kr eller mer ut.

 

Norsk nettbutikk: vare 200kr + 59kr frakt.

Kunde ombestemte seg, returnerer og nettbutikk taper 59kr i frakt + lønnskostnader (tid).

 

Kinasjappe: vare 50kr + gratis frakt.

Kunde ombestemte seg og kaster varen, var så billig atte.... Meh...

 

 

Skal vi beholde lav inntektsskatt må vi ha merverdiavgift og avgifter.

 

Jeg vil ha avgifter på varer som tobakk, alkohol, sjokolade/brus, drivstoff etc og lav inntektsskatt enn motsatt (slik som Danmark). Hvis dere er imot må dere gjøre noen livsstil endringer.

 

Ja vi er klar over det. Det er derfor det var greit å kunne kjøpe transistorer 20 stk for 10 kr fra kina.

Lenke til kommentar

Set ut til at forkjemperne for å fjerne 350-kroners grensa virkelig har skutt seg selv i foten.

 

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/wP5d3n/kutter-350-kronersgrensen-for-utenlandsk-netthandel

 

Og det godter meg.

 

Betyr dette også at det å inkludere frakt og forsikring i beregningen blir borte, eller skal man betale MVA. på frakten også? Slik at det totalt må ligge under kr 3000?

Lenke til kommentar

At Virke klager er knappest noe nytt. Enn så lenge man fremdeles kan gå opptil 200 meter innenfor Ring 1 uten å se en H&M, Voice, KappAhl, Lindex, Gina Tricot, Brandstad, Eurosko o.s.v. er det jo klinkende klart at mote- og fjasbransjen er helt på nippet til å gå ad undas her i landet.

 

Men vi som lefler med elektronikk på hobbybasis er fremdeles like rævkjørt f.o.m. 1. januar. Det nevnes ingenting om at 350-kroners grensen opprettholdes i påvente av denne 100% hypotetiske forenklede momsinnkrevingen som uansett bare kommer til å benyttes av noen få store forhandlere som Zalando og Amazon o.l. Ingenting nevnes om at vi forbrukere vil kunne gjøre noe med at Posten skal ha sine 158 blodpenger i tillegg til momsen hvis vi f.eks. bestiller noen kretskort og komponenter for et par hundringser fra Hong Kong gjennom eBay.

 

Da får man begynne å ha forhåndsdialog med de enkelte Ebay-selgerne og fortelle dem at de mistet et salg fordi de ikke gadd å styre med det Ebay kaller for "Customs services and international tracking provided", noe som letter veldig på byrden som du som kunde kan få med Posten/Bring, DHL med mange flere slike gebyrpåleggere. Dette er noe Ebay-selgerne kan gjøre i dag selv med 350-kroners grensen på dyre produkter som man ellers måtte ha betalt MVA-en via Posten m.fl.

 

Velger selgeren den løsningen så må de slippe produktet igjennom. Jeg har selv kjøpt hovedkort til over tusenlappen i fra USA og sluppet å betale ågeravgiftene hos Posten og Co.

Endret av G
Lenke til kommentar

Mer avgifter, Mer gebyrer.... Ola Nordmann: Ja, nei uff så gæli...

Mer Avgifter, Mer gebyrer.... Frank Franskmann: Lager et helvete uten like

 

 

Vi har det for godt når det eneste vi gjør med slike vedtak er og si at vi er sinte på et forum på internet, kanskje noen av dere melder dere inn i grupper på Facebook "Ja til 350 Kroners grensa" og er aktive der i en ukes tid eller to.

 

Det mest drastiske Ola Nordmann gjør er og dukke opp i en demonstrasjon sammen med en 30-40 andre, som forlater plassen foran rådhuset så fort politiet ber pent om det. Det er jo tragisk, Jeg innser at vi har det så godt, så jeg velger og drite i det, leve med det, Merker ikke dette på sikt uansett. Er det nok folk der ute som meg så kommer staten ihvertfall til og øke alt hele tiden, siden vi gjør jo ikke noe med det. Om vi prøver og stemme frem partier for og få bukt med slikt så snur de 180 grader rett etter valget og gjør stikk motsatt av hva vi ble lovet... 

 

Men en dag, En dag får nok Ola nok, Ola blir sint, Ola har ikke fått utløp på mange mange mange år, Det kan hende Ola gjør dumme ting, men sånn må det nesten gå etterhvert.

 

Ola reiser til Frankrike, og får opplæring i hvordan man virkelig protesterer. Karl Johan blir ugjenkjennelig og seende ut som et geriljakrigerbol. Med brennende bildekk, veltede kjøretøy i nærliggende gater og tåregassspredene innsatsstyrker med plastikkskjold, hjelmer og full mundur (batong og kølleholdninger (kukholdninger) som å få til flest mulig røde blødende skallesår) ;)

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Istedenfor å klage kan de av dere som står for sytingen gå sammen og starte en egen nettbutikk med billige Kina varer.

 

Dere merker ganske kjapt at en ladekabel som koster 35kr inn må koste 150kr eller mer ut.

 

Norsk nettbutikk: vare 200kr + 59kr frakt.

Kunde ombestemte seg, returnerer og nettbutikk taper 59kr i frakt + lønnskostnader (tid).

 

Kinasjappe: vare 50kr + gratis frakt.

Kunde ombestemte seg og kaster varen, var så billig atte.... Meh...

 

 

Skal vi beholde lav inntektsskatt må vi ha merverdiavgift og avgifter.

 

Jeg vil ha avgifter på varer som tobakk, alkohol, sjokolade/brus, drivstoff etc og lav inntektsskatt enn motsatt (slik som Danmark). Hvis dere er imot må dere gjøre noen livsstil endringer.

 

Hvorfor skal sunne produkter som inneholder kakao ha slike ekstraavgifter. Når man kjøper kakao så støtter man jo fattige nasjoner i Afrika med mange andre verdensdeler. Man kan til og med få til ordninger som har Fair Trade-liknende oppfølging.

 

La heller avgiften være på sukkeret da, selv om jeg synes det også er litt drøyt. Skal man bake bursdagskake så blir den jo dyrere da naturligvis pga. sukkeravgifter den også. Med avgiften på sukkeret så krymper 200 grams sjokoladeplatene snart til 150 gram skal du se. Nidar har jo begynt til 180 gram eller hva det er. Når de heller kunne ha redusert litt på sukkerinnholdet slik at sjokoladen ble noe sunnere enn før, mindre søt = mer velsmakende. Få vekk amerikaniseringen av Freia sjokoladeprodukter. De søter jo ting til helvete etter Mondolez-standarder slik at ting blir uspiselige for voksne folk. Men, dessto mer ADHD-aktivitet blant barn.

Endret av G
Lenke til kommentar

JA, håper de får til et bra opplegg, tror det kan bli både smidig og rimelig når vi havner i samme opplegg som EU.

 

Problemet er fra private selgere som fra for eksempel Discogs - som er selve stedet for brukthandel for musikk på fysisk media.

 

Ja brukthandelsbransjen er omtrent utdøende (bruktbladbuer og slikt). Da blir det kun Fretex og andre kristenorganisasjoner som vil selge et begrenset utvalg bruktprodukter som ikke kan måle seg med det man finner på nettet.

Lenke til kommentar

Men husk at du nå kan kjøpe dette dekselet i norske butikker billig! :D

Det kommer an på.

Dersom butikken eller de som leverer varene til butikken må gjennom en haug bommer så kan duvære sikker på at de tar seg betalt for dette.

Ikke glem en del mellomledd varen skal innom før du får lov til å kjøpe den i butikken noe som også øker prisene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

synes fortsatt det er uklart om 350 grensa (generelt) forsvinner fra 1. januar?  (bortsett fra på godteri & drikke)

 

Hvis så, blir det slik Posten fryktet, med uavhentede forsendelser pga. kr.158 i fortollingsgebyr.

 

Rart regjeringen i så fall ikke kan drøye det til 1.april da den omtalte momsordningen for utenlandske aktører er på plass.

 

Har man noen forpliktelser til å betale noe dersom man lar være å hente det, f.eks. til Posten.no? Hva skjer på selgersiden, du blir blacklisted forever?

Endret av G
Lenke til kommentar

neste høst (2020) opphører bompenger på Svinesund (fem år før tiden)

 

https://www.dagsavisen.no/moss/fjerner-innkrevingen-av-bompenger-over-svinesund-fem-ar-for-planlagt-1.1534352

 

i allefall 35 kroner spart der.

 

Fader meg godt at to land er involvert i nedbetalingen. Hadde dette alene vært en norskdrevet bompengestasjon, så hadde den fortsatt å melke bilister. F.eks. Rennesøy i Rogaland ble jo ihvertfall en stund bompengefri forbindelse etter massive protester fra de innfødte på øyriket etter at tunellprosjektet var nedbetalt, inntil store deler av regionen på Nord-Jæren ble bompengebelagt da noen år senere.

Endret av G
Lenke til kommentar

Du betaler merverdiavgift på frakt også.

 

Vare 1kr + frakt 99kr = 100kr + 25% mva = 125kr + fortollingskostnad(posten, dhl, ups, fedex)

 

Edit: Ved EMS frakt er det ikke noe kostnader. En stund siden jeg har valgt slik frakt, men trur ikke det er forandret.

 

Hvorfor er det slik at vår stat kan ta seg betalt MVA. på en utenlands befrakters arbeid? Jeg synes ikke at det rimer helt. Dersom du reiser på ferie og holder deg unner visse totalbeløp  også der på fysiske varer så slipper man å tolle for det dersom man tar det med hjem. Dersom jeg kjøper en tjeneste på ferie i utlandet som f.eks. en hårklipp, så betaler man jo ikke norsk MVA. for det, men snarere den utenlandske VAT. sånn eventuellt, dersom landet driver med et system for VAT. belastning av varer og tjenester vel og merke.

 

All denne fortollings og kryss MVA. arbeidet rimer vel heller ikke med EU's fire (eller flere) friheter. Fri flyt av..

Gitt at du bestiller vare i fra England f.eks. før brexit har manifestert seg. Eller gitt at du bestiller det i fra f.eks. Frankrike som er blant en av de andre blodekte tidlige EU-forkjemperland.

 

Også lurer jeg litt på dette fortollingsgebyret som så mange "skryter av" at er lavt eller for høyt alt ettersom hvem som debatterer dette. Jeg har tilgode å bli belastet det fordi jeg har holdt meg under 200 kroners og 350 kroners grensene respektivt tidsalderen man prater om.

 

Men, derimot så har jeg blitt forsøkt innkrevd av Posten.no for denne tollbehandlingen helt urettsmessig, fordi avsender ikke gjorde grei dokumentasjonsjobb, eller at Posten ikke greide å hamle opp med det å lese på en vare, enten dette er valutaregningsproblem eller ordblindhet/tallblindhet.

 

Da var det ikke snakk om kr 158 som folk "skryter uhemmet av" i positive eller sier sitt i negative ordelag. Men faktisk snarere noe som lignet på kanskje ved eller nesten kr 700. Og det i fra Posten.no/Bring.no

 

Hva er det de har funnet på å forsøke å belaste meg den gang da da?

Det er så du blir lettere sjokkert når dama foran hentehyllene sier, da blir det kr 700 å betale (eller et liknende beløp).. Så svarer du at, nei det må være noe feil som har skjedd. La meg få sjekke, og behold varen i hyllen som uavhentet inntil videre slik at jeg får dokumentert at dette var et under kr 350 kroners kjøp..

Endret av G
Lenke til kommentar
Da var det ikke snakk om kr 158 som folk "skryter uhemmet av" i positive eller sier sitt i negative ordelag. Men faktisk snarere noe som lignet på kanskje ved eller nesten kr 700. Og det i fra Posten.no/Bring.no

 

Hva er det de har funnet på å forsøke å belaste meg den gang da da?

Det er så du blir lettere sjokkert når dama foran hentehyllene sier, da blir det kr 700 å betale (eller et liknende beløp).. Så svarer du at, nei det må være noe feil som har skjedd. La meg få sjekke, og behold varen i hyllen som uavhentet inntil videre slik at jeg får dokumentert at dette var et under kr 350 kroners kjøp..

Har ikke opplevd dette med Posten men Postnord var så snille og hjalp meg med å fortolle en pakke verdt 200kr for bare 800kr i gebyr da verdien på pakken hadde blitt skrevet utenfor siden på tolldeklarasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke opplevd dette med Posten men Postnord var så snille og hjalp meg med å fortolle en pakke verdt 200kr for bare 800kr i gebyr da verdien på pakken hadde blitt skrevet utenfor siden på tolldeklarasjonen.

 

De har greid å belaste meg kr 700 også, men dette var vel sånn ca. år 1998. Og et speditørlager på innover veien til Oslo Wil.. ett eller annet i navnet sitt (nesten som det rimer med Wilson føler jeg, lenge siden dette) kom med den hyggelige sjokkmeldingen. Egentlig så skulle jeg ha hatt det gratis, i og med at varen var kjøpt opprinnelig i Norge. Men, klønete og ukjent med alt som har med inn og utforsendelser som privatperson så sendte jeg et grafikkort over grensen for en RMA, uten å ha papirer for utførselen vedlagt.

 

Altså kretskortet var nødt å forlate landet fordi de var nødt å installere en modifisert firmware eller noe sånn, slik at PCI interupts skulle fungere uten konflikt med et annet PCI-kort. Da var det AMD ATI i Canada som var den parten som var greiest med å ordne RMA. Adaptec var så frekke at de aldri besvarte forespørselen om å få det reparert en gang.

Endret av G
Lenke til kommentar

Istedenfor å klage kan de av dere som står for sytingen gå sammen og starte en egen nettbutikk med billige Kina varer.

 

Dere merker ganske kjapt at en ladekabel som koster 35kr inn må koste 150kr eller mer ut.

 

Norsk nettbutikk: vare 200kr + 59kr frakt.

Kunde ombestemte seg, returnerer og nettbutikk taper 59kr i frakt + lønnskostnader (tid).

 

Kinasjappe: vare 50kr + gratis frakt.

Kunde ombestemte seg og kaster varen, var så billig atte.... Meh...

 

 

Skal vi beholde lav inntektsskatt må vi ha merverdiavgift og avgifter.

 

Jeg vil ha avgifter på varer som tobakk, alkohol, sjokolade/brus, drivstoff etc og lav inntektsskatt enn motsatt (slik som Danmark). Hvis dere er imot må dere gjøre noen livsstil endringer.

En slik profil er meget usosial. Kan se på ekstrem eksemplet Monaco. Der det er 0 inntekts skatt bare MVA.

 

Om du tar 2 husholdninger der. En som tjener 200,000 Euro og en som tjener 1,000,000 euro.

 

La oss si de som har 200,000 bruker 50,000 på bolig mat osv. Så betaler dem 12000 euro i året med en MVA på 24%.

Betaler de 6% av sin inntekt i MVA.

 

Husholdning nr 2 tjener 1.000.000. De lever også litt mer ekstravagant fordi de har mer penger. La oss si de bruker 4 ganger så mye på bolig,mat, fritidsaktiviteter osv. 200.000 så blir 48000 det dem betaler i MVA. 

 

Og betaler bare 4.8% av sin inntekt i MVA, selv om de forbruker noe voldsomt mer.

 

Syntes ikke det er en veldig rettferdig profil.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...